Motivirajte učenike za rad projicirajući im fotografiju koja prikazuje Napoleonovu vojsku u 19. stoljeću te fotografiju koja prikazuje vojnike u Prvome svjetskom ratu (20. stoljeće). Fotografije prikažite u prezentaciji u PowerPointu s obzirom na to da ima opciju usporednog prikaza obiju fotografija. Uputite učenike da nekoliko trenutaka promotre fotografije te prozovite nekoliko učenika da svojim riječima opišu što se nalazi na fotografijama. Postavite im pitanja poput: Koja oružja prepoznaješ na fotografijama? Koja su starija, a koja mlađa? Navedi glavne razlike između dviju vojski na fotografijama. Kad bi se sukobile navedene vojske, što misliš koja bi pobijedila i zašto? Pitajte učenike jesu li možda posjetili muzeje u svojemu gradu ili u nekome drugom koji su imali izložbu starog oružja. Ako jesu, neka iznesu dojmove o tome.
Istaknite učenicima da se danas Napoleonova vojska smatra jednom od najboljih vojski svih vremena, među ostalim, zbog izvrsne taktike ratovanja (reorganizacija vojske u divizije, tzv. duboke linije, topništvo). Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte jesu li, prema njihovu mišljenju, za pobjedu u ratu presudni dobra taktika, odnosno strategija ratovanja ili nova i inovativna oružja. Potaknite raspravu o toj temi te uputite učenike da potkrijepe svoja mišljenja.
Zatim ih zamolite da nekoliko trenutaka promisle, a nakon toga u bilježnice zapišu nova oružja koja su se koristila u Prvome svjetskom ratu. Nakon što svi učenici zapišu svoje odgovore, zajednički komentirajte zapisana oružja. Pitajte ih je li, prema njihovu mišljenju, opravdano da se sukobi između država rješavaju ratom te koji bi bili najbolji načini rješavanja sukoba. Razvijte raspravu među učenicima o tome naoružavaju li se države danas, u 21. stoljeću, te ih potaknite da potkrijepljeno i kritički iznose stajališta. Potaknite ih na razmišljanje te pitajte na koji način oni rješavaju međusobne sukobe.
Podijelite učenike u grupe (sami odredite broj grupa i način grupiranja). Vodite računa o tome da imate podjednak broj članova grupa. Zamolite učenike da izaberu predstavnika grupe koji će predstaviti njezin rad. Podsjetite učenike na pravila rada u grupi: poštovanje mišljenja svih članova grupa, kritičko promišljanje, jednako sudjelovanje svih članova itd. Svaka grupa treba, koristeći se mrežnim preglednicima, istražiti i analizirati intenzitet razvoja tenkova, topništva, strojnica, pušaka između Prvoga i Drugoga svjetskog rata. Sami odaberite način prema kojem ćete grupama dodijeliti navedenu vrstu oružja. Nakon toga svaka grupa u digitalnom alatu Sway izrađuje prezentaciju o jednoj od dobivenih vrsta oružja. Uputite učenicima da pri izradi prezentacije obrate pozornost na razvoj, primjenu, izgled, prednosti oružja u ratnim strategijama koje imaju zadatak istražiti. Zatim prozovite predstavnike da predstave rad svojih grupa. Nakon toga potaknite raspravu o predstavljenim radovima.
