Predmet
Matematika
Veličina slova
scenarij poučavanja

Čist račun, duga ljubav

Naziv predmeta
Matematika

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • glavnica
  • jednostavni kamatni račun
  • kamate
  • kamatna stopa
  • kredit
  • štednja
  • vrijeme

Dome, slatki dome

Kupili ste jednosoban stan. Kako ste cjelokupnu ušteđevinu uložili u kupnju stana, nedostaje vam novca za njegovo opremanje, a želite što prije useliti. Zapitajte učenike o mogućnosti rješenja problema. Može se pretpostaviti da će se učenici dosjetiti zaduženja u banci putem kredita pa porazgovarajte s njima o veličinama koje su važne pri podizanju kredita. Spomenite na primjerenoj razini i pojmove poput kreditna sposobnost, anuitet, fiksna i promjenjiva kamatna stopa, otplatni plan i pojasnite ih.

Podijelite učenike u skupine i potaknite ih da osmisle dizajn unutarnjeg uređenja uz pomoć alata Autodesk Homestyler za izradu tlocrta i dizajn interijera. Pretraživanjem mrežnih stranica trgovaca namještajem neka učenici pronađu cijene pojedinih komada namještaja, unesu ih u tablicu uz pomoć alata za tablične proračune,primjerice Excel, i izračunaju ukupan iznos novca potreban za opremanje stana. Zadajte im iznos kamatne stope (primjer), odredite im iznos mjesečnih primanja u visini prosječne hrvatske plaće te ih upozorite da mjesečni iznos rate kredita ne smije prelaziti npr. 14 mjesečnih primanja pa neka odrede vremensko razdoblje za otplatu kredita. Otplatni plan po mjesecima učenici neka unesu u tablicu i izračunaju ukupni iznos koji moraju vratiti banci. Tablicu zajedno s fotografijom opremljenog prostora skupine neka vam šalju eletroničkom poštom. U raspravi usporedite radove pojedinih skupina i komentirajte ih.

Uputite učenike na to da se u stvarnosti kamate obračunavaju na složeniji način.

Postupci potpore

Financijska pismenost jedan je od ključnih preduvjeta za stjecanje cjeloživotne financijske sigurnosti svakog pojedinca te je stoga iznimno važno da i učenici s teškoćama steknu temeljne sposobnosti upravljanja vlastitim financijskim resursima. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja važno je postupno i na jednostavnim primjerima objasniti što je kredit, što su kamate te kako se vraća kredit. Izrada tablice otplate kredita te izračunavanje ukupnog iznosa koji se vraća banci iznimno je važan dio financijske pismenosti pa u tom koraku učenicima pružite i dodatnu potporu, a posebno im usmjerite pozornost na to da doista shvate značenje tih financijskih pojmova. Raditi možete i s manjim brojevima, kamate ne moraju biti u obliku decimalnog broja, a tekst na primjeru potrebno je pojednostavniti. Učenici se mogu služiti kalkulatorom. Formula kamatnog računa učenicima neka bude dostupna na memorijskoj kartici. Učenici s oštećenjem vida neka rješavaju zadatke uz pomoć Brailleova pisma ili im omogućite rad na računalu kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku. Na istoj poveznici opisan je i način kako rad na računalu možemo pristupačnim učenicima s motoričkim teškoćama, a u poglavlju Aktivnosti gledanja videozapisa i korištenja web-simulacija opisano je kako učenici mogu sudjelovati u aktivnostima uređivanja prostora. Svakako vodite računa o vremenskoj dimenziji zadatka, a ako učenici pokažu interes za tu vrstu aktivnosti, za domaću zadaću mogu dobiti sličan zadatak koji bi mogao ujedno biti i njihov prvi projekt.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dome, slatki dome

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati veličine kamatnog računa
  • primijeniti formulu kamatnog računa
  • prepoznati situacije iz svakodnevnog života u kojima se primjenjuje kamatni račun
Razina složenosti primjene IKT
  • -
Korelacije i interdisciplinarnost

Tko štedi, vrijedi

Porazgovarajte s učenicima o pojmu štednje, razlozima štednje u banci i upoznajte ih s pojmovima poput oročena štednja, valuta, tečajna lista. Podijelite ih u skupine i odredite im iznos koji će oročiti u banci na određeno vremensko razdoblje. Odredite im ili neka odaberu sami vrijeme štednje i banku u kojoj će štedjeti u tablici u kojoj će prema odabranim parametrima pronaći visinu kamatne stope. Potaknite ih da izračunaju ukupan iznos na računu nakon isteka odabranog vremenskog razdoblja. Svoj rezultat neka usporede s onim koji će dobiti uz pomoć štednog kalkulatora. Potaknite učenike da izračunaju iznos kamata za jednak iznos uloženog novca i za isto vremensko razdoblje, ali za oročenu štednju u nekoj inozemnoj valuti. Potrebne podatke pronaći će u spomenutoj tablici. Uputite ih na razliku u visini kamatne stope u domaćoj odnosno stranoj valuti. Za konverziju domaće u stranu valutu uputite ih na tečajnu listu. Uz pomoć štednog kalkulatora neka ponovno naprave usporedbu s rezultatom koji su dobili.

