Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sajam održivih aktivnosti

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: zdrava prehrana, održivost, ekološka proizvodnja
  • KEM: med, okoliš, pesticidi
  • IZVAN: poljoprivredni poslovi, motoričke vježbe, dinamičko i statičko opterećenje
  • BIO: zdravstveno ispravno, suradnja, sajam
  • KEM: pesticidi, zaštita bilja, ekološki uzgoj
Izvannastavna aktivnost

Od sjemenke do smoothieja

Porazgovarajte s učenicima o tome kako njihova prehrana utječe na zdravlje njihovih praunuka. Potaknite ih na projekt s ciljem podizanja svijesti kod učenika i lokalne zajednice o održivoj poljoprivredi te o mogućem vlastitom doprinosu održivosti promjenom navika, kao što je racionalna kupnja i potrošnja hrane te kupnja lokalno proizvedene hrane.

Zamolite učenike da istraže brojnost OPG-ova na lokalnoj razini te provjere koliko se njih bavi ekološkim uzgojem hrane. Odaberite nekoliko njih, pomognite učenicima da uspostave kontakt s njima te organizirajte posjet učenika OPG-ovima. U dogovoru sa školom, roditeljima i vlasnicima OPG-ova dogovorite svečano potpisivanje Ugovora o suradnji i volontiranju učenika na OPG-ovima tijekom trajanja aktivnosti. Učenici će tijekom godine povremeno sudjelovati u čitavom procesu proizvodnje hrane od sjetve do berbe te o svemu voditi e-portfolio za koji mogu koristiti digitalni alat Mahara. Učenici koji volontiraju na istom OPG-u surađuju kao grupa te fotografiraju i bilježe svoje aktivnosti na OPG-u.

Tijekom godine učenici svih grupa osmišljavaju logo čitavog projekta i daju mu ime. Također pripremaju i poslovni plan te s vlasnicima dogovaraju način na koji će jedan dio hrane donirati nekoj od potrebitih organizacija (Caritas, Pučka kuhinja, Socijalna samoposluga i slično). Prezentacija učeničkog volontiranja može se organizirati uz Dan hrane (16. listopada), odnosno uskladiti sa sajmom održivih aktivnosti organiziranim na razini škole. Motivirajte učenike za sudjelovanje na sajmu videozapisom Zajednice za budućnost i Europski dan održivih zajednica.

Učenici pripremaju prezentaciju svojeg rada koristeći digitalni alat Prezi. Prezentacija treba sadržavati fotografije i objašnjenja čitavog procesa uzgoja hrane u kojoj su oni sudjelovali. Na događanju sudjeluju učenici škole, roditelji i vlasnici OPG-ova, a mogu se pozvati i lokalni mediji. Sama prezentacija može se organizirati kao mali sajam sa štandovima u školskom dvorištu ili u holu škole. Učenici mogu na svojoj poziciji pripremati zdrave smoothije od hrane u čijoj su proizvodnji i sami sudjelovali, pripremiti brošuru ili infografiku u alatu Canva o pojedinoj biljci te napisati nekoliko recepata lokalne kuhinje. Kako bi zaključili prezentaciju proizvoda uz predavanje nekog od vlasnika OPG-ova, dogovorite predavanje gosta predavača. To može biti nutricionist ili netko tko se bavi zdravom prehranom te će dodatno educirati prisutne posjetitelje o važnosti pravilne prehrane i ekološke proizvodnje.

Iskoristite sajam kako biste motivirali učenike i dodatne OPG-ove za sudjelovanje u aktivnosti u sljedećoj nastavnoj godini. U događaj uključite foto grupu koja može snimiti video i objaviti ga na društvenim mrežama. U provođenje izvannastavne aktivnosti mogu se uključiti nastavnici predmeta: Geografija, TZK, Biologija, Politika i gospodarstvo.

Izvannastavna aktivnost

Od sjemenke do smoothieja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći i četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Podizanje svijesti kod učenika i lokalne zajednice o održivoj poljoprivredi te o mogućem vlastitom doprinosu održivosti promjenom navika, kao što je racionalna kupnja i potrošnja hrane te kupnja lokalno proizvedene hrane.
  • Učenici se također uključuju u provedbu aktivnosti za opće dobro te javno zastupaju održivi razvoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
  • Biologija
  • Politika i gospodarstvo
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Svaka godina je godina meda

Povodom Školskog mednog dana pokrenite među učenicima inicijativu o proučavanju načina proizvodnje meda i koristi meda za zdravlje i pčela za okoliš. Školski medni dan organizira se u prvim razredima osnovnih škola, no vi možete organizirati svoju verziju s učenicima četvrtih razreda srednje škole.

