Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Održivost u malom prstu

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: funkcija, maksimum funkcije, derivacija
  • KEM: ljekovite biljke, ekstrakt, biomolekule
  • IZVAN: turizam, održivost, meteorološke pojave
  • TZK: lokalna zajednica, vježbe snage, poslovanje
  • BIO: recikliranje, izložba, sajam
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Dobit - vratit’ - dobit

Pitajte učenike znaju li kolika je nezaposlenost u njihovoj lokalnoj zajednici te koji su uzroci i posljedica toga. Zatim ih uputite na stranicu Hrvatskog zavoda za statistiku kako bi saznali broj. Pitajte ih imaju li poslovnu ideju koja će povećati zaposlenost, a da se pritom poboljša stanje ekosustava.

Pogledajte s njima videozapis o društvenim poduzećima i porazgovarajte o njihovim prednostima. Podijelite ih u grupe (4 - 5) učenika te im zadajte da smisle poslovnu ideju koristeći troslojno platno poslovnog modela, pri čemu svaka ideja treba kao sirovinu iskoristiti neku vrstu otpada koji se stvara (i radi probleme) u postojećim poduzećima u lokalnoj zajednici ili županiji.

Kako bi ideja bila ekonomski održiva, učenici izrađuju funkciju dobiti u ovisnosti o broju zaposlenika koristeći parametre iz poslovne ideje (bruto plaća radnika, besplatna sirovina, procjena prihoda…). Sami odabiru tip funkcije (kvadratna, eksponencijalna, logaritamska...) te je crtaju koristeći program Geogebra, a koeficijente postavljaju u obliku klizača kako bi mijenjanjem koeficijenata odabrali najreprezentativniju funkciju. Derivacijom određuju maksimum funkcije.

Svaka grupa sastavlja izvješće koristeći Sway te ga predstavlja razredu. Zajednički raspravite je li odabrana najbolja moguća funkcija, je li prikazano stanje realno, jesu li uključeni svi relevantni parametri te je li poslovna ideja ekološki, društveno i ekonomski održiva. Porazgovarajte s učenicima o tome da su upravo radili u duhu u kojem i Europska unija želi reformirati gospodarstvo za dobrobit ljudi i prirode.

Postupci potpore

Provjerite mogu li učenici oštećenog vida uz pomoć čitača ekrana očitavati podatke o nezaposlenosti iz tablice na stranici Hrvatskog zavoda za statistiku. Ukoliko ne mogu, osigurajte im te podatke u obliku koji će moći samostalno čitati i obrađivati.

Videozapis o društvenim poduzećima opisujte učenicima s oštećenjem vida, a učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći jasno čitati prijevod. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja istaknite bitne informacije.

Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. U skladu s individualnim mogućnostima jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u skupini, kako bi im osigurali uspješnost. Provjerite jesu li razumjeli kako razviti poslovnu ideju koristeći troslojno platno poslovnog modela te prema potrebi dajte dodatne smjernice.

Kod korištenja alata GeoGebra i određivanja funkcije učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama omogućite rad s vršnjakom. Učeniku s oštećenjem vida pri tome je potrebno detaljno opisati što je na ekranu kako bi mogao dati uputu koju će vršnjak izvršiti. Učenicima s teškoćama pažnje, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma dajte i pisanu uputu koja će ih voditi kroz korake rada u alatu, a gdje je moguće, uputu poduprite i grafičkim prikazima te provjerite njihovo razumijevanje. Složene zadatke razdijelite po koracima i omogućite učenicima s teškoćama uporabu podsjetnika s tipovima funkcija i, prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici dorađuju poslovnu ideju svoje grupe prema komentarima i prijedlozima. Odabiru i izrađuju najpogodniju funkciju koja će prikazivati količinu otpada u ovisnosti o vremenu koja će se kroz njihovu poslovnu ideju prenamijeniti u nešto drugo. Analizom funkcije utvrđuju koliko će otpada u sljedećih nekoliko godina poprimiti neki drugi oblik, a ne završiti na odlagalištu. Dorađenu ideju prikazuju koristeći Sway i predstavljaju razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Dobit - vratit’ - dobit

