Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Male i velike ruke

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: opisni tekst, objektivno i subjektivno opisivanje, slušanje teksta
  • IZVAN: aromatizirana voda, jednokratna plastična ambalaža, radionica
  • IZVAN: hotel za kukce
  • IZVAN: komposter, suradnja, izradba kompostera
  • IZVAN: školski vrt
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Školski kutak za kreativni trenutak

Uputite učenike na zadatak snimanja audioizjava učenika drugog razreda pomoću pitanja Koje vam riječi padaju na pamet kad zamislite da ste u školskom dvorištu?, a potom najavite radionicu s “drugašima” u kojoj ćete prve ideje zajednički razviti. Učenicima “šestašima” pomozite objaviti snimke na zidu koji ste unaprijed pripremili u kolaboracijskom alatu Padlet. Pripremite ih za komunikacijsku situaciju u kojoj će imati ulogu empatičnog vođe.

Na radionicu pozovite drugaše pa zajedno poslušajte i komentirajte neke njihove izjave koje ste ranije izabrali. Pitajte šestaše jesu li drugaši opisivali dvorište objektivno (činjenično) ili subjektivno (unoseći u opis osobni doživljaj dvorišta). Naglasite da je, kad zajednički koristimo prostor, bitno da se možemo dogovoriti oko objektivnih stvari, ali i stvarati lijepe i raznolike subjektivne doživljaje u njemu. Podijelite učenike u parove/manje grupe (tako da šestaši dobiju priliku biti u ulozi empatičnog vođe drugašima), dajte im po jedan veliki bijeli papir. Držeći se svoje polovice papira, neka međusobno komuniciraju potpuno slobodnim crtežima/simbolima na temu projektiranja kutka školskog dvorišta - kao paviljona za kreativnu učionicu na otvorenom. Kad budu gotovi, neka međusobno komentiraju suradnju i ideje te na novom listu predstave zajedničku konačnu ideju o projektiranju tog kutka. Radove možete izložiti na školskom panou. Svaki par neka spontano i bez prethodnog dogovora predstavi ostalim učenicima svoj rad i svoju ideju - tako što će, izmjenjujući se i nadopunjujući riječ po riječ, činiti jednu jedinstvenu i smisleno povezanu cjelinu.

Dalje na nastavi sa šestašima pohvalite njihov angažman u ostvarivanju prijateljskih odnosa s drugašima i istaknite primjere u kojima su se iskazali kao empatični vođe. Kako biste dali učenicima priliku da usporede svoje prethodne doživljaje i izražaje s književnim opisom vanjskog prostora, pročitajte opis "Naše dvorište" (prema ulomcima iz zbirke pripovjedaka "Moja zlatna dolina", hrvatske književnice Zlate Kolarić-Kišur). Potaknite učenike na usmeno izdvajanje pojedinosti o izgledu opisanog dvorišta i na uočavanje osobnog doživljaja prostora. Razgovarajte s učenicima o tome koliko je za naše zdravlje važan naš doživljaj otvorenog prostora, kakve veze ima s kvalitetom ekosustava kojim smo okruženi. Pitajte ih što možemo učiniti u uređenju vanjskog prostora škole da bismo se u njemu osjećali zdravo, sigurno, ispunjeno i motivirano. Svoje ideje neka zapišu na istom Padlet zidu na kojem su i audioizjave, a potom neka stave oznaku like na ideju koja im se najviše svidjela. Potaknite učenike da svoje ideje ostvare kroz relevantne izvannastavne aktivnosti ili školske projekte.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama, osobito one s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma, unaprijed pripremite za intervjuiranje drugašića i prema potrebi demonstrirajte i uvježbajte s njima kako im pristupiti i postavljati pitanja. Ukoliko je potrebno, osigurajte učenicima s teškoćama podršku učenika iz razreda u snimanju odgovora.

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma posebno je važno unaprijed najaviti i detaljno objasniti kako će izgledati dolazak drugaša na sat kako bi im osigurali osjećaj predvidljivosti i sigurnosti. Učenike s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti te učenike s poremećajima u ponašanju potrebno je uputiti u očekivana pravila ponašanja.

Učenicima s oštećenjem sluha audioizjave drugaša dajte u pisanom obliku.

Imate li u razredu učenike s teškoćama, umjesto u parove, odlučite se radije na podjelu učenika u manje grupe kako biste učeniku s teškoćama osigurali podršku vršnjaka tijekom izvođenja aktivnosti.

