Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Ljubavni život životinja

Naziv predmeta
Biologija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • brazdanje
  • briga za potomstvo
  • diferencijacija stanica
  • oplodnja
  • razmnožavanje
  • zametni listići
  • zigota

Otkrijmo zanimljive načine razmnožavanja

Kako biste pobudili zanimanje učenika, prikažite im videozapise o različitim obredima razmnožavanja u carstvu životinja, primjerice Michael Jackson je živ! (Moonwalking Bird), u trajanju od 3:29 min.

Tekst uz videozapis: Manakin je ptica koja nastanjuje kišne šume Južne Amerike. Mužjaci se udvaraju ženkama proizvodeći specifične zvukove. Posebnom kamerom snimljeni su pokreti mužjaka manakina koji su prebrzi da bi ih vidjelo ljudsko oko. Tako je otkriveno da specifične zvukove proizvode lupkajući vršcima svojih krila. Osim toga, ženke pokušavaju privući i plesom nalik na moonwalk Michaela Jacksona.

Drugi videozapis koji im možete prikazati jest Mačevanje penisima u virnjaka (Flatworm Penic Fencing) u trajanju od 2:07 min.

Tekst uz videozapis: Virnjaci su sitne životinje srodne trakavicama i metiljima, no za razliku od njih, žive slobodno u moru i slatkim vodama. Neke vrste virnjaka za vrijeme razmnožavanja prakticiraju mačevanje penisima. Naime, budući da su dvospolci, potrebno je odrediti tko će biti ženka, a tko mužjak. Biti ženka nije popularno jer ona troši više energiju na razvijanje potomaka. Pobjednik u mačevanju penisima onaj je virnjak koji prvi ubaci spermu u tijelo drugoga virnjaka, koji će zatim postati majka.

S učenicima možete povesti raspravu o načinima zavođenja u ljudi i o razlozima zbog kojih ljudi stupaju u veze. Učenici neka navedu osobine i ponašanje koje im se sviđa kod drugih ljudi te nakon toga usporede odgovore. Isto tako, mogu obrazložiti što smatraju najvažnijim za održavanje dugotrajne veze.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Otkrijmo zanimljive načine razmnožavanja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti različite načine razmnožavanja
  • usporediti razvoj, sazrijevanje, sustave parenja te brigu za potomstvo u različitih organizama
  • objasniti važnost mejoze i spolnoga načina razmnožavanja za varijabilnost i održavanje vrste
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Počelo je s jednom stanicom

Učenike upitajte koliko stanica čini njihovo tijelo i kako je moguće da je njihov razvoj započeo iz jedne stanice. Proces nastanka višestaničnog životinjskog organizma učenicima možete približiti videozapisom Faze embrionalnog razvoja žabe (The Development of a Frog), u trajanju od 1:56 min.

Tekst uz videozapis: Zigota se počinje dijeliti – iz jedne stanice mitozom nastaju dvije, koje se drže zajedno i ne rastu. Svakom sljedećom diobom nastaje sve više stanica koje su međusobno povezane i sve su manjih dimenzija. Taj proces nazivamo brazdanje. Brazdanjem nastaje kuglasta nakupina stanica – morula. U unutrašnjosti morule oblikuje se šupljina te nastaje oblik koji nazivamo blastula. Blastula ima šupljinu – blastocel – okruženu jednim slojem stanica koji se naziva blastoderm. Procesom gastrulacije nastaje oblik koji se naziva gastrula i sadržava tri sloja stanica, koje nazivamo zametnim listićima. Iz zametnih listića razvijaju se sva tkiva i organi budućeg organizma.

Učenicima zatim zadajte da mikroskopiraju trajne preparate embrionalnog razvoja životinja, fotografiraju, prepoznaju i imenuju različite stadije te da fotografije podijele s ostalim učenicima i s vama u grupnom razgovoru preko WhatsAppa. Pregledajte i komentirajte jesu li učenici točno prepoznali razvojne stadije embrionalnog razvoja životinja.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti gledanja videozapisa i izvođenja praktičnoga rada.

