Kako biste motivirali učenike za proučavanje prilagodbi riba možete pogledati s njima videozapise poput Prilagodbe riba u trajanju od 1:03 min. i Plova riba u trajanju od 0:45 min. koji prikazuje plivanje riba u plovi tako da pretražite YouTube po ključnim riječima school of fish. Zatim podijelite učenike u skupine i objasnite im da će svaki član unutar skupine imati ulogu proučiti jedan organski sustav riba čiju će građu i ulogu objasniti ostalim članovima skupine s naglaskom na prilagodbe toga sustava za plivanje. Uputite učenike da posebnu pozornost obrate na međudjelovanje svih organskih sustava ribe. Svaka grupa prikazati će građu i uloge organa riba u obliku shematskog prikaza u alatu Gliffy. Svaki član skupine zadužen je za dio shematskog prikaza i samo ako svi članovi unutar skupine surađuju i budu sinkronizirani kao ribe u plovi složit će potpuni smisleni prikaz građe ribe opremljene za život u vodi. Učenicima kao izvor znanja može poslužiti tekst Kretanje riba koji će im omogućiti da povežu plivanje riba s gradivom iz fizike.
Napomena: odaberite za učenike dijelove prezentacije koji su prilagođeni njihovu uzrastu i predznanju
Svoje uratke svaka skupina može predstaviti vama i ostalim skupinama kako bi ih zajedno prokomentirali i po potrebi ispravili i/ili nadopunili.
U ovoj aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici u skladu sa svojim sposobnostima. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti u rad u skupini. Prilikom izrade shematskog prikaza učenicima s oštećenjima vida mogu pomagati drugi učenici tako da im učenik s oštećenjem vida ispriča kako je zamislio da bude izrađen njegov dio sheme, a ostali učenici onda to izrade u alatu Gliffy. Videozapis je bez teksta pa ga bez problema mogu pratiti svi učenici. Slijepim učenicima potrebno je unaprijed opisati sadržaj videozapisa, a također je poželjno kratko opisivati slijedom gledanja.
Podijelite s učenicima u alatu Padlet poveznice na fotografije nekoliko različitih neobičnih riba koje imaju neke posebne prilagodbe poput dubokomorskih riba, ribe list, jegulje, morskog konjica, paklare, raže, kitopsine, dvodihalica i dr. Fotografije možete pronaći na mrežnim stranicama koristeći kao ključne riječi latinske nazive ovih riba. Možete i preuzeti besplatne fotografije s portala poput Flickr. Učenici neka u skupinama odaberu jednu od predloženih riba i izrade prezentaciju u alatu Emaze. U prezentaciju neka stave shematski prikaz iz prethodne aktivnosti izrađen u alatu Gliffy koji prikazuje opće prilagodbe riba i neka nadograde te prilagodbe s posebnim prilagodbama koje posjeduje riba koju su odabrali. Prezentacije neka predstave vama i ostalim učenicima kako bi ih prokomentirali.
Slijepi učenici mogu sudjelovati u izradi prezentacije tako da ostalim učenicima kažu na koji način da izrade umjesto njih taj prikaz. Potrebno im je unaprijed i opisati ribe iz zadatka te objasniti uvjete u kojima one žive i opisati im njihov izgled.
Upitajte učenike jesu li kad vidjeli na jelovnicima u restoranima pogrešno navedene neke morske organizme pod rubrikom ribe. Možete izraditi jedan takav jelovnik i podijeliti ga s učenicima u Google dokumentu iz paketa Google Disk i zamoliti ih da isprave pogreške uz navođenje obrazloženja. Zatim povedite razgovor o njihovim prehrambenim navikama i o tome koliko često konzumiraju ribu. Podijelite učenike u skupine i zamolite ih da istraže zašto je riba izuzetno zdrava prehrambena namirnica i predlože tjedni uravnoteženi jelovnik koji zadovoljava njihove želje, ali uključuje ribu i ostale zdrave namirnice. Neki od tekstova s mrežnih stranica koje mogu koristiti su: Koje su najzdravije vrste riba? , Važnost bijele ribe u prehrani čovjeka i Riba u prehrani . Svoja saznanja neka predstave vama i ostalim skupinama u obliku prezentacije izrađene alatom Moovly kako bi mogli zajedno raspraviti o potencijalnim jelovnicima.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u rad u skupini. Učenicima s oštećenjima vida vršnjaci iz skupine trebali bi pročitati predložene tekstove kako bi se i oni mogli uključiti u rad. Učenicima s teškoćama potrebno je omogućiti da se unaprijed pripreme za izlaganje putem zadanih smjernica, a ukoliko to nije moguće ne treba ih stavljati u situacije izlaganja ako im je to neugodno.
Upitajte učenike bi li se snašli da se nađu u situaciji da moraju preživjeti u prirodi sami pronalazeći hranu npr. pecanjem. Neka navedu koje bi sve ribe mogli uloviti u hrvatskim slatkim vodama i moru. Zatim ih podijelite u skupine i zamolite ih da istraže koje ribe nastanjuju rijeku ili jezero odnosno morsko područje u blizini vaše škole. Kao literaturu im preporučite Crvene knjige slatkovodnih i morskih riba i mrežnu stranicu Ribe Hrvatske . Ako ste u mogućnosti možete organizirati i posjet nekome od slatkovodnih akvarija poput Aquatika u Karlovcu ili morskih akvarija poput Aquarium Pula. Svaka skupina neka odabere nekoliko riba u vašem kraju i zajedno neka izrade prezentaciju u alatu Canva. Putem društvene mreže Yammer ovisno gdje se nalazite uspostavite kontakt sa školom iz kontinentalnog ili primorskog dijela Hrvatske. Održite video konferenciju putem Adobe Connect tijekom koje će učenici jedni drugima predstaviti ribe koje žive u njihovom kraju. Zatim potaknite razgovor među učenicima o razlozima ugroženosti slatkovodnih odnosno morskih riba. Raspravite o mjerama koje bi valjalo poduzeti kako bi se zaštitila ihtiofauna Hrvatske.
Učenici s oštećenjima vida mogu se uključiti u ovo aktivnost tako da daju prijedlog riba koje žele uvrstiti u prezentaciju, a vršnjaci iz skupine trebali bi im ukratko ispričati dodatne informacije o tim ribama koje su pročitali u literaturi. Učenicima je potrebno unaprijed najaviti videokonferenciju i omogućiti im da se upoznaju s ključnim odrednicama sadržaja te im sukladno tome dati pitanja koja će moći postavljati drugim učenicima. Učenici s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama, oštećenjima sluha kao i učenici s teškoćama iz spektra autizma mogu ravnopravno sudjelovati u izradi prezentacije, ali ne treba ih stavljati u situacije izlaganja ukoliko nisu imali dovoljno vremena za pripremiti izlaganje ili ako im je to neugodno.
Dodatno zainteresirani učenici mogu istražiti ljudske izume inspirirane ribama i predstaviti ih ostalim učenicima prezentacijom izrađenom alatom Moovly. Od pomoći im mogu biti sljedeći izvori na engleskom jeziku: Zašto znanstvenici pokušavaju proizvesti umjetnu kožu morskog psa? , Automobil inspiriran ribama , Ribe i ptice kao inspiracija za vjetroelektrane, 12 izuma inspiriranih morem i 14 izuma inspiriranih prirodom. Potaknite učenike da probaju i sami predložiti neke ideje o mogućim izumima na koje su ih inspirirale ribe.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.