Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kad, ako ne sad?; Tko, ako ne mi?

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • INF: elektronički otpad, recikliranje, 7R načela
  • KEM: sedra, voda, okoliš
  • NJEM: održivo ponašanje, plastični predmeti, trgovine bez ambalaže
  • IZVAN: orijentacijsko kretanje, kontrolne točke, priroda
  • IZVAN: zaštita prirode, reportaž, aktivno djelovanje
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Poruka iz budućnosti

S učenicima razgovarajte o elektroničkom otpadu. Što znaju o njegovu utjecaju na okoliš, načinima zbrinjavanja, mogućnosti recikliranja? Učenike podijelite u tri grupe, pri čemu svaka od njih ima svoj zadatak analiziranja odnosa prema brizi o elektroničkom otpadu.

Prva će grupa provesti istraživanje o svom ponašanju i praksi u svojoj obitelji vezano uz zbrinjavanje elektroničkog otpada: Koliko elektroničkih uređaja posjedujete vi i vaše obitelji, koliko ih često zamjenjujete novima? Što radite sa starim, odnosno neispravnim uređajima? Koji su uređaji najviše zastupljeni, možete li ih zamijeniti drugim uređajima? Kakvi su stavovi vas i članova vaših obitelji prema recikliranju elektroničkog otpada? Znate li više od roditelja o ovoj temi?

Druga će grupa zamisliti život u budućnosti – možda za 10, 20 ili 50 godina. Mogu se dodatno podijeliti u dvije podgrupe: jedna će zamisliti život u kojem ljudi sada pažljivo recikliraju elektronički otpad te će u budućnosti materijali potrebni za izradu elektroničkih uređaja i dalje biti dostupni; druga će zamisliti budućnost u kojoj se ljudi danas nisu trudili reciklirati pa su sirovine, materijali nedostupni te je teško nabaviti elektroničke uređaje, odnosno imaju jako visoku cijenu. Život se mijenja! Učenici opisuju jedan dan u budućem životu: Što će biti isto, različito, teže, manje ugodno? Kako ćete provoditi slobodno vrijeme, obavljati svoj posao? Što će biti s pristupom informacijama ako su elektronički uređaji nedostupni? Kako zamišljate nastavu i učenje, druženje s prijateljima?

Treća skupina učenika proučavat će 7R načela te njihovu primjenu u recikliranju elektroničkog otpada: Je li moguće organizirati život bez otpada? Posjeduju li njihovi roditelji više mobitela? Poznaju li osobu koja nema mobitel ili računalo? Što mogu učiniti sa starim elektroničkim uređajima? Kako promijeniti navike uporabe elektroničkih uređaja?

Kod proučavanja navedenih zadataka učenicima će pomoći sadržaji mrežnih stranica: EE otpad - Električni i elektronički otpad; Gospodarenje ee-otpadom u Hrvatskoj ; How to Reduce Electronic Waste (E-Waste): 10 Simple Tips; E-Waste; The 7 R's Of Recycling; Interaktivni sadržaj za učenike 7R (za sadržaje na engleskom neka aktiviraju prijevod u pregledniku).

Grupe učenika svoja promišljanja, prikupljene podatke te rezultate istraživanja bilježe u zajedničkom dijelu razredne OneNote bilježnice, na zasebne stranice koje prethodno pripremite za pojedinu grupu. U bilježnici objavite smjernice za rad, zadatak pojedine grupe, pitanja na koja moraju odgovoriti, kao i možebitne poveznice na izvore. Nakon što grupe predstave svoj rad ostalim grupama, na temelju rezultata istraživanja i zamišljene alternativne budućnosti, učenici po grupama snimaju video s pozivom na brigu o elektroničkom otpadu koristeći rezultate svih grupa. Za izradu videa mogu koristiti alat Kizoa u koji mogu dodati videozapise ili fotografije koje su snimili svojim uređajima ili ih uputite na servise s besplatnim fotografijama. Na kraju objedinite učeničke videe u zajednički video koji će trajati oko 10 minuta. Videozapis će učenici objaviti na mrežnoj stranici škole te se obratiti medijskim kućama povodom obilježavanja Međunarodnog dana elektroničkog otpada, 14. listopada.

