Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Popravljaonica

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: obrti, elektronički uređaji, popravljanje stvari
  • IZVAN: funkcionalni stilovi, izlagački tekstovi, komunikacijska situacija
  • KEM: metali, lemljenje, popravljanje
  • MAT: postotak, trošak, podaci
  • FIZ: strujni krug, mjerenje struje, mjerenje napona
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Popravljanje je u modi

Upoznajte učenike s inicijativom za univerzalno pravo popravka u Europskoj uniji pomoću videozapisa Right to repair koji ćete pogledati s učenicima uz pomoć nastavnika Engleskog jezika. Zapišite na ploču glavne promjene koje inicijativa zahtijeva.

Zatim povedite raspravu o današnjoj kulturi (ne)popravljanja potrganih stvari. Pitajte ih: Što radite sa stvarima kada se potrgaju? Bacate li ih u otpad, reciklirate ili popravljate? Ako ih popravljate, kome ih nosite na popravak? Jeste li upoznati s inicijativama koje promiču popravak i ponovnu uporabu predmeta umjesto bacanja istih? Postoje li takve inicijative u vašoj sredini? Koje ekološke dobrobiti donosi popravljanje stvari (npr. smanjenje otpada, smanjenje ekološkog otiska proizvodnje, transporta), koje društvene (dijeljenje znanja, vještina i povezivanje zajednice, manji pritisak na zajednice koje žive u području traženih prirodnih resursa), a koje ekonomske (radna mjesta u sklopu kružnog gospodarstva, dulje zadržavanje novca u lokalnoj zajednici, manja potreba za zaduživanjem)? Postoje li stvari koje se danas ‘’ne isplati’’ popraviti ili su teško popravljive? Zašto se danas stvari brže kvare nego prije? i sl.

Zatim učenike podijelite u grupe koje ćete geografski rasporediti tako da u različitim naseljima/susjedstvima svoje lokalne zajednice istraže i provedu projekt vezan za usluge popravljanja. Neka osmisle pitanja i provedu anketu pomoću alata kao što je Google Obrasci u kojoj će saznati kakve navike imaju stanovnici njihovog mjesta kada je popravljanje u pitanju; što se sve u njihovoj lokalnoj zajednici može popraviti i tko to može napraviti; koje stvari bi voljeli popravljati, a ne mogu; koji im majstori nedostaju u njihovom mjestu i sl.

Neka na temelju ankete naprave popis svih obrtnika, majstora, popravljača amatera i ljudi različitih vještina svog mjesta te slože bazu "Popravljača" koristeći Google Proračunske tablice. Bazu mogu objaviti na društvenim ili službenim stranicama svog mjesta, a povremeno je mogu nadopunjavati ako se popis proširi. Ako su u mogućnosti, neka u suradnji s lokalnom zajednicom organiziraju “Dane popravljanja’’ kad će se zainteresirano stanovništvo moći okupiti, razmijeniti iskustva, priključiti zajednici “Popravljača’’ ili ponuditi jedni drugima svoje usluge. Za tu svrhu neka učenici u alatu kao što je Canva izrade i plakat u kojem će na kreativan način pokušati potaknuti lokalno stanovništvo da se uključi u inicijativu i da više stvari popravljaju nego bacaju.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja videozapisa Right to repair učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenike s poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje dijelova u kojima se spominju glavne promjene koje inicijativa zahtijeva, a koje ćete kasnije zapisivati na ploču.

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu o kulturi (ne)popravljanja potrganih stvari i dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Pitanja neka budu kratka, jasna i zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s oštećenjem sluha, poremećajem iz spektra autizma ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

Prilikom smještanja učenika s teškoćama u grupe vodite računa o pristupačnosti područja u koje će biti raspoređeni te potaknite ostale članove grupe na pružanje podrške kada je potrebno. Jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u skupini kako biste im osigurali uspješnost.