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.4.7. Primjenjuje derivaciju funkcije u problemskim zadatcima.
  • SŠ MAT B.4.4. Analizira svojstva funkcija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Vrtna ljekarna

Dogovorite s učenicima da u sklopu školske zadruge posadite vrt s ljekovitim biljkama koje ćete zatim iskoristiti za proizvodnju čaja. Podijelite učenike u 6 grupa i svaka grupa neka odabere biljku koju će posaditi. Na pogodnom mjestu posadite biljke te ih osušite i pakirajte u odgovarajuću ambalažu. Svaka će grupa za svoju biljku dizajnirati odgovarajuću etiketu na kojoj će biti napisani osnovni podatci o proizvodu (naziv čaja, logo škole ili zadruge, mjesto i godina proizvodnje, sastav…). Dizajn etikete možete napraviti koristeći online grafički editor Canva. Gotove proizvode možete prodavati posredstvom zadruge na školskim i drugim sajmovima ili putem online sučelja. Osim toga, čajevi se mogu koristiti kao pokloni gostima škole ili prilikom razmjene učenika. Ako se odlučite za online prodaju možete napraviti online trgovinu pomoću alata Wix.

Uz svaki proizvod učenici trebaju napisati recept za kuhanje čaja i priču o čaju u kojoj će naglasiti kemijsku pozadinu ljekovitosti. Primjerice: Zašto je dobro piti čaj od kadulje tijekom prehlade? Kadulja sadrži flavonoide i terpenoide koji imaju antibakterijsko, antivirusno i protuupalno djelovanje… Učenici neka istraže koji se konkretni kemijski spojevi nalaze u kadulji i/ili čaju od kadulje i prikažu njihove strukturne formule. Strukturne formule opisanih biomolekula mogu prikazati pomoću alata Chemsketch. Također treba navesti i mjere opreza (ako postoje). Primjerice: Kadulja, a naročito njezino eterično ulje, otrovna je u velikim količinama i ne smije se uzimati dugoročno. Ne preporučuje se trudnicama, dojiljama i osobama koje boluju od epilepsije jer tujon, sastojak kadulje, u ekstremnim količinama postaje neurotoksičan i može izazvati napadaje.

Škole koje nemaju vlastiti prostor za sadnju biljaka i/ili njihovo sušenje (primjerice škole u urbanim sredinama), mogu dogovoriti suradnju s poljoprivrednom školom ili nekom drugom školom u ruralnom području. Sve akcije od sadnje preko uzgoja, branja, sušenja i pakiranja do prodaje gotovog proizvoda obavile bi se u dogovoru između dvije škole. Opisane akcije realizirale bi se u nekoliko etapa terenske nastave.

Svaka grupa neka za svoj čaj napravi i promotivni materijal koji će se prikazivati na mrežnoj stranici online trgovine, zadruge i/ili škole. Jedan put godišnje organizirajte školsku čajanku na kojoj ćete ponuditi ostalim učenicima svoje proizvode te ih usput educirati o pravilnoj pripremi i ljekovitosti biljnih čajeva.

Postupci potpore

Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici - neka u skladu sa svojim sposobnostima sudjeluju u svim aktivnostima koje će se provoditi. Savjetujte i pomozite učenicima definirati njihovu ulogu i zadatke, a izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe. Važno je pronaći zadatke u kojima će ovi učenici biti uspješni i što samostalniji. Ovisno o vrsti i ozbiljnosti teškoća učenici se možda neće moći u jednakoj mjeri uključiti u sve aktivnosti, ali svejedno mogu u njima sudjelovati. Primjerice, učenici koji zbog većih teškoća ne mogu saditi, mogu dodavati alate i sadni materijal, zalijevati biljke uz fizičku podršku ili osušeni proizvod pakirati u ambalažu. Učenici kojima je teže sudjelovati u ovim praktičnim dijelovima aktivnosti, mogu preuzeti veću ulogu u pretraživanju informacija o kemijskim spojevima i mogućim mjerama opreza, pisanju recepta, priče o čaju i dizajnu etikete i promotivnog materijala.

Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s većim motoričkim teškoćama može biti potrebna vršnjačka podrška ukoliko njihova asistivna tehnologija ne podržava alate Chemsketch i Canva, a učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s oštećenjem sluha, poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dodatne smjernice za pretraživanje informacija na internetu. Možete im pripremiti organizator pažnje s elementima koje trebaju istražiti i koji trebaju pisati uz svaki proizvod, a koji će im služiti kao vodič kroz korake aktivnosti kako ne bi preskočili neki dio zadatka.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu od uzgojenog bilja napraviti alkoholne ekstrakte ili eterična ulja. Uz svaki proizvod također je bitno navesti priču o proizvodu u kojoj će naglasiti kemijsku pozadinu ljekovitosti te istaknuti možebitne opasnosti uslijed pogrešne primjene. Iako su opisani proizvodi prirodna ljekovita sredstva, i oni mogu sadržavati aktivne tvari koje u većim količinama mogu imati loše nuspojave. Za izradu popratnih materijala uz glavni proizvod učenici se mogu koristiti istim alatima kao u glavnoj aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Vrtna ljekarna

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.4.12. Istražuje svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta.
  • SŠ KEM AB.4.20. Povezuje svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Osjeti ritam vremena

Pokrenite s učenicima raspravu o oblicima turizma u lokalnoj zajednici u kojoj stanuju. Razgovarajte koja je grana turizma najzastupljenija u njihovom kraju, zašto je važna i što joj pogoduje. Zatim s učenicima raspravite o meteorološkim pojavama koje pogoduju razvoju takve vrste turizma. Na unaprijed pripremljenoj ploči za suradnju Conceptboard u dva stupca učenici mogu navesti koje meteorološke prilike pogoduju razvoju turizma, a koje su ometajući faktor. Kada su iznijeli svoje ideje, razgovarajte o tome kako iskoristiti ometajuće prirodne faktore u svoju korist, a pri tome zaraditi i osvijestiti korisnike o važnosti očuvanja prirode i snalaženja u vremenskim uvjetima.

Učenicima možete ponuditi jedan primjer: Senj je mali gradić podno Velebita koji se bavi turizmom. Poznat je i po jakim i učestalim burama koje onemogućuju uživanje na plažama. Dakle, za turizam je vrlo važno lijepo vrijeme, ali što učiniti kada puše bura? Bilo bi dobro osjetiti “ritam bure” i osmisliti aktivnosti za turiste za dane kada puše. Moglo bi se npr. osmisliti natjecanje u izradi i puštanju zmajeva. Zmajevi bi se mogli izrađivati u tvrđavi Nehaj. Kustosi muzeja birali bi estetski najljepše izvedenog zmaja. Zatim se organizira natjecanje u puštanju zmajeva koje se može odvijati ispred tvrđave. Na kraju slijedi povratak u tvrđavu gdje se priča zaokruži vezom između zmaja i grada Senja (sv. Juraj je ubio zmaja, a sv. Juraj je zaštitnik grada). Nakon priče o postanku grada/legende o sv. Jurju slijedi obilazak tvrđave i kviz. Čitava aktivnost može se naplatiti, a dio zarade odlazio bi na opskrbu materijalom za sljedeću radionicu, ostatak u nagradni fond za nagrade za pobjednike (najbolji zmajar, najbolji umjetnik, najbolji kvizaš) te za voditelja aktivnosti, a dio novca išao bi turističkoj zajednici. Slično se može učiniti u Rijeci s kišom i sl.

Kada učenici odaberu nepovoljnu vremensku priliku koja “šteti” turizmu njihova kraja, uputite ih na interaktivni sadržaj o troslojnom platnu poslovnog modela. Razgovarajte o njihovoj ideji u okviru saznanja iz interaktivnog sadržaja. Podijelite učenike u tri grupe.