Organizirajte sastanak izrađujući poveznicu kojom učenici pristupaju digitalnom alatu MS Teams. Unaprijed pripremite fotografije koje prikazuju Napoleonovu vojsku (19. stoljeće) i vojnike u Prvome svjetskom ratu (20. stoljeće). Fotografije prikažite u sustavu Office 365, alatu PowerPoint usporedno na jednom slajdu i podijelite zaslon s učenicima. Zamolite učenike da nekoliko trenutaka promotre fotografije. U digitalnom alatu Mentimeter unaprijed postavite pitanja. Primjerice: Koja oružja prepoznaješ na fotografijama? Koja su starija, a koja mlađa? Navedi glavne razlike između dviju vojski na fotografijama. Kad bi se sukobile navedene vojske, što misliš, koja bi pobijedila i zašto? Podijelite zaslon i zajedno s učenicima pratite pojavljivanje odgovora te ih komentirajte. Pitajte učenike jesu li možda posjetili muzeje u svojemu gradu ili u nekome drugom koji su imali izložbu starog oružja te njihove dojmove o tome. Istaknite im da se danas Napoleonova vojska smatra jednom od najboljih vojski svih vremena, među ostalim, zbog izvrsne taktike ratovanja (reorganizacija vojske u divizije, tzv. duboke linije, topništvo). Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte jesu li, prema njihovu mišljenju, za pobjedu u ratu presudni dobra taktika, odnosno strategija ratovanja ili nova i inovativna oružja. Zatim ih zamolite da nekoliko trenutaka promisle o tome koja su se nova oružja koristila u Prvome svjetskom ratu. Otvorite interaktivnu bijelu ploču unutar digitalnog alata MS Teams i zapišite odgovore. Pitajte učenike smatraju li opravdanim da se sukobi među državama rješavaju ratom te koji bi, prema njihovu mišljenju, bili najbolji načini rješavanja sukoba. Potaknite ih na razmišljanje te pitajte na koji način oni rješavaju sukobe. Nakon toga raspravljajte o toj temi. Zatim podijelite učenike u grupe koristeći se funkcijom soba za suradnju (breakout rooms ). Svaka grupa treba, koristeći se mrežnim preglednicima, istražiti i analizirati intenzitet razvoja tenkova, topništva, strojnica, pušaka između Prvoga i Drugoga svjetskog rata. Zatim svaka grupa u digitalnom alatu Sway izrađuje prezentaciju o jednoj od dobivenih vrsta oružja. Uputite učenike da pri izradi prezentacije obrate pozornost na razvoj, primjenu, izgled, prednosti oružja u ratnim strategijama koje imaju zadatak istražiti. Zatim prozovite predstavnike da predstave rad svojih grupa. Nakon toga potaknite raspravu o predstavljenim radovima.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Pri prikazu fotografija u programu PowerPoint pobrinite se da svi učenici dobro vide fotografije i da je svjetlost u učionici prikladna. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu, prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografija. Također je važno da učenici s oštećenjem vida dobiju bitne informacije i detaljne opise slika. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pregled fotografije unaprijed i pojednostavnite zadatak. Učenicima s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati potporu u upotrebi digitalnih alata i prema potrebi pregled fotografije na vlastitom računalu ili tabletu. U početnu raspravu i debatu nakon prikaza fotografija nastojte uključiti sve učenike, osim kada se učenik osjeća nesigurno i nelagodno. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja koja su jasna i konkretna te na koja će znati odgovoriti.
Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem. Umjesto bilježenja odgovora u bilježnicu prije rasprave, omogućite usmeno odgovaranje na postavljeno pitanje.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Podijelite unaprijed zadaće unutar grupe kako bi svaki učenik dao doprinos grupi. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u skupini koja je motivirajuća ponašanja, kako bi mu drugi učenici pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajima iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te omogućiti da samostalno odabere grupu u kojoj će sudjelovati. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, pojednostavnite upute, zadatak objasnite na konkretnom primjeru.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sutori. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja u izradi vremenske crte. Važno je da učenik s teškoćama ima unaprijed zadani zadatak kojim će pridonijeti radu grupe, a koji će moći obaviti samostalno ili uz potporu drugog učenika. Tijekom predstavljanja rada grupe neka njezin predstavnik bude učenik koji samostalno pokaže zanimanje za izlaganje. Ako je to učenik s intelektualnim teškoćama, pripremite ga unaprijed za izlaganje, dajte mu dovoljno vremena za pripremu i prezentaciju rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u parovima istražuju razvoj industrije oružja u Hrvatskoj između Prvoga i Drugoga svjetskog rata služeći se mrežnim preglednicima. Nakon toga izrađuju prezentaciju u alatu Sway.