U aktivnostima izrade upitnika u alatu Google Obrasci, provedbi ispitivanja na dogovorenom uzorku, analizi i prezentaciji rezultata te izradi baze "Popravljača" raspravite s učenicima s većim teškoćama u kojim dijelu mogu najviše doprinijeti. Učenici s teškoćama kojima je izazovnije sudjelovati u tehničkom dijelu izrade obrasca ili anketiranju ispitanika, primjerice učenici s oštećenjem vida ili većim motoričkim teškoćama, mogu više doprinijeti u fazama zadatka koji se odnose na unos podataka, pripremu završnog izvještaja ili prezentaciju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka o učeničkoj inicijativi snime video uradak koji mogu objaviti na društvenim mrežama ili službenim stranicama grada, a koji će potaknuti i pozvati građane da se uključe u inicijativu.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Popravljanje je u modi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO C.2.1. Učenik opisuje različite načine korištenja i zbrinjavanja otpada te u njima aktivno sudjeluje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Izvannastavna aktivnost

Gimnazijalac obrtnik

S učenicima na dramskoj aktivnosti porazgovarajte o tome zašto je bitno popravljanje: Vjerojatno ste se s popravljanjem već susreli u slučaju izrade, popravaka ili prepravaka stvari za scenografiju u predstavama, školskih ormarića, okvira prozora... Zašto je bitno popravljanje? Je li korist samo ekonomska? Koja je ekološka korist od popravljanja stvari? Što znači popravljanje u odnosu na proizvodnju? Jeste li ikad razmišljali o društvenoj i kulturalnoj koristi od popravljanja? Izumiru li takva zanimanja? Što vi znate popraviti? Kad koristite tu vještinu/znanje/sposobnost? Kako ste naučili popraviti nešto? Je li vas tome netko iz obitelji podučio?

Najavite učenicima da će dramski prikazati “obrtnički sajam”. Neka se prema interesima i iskustvima podijele u parove te osmisle ili odaberu neko zanimanje koje se bavi popravljanjem i užive se u njega. Ako sami znaju nešto popraviti, primjerice odjeću, neka se odluče za to zanimanje. Važno je da detaljno, pretraživanjem mrežnih stranica, prouče posao “popravljača” koji su izabrali, primjerice, popravljaju li stari namještaj, moraju znati čime će izbrusiti, vrste brusnoga papira, temeljne boje, duljinu sušenja boje, zaštitu i slično. Za svoj “štand” na sajmu mogu pripremiti i dramske rekvizite, alat i pribor...

U školi organizirajte “obrtnički sajam”, štandove na kojima će učenici predstaviti što znaju popraviti i objasniti način popravka. Na sajam pozovite učenike, nastavnike i ostalo osoblje škole, ali i roditelje i lokalnu zajednicu. Neka posjetitelji otkriju “novo” lice učenika, ali i usmeno daju povratnu informaciju učenicima o popravljačkim zanimanjima koja su predstavili. Ohrabrite učenike da prime i pohvale i konstruktivne kritike/prijedloge, da razmisle o poduzetničkom i društveno korisnom potencijalu svojih ideja te da se povežu s obrtnicima od kojih bi voljeli više naučiti.

Izvannastavna aktivnost

Gimnazijalac obrtnik

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici koriste izražajne i komunikacijske vještine kako bi kod sebe i drugih osvijestili važnost popravljanja za održivi razvoj i dobrobit pojedinca, društva i okoliša.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kintsugi

Ako je nešto slomljeno, ne znači i da je nepovratno uništeno. Štoviše, nakon popravka predmet može biti i bolji nego nov jer se popravkom ističe njegova povijest. Tako je u Japanu razvijena posebna vještina popravljanja polomljenih keramičkih zdjela pomoću japanskog laka pomiješanog sa zlatnim prahom - Kintsugi (金継ぎ; 金, kin = zlato; 継ぎ, tsugi=spojiti). Ova tehnika polomljenu keramiku ponovno pretvara u vizualno dojmljive predmete koji popravkom dobivaju nov i atraktivan izgled.