Postupci potpore

Prilikom grupiranja učenika predvidite smještanje učenika s teškoćama sa suučenicima koji im, prema potrebi, mogu pružati podršku tijekom izvođenja aktivnosti. Tijekom rada u skupini vodite računa da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i ne dopustite da bude pasivan promatrač. Neka učenik s teškoćama dobije zadatak koji je u skladu s njegovim mogućnostima i koji će sigurno moći uspješno izvršiti. Osobito vodite računa da učenici s oštećenjem vida i učenici s motoričkim teškoćama dobiju zadatke u kojima će moći aktivno sudjelovati uz podršku vršnjaka i asistivne tehnologije koju imaju. Ključno je da učenik osjeti da doprinosi grupi, dobije priliku za razvoj pozitivne slike o sebi, socijalnih i emocionalnih vještina te motivacije za daljnje sudjelovanje u grupnim radovima.

Ovisno o grupi u koju su raspoređeni i zadatku koji imaju, učenicima s teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma te učenicima oštećenog sluha i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja dajte jasne i konkretne smjernice i poveznice pomoću kojih će lakše doći do traženih podataka te pisani podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno potpitanjima na koja trebaju pronaći odgovore. Provjerite razumijevanje zadatka i prema potrebi dodatno objasnite.

Učenici s teškoćama koji ne mogu sudjelovati u tehničkom dijelu snimanja videa, mogu uređivati podatke koji će se koristiti, komentirati, zaključivati, davati prijedloge kako prikazati pojedine elemente te birati fotografije i videozapise koje će ostali članovi grupe spajati u alatu Kizoa.

Za učenike koji žele znati više

Uz dodatno proučavanje sadržaja, učenici će alatom Piktochart izraditi mrežni vodič/brošuru za pravilno odlaganje elektroničkog otpada. Objavit će ga na mrežnoj stranici škole. Otisnute primjerke podijelit će članovima lokalne zajednice.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Poruka iz budućnosti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ D.2.1. Učenik aktivno pridonosi unapređenju kvalitete života podizanjem ekološke svijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kap za slap

Motivirajte učenike da kritički razmisle o važnosti gospodarenja otpadnih voda i njihovom utjecaju na okoliš tako što ćete im podijeliti poveznicu na članak o Plitvičkim jezerima poput Plitvička jezera pucaju po šavovima: Hoćemo li postati generacija koja je uspjela "ubiti" biser hrvatskog krša? Nakon čitanja članka razgovarajte s njima zašto su Plitvička jezera postala ugrožena i pitajte ih znaju li gdje se u njihovoj okolici nalazi krški ekosustav te postoji li zaštićeni krški sustav u njihovoj županiji. Neka navedu i najpoznatije krške ekosustave u Hrvatskoj.

Zatim im podijelite dodatnu literaturu o nastanku sedre poput literature na poveznicama Fenomen krša: Sedra ili Krš za neznalice. Neka jednadžbom kemijske reakcije prikažu procese koji se odvijaju u nastajanju i propadanju krškog reljefa i sedrenih barijera. Nakon upoznavanja s kemijom krša podijelite ih u četiri grupe i neka svaka grupa istraži jedan dio njihove županije (ili Hrvatske) i pronađe gdje se nalazi sedra ili običan krš. Mjesto neka označe na zajedničkoj geografskoj karti u alatu Moje karte (usluga Google karte). U tu svrhu izradite zajedničku kartu i podijelite je poveznicom učenicima (kreirajte poveznicu koja omogućava uređivanje). Na karti je moguće mijenjati tip karte (satelit, teren i sl.), dodavati i uređivati oznake destinacija (markere), ucrtavati linije ili poligone, kao i dodavati opise, slike ili videozapise uz pojedine markere.