Motivirajte učenike za rad pitajući ih koji su, prema njihovu mišljenju, najvažniji izumi koji su utjecali na život ljudi u svim stoljećima. Predlažem pitanja poput: Što je utjecalo na pojavu izuma? Što je motiviralo ljude na istraživanja koja su pridonijela raznim tehnološkim otkrićima? Objasnite im kako je jedna od značajki svih ljudi tijekom stoljeća upravo motivacija da se poboljša kvaliteta svakidašnjeg života. Pitajte učenike bez kojih izuma ne bi mogli zamisliti život te ih potaknite da potkrijepe svoje odgovore. Zatim ih pitajte koriste li se izumima koje su oni naveli i djeca njihove dobi, primjerice, u jednom afričkom plemenu; kojim se pomagalima ona koriste u svakidašnjem životu... Potaknite ih na razmišljanje te pitajte jesu li za sreću i veselje potrebni izumi koje su učenici naveli. Raspravljajte o toj temi pitajući učenike je li, prema njihovu mišljenju, bolja kvaliteta života čovjeka u nekome razvijenom gradu ili u afričkom plemenu. Podsjetite ih na to da kritički i potkrijepljeno iznose svoja mišljenja.
Zatim im objasnite kako su neka tehnološka otkrića u 19. i 20. stoljeću znatno utjecala na poboljšanje kvalitete života te na smanjenje bolesti i smrtnosti ljudi poput cjepiva, antibiotika, ali i znatno olakšala svakidašnji život ljudi (hladnjaci, rashladni uređaji, glačala i dr.). Napomenite učenicima da su neki izumi, nažalost, utjecali i na povećanje smrtnosti ljudi poput bojnih otrova, nuklearnih bombi i sl.
Zatim motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete ih podijeliti u šest grupa (sami odredite način grupiranja). Podsjetite učenike na pravila rada u grupama: kritičko promišljanje, potkrijepljeni odgovori, jednaka raspodjela poslova unutar grupe. Koristeći se mrežnim preglednicima, svaka grupa treba istražiti prednosti i specifičnosti sljedećih tehnoloških dostignuća; automobil, elektrane, zrakoplov, telekomunikacije, elektromotor, rotacijski tiskarski stroj te dobivene rezultate prikazati u digitalnom alatu Wizer (svakoj grupi dodijelite jedno od navedenih tehnoloških dostignuća koje je potrebno istražiti).
Nakon što sve grupe obave zadani zadatak, prozovite nekoliko grupa da predstavi svoje radove te potaknite učenike na raspravu. Pitajte ih jesu li tehnološka dostignuća koja su istraživali unutar grupa i danas aktualna te postoje li i koriste li se naprednije verzije navedenih dostignuća. Na osnovi predloženih pitanja potaknite raspravu među učenicima.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
U raspravi i debati potaknite sve učenike na sudjelovanje, osim ako se učenik osjeća nesigurno i nelagodno te ako je riječ o učeniku s teškoćama u izražavanju. Učeniku s intelektualnim teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti, unaprijed mu pripremite pitanja za raspravu i ponudite pozitivnu povratnu informaciju. Nemojte isticati pogreške ako ih je učinio. Nakon rasprave, omogućite učeniku s teškoćama podsjetnik s najvažnijim podatcima.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju i daju mu potporu. Podijelite unaprijed poslove unutar grupe, u skladu s potrebama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao doprinos grupi. Važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u grupi te da mu zadate točno određeni zadatak u skladu s njegovim mogućnostima i jakim stranama, kojim će pridonijeti ukupnom radu grupe. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja poput disleksije ili disgrafije, omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem te omogućite da neki od članova grupe obave taj dio zadatka. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, zadajte pisane ili slikovne upute i koristite se jednostavnim rečenicama. Učeniku s poremećajima iz autističnog spektra omogućite da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati te aktivnost popratite individualiziranim materijalima.
Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Wizer te mu osigurajte pisane i slikovne upute kako bi se lakše snašao. Omogućite potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Učeniku s teškoćama omogućite zapisivanje zapažanja na papiru ili neka ih nacrta. Tijekom predstavljanja radova grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite mu dovoljno vremena i dobru pripremu za prezentaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Podijelite učenike u parove. Svaki par treba istražiti i zatim zapisati najvažnije činjenice o životu i djelu Alberta Einsteina koristeći se pritom mrežnim preglednicima. Svoje istraživanje prikazat će u digitalnom alatu Wizer.
Motivirajte učenike za rad pitajući ih jesu li kada izmjenjivali tajne poruke s prijateljima koje su samo oni mogli odgonetnuti. Predlažem pitanja poput: Kakva su sadržaja bile te poruke? Zašto ste pisali u šiframa? Jeste li sami osmislili slova? Nakon toga ih pitajte jesu li čuli za kriptografiju. Objasnite im značenje kriptografije; znanstvene discipline koja se primjenjivala za osiguranje tajnosti pretežito vojne i diplomatske komunikacije. Uputite učenike na Cezarovu šifru (najjednostavniji i najrašireniji način šifriranja) te im ukratko objasnite da je to šifra zamjene (supstitucije), u kojoj se svako slovo otvorenog teksta zamjenjuje odgovarajućim slovom abecede pomaknutim za određeni broj mjesta. Zatim podijelite učenike u parove. Prikažite im videozapis koji objašnjava Cezarovu šifru. Zamolite ih da osmisle šifriranu rečenicu od pet riječi koristeći se Cezarovom šifrom. Prikazat će je u digitalnom alatu Padlet koji omogućuje da svi učenici istodobno vide radove ili zadatke drugih učenika. Zatim prozovite nekoliko parova da predstave svoje rečenice. Ostali parovi nakon prezentacije svakog para trebaju pokušati odgonetnuti iznesenu šifiriranu rečenicu. Nakon što su svi prozvani parovi predstavili svoje rečenice, potaknite raspravu.
Istaknite učenicima da se kriptografija kao znanstvena disciplina učestalo koristila u Drugome svjetskom ratu kao način tajnog slanja poruka među saveznicima. Ukratko im objasnite značenje i važnost britanskog matematičara Alana Turinga i njegova stroja. Zatim podijelite učenike u četiri grupe (sami odredite način svrstavanja učenika u grupe ). Uputite ih na pravila rada u grupama, primjerice, poštovanje i prihvaćanje mišljenja svih članova grupe, uljudna komunikacija tijekom izrade zadatka, kritičko promišljanje, jednaka raspodjela poslova unutar grupe i slično. Zamolite svaku grupu da izabere predstavnika koji će iznijeti rad grupe. Prva grupa ima zadatak istražiti njemačko šifriranje, druga će grupa istražiti američko šifriranje, treća će grupa istražiti japansko šifriranje, a četvrta grupa ima zadatak istražiti britansko šifriranje. Nakon što svaka grupa istraži zadanu temu, najvažnije podatke mora prikazati u obliku stripa s pomoću digitalnog alata Pixton. Uputite učenike da se koriste mrežnim preglednicima u istraživanju i izradi zadatka. Nakon što sve grupe završe zadatak, prozovite članove grupa da predstave rad svoje grupe. Potom pomoću kviza u Kahootu, provedite vrednovanje među učenicima kako bi provjerili koliko su učenici pratili izlaganja drugih grupa kao i vrednovanje samog sadržaja.
