Kako biste zainteresirali učenike za temu spužvi, pripremite im u skupinama lov na dijelove fotografija čije ste poveznice sakrili unutar QR kodova izrađenih u alatu QR Code Generator. Učenici neka kodove očitavaju mobitelom, uz pomoć aplikacije QR Code Reader. Kad svi članovi skupine pronađu dio fotografije, trebaju složiti mobitele tako da tvore cijelu fotografiju. Ako odgonetnu i koji se organizam nalazi na fotografiji, prelaze na sljedeću razinu – obilježja spužvi kao životinja.
U alatu Tricider upišite tvrdnje o spužvama. Članovi pojedinih skupina trebaju pokraj predloženih tvrdnji odabrati one za koje njihova skupina smatra da čine spužve životinjama te argumentirati svoj stav. Mogu se koristiti dostupnom literaturom i pouzdanim mrežnim stranicama kako bi se dodatno informirali o temi (primjerice seminarski rad Uzgoj spužvi, dostupan na mrežnoj stranici PMF-a).
Kad sve skupine daju glasove tvrdnjama, vrijeme je za analizu odabranih tvrdnji. Raspravite o njima s učenicima i navedite ih na zaključak o tome zašto spužve svrstavamo u životinje.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u rad u skupini. Učenicima je potrebno demonstrirati tražene postupke i provjeriti razumijevanje i snalaženje. Za učenike kojima je to potrebno možete predvidjeti postavljanje brojčano označenih dijelova pojednostavnjene slike na obilježena mjesta praznog predloška prema pripadajućem broju. Za učenike s teškoćama u učenju možete pripremiti zadatak tako da od više ponuđenih tvrdnji o spužvama kao životinjama odaberu one koje su točne; to možete pripremiti i za učenike koji su sporiji u pisanju. Tvrdnje neka budu kratke, jasne i nedvosmislene. Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u rad u skupinama uz dodatna objašnjenja i usmjeravanje te pomoć suučenika, vodeći brigu o potrebnom vremenu za izvođenje njihove uloge u postavljenom zadatku. Učenici mogu aktivno sudjelovati komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti zvučnu podršku – opise promatranoga, sažetke i zadatke.
Unaprijed zadajte učenicima da istraže o povijesti spužvarstva u Hrvatskoj. Tijekom aktivnosti izradit će plakate u skupinama u alatu Piktochart. Plakate će zatim predstaviti ostatku razreda, ali tako da odglume turističko razgledavanje spomenutih mjesta, uz naglasak na tradiciji spužvarstva i uvjetima koji moraju biti ispunjeni kako bi spužve mogle živjeti u određenom području. Na plakate mogu dodati i kartu Hrvatske na kojoj će označiti područja na kojima su dobri uvjeti za rast spužvi i gdje je razvijeno spužvarstvo. Raspravom o prethodnoj aktivnosti A Što ih čini životinjama neka učenici zaključe o sposobnosti regeneracije, kojoj možemo zahvaliti komercijalizaciju spužvi. Podsjetite učenike i na pravila ponašanja tijekom turističkog razgledavanja, a raspravite i o važnosti pravilnog zbrinjavanja otpada tijekom skupnih posjeta nekom području te o problemu preintenzivnog korištenja resursa u turističke svrhe. Možete predstavljanje plakata i snimiti pa videozapis objaviti na mrežnoj stranici škole.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u rad u skupini. Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u rad u skupinama uz dodatna objašnjenja i pomoć suučenika. Učenike je, a posebno učenike s intelektualnim teškoćama, poželjno unaprijed upoznati s točno određenim izvorom povezanim s poviješću spužvarstva te im zadati pitanja ili smjernice kojima će se voditi u prikupljanju informacija. Možete im napraviti i PowerPoint prezentaciju u kojoj će moći pronaći željene podatke. S učenicima s intelektualnim, govorno jezičnim, ali i ostalim teškoćama, potrebno je unaprijed dogovoriti moguću prezentaciju pred razredom i pri tome napraviti plan njihova dijela prezentacije. Učenici mogu aktivno sudjelovati komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti zvučnu podršku – opise promatranog, sažetke i zadatke.