Prilikom zajedničkog crtanja, učenike s teškoćama pozicionirajte na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se u rad. Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida pružite potrebnu fizičku podršku kod crtanja. Ako učenik ne može samostalno izvesti zadatak ni uz sve prilagodbe, neka daje prijedloge i upute. Sve što se stavlja na papir opisujte učeniku oštećena vida. Radi li se o slabovidnom učeniku, važno je obratiti pažnju na papir koji se koristi. Preporučljivo je koristiti mat papir ili papir žućkaste boje koji ne reflektira svjetlost te koristiti deblje crne flomastere.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma te učenicima s teškoćama pažnje, umjesto spontanog izlaganja, omogućite vrijeme za pripremu i dajte smjernice za predstavljanje rada i ideje ostalim učenicima.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da odu do njima najbližeg zelenog kutka (ugodnog za pisanje) i maštovito opišu otvoreni prostor (u kojem bi se osjećali zaigrano, bezbrižno i zaštićeno). Naglasite da u ovom projektnom zadatku trebaju istaknuti važnost brige o okolišu u suradnji s drugim bliskim ljudima i da u sastavku trebaju navesti kako stanje okoliša utječe na dobrobit pojedinca, ali i cjelokupne zajednice. Svoje radove neka napišu koristeći aplikaciju kao što je Word i pošalju vam, a najbolje radove možete slati na natječaje ekološke tematike.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Školski kutak za kreativni trenutak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.6.1. Učenik govori i razgovara o pročitanim i poslušanim tekstovima.
  • OŠ HJ A.6.4. Učenik piše pripovjedne i opisne tekstove prema planu pisanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Razni okusi zdrave vode

S učenicima pokrenite razgovor o temi vode s okusom: Volite li vodu s okusom? Kojim? Imate li neki omiljeni okus? Gdje kupujete tu vodu i koliko često? Znate li koji je sastav te vode? Ima li dodanih aroma, šećera itd.? Jeste li razmišljali o tome kako kupnja takve vode utječe na naš okoliš (otpad od plastičnih boca, prekomjerno iskorištavanje i privatizacija izvora pitke vode i sl.)? Možemo li to nekako promijeniti, a da se ne odreknemo svoje omiljene vode s okusom, izbjegnemo stvaranje plastičnog otpada i štitimo izvore pitke vode? Jeste li je kada pokušali sami napraviti u svome domu?

Provedite s učenicima radionicu pravljenja vode s okusom. Recepte možete pronaći na raznim mrežnim stranicama, npr. Vitaminizirane vode iz kućne radinosti. Predložite učenicima da na radionicu donesu neko bobičasto voće ili agrume koji su najpogodniji za izradu vode s okusom, a možete dodati i neko bilje, npr. mentu. Imate li školski vrt ili voćnjak, iskoristite i te plodove. Najprije upoznajte učenike s načinima izrade vode s okusom, a zatim ih podijelite u grupe i potaknite ih da isprobaju i neke svoje kombinacije, a mogu se poigrati i s dekoriranjem tog napitka.

Nakon ove aktivnosti provedite kušaonicu među učenicima razredne nastave. Neka učenici sami osmisle kako će ta kušaonica izgledati, a vi im ponudite metodičku i tehničku podršku. Nakon kušaonice provedite među učenicima razredne nastave anketu o tome koja je njihova omiljena voda s okusom. To možete napraviti u alatu Mentimeter. Prikupljene podatke analizirajte s učenicima izvannastavne aktivnosti te na osnovu tih podataka provedite radionice s učenicima razredne nastave na kojima će oni sami napraviti svoju vodu s najpopularnijim okusom ili okusima. Na taj će način osnažiti svoje samopouzdanje i steći novu vještinu od svojih starijih kolega u školi kao mentora. Nakon radionice razgovarajte s učenicima o tome da će vještinom koju su danas stekli, izravno utjecati na svoj okoliš smanjenjem stvaranja plastičnog otpada, štititi izvore pitke vode i povoljno djelovati na svoje zdravlje.

O pravljenju vode s okusom napravite interaktivni edukativni video koji će biti dostupan svim učenicima u školi. Za to vam predlažemo alat H5P.

Izvannastavna aktivnost

Razni okusi zdrave vode

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Osnažiti i osamostaliti učenike u praktičnom radu u kućanstvu, podignuti svijest učenika o štetnosti prekomjerne uporabe jednokratne plastične ambalaže za napitke i o tome kako je izbjeći, osvijestiti pravo svih ljudi na korištenje izvora pitke vode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Hotel za kukce

Porazgovarajte s učenicima znaju li što je hotel za kukce, čemu služi te zašto su kukci bitni za našu dobrobit, odnosno dobrobit ekosustava kojem pripadamo. Prikažite im video Kako napraviti hotel za kukce u kojem će saznati što je hotel za kukce, zbog čega je koristan, kakav treba biti, kako ga napraviti te što nam je potrebno za njegovu izgradnju. Naravno, vrlo je važno da ga postavimo na pravo mjesto.

