Kako biste potaknuli zanimanje učenika, možete im prikazati crteže koji su povezani s temom mitoze, koje možete pronaći na mrežnim stranicama, primjerice Klub mitoza (Mitosis club) i Prijatelju, mitoza počinje… (Dude, mitosis starts…).
Tekst uz crteže: Tjelesna stanica govori spermiju: Oprosti, ali ne mogu te pustiti unutra. (Na ulazu u kuću piše: Klub Mitoza)
Kromosom govori kromatinu: Čovječe, ne mogu vjerovati da se još nisi kondenzirao, a mitoza počinje za par minuta!
Možete zatražiti od učenika da, služeći se predznanjem o mitozi, objasne što je duhovito u tim crtežima.
Možete podijeliti učenike u skupine i zadati im da sami osmisle duhovit crtež na temu mitoze. Usmjerite ih na mrežne stranice na kojima mogu pronaći informacije o mitozi: Instrukcije iz Biologije- Mitoza i Mitoza (Leksikografski zavod Miroslava Krleže), i dajte im asocijaciju kao naslov crteža, primjerice: Što se istovremeno dijeli i umnožava? ili Nikada više nećemo biti zajedno. Crteže mogu izraditi u alatu Toondoo. Unutar skupine učenici mogu raspraviti o crtežima i tekstu, svoje uratke podijeliti međusobno i s vama na Edmodu kako bi ih svi vidjeli i komentirali. Uputite učenike da se u svojim komentarima posebno osvrnu na znanstvene činjenice povezane s procesom mitoze koje su poslužile kao podloga za izradu duhovitih crteža i teksta.
Učenici s teškoćama mogu sudjelovati u svim zadatcima predloženima u aktivnosti. Crteže s učenicima prokomentirajte kako bi što bolje razumjeli što je u njima duhovito. Učenike prije skupno organiziranog pronalaženja mrežnih stranica o mitozi uputite da pročitaju osnovne informacije u udžbeniku ili na perceptivno podržanom sažetku. Ako učenici sami osmišljavaju duhovite crteže, dobro je unaprijed predvidjeti ulogu koju bi u skladu sa sposobnostima mogli imati u skupini.
Slijepim učenicima i učenicima s oštećenjima vida prethodno opišite što je prikazano na crtežima. Tijekom rada unutar skupine oni mogu umjesto crteža napraviti zvučni uradak povezan s asocijacijama. Učenicima s teškoćama čitanja i pisanja te s motoričkim teškoćama potrebno je dati duži vremenski period za izradu crteža. Iznimno je važno uputiti ih na sadržaj koji je informativan, ali nije redundantan; koji će im pomoći da dodatno usustave obrađene sadržaje.
Zadajte učenicima da samostalno izrade preparat vrška korijena luka. Učenici mogu potražiti različite faze mitoze promatrajući preparate mikroskopom te ih fotografirati. Fotografije mogu podijeliti na WhatsAppu s vama i drugim učenicima u skupnom razgovoru. Kao naslov fotografije učenici neka upišu fazu mitoze u kojoj misle da se nalazi fotografirana stanica. S obzirom da će u vidnom polju biti veći broj stanica, uputite učenike da na fotografiji označe stanicu. U skupnom razgovoru zajedno s učenicima prokomentirajte jesu li točno prepoznali faze mitoze i na temelju čega su ih prepoznali te ih upozorite na najčešće pogreške.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti praktičnog rada i mikroskopiranja.
Aktivnost izrade preparata možete organizirati kao rad u paru kako bi se mogli uključiti i učenici s teškoćama, u skladu sa svojim sposobnostima. Umjesto mikroskopiranja, slijepim učenicima i učenicima s oštećenjima vida omogućite taktilno prepoznavanje različitih faza mitoze na 3D modelima. Ako škola nije opremljena 3D modelima, možete izraditi modele faza mitoze od glinamola ili drugih materijala, u čemu Vam može pomoći videozapis Upute za izradu modela mitoze (Model of Phases of Mitosis Instructions) u trajanju od 4:12 min. U izradu modela možete uključiti i učenike kojima je potrebno dati jasne upute.