Prva grupa neka razmotri ekonomski sloj poslovnog modela povezanog s njihovom idejom. Druga grupa razmatra ekološki sloj poslovnog modela. Treća grupa istražuje društveni sloj poslovnog modela. Za svaku grupu odredite jedan dio pripremljene Conceptboard ploče za suradnju na kojem će bilježiti rezultate svojih razmatranja. Nakon toga, grupe predstavljaju svoja platna i zajedničkim razgovorom pronalaze način da usklade zaključke/težnje koje iz njih proizlaze te ih objedine u poslovni model koji odgovara svim aspektima održivosti. Na temelju istraživanja učenici pišu poslovnu ponudu koju šalju gradskoj upravi i turističkoj zajednici svojeg kraja na razmatranje i moguću realizaciju.

Izvannastavna aktivnost

Osjeti ritam vremena

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Izraditi troslojno platno poslovnog modela u turizmu.
  • Uočiti prirodne resurse koji se mogu koristiti kao unapređenje poslovanja s naglaskom na održivost.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Dan i noć vježbanje je moć

Povedite razgovor s učenicima o njihovoj tjelesnoj spremnosti te im osvijestite važnost bavljenja tjelesnom aktivnošću. Postavite im pitanja kao što su: Što je tjelesna spremnost i jesmo li tjelesno spremni? Na koji je sve način tjelesna spremnost korisna za pojedinca i zajednicu? Kako bismo mogli provesti vježbanje na otvorenom i na koji način uključiti što je moguće veći broj sudionika? Koji bismo slijed vježbi po grupama mogli primijeniti?

Uputite učenike da osmisle aktivnost "Dan i noć vježbanje je moć" za poboljšanje tjelesne spremnosti koja je korisna za lokalnu zajednicu. Potaknite ih da istraže mjesta u lokalnoj zajednici gdje bi se sve mogla provesti navedena tjelesna aktivnost (park, šuma, igralište...) te da na osnovu istraženog osmisle kako bi mogli privući i potaknuti osobe na uključivanje u organizirano vježbanje na otvorenom. Rezultate istraživanja učenici neka upišu u Prostor za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice.

Na osnovu istraženog svi učenici neka pristupe izradi planiranja rekreativnih aktivnosti i primjenjivih vježbi za različite dobne skupine. Podijelite ih u nekoliko timova, za svaki tim priredite jednu sekciju u Prostoru za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice kako bi cijeli proces bilježili, a vi im davali potrebno vodstvo. Svaki tim usredotočuje se na drugu dob izvođača vježbi, npr djecu, osobe srednje dobi, osobe treće životne dobi, te sve što je potrebno za provedbu odabranih vježbi (prostirke, plakati, rekviziti, muzika, zabavne igre...). Možete nadahnuti učenike pomoću vježbi snage: Predložite im i demonstrirajte nekoliko vježbi koje bi mogli primijeniti (plank, čučnjevi, sklekovi, trbušnjaci, leđnjaci). Uputite ih na pretraživanje mrežnih stranica koje sadrže različite programe vježbanja za pojedine mišićne skupine.

Kada timovi osmisle program vježbanja (vježbe snage koje ste im zadali ili koje su samostalno odabrali), neka ga na satu i izvedu, a vi im dajte povratnu informaciju. Kako bi motivirali sudionike, na kraju svakog mjeseca će odabrati nove vježbe za provođenje. Broj ponavljanja u vježbama koje to zahtjevaju treba tjedno povećavati za 2 do 5 ponavljanja (ovisno o mogućnostima pojedinca). U vježbama u kojima se mjeri vrijeme, vremenski interval tjedno treba povećati za 5 sekundi. Npr. vježbe za statičku snagu nogu - početna vrijednost iznosi 20 sekundi, sljedeći tjedan ta će vrijednost iznositi 25 sekundi itd.

Neka timovi izvedu svoj program s ciljanom skupinom u suradnji s lokalnom zajednicom te izvijeste razred o tom iskustvu.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu o tjelesnoj spremnosti i dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Pitanja neka budu kratka, jasna i zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

U aktivnosti istraživanja mjesta u lokalnoj zajednici na kojima bi se mogle provesti osmišljene tjelesne aktivnost omogućite slijepim učenicima, učenicima s većim teškoćama i onima koji se teže samostalno kreću, rad u paru s vršnjakom koji će prema potrebi moći opisivati okruženje, pružiti fizičku ili drugu potrebnu podršku.