Dogovorite se s učenicima da se podijele u grupe i svaka grupa na taj dan donese u školu jednu vrstu meda. Unaprijed dogovorite koje ćete vrste meda proučavati tako da se unutar istog razrednog odjela prouči što više vrsta meda (primjerice bagremov, kestenov, livadski med…). Svaka grupa neka istraži na pouzdanim mrežnim stranicama kemijski sastav meda i za školski sat pripremi prezentaciju i degustaciju "njihovog" meda. Tom prilikom moraju istaknuti posebnosti određene vrste meda i koju zdravstvenu dobrobit donosi konzumacija meda. Svaku tezu moraju potkrijepiti kemijskom pozadinom.

Organizirajte i mjesto za analizu pojedinih sastojaka ili fizikalnih i kemijskih svojstava meda. Ispitivane parametre odredite prema raspoloživoj opremi u školi. Upute za analizu možete pronaći na poveznici Kemijska analiza bagremovog meda.

Tijekom mednog dana dogovorite aktivnosti povezane s proizvodnjom meda koje će učenici provesti tijekom školske godine. Primjerice: (1) Omogućite učenicima volontiranje u OPG-ovima koji proizvode med. (2) Dogovorite posjet školi koja ima svoje košnice (neke poljoprivredne škole). (3) Organizirajte sadnju medonosnih biljaka. To možete učiniti unutar školskog dvorišta (ukoliko postoji mogućnost sadnje medonosnog vrta) ili negdje u okolici, u suradnji s lokalnim poduzećem za održavanje nasada i parkova.

Tijekom navedenih aktivnosti neka se učenici dodatno educiraju o važnosti pčela u zajednici i izrade plakate s porukama koje će istaknuti na lokacijama gdje se nalaze medonosne biljke. Plakate mogu izraditi pomoću alata Canva. Učenici neka povremeno dokumentiraju svoje aktivnosti i podijele s ostalim članovima grupe na zajedničkom mrežnom mjestu koje možete kreirati koristeći OneDrive.

Na svjetski dan pčela, 20. svibnja, organizirajte u suradnji s cijelom školom sajam održivih aktivnosti na kojem će se predstaviti sve što je učinjeno tijekom školske godine te pozvati više učenika da se uključe u volonterske aktivnosti povezane s proizvodnjom meda i zaštitom pčela kao jednim od temelja ekološke ravnoteže i ljudske dobrobiti.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s oštećenjem sluha, poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice za pretraživanje internetskih stranica i podataka o medu na koje bi se trebali usmjeriti kako bi im dali strukturu i preglednost koja će osigurati da obuhvate sve bitne informacije. Smjernice možete oblikovati kao grafički organizator s prostorom za upisivanje informacija. Na jednak način pripremite i upute za dokumentiranje provedenih aktivnosti tijekom godine. Provjerite jesu li učenici razumjeli upute i prema potrebi dodatno objasnite.

Ovim učenicima, kao i učenicima oštećenog vida, upute za analizu meda Kemijska analiza bagremovog meda dajte barem nekoliko dana prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ih stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u obliku koji će im omogućiti korištenje čitača ekrana. Učenicima s izraženijim teškoćama možete smanjiti količinu informacija u tekstu te naznačiti dijelove u kojima mogu pronaći podatke koje će im biti važni u nastavku aktivnosti.

Tijekom planiranja aktivnosti koje će se provoditi tijekom školske godine (npr. volontiranje, posjet OPG-u, sadnja medonosnih biljaka) vodite računa o tome da i lokacije koje se posjećuju i aktivnosti predviđene za učenike budu u najvećoj mogućoj mjeri pristupačne učenicima s teškoćama u vašem razredu kako bi u njima mogli biti što samostalniji i imati jednaku mogućnost za sudjelovanje i uspješnost kao i njihovi vršnjaci.

Prilikom izrade digitalnog plakata u alatu Canva provjerite razumiju li učenici kako se alat koristi i prema potrebi demonstrirajte i dodatno objasnite. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenike voditi kroz korake rada u alatu.

