Predmet
Matematika
Veličina slova
scenarij poučavanja

po100ci

Naziv predmeta
Matematika

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • decimalni brojevi
  • postotak
  • postotni iznos
  • razlomci

Jednostavnost prije svega…

Postavite učenicima pitanje može li se broj 5 prikazati nekako drukčije. Ponovite pitanje još za neke cijele i decimalne brojeve. Kako bi uočili da se isti (numerički) podatak često može prikazati na više različitih načina, uključite učenike u interaktivnu prezentaciju gdje će svi moći sudjelovati pišući odgovore i crtajući po zadanim podlogama uz pomoć alata Nearpod. U prezentaciju možete uključiti i početno pitanje te vidjeti kakve će učenici imati odgovore. Pripremite slične plakate kao na poveznici te učenicima postavite u interaktivnu prezentaciju prazan listić ovoga tipa, gdje će oni morati dopuniti, docrtati i napisati odgovore. Više primjera možete pronaći na poveznici. Nakon što su učenici popunili i nacrtali više različitih primjera u interaktivnoj prezentaciji, pripremite suradnički alat.

Postavite uz naslov (npr. 1/4 – 0,25 – 25 %) sliku dijela plakata te zadajte učenicima da osmisle i napišu primjer iz života s postotcima koji pišu u naslovu. (Ako su učenici primjerice dobili zadatak na kojem je prikazano 25 %, onda mogu napisati: „U našem razredu ima 24 učenika i jedna četvrtina odnosno 25 % voli plavu boju.” ili „Cipele su koštale 400 kn te su sada 25 % jeftinije, što znači da cipele sada koštaju 100 kn manje, odnosno 300 kn.”). Ono što je dobro u takvu načinu rada jest to što učenici mogu trenutno vidjeti što su drugi učenici napisali. Rečenice i zadatci svima su dostupni odmah te vrlo lako možete podijeliti nastalu ploču sa svim učenicima. Također, na taj će način učenici biti motivirani smisliti što više različitih primjera. Pripremite više različitih naslova u suradničkom načinu rada.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama neka prikazuju brojeve na način koji je njima primjeren, odnosno ovisno o gradivu koje su svladali. Nastavni listić na poveznici neka bude prilagođen učeniku. Upute za izradu nastavnih listića i rad s digitalnim alatima nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike se teškoćama. I daljnji tijek aktivnosti zahtijeva prilagodbu s obzirom na prethodno svladano gradivo – ako učenici nisu svladali npr. postotke, neće ih dobiti na plakatu i sl. Isto tako, pri osmišljavanju zadatka učenici s teškoćama trebaju dobiti plakat na kojem će biti primjer prema kojem mogu osmisliti zadatak, pri čemu moraju biti vođeni.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jednostavnost prije svega…

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati različite oblike zapisa broja
  • primijeniti postotke u problemima iz svakodnevnog života
  • izračunati vrijednosti postotka i postotnog iznosa
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Idemo u kupovinu

Razgovarajte s učenicima o sezonskim sniženjima i tome koliko su plakati na trgovinama ponekad točni ili netočni. Upozorite ih da je vrlo važno znati sam procijeniti sniženje cijena te da će kroz nekoliko vježbi i sami postati vrlo uspješni u točnom računanju sezonskih sniženja.

Učenike uputite na online vježbu kako bi odredili novu cijenu proizvoda. U vježbi se pojavljuju slučajno generirani zadatci te slučajno generirano sniženje ili poskupljenje proizvoda, a učenici trebaju odrediti novu cijenu. Potaknite ih da računaju što više napamet, bez kalkulatora. Kako su zadatci slučajno generirani, možete potaknuti raspravu o vjerojatnosti takvih poskupljenja i sniženja cijena.

Nakon što su učenici uspješno riješili online vježbu podijelite ih u skupine kako bi sami napravili aktivnost povezivanja parova rečenica i postotaka kao na poveznici, u online aplikaciji LearningApps.

Nakon što svaka skupina učenika napravi svoju aktivnost povezivanja parova, neka ih objavi u zajedničkom online prostoru, primjerice na Edmodu.

Postupci potpore

Zadatci u online vježbi trebaju biti prilagođeni učenicima s teškoćama. Učenicima s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju zadatke s postotcima lakše je rješavati ako su potkrijepljeni slikovnim ili grafičkim prikazom. Ako učenici nisu svladali postotke, zadatak može biti zadan tako da izračunavaju cijenu proizvoda koji je pojeftinio ili poskupio za neki iznos kuna ili nekoliko puta, što znači da učenici mogu rabiti četiri osnovne računske radnje. Upute za pripremu učenika za rad u digitalnim alatima nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Idemo u kupovinu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • primijeniti postotke u problemima iz svakodnevnog života
  • izračunati vrijednosti postotka i postotnog iznosa
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kućni proračun

Potaknite učenike na raspravu o njihovu kućnom proračunu kroz nekoliko pitanja (npr. Znaš li koje račune plaća tvoja obitelj? Znate li razliku između prihoda i rashoda? Koliko prosječno misliš da se mjesečno potroši na režije?). Možete napisati i zajednički popis mogućih mjesečnih troškova, na primjer u nekom od alata za suradnju, primjerice Padletu.