Učenici mogu iznijeti svoje ideje o izgledu njihovog hotela za kukce, napraviti plan izgradnje te odrediti koje bi mjesto u školskom dvorištu bilo najbolje za njegovo postavljanje.

Nakon što smo "velike ruke“ upoznali i zainteresirali za izgradnju hotela za kukce, možemo im zadati zadatak da naprave prezentaciju koristeći Emaze kojom će o tome poučiti "male ruke“, a to su učenici prvih razreda.

"Malim rukama“ predstavljaju hotel za kukce te im zadaju zadatak da prikupe različite materijale koji su potrebni. Neka "male ruke" odaberu koje će materijale prikupiti, a to mogu biti sijeno, drveni paneli, cigle, drvene grane, šupljikave biljke (bambus, trstika), suha trava, češeri, lišće… Neka ukažu na važnost raznolikih materijala u hotelu zbog dolaska različitih kukaca. „Velike ruke“ pobrinut će se za prikupljanje ostalih materijala kao što je drvo za okvir i pribor potreban za izgradnju.

Nakon što su "velike ruke“ upoznale "male ruke“ s planom izgradnje hotela te su prikupili potrebne materijale, učenici zajedno grade hotel za kukce.

Cijeli proces, od upoznavanja učenika prvašića s izgradnjom hotela za kukce preko prikupljanja materijala do izgradnje, učenici mogu fotografski dokumentirati. Proces fotografiranja može trajati od zime do proljeća da učenici vide što se događa u raznim godišnjim dobima, a provode ga “male i velike ruke”. Na jedan dio oglasne ploče kontinuirano tijekom godine mogu izlagati fotografije. Za Dane otvorenih vrata ili za Dan škole mogu izraditi kalendar koristeći fotografije svog hotela po mjesecima. Kalendar mogu izraditi koristeći Word Online.

Izvannastavna aktivnost

Hotel za kukce

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Ostvaruju prijateljski kontakt s prvašićima te vježbaju ulogu empatičnog vođe.
  • Učenici ostvaruju prijateljski kontakt s učenicima prvih razreda, vježbaju ulogu empatičnog vođe te povezuju stanje u okolišu s dobrobiti svoje zajednice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Složne ruke

Razgovarajte s učenicima o okolišu u lokalnoj zajednici, u kakvom stanju vide okoliš na putu do škole, postoji li nešto što se može poboljšati. Pitajte učenike: Vidite li često zagađen okoliš na putu do škole? Ima li dovoljno kanti za smeće na javnim površinama? Je li školski okoliš zagađen? Imate li u školskom dvorištu kante za smeće, kante za razvrstavanje otpada? Možete li učiniti nešto da se stanje školskog okoliša poboljša? Znate li što je kompostiranje? Što se dobije kompostiranjem? Pogledajte s učenicima kratak video o kompostiranju pod nazivom ZCGO pravilno kompostiranje otpada u trajanju od 4:01 minute. Uputite učenike da kod kuće razgovaraju s roditeljima, bakama i djedovima o kompostiranju te da ih zamole da doniraju eventualne neiskorištene drvene materijale za izradu školskog kompostera.

Zadajte učenicima zadatak da svi zajedno od dostupnoga materijala izrade jedan ili više kompostera za školsko dvorište. (Ako imate više iskustva ili ste hrabri u tome području, s učenicima možete izraditi komposter koji se može rotirati radi rahljenja kompostne smjese.) U izradu kompostera mogu se uključiti i učenici drugih izvannastavnih aktivnosti kao što su "Mali cvjećari“, "Biolozi“, "GLOBE“, "Likovnjaci“ i slično. Učenici će komposter izrađivati uz vašu koordinaciju i pomoć, a može vam pomoći video Kako napraviti komposter od paleta. Zadajte učenicima da u izradu kompostera uključe učenike nižih razreda na način da za njih osmisle jednostavnije radne zadatke kao što su bojanje kompostera i pomoć pri drugim radovima imajući u vidu njihove interese, vještine i sigurnost. Ako unutar škole nema prethodno navedenih izvannastavnih aktivnosti ili sličnih, možete učenike podijeliti u grupe s istoimenim nazivima. Nakon izrade kompostera dogovorite s ravnateljem škole akciju čišćenja školskoga okoliša u suradnji s učenicima nižih razreda. Cilj akcije je osvijestiti učenike o važnosti kompostiranja. Neka učenici na temelju ranije stečenog znanja i interaktivnog sadržaja Razvrstavanje otpada - sirovine i kompost pouče učenike nižih razreda pravilnom kompostiranju te ih vode u zajedničkom prikupljanju biootpada i ispravnom kombiniranju u komposteru. Kada se u komposteru stvori humus, učenici ga mogu koristiti za sadnju cvijeća, povrća ili začina u školskom dvorištu. Učenici će faze izrade kompostera bilježiti tekstualno i fotografirati te materijale postavljati u zajedničku mapu na OneDrive. U mapi možete kreirati i odbrojavanje do akcije čišćenja školskoga okoliša.