Koristeći se priređenom Google kartom, isplanirajte terensku nastavu na označenim lokalitetima. Na terenu ispitajte kvalitetu vode, a parametre za ispitivanje odaberite obraćajući posebnu pozornost na parametre koji su nužni za održavanje zdravog krškog reljefa. Parametre i njihove granične vrijednosti možete pronaći u Uredbi o standardu kakvoće vode (Tablica 6. Granične vrijednosti kategorija ekološkog stanja za osnovne fizikalno-kemijske pokazatelje). Na temelju podataka analize vode neka pomoću alata Moje karte izrade interaktivnu kartu s lokalitetima krškog ekosustava unutar bliže okolice (županija) i indikatorom stupnja očuvanja. Naglasite da se analiza vode koja nije obavljena u certificiranom laboratoriju ne smije javno objavljivati. U fazama koje se tiču izrade karata i planiranja terenske nastave, možete uključiti i nastavnika Geografije.

Ako se odabrane lokacije nalaze unutar zaštićenog područja poput nacionalnog parka ili parka prirode, s upravom parka dogovorite za učenike edukativne radionice ili dodatnu edukaciju za parkovnog čuvara, a zauzvrat bi učenici mogli volontirati u parku. Učenici se mogu pridružiti i nekim od postojećih programa poput Volontiraj u parkovima Hrvatske. Ako lokacije nisu u takvom području, onda dogovorite s lokalnom upravom mogu li se na terenu ili u lokalnoj zajednici postaviti edukacijske ploče o poželjnom ponašanju u svrhu očuvanja krškog ekosustava (za izletnike, poljoprivrednike, proizvođače...).

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija, diskalkulija), učenicima oštećenog sluha i učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti tekstove Plitvička jezera pucaju po šavovima: Hoćemo li postati generacija koja je uspjela "ubiti" biser hrvatskog krša?, Fenomen krša: Sedra i Krš za neznalice dajte barem nekoliko dana prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ih stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Učenicima s izraženijim teškoćama predvidite manju količinu teksta koji trebaju pročitati i analizirati, a u tekstu označite bitne dijelove ili umjesto samostalnog čitanja teksta, pripremite sažetak u kojem ćete izvući ključne podatke.

Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u obliku koji će im omogućiti korištenje čitača ekrana.

Rad u grupi i aktivnosti traženja podataka prilagodite na način opisan u prethodnoj aktivnosti.

Ukoliko učenicima s oštećenjem vida i većim motoričkim teškoćama nije moguće osigurati korištenje alata Moje karte ni uz asistivnu tehnologiju koju imaju, omogućite rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi. Učeniku s oštećenjem vida pri tome je potrebno opisivati što je vidljivo na ekranu kako biste mu omogućili da u najvećoj mogućoj mjeri sudjeluje u ispunjavanju dobivenog zadatka. Učenik može zaključivati na temelju podataka koje čuje, davati upute i zapisivati podatke bitne za nastavak aktivnosti.

Kod planiranja terenske nastave vodite računa o pristupačnost terena učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida te pravovremeno najavite i detaljno objasnite plan posjeta učenicima s poremećajem iz spektra autizma.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu proučiti kako se u njihovoj okolici vrši zbrinjavanje otpadnih voda i istaknuti dobre metode zbrinjavanja (kolektori) i loše primjere gospodarenja otpadnim vodama (zagađene plaže, rijeke i tlo, "crne jame"…).

