Učitavanje
Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Održiva odjeća

5. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Raspadanje cipela i stvaranje otpada

Svakodnevno proizvedemo velike količine otpada. Osim toga, kupovinom i uporabom svakodnevnih predmeta, poput cipela, također utječemo na prirodne resurse i pridonosimo zagađenju okoliša, ma koliko kvalitetan proizvod kupili...

Što učiniti po tom pitanju? Možemo li cipelu učiniti eco-friendly proizvodom? Saznajte u sljedećem videozapisu.

Raspadanje cipela i stvaranje otpada Svi mi svakoga dana stvaramo velike količine otpada. Čim kupimo neki proizvod, otpakiramo ga ili potrošimo, već smo stvorili neku količinu otpada. S obzirom na ogromne količine posebice plastičnog otpada kojim smo zagadili prirodu i planet Zemlju te drastične klimatske promjene kojima svjedočimo, a kojima, među ostalim, doprinosi i proizvodnja plastike i proizvodnja svega što prebrzo završava u otpadu, potrebno je hitno nešto poduzeti i preuzeti odgovornost. Stara odlagališta otpada veliki su problem, šire nesnosan smrad i zagađuju zrak, tlo i vodu, pridonose stvaranju stakleničkih plinova i neprihvatljivo su rješenje ako želimo očuvati naš planet. I na malim svakodnevnim stvarima, naš je ekološki otisak golem. Primjerice, kupimo cipele koje su zaista kvalitetne, no i one se vremenom unište. Ako je naš đon napravljen od klasičnog materijala, vrlo je moguće da će završiti na nekoj plaži i zagaditi more i/ili ocean. No, ako uspijemo proizvesti i kupiti cipele s biorazgradivim đonom, pomoću njega možemo jednoga dana možda napraviti i nove cipele. Sve je više inicijativa i projekata koje su osmislile proizvodnju biorazgradivih materijala biljnog podrijetla, od kojih se mogu napraviti gotovo sve stvari koje nam trebaju u svakodnevici, a koji nam omogućavaju očuvanje okoliša i zdravu budućnost. U slučajevima da je biorazgradnja ostataka nekog proizvoda nemoguća, ostaje nam pokret Zero waste iliti nula otpada. Glavni je cilj ovog pokreta drastično smanjenje odnosno eliminacija proizvodnje otpada. Zagovornici ovog pokreta smatraju čak i recikliranje samo nužnom metodom rješavanja otpada jer i recikliranje može iziskivati velike količine energije, a nije uvijek ni moguće. U okviru pokreta nula otpada naglašava se pet jednostavnih principa – 5 R-ova – refuse, reduse, reuse, recycle, rot, kojima možemo postići stvaranje jako, jako male količine otpada. Pravila su sljedeća -1-5- odbijanje onoga što nam ne treba, reduciranje onoga što nam treba, ponovna uporaba onoga što već posjedujemo, recikliranje onoga što ne možemo ponovno koristiti, i kompostiranje svega ostaloga. Ako vam cijeli taj pokret zvuči malo predrastično, čak i oni se slažu s time da je je određena količina otpada neminovna. Ipak, ako želimo održati naš planet zelenim i zdravim, svi mi moramo težiti maksimalnom smanjenju otpada koji proizvodimo!. Transkript: .

Imate li sada ideju koje materijale koristiti u izradi svakodnevnih uporabnih predmeta, kao što je na primjer cipela, kako bi to bili eco-friendly proizvodi? Što ako je biorazgradnja ostataka nekog proizvoda nemoguća?

Razmislite o koristi (kako za ljude, tako i za okoliš) primjene načela Zero Waste (Nula otpada) u našem svakodnevnom životu.

Ciklus bioloških i tehnoloških resursa

Mora li otpad biti problem ili može postati resurs? Pred velikim smo izazovom - kako promijeniti način proizvodnje i potrošnje da bismo proizvodili sve manje otpada, a uz istovremenu uporabu otpada kao resursa?

U sljedećoj interaktivnoj infografici istražite biološki i tehnološki ciklus uporabnih proizvoda koji čine temelj kružnog gospodarstva, a čiji je cilj produljenje životnog vijeka proizvoda i istovremeno smanjivanje količine otpada.

Pokušajte sada povezati ove cikluse s proizvodnjom ekocipele. Kakvi materijali bi bili prikladni za izradu potplata, a kakvi za izradu gornjišta cipele? Opišite životni ciklus svakog od tih dijelova cipele i povežite ga s odgovarajućim, gore opisanim, ciklusom.

Rasipanje i uništavanje naših prirodnih dobara, ogoljivanje i iscrpljivanje zemlje namjesto povećanja njezine iskoristivosti – to će već našoj djeci znatno umanjiti mogućnosti napretka koje uživamo, a koje smo im dužni predati – veće i razvijenije.


Theodore Roosevelt