Učenicima koji digitalni alat ne mogu koristiti samostalno, omogućite rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Pokažite učenicima novinske članke o pomoru pčela. Često je uzrok pomora pčela neprimjerena upotreba pesticida. Učenici koji žele znati više neka istraže koje pogreške koje čine poljoprivrednici uzrokuju pomor pčela (primjena pesticida u razdoblju cvatnje medonosnog cvijeća, prekomjerno tretiranje usjeva…). Informacije mogu potražiti i kod lokalnih poljoprivrednih ili ekoudruga te u suradnji s njima izraditi promotivne letke za bolju edukaciju poljoprivrednika o korištenju pesticida. Promotivne letke mogu izraditi pomoću alata Canva te ih dijeliti tijekom sajma održivih aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Svaka godina je godina meda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.4.12. Istražuje svojstva, sastav i vrstu odabranih biomolekula primjenjujući kemijsko nazivlje i simboliku u okviru koncepta.
  • SŠ KEM AB.4.8. Kritički razmatra utjecaj tvari na čovjeka i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Sebe pokreni i zemlji se okreni

Priroda posla razlikuje se od zanimanja do zanimanja. Upitajte učenike: Jeste li ikada radili u vrtu ili na poljoprivrednom zemljištu? Čime ste se bavili (vrtlarenje, sadnja, branje voća ili povrća …)? Kako ste se osjećali nakon takve vrste rada? Iscrpljeno ili odmorno? Jeste li imali upalu mišića? Kojih? Koliko osoba koja se bavi poljoprivrednim radom troši kalorija na dan? Zamolite ih da svoje odgovore zapišu na Lino oglasnu ploču.

Podijelite ih u nekoliko grupa. Neka svaka odabere jednu poljoprivrednu aktivnost/rad te ih uputite da na mreži istraže koje se sve mišićne skupine aktiviraju kod izvođenja poljoprivrednih poslova, npr. sadnje, branja plodova, okopavanja kukuruza itd. Neka istraže i radi li se o dinamičkoj ili statičkoj aktivaciji lokomotornog sustava tijekom rada, odnosno koji je dio lokomotornog sustava najugroženiji pri izvođenju takvih aktivnosti (npr. poslovi koji opterećuju leđa u kojima je prisutno dinamičko i statičko opterećenje dovode do oštećenja u lumbalnom dijelu kralježnice). Sve istraženo neka zapisuju u zajedničku OneNote bilježnicu kako bi svi učenici imali uvid u istraživanja ostalih.

Učenici unutar grupe međusobnom suradnjom odabiru vježbe jačanja ili istezanja za koje smatraju da bi pomogle dobrobiti osoba koje se bave tom vrstom poljoprivrednog rada. Pomognite im pitanjima kao što su: Koje biste motoričke vježbe odabrali kako biste stimulativno i korektivno utjecali na razvoj kralježnice? Kojim ćete vježbama poboljšati funkciju kardiovaskularnog sustava? Potrebno je vježbe usmjeriti na zahvaćeni dio tijela te paziti na pravilnu izvedbu istih.

Svaka grupa odabire određeni broj (oko 7) vježbi kojima će pozitivno utjecati na ugroženi dio tijela i poboljšati kvalitetu rada te trenira izvođenje te vježbe. Snimaju pravilno izvođenje vježbe i pravilne položaje tijela pri izvođenju poljoprivrednih aktivnosti te iz snimljenih uradaka izrađuju interaktivni video u digitalnom alatu ThingLink u kojem, dodajući oznake s dodatnim informacijama i sadržajima, objašnjavaju za što je vježba korisna te kako primijeniti pravilne položaje tijela pri izvođenju poljoprivrednih radova.

Neka sve grupe prezentiraju svoje videozapise na štandu koji će zajednički pripremiti u sklopu sajma održivih aktivnosti organiziranog na razini škole. Neka na štand pozovu OPG-ove iz lokalne zajednice i učenike u cilju promocije zdravlja i popularizacije poljoprivrede kao načina života. Uz prezentaciju, neka organiziraju i vođeno vježbanje.

Izvannastavna aktivnost

Sebe pokreni i zemlji se okreni

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Učenici primjenjuju znanja iz Tjelesne i zdravstvene kulture za unaprjeđenje zdravlja poljoprivrednika i promociju bavljenja poljoprivredom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Lijepo? Čisto? Zdravo?

Upitajte učenike znaju li zbog čega su na prehrambenim proizvodima zapisane informacije poput: LOT, datum i vrijeme proizvodnje, najbolje upotrijebiti do i slično. Možete im na satu pokazati odabrane proizvode i uputiti ih da potraže navedene informacije u paru. Zatim im postavite pitanja kao što su Kako se kontrolira je li određeni proizvod siguran za konzumaciju? Jesu li prikazane informacije dostupne na svim proizvodima koji su dostupni na tržištu? Na koji način možemo utjecati na kvalitetu prehrambenih proizvoda pri proizvodnji? Što je higijenski minimum?