Svoja zapažanja mogu prikazati i podijeliti drugim učenicima pomoću alata Sway i potaknuti ih na zajedničku akciju izrade i postavljanja edukacijskih plakata o gospodarenju otpadnih voda na strateškim mjestima. Svakako je potrebno dogovoriti postavljanje plakata s lokalnom zajednicom.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kap za slap

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.2.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Plastik nije fantastik

Na početku uputite učenike da riješe interaktivni zadatak Otkrij skriveni pojam u kojem je ključna riječ održivost - Nachhaltigkeit. Ukoliko je potrebno, pružite im dodatna objašnjenja prilikom rješavanja zadatka. Zamolite učenike da pokušaju objasniti pojam održivosti imajući na umu rečenice iz zadatka.
Možete im pomoći postavljajući pitanja: Kako se trebamo ophoditi s prirodnim resursima/bogatstvima? Zašto je važno da se svjesno i štedljivo ophodimo s prirodnim resursima/bogatstvima? Na čiju budućnost trebamo misliti? i sl. Objasnite im da sadašnje i buduće generacije imaju pravo na zdrav okoliš i dobre uvjete života, a to možemo postići na način da prilikom svega što činimo u svakodnevnom životu, imamo na umu moguće posljedice.

Uputite učenike da zadane aktivnosti (npr. ostavljaš vodu da teče dok pereš zube, posadio si stablo, esej ispisuješ jednostrano, kupuješ voće i povrće uzgojeno u tvojoj zemlji, majci poklanjaš buket cvijeća i sl.) svrstaju u dvije skupine, npr. održivo ponašanje i neodrživo ponašanje. Možete koristiti jedan od digitalnih alata za izradu interaktivnih zadataka, primjerice LearningApps.

Podijelite učenike u grupe i zamolite ih da sakupe i iznesu vlastite ideje/primjere održivog ponašanja iz osobnog/svakodnevnog života (kućanstvo, hrana, odijevanje, kupovina namirnica, škola, transport, tehnika, slobodno vrijeme itd.). Omogućite i predložite učenicima korištenje rječnika ili mrežnog rječnika, primjerice Langenscheidt. Prikupite i prikažite njihove ideje. Možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Lino.

Osvrnite se na prikupljene ideje i provedite kratak razgovor. Poseban naglasak stavite na problem ambalaže, plastičnih vrećica i bacanja hrane. Pitajte ih smatraju li da je moguće smanjiti uporabu ambalaže, izbjeći korištenje plastike i kupovati u bilo kojoj trgovini uz minimalnu uporabu ambalaže.

Uputite učenike da u grupama na mrežnim stranicama istraže i pronađu rješenja za smanjenje uporabe ambalaže i plastike. Možete im predložiti mrežne stranice poput Waschbaer.de:Unverpackt-Läden in Deutschland: nachhaltig einkaufen in Ihrer Region, Kindersache.de:Einkaufen ohne Verpackungen, Utopia.de: Unverpackt-Läden: Einkaufen ohne Verpackung, Smarticular.net: Plastik vermeiden im Alltag:66 einfache Tipps, Ecoyou.de: Nachhaltig leben und konsumieren - GO FOR GREEN. Omogućite i predložite učenicima korištenje rječnika ili mrežnog rječnika, primjerice Langenscheidt.

Pustite učenicima videozapis Pokret mladih Fridays for Future kao poticaj na aktivistički angažman te ih zamolite da pomoću prikupljenih informacija izrade stripove sa savjetima kako smanjiti uporabu ambalaže, izbjeći korištenje plastike i kupovati u bilo kojoj trgovini uz minimalnu uporabu ambalaže. Možete im predložiti korištenje jednog od digitalnih alata za izradu stripa, primjerice Pixton. Stripove objavite na mrežnim stranicama škole, primjerice, povodom obilježavanja Dana planeta Zemlje.

Postupci potpore

Aktivnosti rješavanja kviza i korištenja drugih predviđenih digitalnih alata (LearningApps; Lino; Pixton) učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama čija asistivna tehnologija ne omogućuje samostalan rad, prilagodite na način opisan u prethodnoj aktivnosti. Zadane aktivnosti koje će učenici razvrstavati u dvije skupine u alatu LearningApps, ovim učenicima možete datu u obliku koji će moći koristiti pomoću čitača ekrana u nekom od njima dostupnih alata (npr. Microsoft Word).