Kroz razrednu raspravu komentirajte rezultate izračunavanja za domaću i stranu valutu te isplativost oročene štednje za oba slučaja.

Postupci potpore

Financijska pismenost jedan je od ključnih preduvjeta za stjecanje cjeloživotne financijske sigurnosti svakog pojedinca te je stoga iznimno važno da i učenici s teškoćama steknu temeljne sposobnosti upravljanja vlastitim financijskim resursima. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja važno je postupno i na jednostavnim primjerima objasniti pojmove oročena štednja, valuta (ograničiti se na manji broj valuta, svakako treba biti uključen euro, pokazati fotografije novčanice) i tečajna lista. Tablicu za pronalaženje kamatne stope isto tako potrebno je detaljno i zorno objasniti, najbolje tako da s učenicima riješite nekoliko primjera. Tek nakon što usvoje pojmove (korisno je izraditi slikovni rječnik sa zorno objašnjenim pojmovima), mogu se služiti štednim kalkulatorom i tečajnom listom za konverziju domaće u stranu valutu (prvenstveno u euro). Učenici s diskalkulijom neka rade s manjim brojevima. Učenici s oštećenjem vida neka rješavaju zadatke koristeći se Brailleovim pismom ili im omogućite rad na računalu kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku. U navedenom poglavlju možete pronaći i upute kako rad na računalu učiniti pristupačnim učenicima s motoričkim teškoćama. Zaključke će učenici s intelektualnim teškoćama moći donijeti ako ih vodite potpitanjima i zajedno s njima izdvojite činjenice koje su važne za donošenje zaključka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko štedi, vrijedi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati veličine kamatnog računa
  • primijeniti formulu kamatnog računa
  • prepoznati situacije iz svakodnevnog života u kojima se primjenjuje kamatni račun
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Financije od A do Ž

Pročitajte učenicima ulomak iz romana Faraon poljskoga pisca B. Prusa, u kojem autor donosi priče iz povijesti starog Egipta. Uputite ih da tijekom slušanja posebnu pozornost obrate na pojmove za koje smatraju da su iz oblasti financijske pismenosti i zapisuju ih. Povedite raspravu o pročitanom ulomku, komentirajte upisane pojmove i potaknite učenike da priču smjeste u kontekst sadašnjeg vremena. Neka upisanim pojmovima dodaju one koje su naučili u školi ili su im poznati iz osobnog iskustva. Za svaki pojam potrebno je upisati i kratak opis, pri čemu im može pomoći udžbenik ili pretraživanje mrežnih stranica. Na taj način izradit će Financijski rječnik, koji po potrebi mogu nadopunjavati. Zajednički raspravite o sadržaju rječnika, uputite učenike na eventualne nejasnoće i pogreške pa neka ga dorade. Za izradu Financijskog rječnika neka se koriste nekim od alata za obradu teksta, primjerice Wordom.

Podijelite učenike u parove ili skupine pa ih potaknite da izrade križaljku služeći se Financijskim rječnikom. Gotove križaljke parovi (skupine) neka međusobno razmijene elektroničkom poštom i riješe.

Postupci potpore

Učenici s oštećenjem sluha neka dobiju cijeli tekst predloženog ulomka, a učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem tekst ulomka prilagodite tako da ga skratite i pojednostavnite. Učenici neka slušaju vaše čitanje, ali nakon toga neka pročitaju i skraćeni zapis u kojem pojmovi iz područja financijske pismenosti mogu biti otisnuti drugom bojom ili podebljani kako bi ih lakše izdvojili. Nakon čitanja svakako provjerite razumijevanje teksta. Pri stvaranju dokumenta (financijskog rječnika) nakon razgovora o pojmovima možete im dati djelomično napisane opise koje će nadopuniti. Isto tako, pri stvaranju križaljke učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem određeni broj slova prethodno upišite u križaljku, a križaljka neka sadržava svega nekoliko pojmova.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da naprave dekurzivni i anticipativni obračun kamata za aktivnost A i usporede dobivene rezultate. Više o tome neka pročitaju u članku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Financije od A do Ž

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati veličine kamatnog računa
  • prepoznati situacije iz svakodnevnog života u kojima se primjenjuje kamatni račun
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna(Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. E. Pavić, B. Šego. 2006. Jednostavni kamatni račun, Matematičko-fizički list (225).
  2. E. Pavić, B. Šego. 2006. Složeni kamatni račun, Matematičko-fizički list (226).
  3. Novac i djeca, edukacijski blog.
  4. Z. Erjavec, D. Malić. O obračunu kamata i kredita.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 24.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.