Pripremite glazbene primjere svjetske i domaće tradicijske glazbe svirane gudaćim instrumentima. Učenici trebaju prepoznati koja je glazba s hrvatskog podneblja, a koja nije te otkud bi mogla biti. Primjerice: lijerica, Irska, gusle, Kina…
Tijekom slušanja potaknite učenike na analizu onoga što čuju postavljajući potpitanja: koja je to vrsta instrumenta, kako se dobiva zvuk − trzalicom, prstima ili gudalom, znaju li kako se nazivaju instrumenti koje čuju, u čemu je razlika između glazbenih primjera...
Ponudite im da istraže jedan od sljedećih gudaćih instrumenata: rebab, erhu, dilruba, nyckelharpa, morin khuur.
Učenici samostalno trebaju odabrati jedan od ponuđenih tradicijskih gudaćih glazbala te putem digitalnog alata Padlet urediti sučelje poput školske ploče. Neka upišu naziv instrumenta, prilože fotografiju i glazbene primjere (sve se može izravno iz digitalnog alata). Ispod primjera neka opišu ulogu instrumenta (solistički ili u pratnji), obilježje skladbe, zemlju iz koje potječe, koliko žica ima te iz kojeg razdoblja potječe. Također, mogu sami smišljati naslove skladbi koje prilažu. Potaknite ih da pokušaju pronaći barem dvije skladbe za isti instrument, uz naputak da instrument ima drukčiji ulogu (solističku naprema pratnji) ili dvije karakterno različite skladbe u izvedbi istoga glazbala. Nakon završene aktivnosti neka provedu samovrednovanje služeći se izlaznim karticama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prije početka rada ponovite gudaće instrumente uz vizualnu potporu. Ponovite i načine sviranja na gudaćim instrumentima. Izradite podsjetnik koji će biti stalno dostupan i vidljiv učenicima tijekom slušanja glazbe (kako bi lakše odgovorili na postavljena pitanja).
Za istraživanje gudaćih instrumenata unaprijed pripremite materijale za istraživanje te ih sadržajno i grafički prilagodite potrebama učenika.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu. Učenicima s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za završni zadatak koji možete olakšati tako da im unaprijed organizirate i zapišete informacije koje trebaju pronaći te ih uputite na točno određene izvore.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Nakon upoznavanja jednoga gudaćeg instrumenta, potaknite učenike da pronađu i druge
tradicijske instrumente koji potječu iz podneblja te navedu nazive i audioprimjere.
Učenike uvedite u aktivnost glazbenim kvizom. Pronađite tri glazbena primjera; dva ista samo u izvedbama različitih instrumentalnih sastava te jedan stilski sličan primjer kao uljez koji trebaju ukloniti. Učenici trebaju povezati koje su dvije skladbe iste te u čemu je njihova razlika. Primjerice: klavir, orkestar, uljez. Kada otkriju koje su dvije skladbe iste, a koja uljez, neka navedu instrumente koje prepoznaju te je li riječ o samostalnoj (solističkoj) izvedbi ili ansamblu.
Otpjevajte s učenicima hrvatsku himnu te na sličan način ponudite kviz himni; himna, klavir, uljez. Potaknite učenike da izraze koje instrumente i izvođače opažaju.
Razgovarajte o nastanku himni, kada i zašto se one izvode te koji se običaji štuju tijekom njihova izvođenja. Uputite ih da prouče svjetske himne te pronađu pet primjera himni koje im se svide, zatim neka pronađu njihove izvedbe na gudaćem ansamblu. U digitalnom alatu Padlet neka kopiraju poveznice odabranih himni prema određenom redoslijedu. Popis himni može se izraditi gradacijom tempa (od najsporije do najbrže), gradacijom karaktera (od melankolične do vesele) te gradacijom izvođačkog sastava (od samostalne izvedbe do potpunog orkestra).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Upotrijebite jednostavniji jezik u pitanjima za kviz kako biste olakšali razumijevanje. Izbjegavajte složene rečenice i koristite se kratkim i jasnim izrazima. Služite se vizualnom podrškom poput fotografija, ilustracija ili grafika kako biste pomogli učenicima u razumijevanju pitanja. Oblikujte pitanja tako da budu kratka i jednostavna. Smanjite broj koraka u pitanjima kako bi bila manja mogućnost zabune. Umjesto otvorenih pitanja, upotrijebite pitanja s više izbora kako bi učenici imali veću vjerojatnost da točno odgovore. Osigurajte da odgovori budu jasno označeni. Težinu pitanja učenikovim prilagodite potrebama. Postavite pitanja koja su primjerena s obzirom na razinu znanja i iskustva učenika s teškoćama.