Nakon završetka izlaganja svih predstavnika grupa potaknite raspravu među učenicima na osnovi predstavljenih tema. Potaknite učenike na razmišljanje pitajući ih što misle o umjetnoj inteligenciji nastavljajući se na Turingov stroj te što bi se dogodilo kada bi umjetna inteligencija zavladala svijetom. Potaknite raspravu o toj temi te podsjetite učenike da potkrijepe i kritički iznose svoje mišljenje.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Motivirajte učenike za rad postavljajući zanimljiva i konkretna pitanja, važno je pridobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Učeniku se obratite izravno, upotrijebite jasna i jednostavna pitanja. Važno je provjeriti razumijevanje učenika i pružiti dodatno objašnjenje ako je potrebno. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama katkad biti potrebno više vremena da odgovore na postavljana pitanja i obave zadatak. Provjerite razumijevanje apstraktnih pojmova i nastojte ih objasniti na konkretnim primjerima, koji su bliski učenicima.
Pri podjeli učenika u parove uzmite u obzir značajke učenika s teškoćama. Naka učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će mu moći pružiti potporu i motivirati ga za rad. Neka učenik s kojim je učenik s teškoćama u paru nema teškoće u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Češće provjerite kako par napreduje u obavljanju zadatka. Učeniku s teškoćama unaprijed najavite gledanje videozapisa te uz njega pripremite jasne i jednostavne upute koje će omogućiti razumijevanje zadatka. Pripremite učeniku predložak za praćenje sadržaja koji će pročitati prije gledanja videozapisa. Učeniku s intelektualnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje važno je istaknuti ključne riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Učeniku s motoričkim teškoćama potrebno je osigurati pomoć pri upotrebi digitalnog alata te omogućiti pregled videomaterijala na vlastitom računalu ili tabletu kako bi ga mogao pogledati u skladu s vlastitim potrebama. Učeniku s oštećenjem sluha potrebno je omogućiti predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Padlet te mu osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Potičite potporu drugog učenika u upotrebi digitalnog alata. U predstavljanju rada parova neka sudjeluje i učenik s teškoćama ako to želi.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji ga motiviraju i daju mu potporu. Podijelite unaprijed uloge unutar grupe, u skladu s potrebama učenika s teškoćama, kako bi svaki učenik dao svoj doprinos. Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i omogućite potporu drugog učenika. Pri izradi stripa učeniku s teškoćama osigurajte prilagođene pisane i slikovne upute. Upotrijebite kraće rečenice, jednostavniji rječnik, izdvojite ključne pojmove i objasnite nepoznate pojmove. Što se tiče prezentacije rada grupe, neka predstavnik grupe bude učenik koji samostalno pokaže zanimanje za izlaganje. Ne inzistirajte na usmenom izlaganju i uključivanju u raspravu učenika s jezičnim teškoćama, učenika s izraženom anksioznošću i drugih učenika kojima usmeno izražavanje stvara stres i nelagodu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti kibernetičko ratovanje u suvremenom svijetu te izrađuju prezentaciju u digitalnom alatu Sway o navedenoj temi.
Članak Hrčak.srce.hr, REVOLUCIONARNA ORUŽJA I TAKTIKE UPOTRIJEBLJENE U PRVOM SVJETSKOM RATU, pristupljeno 30. srpnja 2023. godine.
Knjiga Vojna enciklopedija, svezak 1, 1958. Vojnoizdavački zavod, Beograd.
Knjiga Vojna enciklopedija, svezak 10, 1967. Vojnoizdavački zavod Beograd.
Knjiga Sulzberger, Cyrus Leo, 2006. Drugi svjetski rat, Marjan tisak, Split.
Knjiga Rochat, Giorgio, 2008. Prvi svjetski rat i poslijeratna Europa (1914. – 1936.), Zagreb, Europapress holding.
Kniiga Brahman, S. L. 2005. Povijest Europe, M: Znanost
Knjiga Hobsbawm, Eric, 1989., Doba kapitala, Školska knjiga – Stvarnost Zagreb
Pojam Enciklopedija.hr, kriptografija, pristupljeno 3. srpnja 2023.
Video YouTube, Cezarova šifra, pristupljeno 3. srpnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.