U aktivnostima mikroskopiranja i fotografiranja uz usmjeravanje se mogu uključiti gotovo svi učenici, osim učenika s ometajućim motoričkim teškoćama i slijepim učenicima. Oni se mogu uključiti primjerice upotrebom modela koje će dodirom istraživati uz stručno vodstvo učitelja i/ili uz pomoć drugih učenika. Ako nema modela, opišite im se ono što se gleda mikroskopom, kao i rezultate gledanja, tj. odabrane preparate za fotografiranje. Prema potrebi učenicima možete prije gledanja videozapisa dati nastavni listić sa shematskim prikazom razvoja višestaničnog organizma iz zigote kako bi lakše pratili videozapis. Isti shematski prikaz može im poslužiti i pri mikroskopiranju / pregledu modela kako bi lakše prepoznavali određene faze embrionalnog razvoja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Počelo je s jednom stanicom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti razvoj, sazrijevanje, sustave parenja te brigu za potomstvo u različitih organizama
  • povezati mitozu s rastom, razmnožavanjem i obnavljanjem organizama
  • povezati diferencijaciju stanica s razvojem i funkcioniranjem višestaničnoga organizma
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Istražujemo razmnožavanje i spolno ponašanje različitih životinja

Učenike podijelite u pet skupina. Svaka skupina istražuje razmnožavanje jedne životinje: žutog mukača, sredozemne medvjedice, poskoka, pastrve, sive čaplje.

Svaka skupina neka, iznoseći svoje pretpostavke o zadanoj vrsti, nadopuni tablicu koju ste prethodno izradili u programu Word. Učenici popunjavaju tablicu rabeći sljedeće pojmove: razmnožavanje (spolno/nespolno), oplodnja (vanjska/unutrašnja), način privlačenja spolnog partnera, razvoj embrija (u tijelu ženke ili izvan tijela ženke), briga za potomstvo; te uz svaku pretpostavku iznose kratko objašnjenje (npr. Pastrva ima vanjsku oplodnju jer živi u vodi).

Učenicima možete predložiti sljedeće mrežne stranice kako bi potvrdili ili opovrgnuli svoje pretpostavke o razmnožavanju zadanih životinja:

  1. žuti mukač (pronađite odgovarajuće internetske izvore upisujući u internetsku tražilicu, npr. Google, Bing i sl. ključne riječi poput „žuti“, „makač“, „žaba“)
  2. sredozemna medvjedica: Sredozemna medvjedica (Monachus monachus), Sredozemna medvjedica- najugroženiji sisavac Jadrana
  3. poskok: Zmije Hrvatske- poskok, Poskok (Vipera ammodytes)
  4. potočna pastrva: O potočnoj pastrvi
  5. siva čaplja: Lonjsko polje- siva čaplja, Gniježđenje i dinamika populacije sive čaplje (Ardea cinerea).

Ispunjene tablice možete pregledati te primjerice crvenom bojom označiti netočne pretpostavke, žutom djelomično točne, a zelenom točne. S učenicima raspravite o pogrešnim pretpostavkama, koje će zatim u istoj tablici ispraviti.

Nakon toga na slijepoj karti Hrvatske učenici mogu označiti područja gdje obitavaju navedene životinje i povezati klimatske uvjete određenog područja s geografskim rasporedom vrsta i prilagodbama organizama na životne uvjete.

Postupci potpore

Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u timski rad tako da im se dodijeli točno određena uloga u timu. Primjerice, pri ispunjavanju tablica učenici s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima mogu na temelju navedenih pojmova iznijeti svoje pretpostavke, koje drugi učenik upisuje u tablicu. Isto tako, kasnije mogu izreći koje su pretpostavke točne, a koje nisu. Na taj način pridonose ostvarivanju ishoda poučavanja na razini skupine.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istražujemo razmnožavanje i spolno ponašanje različitih životinja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti različite načine razmnožavanja
  • usporediti razvoj, sazrijevanje, sustave parenja te brigu za potomstvo u različitih organizama
  • objasniti važnost mejoze i spolnoga načina razmnožavanja za varijabilnost i održavanje vrste
  • povezati diferencijaciju stanica s razvojem i funkcioniranjem višestaničnoga organizma
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Slični, a različiti

