Predstavite učenicima neka od najznačajnijih znanstvenih dostignuća koja su promijenila svijet pitanjem: Što bi bilo kad ne bi bilo…? Učenike zatim upitajte: Što je znanost? „Vrućom olovkom“ neka pokušaju odgovoriti na to pitanje. Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore i donesite zajednički zaključak. Nakon toga ih podijelite u skupine tako da svaki učenik iz skupine predstavlja stručnjaka jedne od prirodnih znanosti. Svakoj skupini zadajte po jedno otkriće iz svake prirodne znanosti i zamolite ih da za svako otkriće pronađu i objasne poveznicu sa „svojom znanošću“ (npr. kada je za razumijevanje neke pojave iz jedne znanosti potrebno znanje iz neke druge znanosti ili kada je otkriće u jednoj znanosti omogućilo napredak druge znanosti). Svaka skupina u alatu za izradu mentalnih mapa Bubbl.us neka prikaže međusobne odnose i poveznice između različitih prirodnih znanosti na primjerima koje su dobili kao zadatak. Svoje uratke neka podijele s vama i s drugim učenicima kako biste svi zajedno raspravili o povezanosti prirodnih znanosti i o potrebi za suradnjom unutar znanstvene zajednice.
U izvođenje ove aktivnosti možete uključiti sve učenike. Kako biste uključili učenike s oštećenjem vida, umjesto vruće olovke možete upotrijebiti oluju ideja. Pri izradi mentalne mape učenicima s oštećenim vidom mogu pomagati vršnjaci iz skupine. Učenicima je potrebno, ako ne razumiju, pojasniti razliku između znanstvenog i neznanstvenog, a mogu se izraditi i liste znanstvenih metoda dostignuća i paraznanstvenih metoda i otkrića.
Izradite anketu u alatu Socrative o osobama za koje su učenici čuli iz medija. U anketu uključite imena osoba koje su poznate samo po tome što su poznate i aktualnih političara te nekoliko hrvatskih znanstvenika s međunarodnim ugledom. S učenicima prokomentirajte rezultate ankete i povedite raspravu o zastupljenosti znanosti u medijima. Učenike zatim podijelite u skupine. Svakoj skupini zadajte jednog znanstvenika biologa, iz prošlosti ili sadašnjosti, čiji će život i djelo učenici istražiti. Odaberite znanstvenike čiji je rad primjeren i razumljiv predznanju učenika te predstavite učenicima i kontekst vremena u kojem su ti znanstvenici živjeli i radili. Jedan predstavnik skupine zatim neka glumi zadanog znanstvenika i predstavi „svoj život i rad“ uratkom u izrađenim alatu Canva ostalim skupinama koje mogu biti „novinari“ i postavljati pitanja. Raspravite o postignućima predstavljenih znanstvenika te o tome kako je njihov rad utjecao na svakodnevni život. Svakako istaknite najpoznatije znanstvenice i njihov doprinos znanosti te povedite s učenicima raspravu o položaju žena u znanosti nekada i sada.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi. Učenicima s oštećenjem vida vršnjaci mogu pomoći da odgovore na anketna pitanja u alatu Socrative. Učenike s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama ne treba stavljati u situacije izlaganja ako se nisu imali prilike pripremiti za izlaganje i ako im to čini neugodu.
Upitajte učenike na koji je način većini od njih Alexander Fleming vjerojatno u nekom trenutku spasio život i povedite razgovor o tome kako su neki izumi i/ili otkrića iz područja prirodnih znanosti imali izravan utjecaj na njihov život. Nakon toga zamolite učenike da u alatu Tricider iznesu svoje mišljenje i obrazlože što smatraju najznačajnijim izumom/otkrićem iz biologije. Zatim uputite učenike da razmisle i rasprave, upotrebljavajući isti alat, koji su trenutno najveći svjetski problemi i koji bi izumi mogli doprinijeti njihovu rješavanju. Sudjelujte cijelo vrijeme u raspravi i komentirajte razmišljanja učenika.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenici s oštećenjem vida mogu raditi u paru s vršnjakom, kojem će reći što da upiše u Excel tablicu. Po popunjavanju stupca poželjno je takvom učeniku pročitati sve što je u stupcu zapisano.
Kako biste motivirali učenike, zamolite ih da navedu neke situacije iz svakodnevnog života u kojima su primijenili znanstvenu metodu, a da toga nisu ni bili svjesni (primjerice, nisu mogli pokrenuti neku računalnu igru, nisu se mogli mobitelom spojiti na Wi-Fi mrežu i sl.). Neka zapišu korake kroz koje su prolazili tijekom detektiranja i rješavanja toga problema. Usporedite te korake s koracima kroz koje prolaze znanstvenici uporabom znanstvene metode pri rješavanju nekog problema. Nakon toga učenike podijelite u parove. Svakom paru postavite jedno istraživačko pitanje koje je moguće istražiti jednostavnim pokusima. Učenici neka u parovima postave hipotezu na zadano istraživačko pitanje i osmisle prijedlog pokusa kojim bi provjerili svoju hipotezu. Za predloženi pokus neka odrede zavisnu, nezavisnu i kontrolne varijable. Svoje ideje mogu prezentirati vama i ostalim učenicima uz pomoć alata Canva. Komentirajte prijedloge pokusa i upozorite učenike na eventualne pogreške te pohvalite ono što je izvrsno zamišljeno.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost izrade praktičnog rada. S obzirom na to da rade u paru, učenici s određenom teškoćom imat će pomoć vršnjaka. Učenicima je potrebno objasniti što znači postaviti istraživačko pitanje, odrediti parametre, osmisliti i provesti pokus, bilježiti i analizirati rezultate te donijeti zaključke. Korisno je dati im jedan zoran primjer, postavljen tako da mogu osmisliti svoj analogan primjer. Za učenike s oštećenjima vida potrebno je osmisliti portfelj na zvučnoj razini, u kojem će biti pohranjene značajne informacije povezane s obrađenom temom.
Zainteresirani učenici mogu posjetiti neki od znanstvenih instituta, fakulteta ili drugih institucija gdje su zaposleni znanstvenici iz područja prirodnih znanosti ili ostvariti kontakt uz pomoć Google Hangoutsa i napraviti intervju o radu znanstvenika i položaju znanosti u Hrvatskoj. Intervju mogu objaviti u školskom časopisu ili na mrežnim stranicama škole.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.