Upoznajte učenike s Kintsugi tehnikom tako što ćete im podijeliti poveznicu na novinski članak poput Popravi sam: Razbijena keramika nikad nije izgledala bolje.
Nakon čitanja članka upitajte učenike zašto se za spajanje ne koristi čisto zlato. Neka na mrežnim stranicama poput Periodni sustav elemenata samostalno istraže na kojim se temperaturama tale zlato, bakar, olovo i kositar te njihovu provodljivost električne struje. Provodi li zlato struju? Provodi li bolje od kositra ili bakra? Pokažite im sastav jedne smjese za lemljenje i njeno talište. Neka usporede kako se odnose tališta legura u odnosu na čisti metal.

Zatim ih podijelite u četiri grupe. Svaka grupa neka dobije zadatak da spoji prekinutu žicu vodiča lemljenjem. Odaberite žice iz uređaja koji ne zahtjevaju komplicirano popravljanje, primjerice žica USB kabla, mrežnih kabela, slušalica (ako nisu pretanke), upravljačke palice ili dječje igračke. Nemojte ih poticati da to rade sa strujnim kabelima koji se spajaju na napon od 220 V. Ako je uređaj prethodno potrebno otvoriti, osigurajte im potreban pribor (primjerice odvijač). Lemljenje mogu izvesti pomoću uređaja za lemljenje ili (ako ih škola ne posjeduje) pomoću svijeće i željezne žice (podijelite im uputu poput Lemljenje bez struje, uključite automatsko prevođenje na hrvatski). Obavezno ih uputite na sve mjere opreza i zaštite kako ne bi došlo do ozljede ili trovanja prilikom lemljenja.

Na kraju aktivnosti isprobajte jesu li popravljeni uređaji funkcionalni i porazgovarajte s učenicima o tome kako se popravljanjem može smanjiti ekološki otisak povezan s proizvodnjom novih stvari i zbrinjavanjem otpada, kao i stvoriti održiviju predodžbu o lijepom.Zatim neka svaka grupa napravi kratki DIY vodič za popravak koristeći Sway koji će objaviti u zajedničkoj mapi na OneDriveu i istovremeno dati praktične upute i zagovarati kulturu popravljanja.

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida, oštećenog sluha, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje ili poremećajem iz spektra autizma članak Popravi sam: Razbijena keramika nikad nije izgledala bolje dajte i prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ga stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u obliku koji će im omogućiti korištenje čitača ekrana.

Provjerite mogu li učenici oštećenog vida uz pomoć čitača ekrana koristiti podatke na stranici Periodni sustav elemenata te im, ukoliko ne mogu, osigurajte te podatke u obliku koji će moći samostalno čitati i obrađivati.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s oštećenjem sluha dajte jasne smjernice za traženje podataka o kemijskim elementima. Provjerite razumijevanje zadatka, a možete dati i pisanu uputu koju mogu slijediti i listić s jasno označenim mjestima na koje će upisivati tražene podatke kako biste im dali strukturu i preglednost koja će pomoći da ne preskoče neke bitne informacije.

Tijekom praktičnog rada u grupi uključite učenike s teškoćama u najvećoj mogućoj mjeri. Opisujte učeniku oštećenog vida tijek lemljenja te omogućite da prije i nakon provedbe zadatka opipa i istraži sve korištene elemente. Učenicima s većim motoričkim poremećajima, ako je moguće, omogućite aktivno sudjelovanje pružanjem fizičke podrške. Učenike s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti te učenike s poremećajima u ponašanju dodatno upućujte na očekivana pravila ponašanja i mjere opreza.