Faze izrade kompostera učenici mogu opisivati koristeći alat Sway koji je dio Office 365 paketa te svoj napredak objavljivati na mrežnoj stranici škole. Akciju prikupljanja biootpada mogu prethodno najaviti plakatom ili letcima.

Izvannastavna aktivnost

Složne ruke

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Osvijestiti učenike o važnosti urednoga okoliša i kompostiranja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Rajski vrt

Razgovarajte s učenicima ekoskupine o dobrobiti školskog vrta. Koje su njegove koristi za učenike, za lokalnu zajednicu i za okoliš? Raspravite o važnosti pokretanja školskog vrta kao obrazovnog alata - stvaran primjer funkcioniranja živoga svijeta (iskustveno učenje), živa učionica (stjecanje praktičnih znanja, interdisciplinarno učenje), boravak na svježem zraku, povećanje bioraznolikosti, smanjenje ekološkog otiska, promicanje organskog načina uzgoja hrane, očuvanje lokalnih sorti, osnaživanje i razvoj zajednice...

Najavite učenicima da će započeti veliki projekt uređenja školskog vrta koji će imati pet postaja: vrtno jezerce, povišene gredice, vrt bez kopanja, sklonište za ježeve i postaju za izradu prirodnih pesticida i gnojiva. Recite im da je bitno da se cijela škola uključi u projekt kako bi svi učenici smatrali vrt svojim i dugoročno pazili na njega. Najavite im da će, kao stariji učenici ("velike ruke") trebati prikupiti reakcije i želje učenika prvih razreda ("male ruke") u vezi budućeg vrta koristeći metodu "Svjetski kafić" (World Cafe). Pomozite im da se pripreme za Svjetski kafić pomoću izbora iz sljedeće literature/videozapisa: Uradi-sam reciklirana kućica za ježeve, Vrt u kutiji: povrtnjak od paleta, Vrt bez kopanja (tzv. "no dig" tehnika), ZELENI ALATI - Izrada vrtne gredice bez kopanja, Kopriva u vrtu (prirodni insekticid/gnojivo) (od 0:50 do 7:45 min), Organsko gnojivo, Povišene gredice (od 0:20 do 6:50 min), ZELENI ALATI - Izrada vrtnog jezerca, Dobri i loši susjedi u vrtu, Plodored, Izradite vrtno jezerce, Mali priručnik za održivo življenje + Uradimo sami koju po potrebi prilagodite te podijelite s učenicima ekoskupine u alatu za kolaboraciju i dijeljenje sadržaja kao što je OneNote Razredna bilježnica.

Postavite zajedno s učenicima pet stolova na kojima će se razgovarati o pet postaja školskog vrta i podijelite učenike u pet timova. “Male ruke” obilaze postaje i odlučuju na kojoj će se postaji zadržati. Na zvuk glazbe na svakoj se postaji događa izmjena: “velike ruke” ostaju kao domaćin koji dočekuje nove goste (“male ruke”). Za vrijeme izmjene neka minutu svira glazba dok se “male ruke” ne odluče za novu postaju. Uloga domaćina je da prvim gostima opiše što je ideja te postaje i pita ih što bi im bilo zanimljivo u tom dijelu vrta, a novim gostima ukratko ispriča o čemu je razgovarala prethodna skupina te nastavlja raspravu s pridošlicama. Nakon nekoliko izmjena “domaćini” sa završnom skupinom gostiju pripremaju kratko izvješće izradom svog dijela zajedničkog projekta u digitalnom alatu Google Earth. Projekt unaprijed kreirajte koristeći teren na kojem će se raditi vrt kao podlogu pa domaćina svakog tima pozovite kao suradnika. Svaki tim u projekt, na odgovarajuću lokaciju, dodaje bitne informacije (moguće je dodati tekst, video, sliku, street view ili sličice preko cijelog ekrana). Po završetku svaki tim ostallima predstavlja svoj dio prezentacije.

Dovoljno je da učenici promijene 3 do 4 radna mjesta. Nakon Svjetskog kafića porazgovarajte s učenicima ekoskupine o uvidima i idejama koje su dobili te najavite da će slične Svjetske kafiće moći provesti i s učenicima od drugog do petog razreda te da će tijekom sljedećih faza detaljnijeg planiranja projekta moći razmišljati kako uključiti "male ruke" i u izradu i održavanje rajskog parka za biljke i životinje u dvorištu škole.

Izvannastavna aktivnost

Rajski vrt

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Povezati stanje u školskom okolišu s dobrobiti, aktivno sudjelovati u uređenju okoliša za dobrobit i unaprijediti vještine timske suradnje i kreativnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.