Nakon rasprave potaknute pitanjima uputite učenike da u grupama pronađu više informacija o patogenima pomoću dostupnih mrežnih stranica. Neka grupe pokrivaju patogene kao što su listerija, zlatni stafilokok, salmonela, E. coli, plijesni, kvasci. Svaka grupa treba svojem patogenu izraditi “osobnu iskaznicu” (naziv, djelovanje na čovjekovo zdravlje, uvjeti u kojima raste/ne raste).

Zatim pomoću videozapisa Zajednice za budućnost i Europski dan održivih zajednica i kviza o Europskom danu održivih zajednica zainteresirajte učenike da istraže održive preobrazbe lokalnih zajednica, s naglaskom na lokalnu i ekološku proizvodnju i prodaju hrane koja igra veliku ulogu u održivom razvoju i manifestacijama lokalnih zajednica. Motivirajte ih da svoje nalaze iz prethodnog dijela aktivnosti predstave na sajmu održivih aktivnosti koji će se organizirati na razini škole kako bi i drugima podigli razinu svijesti o važnosti higijenske ispravnosti hrane. Na sajmu će predstaviti svoje radove (osobne iskaznice patogena) i intervjuirati prisutne predstavnike OPG-a na koji način izbjegavaju pojavu patogena u svojim proizvodima. Također mogu obučiti mlađe zainteresirane učenike o važnostima poznavanja koraka u proizvodnji hrane, kontroli kvalitete i najčešćim pogreškama u proizvodnji koje rezultiraju zdravstveno neispravnom hranom.

Dogovorite se s učenicima da po grupama dokumentiraju aktivnosti na sajmu (fotografije, videoisječci). Intervjue mogu preoblikovati u članak za školski list ili mrežnu stranicu škole, a od snimljenih fotografija i videoisječaka mogu izraditi dokumentarni film s prikazom manifestacije, primjerice u alatu AdobeSpark i također objaviti na mrežnim stranicama škole. Na taj će način primjeri dobre prakse doći do očiju svih posjetitelja mrežne stranice škole i čitatelja lista.

Održavajući suradnju s OPG-ovima, stručnjacima u kontroli kvalitete hrane i učenicima različitih uzrasta, lako možete sajam učiniti tradicionalnim događajem svake školske godine, a lokalnu zajednicu povezati i učvrstiti te potaknuti da zajedničkom suradnjom na tržište plasiraju kvalitetne i zdravstveno ispravne proizvode.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem pažnje u aktivnosti traženja informacija na prehrambenim proizvodima pripremite uvećani prikaz deklaracije koju moraju pročitati. Za učenike s oštećenjem vida tekst može biti na Brailleovom pismu ili u elektronskom obliku koji će moći koristiti na računalu s čitačem ekrana. Učenicima s teškoćama čitanja ili poremećajem pažnje tekst neka bude s manje informacija, većeg nestiliziranog fonta i proreda. Ključne informacije (LOT, datum proizvodnje...) možete naglasiti podebljavanjem.

Učenike s teškoćama potaknite da se uključe u raspravu te ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore, a osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije. Pazite da svi uključeni u raspravu govore jasno i razumljivo kako bi gluhi učenik mogao pratiti razgovor čitanjem s usana. Bitno je da je učionica dobro osvijetljena i učeniku osigurano mjesto s kojeg može pratiti komunikaciju svih uključenih, a idealno bi bilo da su klupe u razredu postavljene u polukružni oblik.

Aktivnost traženja informacija na mrežnim stranicama prilagodite na način opisan u prethodnoj aktivnosti.

Kako bi osigurali ravnopravno sudjelovanje svih učenika u aktivnostima povodom sajma, dogovorite s učenicima s teškoćama koji bi im zadatci najviše odgovarali. Primjerice, učenici s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenici s oštećenjem sluha ili učenici s poremećajem iz spektra autizma možda se neće osjećati ugodno u aktivnostima intervjuiranja predstavnika OPG-ova ili poučavanja mlađih učenika pa na tome ne treba inzistirati, već mogu preuzeti neki od zadataka koji im se više sviđa (snimanje videa, fotografiranje). Ako se pak odluče na aktivnosti poput intervjuiranja, pružite im, prema potrebi, podršku s pripremom i uvježbavanjem pitanja i/ili predavanja te pripremite podsjetnike koje će moći koristiti. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma možda će biti potrebno dodatno najaviti i objasniti što će se događati na sajmu, a opisanu situaciju možete s njima proraditi kroz socijalnu priču te im dati dodatne upute i pojašnjenja.