Kod izrade DIY vodiča za popravak provjerite podržava li asistivna tehnologija koju imaju učenici s oštećenjem vida i motoričkim poremećajima, korištenje predviđenih alata. Ukoliko ne podržava, omogućite rad u paru i potaknite ostale članove grupe da učenicima s teškoćama opisuju što rade te ih uključuju u izradu i uvažavaju njihove sugestije za izvedbu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti koje se legure koriste kao smjese za lemljenje i neka ispitaju kako njihova svojstva ovise o sastavu. Ako u školi postoje uvjeti, mogu to i eksperimentalno izvesti pomoću uputa poput ovih s poveznice Izrada legure za lemljenje (uputu pogledajte uz pomoć nastavnika Engleskog jezika). Rezultate svog istraživanja neka podijele s ostalim učenicima na OneDriveu. Ako se istraživanje radi eksperimentalno, važno je pridržavati se svih propisanih mjera opreza i zaštite.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kintsugi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.1.3. Povezuje građu tvari s njihovim svojstvima.
  • SŠ KEM A.1.4. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Baciti ili spasiti?

Povedite raspravu s učenicima o tome što se više isplati, popraviti pokvareni uređaj ili kupiti novi. Pitajte ih koji se uređaji njima ili članovima njihove obitelji često kvare i što poduzimaju u tom slučaju. Porazgovarajte o činjenici da danas uređaji traju puno kraće nego prije, a ponekad su dizajnirani, proizvedeni i/ili programirani tako da se počinju kvariti brzo nakon isteka garancije. Nažalost, popravljanje je često skuplje od kupovine novog proizvoda, a sve je teže pronaći rezervne dijelove i obrte koji vrše usluge popravka. Zašto je to tako, koje su posljedice pretjerane kupovine na ekologiju, ekonomiju i društvo i možemo li ih spriječiti?

Pokažite učenicima statistike Eurobarometra prema kojima bi 77 % građana Europske unije radije popravljalo svoje proizvode nego kupovalo nove, a 79 % njih smatra da bi proizvođače trebalo zakonski obvezati da pojednostavne popravak digitalnih uređaja ili zamjenu njihovih dijelova.

Podijelite učenike u paran broj grupa na način da po dvije grupe odaberu isti uređaj, ali jedna grupa istražuje popravak, a druga kupovinu novog uređaja. To mogu biti mobiteli, računala, kućanski aparati itd. Neka naprave troškovnik i navedu koliki su im troškovi u odnosu na vrijeme kad se uređaj pokvario i u kojim je situacijama isplativije popraviti odnosno kupiti novi uređaj. Pitajte učenike: Koliko je u prosjeku sati radio vaš uređaj u određenoj situaciji i nakon kojega ga se trenutka više ne isplati popravljati? Koliko je u postotku iznosio popravak uređaja u odnosu na njegovu cijenu i možete li formirati zaključak? Postoji takozvano Pravilo 50 % prema kojem se uređaj ne isplati popravljati ukoliko cijena popravka premašuje 50 % vrijednosti novog takvog proizvoda: Slažu li se vaši izračuni s navedenim pravilom i u kojim slučajevima pravilo treba uzeti s rezervom?

Rezultate svojih istraživanja neka objedine u obliku plakata izrađenog koristeći Piktochart i upotpune ga dostupnim statističkim podatcima (po potrebi uz pomoć nastavnika Engleskog jezika). Neka plakat postave na mrežno mjesto škole kako bi bio dostupan drugim učenicima i lokalnoj zajednici. Organizirajte na kraju kratke debate između grupa koje su istraživale isti uređaj i neka se kritički osvrnu na probleme na koje su naišli: Koja biste rješenja ponudili, što biste savjetovali potrošačima i kako se sadašnje prakse odražavaju na ekologiju, a kako na ekonomiju? Što nam je važnije i kakve korake možemo mi sami poduzeti? Što nas tjera na to da posve funkcionalni mobitel zamijenimo novim i kako se tome oduprijeti?