Napomena: Objašnjenja u videozapisu za izradu modela su na engleskome jeziku, ali i bez znanja jezika moguće je uspješno napraviti modele jer videozapis jasno prikazuje proces izrade. Prema potrebi videozapis može biti podržan prevedenim, jasnim uputama kako bi se učenici mogli što uspješnije s vremenom uključiti u skladu sa svojim sposobnostima.
Kako biste probudili znatiželju učenika, demonstrirajte važnost pretvaranja kromatina u kromosome pri diobi stanice. Pripremite 92 isprepletene niti konca, svaka neka bude duga oko 1 metar (46 niti neka bude u jednoj, a 46 u drugoj boji). Klupko tih 92 niti konca predstavlja kromatin u ljudskoj stanici prije diobe stanice. U iste dvije boje pripremite i 92 slamke koje predstavljaju kromosome. Odaberite dvoje učenika, od kojih će jedan dobiti zadatak da 92 niti konca podijeli po bojama na dvije skupine (stanice), a drug da isto napravi sa slamkama. Zapornim satom izmjerite vrijeme potrebno za izvršenje zadataka. Raspravite s učenicima o tome što je u demonstraciji predstavljao konac, a što slamke i zašto je važno da prije diobe stanice dođe do spiralizacije kromatina. Ako imate dovoljno vremena, možete još zornije prikazati da su kromosomi prijenosni oblik kromatina tako da učenici omotaju konac oko slamki jednake boje, krajeve pričvrste ljepljivom vrpcom i zatim odvajaju niti konca iz klupka i niti konca omotane oko slamki.
Što se događa s kromosomima nakon spiralizacije možete pogledati s učenicima u videozapisu Faze mitoze (Mitosis) u trajanju od 1:29 min. Učenici mogu sami istražiti faze mitoze interaktivnom animacijom na engleskom jeziku Animal Cell Mitosis i za vježbu kronološkim redoslijedom poredati stanice u različitim fazama mitoze.
Učenike podijelite u skupine i zadajte im da u alatu Cosketch nacrtaju faze mitoze. Crteže mogu s vama podijeliti na Yammeru kako biste ih pregledali i upozorili na eventualne pogreške. Kako bi utvrdili i provjerili svoje znanje, učenici mogu radeći u parovima u alatu Cosketch naizmjence postavljati jedan drugome zadatke, pri čemu neka upotrebljavaju različite boje olovke (primjerice jedan učenik nacrta stanicu u metafazi, a drugi učenik treba prepoznati o kojoj se fazi radi, koliko ta stanica ima molekula DNA i označiti niti diobenog vretena).
S pomoću alata Cosketch možete i sami izraditi nastavni listić s crtežima i pitanjima za ponavljanje gradiva.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnosti gledanja videozapisa i rješavanja nastavnih listića.
Za videozapise popraćene govorom na engleskome jeziku poželjno je predvidjeti prateći prijevod na hrvatskome jeziku.
Slijepim učenicima i učenicima s oštećenjima vida opišite vizualni sadržaj videozapisa i predočite ga (faze mitoze) s pomoću modela u čijoj izradi Vam može pomoći videozapis Upute za izradu modela mitoze (Model of Phases of Mitosis Instructions). Slijepi učenici i učenici s oštećenjima vida mogu umjesto crtanjem faza mitoze oblikovati iz glinamola.
Učenicima s teškoćama čitanja i pisanja te s motoričkim teškoćama potrebno je dati duže vrijeme za rješavanje zadataka.
Učenicima s teškoćama čitanja i pisanja najbolje je sve potrebne informacije povezane s rješavanjem nastavnog listića dati unutar nastavnog listića (sažetak, fotografije, tablica s potrebnim informacijama i sl.) prije rješavanja zadanih zadataka.
Kako biste smisao procesa mitoze povezali sa svakodnevnim životom i na taj je način približili učenicima, možete prije održavanja aktivnosti zamoliti učenike da donesu svoje fotografije iz različitih razdoblja života. Raspravite s učenicima, promatrajući fotografije, kroz koje su sve promjene prolazili (neka uoče ne samo rast već i razvoj). Razgovarajte s njima i o ozljedama koje su imali tijekom djetinjstva i o tome što se dogodilo s ranom ili posjekotinom koju su imali. Potaknite ih da donesu zaključke o važnosti mitoze tijekom navedenih procesa.