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom), poremećajem pažnje i koncentracije i učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije pripremite primjere rečenica na njemačkom jeziku koje će im poslužiti kao model i olakšati smišljanje vlastitih ideja/primjera održivog ponašanja u svakodnevnom životu. Rečenice napišite na njemačkom i na hrvatskom jeziku. Omogućite više vremena za rad i češće potičite na provjeravanje točnosti napisanog.

Aktivnost pretraživanja mrežnih stranica olakšajte na način opisan u prvoj aktivnosti.

U aktivnosti gledanja filma o pokretu Fridays for Future učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha mjesto s kojeg će jasno vidjeti prijevod. Učenike s poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da se na mrežnim stranicama upoznaju s novim zakonom Europskog parlamenta kojim se od 2021. godine zabranjuju plastični predmeti za jednokratnu upotrebu te da istraže stav i odluku njemačke vlade (Bundesregierung.de: Einweg-Plastik wird verboten, Plastikalternative.de: Die EU entscheidet über das Plastikverbot- und stimmt dafür, Umweltbudesamt.de: Weniger Plastik in der Umwelt - EU stimmt Richtlinie zu). Zamolite učenike da izrade prezentaciju i svoja saznanja podijele s ostalim učenicima. Za izradu prezentacije učenicima možete predložiti jedan od digitalnih alata, primjerice Sway iz Microsoft Office 365 paketa.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Plastik nije fantastik

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) NJ A.2.1. Učenik razumije srednje duge i srednje složene tekstove pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (2) NJ A.2.2. Učenik proizvodi srednje duge i jednostavne govorne tekstove.
  • SŠ (2) NJ A.2.3. Učenik sudjeluje u srednje dugoj i jednostavnoj govornoj interakciji.
  • SŠ (2) NJ A.2.4. Učenik piše srednje duge, jednostavne tekstove.
  • SŠ (2) NJ B.2.1. Učenik izvještava o različitim informacijama, sličnostima i razlikama između vlastite kulture i kultura povezanih s njemačkim jezikom u aspektima svakodnevnoga života i aktualnih događanja te u značenju i uporabi pojedinih jezičnih izričaja i načina ponašanja.
  • SŠ (2) NJ C.2.2. Učenik uspoređuje i vrednuje informacije iz različitih izvora na stranomu jeziku i pritom se služi osnovnim vještinama kritičkoga mišljenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Korak bliže do lokacije se stiže

Porazgovarajte s učenicima o tome koliko poznaju krajobraze svoje lokalne zajednice. Zatim potaknite raspravu o orijentacijskom kretanju i postavite im pitanja: Čemu služi orijentacijsko kretanje (zabava, zdravlje, upoznavanje ljudi, upoznavanje kraja u kojem živimo)? Koje se aktivnosti mogu provoditi u prirodi? Jeste li se kada susreli s orijentacijskim kretanjem? Znate li što su kontrolne točke i kako ih možete pronaći?

Motivirajte učenike da u suradnji s entuzijastima iz lokalne zajednice svaki mjesec organiziraju natjecanje u orijentacijskom kretanju koje će pomoći da lokalna zajednica postane održivija tako što će sudionici bolje upoznati prostor koji ih okružuje i bliskije se povezati s drugim sudionicima, a kontrolne točke će uz to sadržavati edukativni kviz o održivosti.

Neka se učenici samostalno podijele u timove tako da se u svakom timu nalazi od dvoje do pet učenika. Svaki će tim osmisliti i voditi po jedno natjecanje. U digitalnom alatu Canva trebaju izraditi plakate i promovirati natjecanje u školi i lokalnoj zajednici putem školskog mrežnog mjesta i društvenih mreža. Zatim trebaju izvidima na terenu i skiciranjem osmisliti rutu. Provjerite da svako natjecanje ima isti broj kontrolnih točaka i otprilike istu težinu. Ako vaši uvjeti nisu pogodni za vanjska natjecanja, možete ih organizirati i u školskoj dvorani.

