Učitavanje

2. Stvaranje samostalne Republike Hrvatske

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati gospodarske i političke prilike u Jugoslaviji na kraju 20. stoljeća
  • objasniti političke prilike u Hrvatskoj uz pomoć lente vremena

Dijelovi Memoranduma SANU 1986.

"Dijelovi srpskog naroda, koji u znatnom broju žive u drugim republikama, nemaju prava, za razliku od nacionalnih manjina, služiti se svojim jezikom i pismom, organizirati se politički i kulturno organizuju, da zajednički razvijaju jedinstvenu kulturu svog naroda. (…) Srpskom narodu je nametnut osjećaj povijesne krivnje, a jedino on nije riješio nacionalno pitanje, niti je dobio državu kao druge nacije. Zbog toga je kao prvo i osnovno potrebno skinuti hipoteku povijesne krivnje sa srpskog naroda, da se službeno opvrgne tvrdnja da je on imao ekonomski privilegiran položaj između dva rata, da se ne poriče njegova oslobodilačka povijest i doprinos u stvaranju Jugoslavije. Uspostavljanje punog nacionalnog i kulturnog identiteta srpskog naroda, nezavisno od toga u kojoj se republici ili pokrajini nalazio, njegovo je demokratsko i povijesno pravo."

Dostupno na: https://www.helsinki.org.rs/serbian/doc/memorandum%20sanu.pdf

„Članak 1. Republika Hrvatska jedinstvena je i nedjeljiva demokratska i socijalna država.

Članak 8. Granice se Republike Hrvatske mogu mijenjati samo odlukom Sabora Republike Hrvatske.

Članak 70. Sabor Republike Hrvatske je predstavničko tijelo građana i nositelj zakonodavne vlasti u Republici Hrvatskoj.

Članak 140. Republika Hrvatska ostaje u sastavu SFRJ do novog sporazuma jugoslavenskih republika ili dok Hrvatski Sabor ne odluči drugačije.”

Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/1990_12_56_1092.html

Iz govora Slobodana Miloševića:

Ja sam rekao doslovno da nam ni na pamet ne pada da osporavamo pravo hrvatskog naroda da izađe iz Jugoslavije (…) Ali da nikome ne smije pasti na pamet da odvoji iz Jugoslavije dio srpskog naroda koji živi u Hrvatskoj (…) Mi moramo osigurati jedinstvo u Srbiji ako želimo kao Republika koja je najveća, koja je najbrojnija diktirati daljnji tijek događaja. To su pitanja granica, prema tome suštinska, državna pitanja. A granice, kao što znate, uvijek diktiraju jaki, nikada ne diktiraju slabi… Mi jednostavno smatramo da je legitimno pravo i interes srpskog naroda da živi u jednoj državi. I to je početak i kraj. (...) Ako se trebamo tući, Boga mi, tući ćemo se. A nadam se da neće biti toliko ludi da se s nama tuku. Jer ako ne možemo dobro raditi i privređivati, bar ćemo znati dobro se tući.

Vreme (Beograd), 15. 4. 1991., 62-66.

Stjepanović, Srpsko naoružanje. Transkript: .

2. Stvaranje samostalne Republike Hrvatske

Popis segmenata i interakcija u videolekciji. Nakon otvaranja pojedine interakcije ili anotacije, pomoću gumba Zatvori prikaz nastavite videolekciju.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

Što ću naučiti

  • analizirati gospodarske i političke prilike u Jugoslaviji na kraju 20. stoljeća
  • objasniti političke prilike u Hrvatskoj uz pomoć lente vremena
Pojmovnik

Povezane lekcije

Popis povezanih videolekcija za čitače ekrana

  1. Tema 5: Slom komunizma u Europi - Ishodi učenja: analizirati različita državna uređenja i politike sklapanja međudržavnih saveza u 20. i 21 stoljeću, analizirati utjecaj ratova i revolucija na preobrazbu državnog uređenja u 20. i 21. stoljeću
    1. Videolekcija 5.1: Slom komunizma u Europi - Ishodi učenja: navesti uzroke sloma komunizma u Europi, usporediti načine sloma komunizma u Europi na odabranim primjerima, izdvojiti posljedice sloma komunizma u Europi