Učenici s teškoćama kojima je izazovnije aktivno sudjelovati u zadacima tijekom odvijanja sajma, mogu više doprinijeti u kasnijim fazama aktivnosti. Primjerice, učenici s oštećenjem vida ili učenici s motoričkim teškoćama mogu preoblikovati intervjue u članak za školski list uz pomoć asistivne tehnologije ili podršku vršnjaka koji će raditi prema njihovim uputama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka se uz vašu pomoć povežu s Nastavnim zavodom za javno zdravstvo. Djelatnici Laboratorija za ispitivanje hrane i predmeta opće uporabe neka predstave učenicima metode prikupljanja i ispitivanja uzoraka tijekom posjeta ili tijekom online susreta. Nakon što učenici vide (i isprobaju) na koji se način uzorkuje i očitava pojedine nalaze i identificira patogene, mogu o tome u alatu Canva izraditi poster te ga predstaviti razredu i na sajmu održivih aktivnosti. Osim toga, mogu iščitati Zakon o hrani, izvući iz njega smjernice relevantne za temu aktivnosti te ih predstaviti razredu i na sajmu i objaviti na mrežnim stranicama škole i tako osvijestiti ostale učenike (i roditelje) o ovoj vrlo važnoj temi.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Lijepo? Čisto? Zdravo?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO D.4.1. Primjenjuje osnovna načela i metodologiju znanstvenoga istraživanja kritički prosuđujući rezultate te analizira posljedice razvoja znanstvene misli tijekom povijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Priroda u kemiji, kemija u prirodi

Vrijeme provođenja ove aktivnosti je jedno polugodište. Zbog povoljnijih vremenskih prilika najbolje je drugo polugodište.

Podijelite učenike u timove 4 - 5 učenika. Pritom pripazite da su svi timovi podjednako jaki, odnosno vodite računa o sposobnostima učenika unutar tima. Bilo bi dobro i da timovi budu heterogeni što se tiče spola učenika. Neka učenici unutar tima odaberu uloge: glasnogovornik, onaj koji pazi na vrijeme (“mjeritelj vremena”), kemijski tehničar, onaj koji pazi da skupina nije glasna (“tonac”), menadžer, dizajner.

U uvodnom dijelu aktivnosti razgovarajte s učenicima o poljoprivredi kao važnoj gospodarskoj djelatnosti koja se bavi uzgojem biljaka i životinja za prehranu stanovništva. Razgovor potaknite pitanjima: Koje se poljoprivredne kulture uzgajaju na području Republike Hrvatske? Na koji način ratari štite što su posijali i posadili od nametnika? Kako se dijele pesticidi? Što je to održiva poljoprivreda? Nakon što učenici odgovore i rasprave postavljena pitanja, predstavite im ideju izrade njihovog vlastitog vrta. Cilj je da sami zasade jednu do dvije povrtne kulture u velikoj posudi sa zemljom. Vrt će štititi od nametnika pomoću sredstva za zaštitu koje će sami pripraviti. Podijelite timovima zadatke.

Za planiranje, praćenje i realizaciju aktivnosti predlažemo alat Teams unutar kojeg kreirajte timove, kao i kanale za različite aktivnosti (kako izraditi timove pročitajte na sljedećoj poveznici). U tu svrhu možete menadžeru svakog tima dodijeliti ovlasti tako da može, u dogovoru s ostalim članovima tima, kreirati odgovarajuće kanale za suradnju. Učenici će unutar timova razmjenjivati ideje, izrađivati / zajednički uređivati / objavljivati različite dokumente. Na taj način možete pratiti, usmjeravati i, prema potrebi, pomagati u aktivnostima pojedinih timova.