Svaki tim treba osmisliti toliko pitanja i odgovora o održivosti koliko ima kontrolnih točaka te ih predati vama, a vi ćete ih nasumično razmjestiti po kontrolnim točkama različitih natjecanja. Točan odgovor na kontrolnoj točki određenog natjecanja daje po jedno slovo pojma o održivosti koji natjecateljski timovi trebaju složiti da bi dobili dodatne bodove kad dođu na cilj. Vi trebate osmisliti i te pojmove, ali tako da ih timovi ne znaju unaprijed. Možete izraditi interaktivnu kartu za orijentacijsko kretanje koristeći alat Moje karte (usluga Google karte) tako da ucrtate rutu i dodate kontrolne točke na kartu. U opisu pojedine kontrolne točke možete postaviti pitanje. Kartu možete podijeliti poveznicom pa će joj sudionici pristupiti svojim pametnim uređajima ili ju možete ispisati (u tom slučaju neće biti vidljiva pitanja na karti pa ih morate fizički postaviti na kontrolnim točkama).

Timovi vode “svoja” natjecanja pri čemu se u izvedbu zadataka kreće u intervalnom razmaku, a mjeri se vrijeme ekipe (kad posljednji stigne na cilj) uz uvjet da su obišli sve kontrolne točke zadanim redoslijedom. Svi sudionici su pobjednici, a najbolja ekipa dobiva prednost od 30 sekundi na sljedećem natjecanju.

Izvannastavna aktivnost

Korak bliže do lokacije se stiže

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici se kroz organizaciju natjecanja upoznaju s osnovama orijentacijskog kretanja i vještinama podizanja svijesti o održivosti u lokalnoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Kakav divan svijet!

Zamolite učenike da stanu u krug i dodaju nevidljivi predmet. Započnite igru podižući zamišljeni teški kamen i dodajte ga drugom učeniku u krugu. Učenici ga nastavljaju dodavati dok se kamen ne vrati vama. Težina, oblik, veličina kamena mogu se promijeniti tijekom vježbe. Započnite novi krug. Ovaj put uberite cvijet i prenesite ga dalje.

Za sljedeći dio izradite kartice s riječima pjesme “What a Wonderful World” Louisa Armstronga tako da na svakoj kartici budu dva stiha. Zamolite učenike da sjednu i slušaju pjesmu Louisa Armstronga What A Wonderful World. Pitajte ih mogu li imenovati pjevača i neki glazbeni instrument. Prije drugog slušanja zamolite svoje učenike da nasumice odaberu izrađenu karticu s dva stiha te pjesme. Zamolite ih da pročitaju stihove i stave karte na pod ispravnim redoslijedom kada ih čuju tijekom slušanja. Tako ćete cijelu pjesmu imati napisanu na podu učionice.

U trećem slušanju zamolite učenike da zapišu prvu riječ koja im padne na pamet kad čuju refren "What a Wonderful World" u alatu Mentimeter (obrazac Word Cloud). Pročitajte glasno oblak riječi i zajednički prokomentirajte učeničke asocijacije, pri čemu će one najčešće biti istaknutije u prikazu.

Započnite pričati priču, a učenike uputite da pantomimski rade ono o čemu se u priči govori te da se slobodno kreću prostorom. Priča: "Emil Hrastić bio je usamljeni pastir. Svakog dana šetao je golom zemljom na planini i čuvao ovce. Volio je prirodu pa je odlučio zasaditi drveće. Tijekom života zasadio je tisuće stabala hrasta. Prodao je ovce kad su zaprijetile uništiti hrastovu šumu. U šumu su se vratile ptice, životinje, pa čak i seljani s djecom. Jednog dana lokalne vlasti odlučile su izgraditi novu cestu za selo, ali put prolazi kroz Emilovu šumu." U otvorenom razgovoru učenici iznose svoje dojmove i pronalaze slične primjere ugrožavanja ekosustava izgradnjom autocesta, industrija i dr.