Tijekom timskog rada i planiranja rekreativnih aktivnosti za različite dobne skupine, učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama koji ne mogu raditi samostalno ni uz asistivnu tehnologiju, prilikom rada u OneNote razrednoj bilježnici osigurajte podršku vršnjaka koji će im pomoći s korištenjem aplikacije te raditi prema njihovoj uputi.

Traženje programa vježbanja i informacija na mreži prilagodite na način opisan u prethodnoj aktivnosti. Provjerite razumijevanje zadatka, a prema potrebi ponudite i točne smjernice gdje učenici mogu pronaći tražene informacije.

Prilikom pokazivanja vježbi učenici s teškoćama koji ih zbog teškoća ne mogu izvoditi, mogu preuzeti ulogu onoga koji opisuje i objašnjava vježbe drugima. U skladu s individualnim mogućnostima prilagodite očekivane zahtjeve učenicima kojima će biti teže postići očekivano povećavanje tjednog broj ponavljanja ili predviđenih vremenskih intervala u vježbama.

Potaknite učenike da osim planiranja aktivnosti i vježbi primjenjivih za različite dobne skupine osmisle i prilagode pojedine vježbe, kako bi bile izvedive i osobama s različitim vrstama invaliditeta te ukažite na važnost bavljenja tjelesnom aktivnošću i kod ove populacije.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima koji žele znati više da izvedu svoj program u suradnji s lokalnom zajednicom (udrugama, društvenim domom, domom za starije i nemoćne…) te da na osnovu tog iskustva i prikupljenih informacija dorade program i ponude ga kao oblik volontiranja u zajednici i/ili osmisle društveno korisnu poslovnu ideju kao što je fitness centar za treću životnu dob.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Dan i noć vježbanje je moć

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.4.1. Učenik primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.B.4.2. Učenik osmišljava i kreira motoričke vježbe koje izvodi radi dostizanja željenih rezultata tjelesne spremnosti.
  • SŠ TZK G.D.4.3. Prosuđuje kao primjerenost zaključka i podupire aktivnosti koje doprinose samopoštovanju i samopouzdanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Inspirirani prirodom

Organizirajte s učenicima posjet obližnjoj šumi ili parku. Šećući odabranim lokalitetom, razgovarajte s učenicima o onome što pronalazite u prirodi a da je nekoć bilo živo. To mogu biti otpale grančice i grane, suhi plodovi, sjemenke… Pomognite učenicima da tijekom šetnje, primjenjujući svoje predznanje, prepoznaju što su (bili) ti djelići prirode, koja im je bila uloga u ekosustavu, kako su došli u ovaj oblik i koja je njihova uloga sada. Zatim stanite i porazgovarajte s učenicima (u krugu) o tome kako su sve te uloge povezane u kompleksni ekosustav u kojem svaki element podržava druge elemente, ništa se ne baca i život stvara uvjete pogodne za život. Pobudite u njima razumijevanje, ali i oduševljenje kreativnošću i održivošću prirodnih sustava i svega što nam takvi, otporni i bioraznoliki, sustavi pružaju (čist zrak i vodu, hranu, regulaciju klime, materijale, preradu našeg otpada). Zatim porazgovarajte o štetnim utjecajima čovjeka na prirodnu ravnotežu i bioraznolikost te ih pitajte koliko je čovjek uopće svjestan važnosti ekosustava i svojeg utjecaja na njih. Upitajte ih kakve bi sve umjetničke instalacije mogli izraditi od tih pronađenih materijala kako bi prenijeli uvide i oduševljenje na druge ljude te ih potaknite da skupe potrebne materijale bez oštećivanja prirode, ali sa sviješću o posljedicama uzimanja iz nje.