Svaki tim mora: 1. Osmisliti svoj vrt (Što ćete posaditi? Koje je vrijeme sadnje tih povrtnih kultura?) 2. Provesti istraživanje (Koje skupine kukaca ili nametnika najčešće napadaju te povrtne kulture koje ste posadili? Koja prirodna sredstva postoje za zaštitu od nametnika, a mogu se jednostavno pripraviti? Kako napraviti sredstvo za zaštitu od nametnika? Odaberite jedno sredstvo koje ćete pripraviti.) 3. Pripraviti sredstvo za zaštitu i napisati recepturu (Nakon što ste se odlučili koje sredstvo ćete pripraviti, napravite detaljan popis što vam sve treba za pripravu istog. Uz pomoć škole nabavite potrebne sastojke. Napišite detaljan postupak priprave sredstva (recept) te krenite u izradu sredstva za zaštitu.). 4. Posaditi povrtne kulture te ih zaštititi pomoću sredstva za zaštitu koje su pripravili. 5. Osmisliti pakiranje i izgled sredstva za zaštitu.

Uputite timove da prate i njeguju svoje povrtne kulture tijekom školske godine. Neka fotografiraju svoj vrt jednom u dva tjedna. Isto tako neka ih periodički ili po potrebi štite svojim pripravcima i bilježe učinke. Na kraju polugodišta/nastavne godine neka s razredom podijele i rasprave svoja zapažanja. U tu svrhu neka pripreme izlaganje koristeći rezultate istraživanja, kao i materijale prikupljene i izrađene u Teamsu tijekom realizacije aktivnosti (receptura pripravaka, fotografije, prijedlozi pakiranja itd.).

Nakon rasprave o učinkovitosti pojedinih pripravaka, one pripravke koji se čine učinkovitima neka predstave na sajmu održivih aktivnosti na razini škole. Neka na svoj štand pozovu OPG-ove, upoznaju ih s prednostima prirodnih pesticida i zainteresiraju da do idućeg sajma održivih aktivnosti sustavno isprobaju i prate učinak učeničkih pripravaka na dijelu svojih nasada.

Postupci potpore

S obzirom na dugotrajnost i zahtjevnost aktivnosti savjetujte učenike prilikom planiranja i podjele zadataka kako biste osigurali da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim grupnim aktivnostima. Neka učenik s teškoćama dobije zadatke koji su u skladu s njegovim mogućnostima i koje će sigurno moći uspješno izvršiti. Ključno je da se učenik osjeti uključenim i uspješnim unutar grupe, dobije priliku za razvoj pozitivne slike o sebi, socijalnih i emocionalnih vještine te motivacije za daljnje sudjelovanje u grupnim radovima.

Zadatke koje ćete podijeliti timovima pripremite i dajte učenicima u pisanom obliku. Učenicima s oštećenjem vida biti će važno da ih mogu koristiti na računalu s čitačem ekrana. Učenicima s oštećenjem sluha, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom), poremećajem pažnje i koncentracije ili poremećajem iz spektra autizma uručak jasno prostorno organizirajte, veličina slova neka bude najmanje 14 pt, font jednostavan (Arial), podebljanog tiska i povećanog proreda. Za slabovidne učenike, u dogovoru s učenikom odaberite veličinu fonta i prored koji mu najbolje odgovaraju (najčešće 16 pt i više, preporučeni font je Verdana). Koristite papir žućkaste nijanse koji manje reflektira svjetlost, a tekst ispišite u plavoj (kontrastnoj) boji.

Gdje je moguće, pojednostavnite prikaz i dozirajte količinu informacija, a učenicima s poremećajem iz spektra autizma pružite dodatnu podršku dodavanjem slikovnih prikaza.

Provjerite razumijevanje uputa i pojasnite prema potrebi.
Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da istraže OPG-ove u svojem okruženju, stupe u kontakt s nekolicinom te ih anketiraju. Prijedlog pitanja u anketi: Koristite li pesticide u zaštiti svojih poljoprivrednih kultura? Koristite li prirodne pesticide? Koje pesticide najčešće koristite? Jeste li upoznati s pojmom ekološka poljoprivreda? Što mislite o prijedlogu da se vaša županija odluči na 100 % ekološku poljoprivredu do 2030 godine? Neka učenici navedu kao primjer Zagrebačku županiju. Anketu mogu izraditi pomoću alata MS Forms, a rezultate prezentirati razredu. Također mogu izraditi i letak u alatu Canva kojim bi poljoprivrednike upoznali s prirodnim pesticidima.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Priroda u kemiji, kemija u prirodi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM D.4.9. Povezuje rezultate pokusa s konceptualnim spoznajama.
  • SŠ KEM AB.4.8. Kritički razmatra utjecaj tvari na čovjeka i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Organizacija za prehranu i poljoprivredu - FAO (2011). The state od the world's land and water resources for food and agriculture (SOLAW) - Managing systems at risk. (17.1.2021.)

Ecolise (2020). Europski dan održivih zajednica. (17.1.2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.