Postupci potpore

Uvodnu raspravu prilagodite na način opisan u prethodnim aktivnostima, a tijekom uvodne rasprave i završne debate obratite dodatnu pozornost na to da učenicima s oštećenjem sluha osigurate mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih uključenih. Idealno bi bilo da klupe u razredu budu postavljene u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Potičite, ali ne inzistirajte da učenici s oštećenjem sluha ili učenici s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije preuzmu neku od zahtjevnijih uloga u grupnoj debati, osim ako se sami na to ne odluče. U tom slučaju, dajte im dovoljno vremena za pripremu, omogućite korištenje podsjetnika, ne ispravljajte ih prilikom izlaganja i spriječite oponašanje i ruganje. Izlažu li pak učenici s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, dajte da govore među prvima i osigurajte im strukturu i redoslijed izlaganja.

U aktivnosti istraživanja podataka o popravku/kupnji uređaja učenicima s teškoćama pažnje, oštećenjem sluha i poremećajem iz spektra autizma dajte jasne i konkretne smjernice i poveznice pomoću kojih će lakše doći do traženih podataka te podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno potpitanjima na koja učenici trebaju pronaći odgovore kako bi obuhvatili sve ključne informacije.

Pretraživanje statističkih podataka olakšajte učenicima s poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i poremećajem pažnje i hiperaktivnosti. Predvidite im manju količinu teksta koji trebaju pročitati i analizirati, a u tekstu naznačite dijelove u kojima mogu pronaći tražene informacije. Učenicima s izraženijim teškoćama, umjesto samostalnog čitanja teksta, pripremite sažetak u kojem ćete istaknuti ključne podatke.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu potražiti pokvarene ili razbijene predmete i namještaj u njihovoj učionici te usporediti isplati li se više popraviti ih ili kupiti nove. Mogu li dio tih popravaka napraviti kao razred i dodatno uštedjeti? Trebaju voditi računa da namještaj u učionicama mora biti kvalitetan i izdržljiv zbog velikog broja učenika koji ga svakodnevno koriste te da postoje specijaizirane trgovine koje ga izrađuju. Kolike su cijene tih proizvoda i nude li takve trgovine njihovu garanciju ili popravak? Koja rješenja mogu ponuditi kako bi namještaj i predmeti bili što dugotrajniji i zadovoljavali sve potrebe učenika?

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Baciti ili spasiti?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.3. Primjenjuje proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi.
  • SŠ MAT E.1.2. Barata podatcima prikazanima na različite načine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zločesti strujni krug

Kada učenici na vježbama spajaju strujne krugove, obično je cilj izmjeriti svojstva strujnog kruga koji radi, ali teže je izvesti primjer nečega što ima grešku. U simuliranom okruženju mogu na siguran način vidjeti što se događa u strujnom krugu koji ne radi kako je zamišljen.

Pomoću alata Tinkercad izradite nekoliko različitih simulacija strujnih krugova (uz pomoć nastavnika Engleskog jezika): jednostavne krugove sa serijskim i paralelnim spojem otpornih trošila koji već imaju spojene mjerne uređaje na ispravnim mjestima te simulacije strujnih krugova koji obavljaju određenu funkciju (primjer: digitalni senzor temperature koji na LCD ekranu ispisuje kolika je temperatura). Iskoristite primjere strujnih krugova koje su napravili ostali korisnici, svi su dostupni za korištenje i prepravljanje.
Učenicima podijelite poveznice na pojedine strujne krugove. Učenici na stranici koja im se otvori odabiru opciju pokretanja simulacije i mogu vidjeti ispravne primjere korištenja mjernih instrumenata i strujne krugove koji rade.

Raspravite s cijelim razredom o tipovima grešaka koje se mogu pojaviti u strujnom krugu, tj. u nekom primjeru elektroničkih uređaja. Njihove primjere skupite na unaprijed pripremljenom Padlet zidu te izdvojite one koje bi oni mogli prepoznati u strujnom krugu pomoću osnovnih mjernih uređaja. Npr. pregoreni će element imati vrlo velik otpor pa će se napon na njemu promijeniti u odnosu na to kad radi normalno.