Zatim uputite učenike na aplet u Geogebri te ih zamolite da procijene koliki je mjesečni prihod njihove obitelji i koliki su troškovi. Ako smatrate da bi nekim učenicima bilo neugodno govoriti o mjesečnim prihodima u obitelji, možete predložiti i alternativni način, primjerice da učenici mogu upisati iznos koji se temelji na prihodu dviju prosječnih plaća u Republici Hrvatskoj. U aplikaciji učenici mogu jednostavno mijenjati iznos prihoda i rashoda te vidjeti kako se ukupan iznos povećava ili smanjuje. Nakon što su učenici odredili prihode i rashode, neka utvrde postotak pojedinih troškova (režije, hrana i sl.). Potaknite raspravu o mogućnostima računanja postotaka pojedine stavke u odnosu na ukupan prihod ili u odnosnu na ukupne troškove. Učenici postotke računaju tako da iznose upišu u računalni program Microsoft Excel te napišu formulu za računanje postotaka.

Učenici mogu svoje procjene usporediti sa stvarnim troškovima kod kuće sa svojim roditeljima.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potrebno je poticati na sudjelovanje u raspravi, a ako je potrebno, objasniti im pojmove prihod i rashod te što pripada u režije. Nakon uputa o uporabi aplikacija te pomoći pri prvim primjerima, učenici rješavaju zadatak koji je zadan u skladu s prethodno obrađenim gradivom. Upute za uporabu digitalnih alata i za poticanje sudjelovanja učenika s teškoćama u raspravi nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike se teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kućni proračun

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • primijeniti postotke u problemima iz svakodnevnog života
  • izračunati vrijednosti postotka i postotnog iznosa
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Čist račun duga ljubav

Zamolite učenike da na sat donesu neki račun iz trgovine, restorana i sl. Zatim neka prouče što sve račun sadržava (obratite pozornost na stavke računa, količinu, cijenu, vrijednost, iznos, ukupan iznos računa, osnovicu za porez i PDV). Nakon toga učenici mogu izraditi svoj račun koji će imati sve navedene elemente s računa. Učenici mogu račun izrađivati račun uz pomoć računalnog programa Microsoft Excel, upotrebljavajući formule za izračune kako bi pri mijenjanju cijene ili količine mogli vidjeti kako se mijenjaju i ostale veličine. Učenici mogu iskoristiti račun koji su donijeli kao predložak te promijeniti količinu nekih proizvoda s računa i cijenu ili mogu napraviti neki svoj, u potpunosti nov račun. Učenicima usmjerite pozornost na osnovicu i izračunavanje poreza te ih upozorite na računanje osnovice za porez kad je poznat ukupan iznos. Isto tako, možete ih upozoriti da postoje i različiti iznosi poreznih stopa, ovisno o zakonu.

Učenici će zatim svoj račun postaviti na zajedničko online mjesto kao što je na primjer društvena mreža Edmodo kako bi svi imali prilike vidjeti račune te komentirati i upozoriti na eventualne pogreške.

Postupci potpore

Ako učenici s teškoćama ne vladaju gradivom povezanim s postotcima, u ovoj aktivnosti učenici mogu navoditi stavke i zbrajati ih. PDV im se može objasniti kao dodatni novac/porez koji se plaća na svaki račun. Ako ne mogu sami izračunati PDV, učitelj im može dati izračun, a učenik će ga pribrojiti računu. Za usporedbu je dobro napraviti još jedan veći i jedan manji račun kako bi učenici shvatili da se iznos PDV-a mijenja s obzirom na visinu računa.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu osmisliti anketu koju će provesti u svojoj školi. Ankete mogu biti različitih tema (najdraže jelo, vrijeme provedeno na društvenim mrežama, glazba, filmovi, igre i sl.), ali moraju uključivati i pitanja o spolu, dobi i sl. kako bi učenici mogli prezentirati zaključke na temelju različitih parametara. Učenici mogu anketu provesti u svojoj školi ili online u alatu Google obrasci. Podatke mogu prikazati Google tablicama, računalnim programom Microsoft Excel ili aplikacijom Infogram, gdje mogu vrlo jednostavno dijeliti svoje rezultate online. Vodite računa da ankete budu anonimne, kako bi se zaštitili osobni podatci učenika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čist račun duga ljubav

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • primijeniti postotke u problemima iz svakodnevnog života
  • izračunati vrijednosti postotka i postotnog iznosa
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 24.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.