Za proučavanje svjetskih himni jasno odredite zadatak koji imaju učenici s teškoćama, to jest koju će himnu slušati i na koji način pronaći tražene podatke.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Padlet. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da pronađu nekoliko snimaka himni u izvedbi samostalnog (solo) gudaćeg instrumenta, a zatim prema uzoru na uvodnu aktivnost održe slušni kviz za ostale učenike. Trebaju ponuditi tri audioprimjera od kojih je jedan gudaći instrument solo, drugi je skupna izvedba iste himne i treći je uljez, odnosno što sličnija himna ili skladba klasične glazbe, a ostali učenici trebaju izbaciti uljeza.
Aktivnost počnite puštanjem nekoliko glazbenih primjera za koje učenici moraju zaključiti koja je poveznica među njima: akustična popularna gitara, akustična klasična gitara, električna gitara clean, električna gitara distorzija...
Učenicima prikažite što detaljnije fotografije gitare te neka u digitalnom alatu Lino napišu od čega se ona sastoji. Osim očitih sastavih dijelova gitare, obogatite im rječnik stručnijim pojmovima poput rezonantne kutije, pragovi, kobilice…
Pogledajte s učenicima kako nastaje gitara (videozapis omogućuje hrvatski prijevod) te ih potaknite da pišu natuknice o redoslijedu sklapanja različitih dijelova. Zatim ih uputite da sami napišu pojednostavnjenu shemu nastanka vlastite zamišljene gitare u digitalnom alatu Canva. Pri upisivanju koraka mogu se koristiti fotografijama, ilustracijama te osmisliti gitaru prema vlastitoj želji. Plan ne mora nužno biti izvediv nego ideja treba biti uputa za individualiziranu gitara s dodatcima iz stvarnosti i mašte. Ohrabrite ih da na svojoj gitari mogu imati dodatna pomagala i da pokušaju osmisliti što originalniju gitaru.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U uvodnoj aktivnosti učenicima s oštećenjem vida opišite viđeno na fotografijama ili im omogućite da opipaju različite vrste gitara. Pri opisivanju gitara koristite se jednostavnim jezikom i rečenicama. Provjeravajte jesu li učenici razumjeli postavljanje potpitanja. Izradite kratak podsjetnik s novim pojmovima koje su učenici upoznali.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu. Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili prilagodljivost u rasporedu kako biste im omogućili da rade svojom brzinom. Osigurajte individualnu potporu i prilagođene strategije kako bi im se omogućilo da uspješno obave zadatke. Pružite redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako bi znali što rade dobro i u čemu trebaju dodatnu pomoć.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da prouče kako nastaje električna gitara. Neka u odabranome digitalnom alatu usporede akustičnu i električnu gitare i predstave ih ostalim učenicima.
1. Lijerica, Irska, Gusle, Kina, Rebab, Erhu, Dilruba, Nyckelharpa, Morin khuur
2. Rossini klavir, Rossini orkestar, Can can, himna Josipa, himna klavir, ruska himna, lista himni, himne gudaćki ansambl, gudaći instrument solo, skupna izvedba, uljez
3. akustična pop gitara, akustična klasična gitara, električna clean gitara, električna gitara distorzija, kako nastaje gitara
Preuzeto 30. svibnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.