Učenicima podijelite kartice s ulogama (dva novinara u studiju, izvjestitelji na terenu, predstavnici lokalne uprave, voditelj izgradnje lokalne ceste, predstavnici Zavoda za zaštitu šuma sa Šumarskog fakulteta, Emil Hrastić, obitelj Emila Hrastića, aktivisti za zaštitu okoliša). Zamolite učenike da oblikuju reportažu o situaciji te da izrade plakate i osmisle parole koje će izvikivati kao aktivisti. Reportažu trebaju emitirati u Vijestima u pet na javnoj televiziji.

Učenici predstavljaju zajednički osmišljenu reportažu. Razgovarajte s učenicima o karakterima likova koje su glumili (koji su likovi aktivno djelovali u cilju zaštite prirode, koje bi još aktivnosti predložili). Svoje prijedloge aktivnosti učenici zapisuju na papiru većeg formata (edukacija o zaštiti okoliša, volontiranje, prevencija, sprječavanje štetnih projekata, organiziranje i vođenje kampanje u lokalnoj zajednici, sudjelovanje u kreiranju javnih politika koje utječu na okoliš...). Mogu zapisati poruke i slogane koje su osmislili u ulozi aktivista. Pogledajte videozapis Pokret mladih s primjerima aktivnog djelovanja mladih u zaštiti okoliša. Nadahnuti tim primjerima učenici mogu dopisati dobre primjere na papir. U završnom dijelu aktivnosti, učenici dovršene plakate dijele s ostalim učenicima i komentiraju njihove uratke.

U otvorenom razgovoru razgovarajte o dojmovima radionice. Otpjevajte Armstrongovu pjesmu “What a Wonderful World”. Možete predložiti učenicima da u alatu Word Clouds izrade oblak riječi sa zajedničkim prijedlozima, porukama i sloganima koji objavite na mrežnim stranicama škole kao poticaj za promišljanje kako preuzeti aktivnu ulogu u zaštiti okoliša.

Izvannastavna aktivnost

Kakav divan svijet!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici kroz participativni dramski proces upoznaju i promiču načine aktivnog djelovanja za zaštitu prirode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Johan, R., Kardum, I., Šimleša, D., Šišak, M. (2015). Održive škole - temelji bolje budućnosti. Vukomerić: Zelena mreža aktivističkih grupa (ZMAG) (17. 1. 2021.).

Pavić-Rogošić, L. (2015). Novi izazov: Globalni ciljevi održivog razvoja do 2030. Zagreb: ODRAZ - Održivi razvoj zajednice (17. 1. 2021.).

Vidović Vorberger, K. (2017). suDjeluj na lokalnoj razini!: kako građani mogu sudjelovati u boljem upravljanju prirodnim resursima. Zagreb: ODRAZ - Održivi razvoj zajednice (17. 1. 2021.).

Pavić-Rogošić, L. (2004). Naša zajednica naša odgovornost: priručnik za uspješno organiziranje lokalne zajednice. Zagreb: ODRAZ - Održivi razvoj zajednice (17. 1. 2021.).

Pavić-Rogošić, L., Jelić Mück, V., Haken, R., Pelikan, J., Mamula, P. (2010). Zajedno za održivi razvoj ruralnih područja: priručnik za provedbu pristupa LEADER u Hrvatskoj. Zagreb: HMRR - Hrvatska mreža za ruralni razvoj i ODRAZ - Održivi razvoj zajednice (17. 1. 2021.).

Pavić-Rogošić, L., Baker, S. (2013). Kako do boljih javnih politika? Doprinos civilnog sektora. Zagreb: ODRAZ - Održivi razvoj zajednice (17. 1. 2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.