Osim učeničkih fotografija možete pogledati i videozapise Dioba papučice (Paramecium dividing) u trajanju od 2:00 min., Regeneracija zvjezdače (Starfish regeneration) u trajanju od 1:13 min., te Rast i razvoj lisice (Fox Cub Growing Up) u trajanju od 1:03 min. Podijelite učenike u skupine koje će nakon svakog odgledanog videozapisa unijeti u Google Disk prikazanu ulogu mitoze. S učenicima nakon popunjavanja dokumenta možete raspraviti o njihovim odgovorima, zatražiti od njih dodatna objašnjenja te ih potaknuti da donesu zaključke o važnosti mitoze za život. Nakon ispravaka eventualnih pogrešaka učenici će u zajedničkom dokumentu posjedovati sve potrebne informacije o ulogama mitoze.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnosti gledanja videozapisa.
Učenicima s teškoćama pripremite poseban organizator pažnje (primjerice jednostavan tekstualni slijed uz vidnu podršku) u alatu Cosketch kako bi lakše pratili videozapise i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi.
Potaknite oluju ideja u kojoj će učenici izraziti svoje mišljenje o razlozima povećanja broja oboljelih od melanoma u svijetu, posebice mladih.
Zamolite učenike da pretpostave na temelju čega dermatolozi prepoznaju maligne madeže. Nakon toga učenici mogu odigrati igru Privedite osumnjičene kako bi se zainteresirali za temu tumora, provjerili točnost svojih pretpostavki i naučili kako prepoznati sumnjive madeže koji bi mogli biti maligni. Možete povesti razgovor o uzrocima nastanka različitih tumora pod utjecajem vanjskih čimbenika, kao što je primjerice rak kože, i kako možemo preventivno djelovati.
Uputite učenike na mrežne stranice na kojima mogu pronaći podatke o metodama liječenja tumora koje službena medicina priznaje i o alternativnim metodama. Potaknite raspravu o dobrim i lošim stranama obiju metoda liječenja, o štetnim nuspojavama radioterapije i kemoterapije te o upotrebi marihuane u ublažavanju simptoma.
Razgovarajte s učenicima o načinima borbe organizma protiv bolesti. Neka zatim odigraju igru na engleskom jeziku Pomozite Asifu u liječenju tumora, u kojoj poznavanjem svojstava tumorskih stanica i funkcioniranja imunološkog sustava učenici trebaju osmisliti svojstva koja lijek treba imati kako bi uništavao tumorske stanice. Igru možete projicirati kako bi svi učenici zajedno sudjelovali. Navedena igra pomaže usustavljivanju gradiva o tumorima.
Napomena: Navedene igre su na engleskome jeziku, ali i bez znanja jezika moguće je uspješno riješiti zadatke zbog jasnih vizualnih prikaza.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u igri.
Za videozapise popraćene govorom na engleskome jeziku poželjno je predvidjeti prateći prijevod na hrvatskom jeziku te zadati kratka pitanja kako bi se odgovorima dobio sažetak za ponavljanje.
Učenici koji pokazuju dodatno zanimanje mogu istražiti utjecaj nekih tvari, primjerice kofeina, na diobu stanica. Učenici samostalno istražuju literaturu i postavljaju hipotezu, a pod vodstvom učitelja provode istraživanje kako bi potvrdili ili opovrgnuli svoju hipotezu. Za izvedbu praktičnog rada mogu pomoći upute o utjecaju kofeina na diobu stanica i duljinu korjenčića češnjaka. Učenike je važno upozoriti na mjere sigurnosti pri izvođenju praktičnoga rada.
Za učenike koji to žele možete organizirati i moderirati debatu Matične stanice u liječenju bolesti.
Zainteresirani učenici mogu naučiti koji su osnovni koraci pri kloniranju životinja u laboratorijskim uvjetima tako što će klonirati smeđu mišicu Mimi.
Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekst Mitoza i videozapis Prepoznavanje faza mitoze u stanicama promatranim mikroskopom (Identification of phases of mitosis in cells viewed with a microscope) u trajanju od 1: 23 min.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.