U simulacijama strujnih krugova koje ste napravili ranije potrebno je napraviti izmjene. Svi otpornici imaju opciju preko koje možete namjestiti veličinu otpora - možete je postaviti na vrlo velike vrijednosti ili simulirati kratki spoj postavljanjem vrijednosti na 0. Učenici sad pri pristupu stranici strujnog kruga trebaju odabrati opciju kopiranja strujnog kruga (trebat će izraditi svoj korisnički račun). Demonstrirajte cijelom razredu kako dodavati mjerne uređaje i mjeriti iznose napona i jačine struje na različitim elementima strujnog kruga.

Podijelite učenike u parove u kojima rade zajedno. Zadatak im predstavite kao izazov, trebaju pronaći element koji ne radi samo pomoću mjerenja, a tek ako im treba pomoć, mogu mišem odabrati elemente redom (pri tome se direktno vidi vrijednost na pojedinom elementu). Kad nađu element koji ima čudnu vrijednost, onda ju u simulaciji trebaju popraviti kako bi uređaj radio. Postupno im dajte izazove za sve složenije elektroničke uređaje.

Raspravite s učenicima prednosti popravljanja elektroničkih uređaja. Ukažite im na činjenicu da kao i u simulaciji cijeli uređaj ponekad ne radi samo zbog toga što je otkazala jedna komponenta koja se može zamijeniti. Uputite učenike na interaktivni sadržaj Kafić za popravljanje gdje se mogu upoznati s konceptom repair cafea. Pokažite učenicima primjer popravljaonice u Rijeci gdje građani mogu donijeti pokvarene uređaje i raspravite s njima što bi sve trebalo napraviti da se takva usluga otvori i u vašoj lokalnoj zajednici te koje bi bile pozitivne posljedice manje proizvodnje novih uređaja na okoliš, ljude i gospodarstvo. Potaknite ih da o tome porazgovaraju i izvan škole s prijateljima, obiteljima i ostalim članovima lokalne zajednice.

Postupci potpore

Tijekom aktivnosti proučavanja različitih simulacija strujnih krugova pokušajte što bolje opisati sve što se događa učenicima oštećenog vida. Prilikom opisivanja koristite konkretne izraze i informacije jer će neodređeni i apstraktni pojmovi učenika samo zbunjivati. Ono što opisujete, pokušajte povezati s primjerima koje učenici s oštećenjem vida mogu susresti u svom okruženju i s kojima imaju iskustva. Ako je moguće, pripremite i donesite strujni krug koji će učenik moći taktilno istražiti i koji će mu olakšati shvaćanje simulacija koje će se analizirati u narednim aktivnostima.

Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koristi alat Tinkercad te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi.

Učenicima s poremećajem pažnje, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha dobro je dati i pisanu uputu koja će služiti kao vodič u koracima za unošenje izmjena u simulacijama strujnih krugova.

Ukoliko asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida ne podržava predviđene alate, omogućite rad u paru. Neka vršnjak s kojim je učenik u paru čita i opisuje što vidi, a zatim izvodi praktičan rad u alatu prema usmenom naputku učenika s teškoćama. Vršnjačku podršku, prema potrebi, osigurajte i učenicima s većim motoričkim i drugim teškoćama.

Raspravu prilagodite na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pokažite učenicima kako pomoću alata Tinkercad mogu samostalno raditi funkcionalne primjere elektroničkih uređaja. Tinkercad podržava široku paletu elektroničkih uređaja i programiranje simuliranih mikroračunala (Arduino i microbit) pa čak i ako škola nema ove uređaje, učenici mogu iskusiti izradu interesantnih elektroničkih uređaja, a ne samo jednostavne spojeve otpornika.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zločesti strujni krug

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ C.2.8. Primjenjuje zakone elektrodinamike u električnom strujnom krugu.
  • SŠ FIZ C.2.10. Istražuje fizičke pojave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Interaktivni sadržaj za učenike

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.