U Jadranskom se moru nalazi pravo malo bogatstvo vrsta spužvi. Pripremite zato s učenicima izložbu fotografija u alatu Google Prezentacije iz paketa Google Disk. Fotografije možete preuzeti s određenih portala, objavljenih pod licencom Creative Commons. Neka u parovima uz svaku fotografiju napišu i osnovne podatke o prikazanoj vrsti (ime, stanište, opis vrste, rasprostranjenost). Kako biste aktivnost dodatno obogatili, učenicima zadajte da usporede vrste spužvi Jadrana s onima iz nekog drugog mora Sredozemlja. Raspravite s učenicima tijekom izlaganja o zajedničkim obilježjima izloženih vrsta, a na Međunarodni dan biološke raznolikosti, 22. svibnja, prezentirajte svoja saznanja i drugim razredima, promičući pritom prirodna bogatstva naše zemlje. Izlaganje može biti i uz interaktivnu kartu kako bi se zornije prikazala rasprostranjenost spužvi.
Prijedlog: Prilikom obilježavanja Međunarodnog dana biološke raznolikosti možete za ostale učenike pripremiti igru prepoznavanja spužvi na fotografijama. Ta bi igra bila posebno zanimljiva mlađem uzrastu, koji još ne uči o spužvama, a preporučljivo ju je modificirati i provoditi svake godine kako bi svi učenici naučili više o našim prirodnim bogatstvima.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u rad u paru. Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u rad paru uz dodatna objašnjenja i pomoć suučenika. Pripremite im izvore ili listiće s osnovnim podatcima o prikazanoj vrsti na fotografijama (ime, stanište, opis vrste, rasprostranjenost) i dogovorite što će koji učenik pridruživati fotografijama. Učenici mogu aktivno sudjelovati komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti zvučnu podršku – opise promatranoga, sažetke i zadatke.
Pripremite globus i s učenicima zaigrajte igru zaustavljanja globusa prstom. Koju državu učenik prstom izabere, s tom će državom usporediti spužve u Hrvatskoj. Po želji, možete formirati skupine ili parove. Učenicima zadajte da pronađu zastupljene spužve u Hrvatskoj, zakonom zaštićene spužve, hrvatske endemske spužve i slično. U alatu Google Dokumenti iz paketa Google Disk neka učenici zapisuju pronađene podatke. Na kraju neka izrade infografike u alatu Piktochart i predstave ih ostatku razreda. Tako raspravite i o razlikama i njihovim uzrocima, a možete pretpostaviti i što će se s bioraznolikošću spužvi događati u budućnosti s obzirom na razinu onečišćenosti mora i voda na kopnu. Radove objavite na mrežnoj stranici škole uz popratni tekst koji će naglasiti utjecaj onečišćenja mora i voda na kopnu na živa bića, među kojima i na spužve.
Za učenike, posebno učenike s intelektualnim teškoćama, možete pripremiti slikovni shematski prikaz zastupljenih spužvi u Hrvatskoj, zakonom zaštićenih spužvi, hrvatskih endemskih spužvi i sl. s osnovnim podatcima ili predvidjeti pridruživanje fotografija ili podataka u postavljeni shematski prikaz. Naslov aktivnosti dodatno objasnite učenicima s teškoćama, posebice intelektualnim, jer neće znati zašto se tu nalaze osobna imena. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u raspravu.
Učenicima koji žele znati više možete predložiti da pročitaju tekst o Ogulinskoj spiljskoj spužvici iz 2004. godine i da potraže novije podatke o podzemnim spužvama u Hrvatskoj i svijetu. Svoje istraživanje neka predstave ostatku razreda prezentacijom izrađenom u alatu Canva.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.