Neka se učenici podijele u grupe koje će iz prikupljenih materijala zajednički oblikovati instalacije. Zatim im zadajte da napišu kratke opise svojih uradaka: od čega su složeni, koja je bila uloga tih dijelova u prirodi dok su bili živi i koja bi bila njihova uloga da ih nismo uzeli iz prirode.

Zajedno s učenicima pripremite izložbu, primjerice, u predbožićno vrijeme kad izložba može biti i prodajna ili na bazi donacija. Izradite plakate kojima ćete obavijestiti širu lokalnu zajednicu o mjestu i vremenu održavanja izložbe, je li izložba na bazi donacija ili prodajna, čemu je namijenjen prikupljeni novac i tko su izlagači te koja su njihova djela. Plakate možete izraditi koristeći online grafički editor Canva.

Postupci potpore

Prije posjeta obližnjoj šumi ili parku obavezno provjerite pristupačnost terena učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma posebno je važno unaprijed i neposredno prije polaska najaviti i detaljno izložiti plan aktivnosti kako biste im osigurali osjećaj predvidljivosti i sigurnosti. Učenike s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti te učenike s poremećajima u ponašanju potrebno je uputiti u očekivana pravila ponašanja i mjere opreza.

Tijekom šetnje osigurajte fizičku i drugu podršku vršnjaka učenicima kojima je to potrebno.

Imate li u razredu učenika oštećenog sluha, umjesto razgovora tijekom šetnje koji će ovom učeniku biti teško pratiti, zaustavljajte se radije povremeno i pozicionirajte učenike na način da gluhi učenik tijekom razgovora može pratiti komunikaciju svih sudionika. Najbolje je da učenici stoje ili sjede u polukrugu i to na mjestu u šumi koje je dovoljno dobro osvijetljeno da učenik može čitati s usana i jasno vidjeti izraze lica i geste vas i drugih učenika. U slučaju da učenik nešto nije razumio, izgovoreno treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Učenicima s oštećenjem vida opišite materijale koje pronalazite u prirodi i o kojima razgovarate te im omogućite da ih opipaju i istraže.

Prilikom zajedničkog oblikovanja instalacije od prikupljenih materijala i pripreme završne izložbe, učenike s teškoćama pozicionirajte na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida pružite potrebnu fizičku podršku te potičite članove grupe da uvažavaju njihove prijedloge i upute za izradu te ih provode u slučaju kada oni to ne mogu samostalno.

U pisanju opisa uradaka vodite učenike s teškoćama potpitanjima. Učenicima s teškoćama pažnje, učenicima s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem sluha potrebno je definirati strukturu kako bi pismeno izražavanje bilo prikladno. Potpitanja na koja trebaju odgovoriti pomoći će im da obuhvate sve tražene informacije. Predvidite im manju količinu teksta za pisanje, pisano izražavanje vremenski ne ograničavajte, a pogreške tipa disleksije ne ocjenjujte. Ne ispravljajte pogrešno napisane riječi, nego ih samo podcrtajte kako bi učenik mogao samostalno uočiti grešku i ispraviti je uz pomoć udžbenika ili rječnika.

Korištenje grafičkog editora Canva prilagodite na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici koji žele znati više napišu članak u kojem će opisati izložbene primjerke. U tu svrhu ih uputite na udžbenik i izvore na mreži koji će im omogućiti da detaljno istraže biološke vrste koje su zastupljene u njima (naziv, podrijetlo, osobine, ulogu u ekosustavima te agroekosustavima i šumarskim sustavima). Neka u članak uključe prikupljene informacije, ali i fotografije radova, autora i izložbe te objave članak na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Inspirirani prirodom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.4.1. Analizira čovjekov utjecaj na održavanje i narušavanje uravnoteženoga stanja u prirodi i bioraznolikost povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Joyce, A., Paquin, R. L. (2016). The triple layered business model canvas: A tool to design more sustainable business models. Journal of Cleaner Production. (17.1.2021.)

Rončević, V., Ivanković-Knežević, K., Miličević, F., Sesar, I., Rakić, M., Šubaša, M., … Perić, J. (2015). Strategija razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj od 2015. do 2020. godine. (17.1.2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.