Učenicima možete pokazati crteže zametaka različite starosti nekoliko vrsta kralješnjaka kako bi pokušali prepoznati o kojim se kralješnjacima radi. Raspravite s učenicima o tome zašto su u ranijim fazama embrionalnog razvoja zametci međusobno sličniji. Zatim učenike podijelite u parove te im zadajte da odrede ovisi li veličina životinja o trajanju njihova embrionalnog razvoja. Kako bi ispunili taj zadatak, možete im zadati da na mrežnim tražilicama pronađu podatke o trajanju embrionalnog razvoja sisavaca različitih veličina ili im izraditi tablicu s tim podacima u programu Word, kao što je primjerice tablica Trajanje embrionalnog razvoja nekih sisavaca. Učenici mogu nacrtati i analizirati graf ovisnosti mase ženke i trajanja embrionalnog razvoja s pomoću alata Meta-chart . Raspravite o njihovim rezultatima.

Postupci potpore

Tablicu koju upotrebljavate prilagodite za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida i motoričkim teškoćama u odnosu na veličinu i tisak slova te razmake između redova tablice. Slijepim učenicima pročitajte podatke koji se traže u tablici. S obzirom na to da se preporučuje rad u paru, učeniku s teškoćama učenik s kojim radi u paru može pomoći u pretraživanju mrežnih stranica, no neka dogovorno donose zaključke. Zajedno s učenicima s teškoćama u učenju možete izraditi graf na temelju podataka iz tablice međuovisnosti mase ženke i trajanja embrionalnog razvoja, uvrštavajući u njega manji broj primjera životinja, te provjeriti razumijevanje učenika postavljajući im nekoliko pitanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Slični, a različiti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti razvoj, sazrijevanje, sustave parenja te brigu za potomstvo u različitih organizama
  • povezati mitozu s rastom, razmnožavanjem i obnavljanjem organizama
  • povezati diferencijaciju stanica s razvojem i funkcioniranjem višestaničnoga organizma
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Složi slagalicu

Slagalicom izrađenom u programu Tarsia, koju ste prethodno otisnuli i izrezali na dijelove, možete ponoviti sadržaje povezane s aktivnošću Ljubavni život životinja. Slagalica se sastoji od 16 manjih trokuta koji zajedno čine jedan veliki trokut. Učenici slažu trokute tako da pojam ispisan uz svaku stranicu trokuta odgovara pojmu susjednoga trokuta. Primjer gotove slagalice možete preuzeti u PDF formatu.

Postupci potpore

Slagalicu možete složiti zajedno s učenicima. Za učenike s jezično-govornim teškoćama i oštećenjima sluha možete pripremiti rječnik pojmova navedenih u slagalici, koji može poslužiti i u postavljanju pitanja drugim učenicima. Učenicima s motoričkim teškoćama, ako je potrebno, pružite fizičku potporu ili radite po njihovoj uputi. Učenicima s oštećenjima vida možete opisivati radnje i pitati ih za mišljenje ili im možete pripremiti zamjensku aktivnost rada na računalu kojom će moći ponoviti gradivo, npr. odabir odgovora na zvučna pitanja, odabir točnih odgovora na postavljena pitanja i sl.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima možete predložiti da odaberu i istraže jednu od sljedećih tema služeći se mrežnim stranicama i tiskanom literaturom te da napišu kratak osvrt koji će im pomoći da drugim učenicima prezentiraju svoja saznanja s pomoću alata PowerPoint: Razmnožavanje partenogenezom, Utjecaj temperature na spol kornjača, Svadbeni let pčela, Jednojajčani i dvojajčani blizanci.

Nastavna aktivnost za predmet X

Složi slagalicu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti različite načine razmnožavanja
  • usporediti razvoj, sazrijevanje, sustave parenja te brigu za potomstvo u različitih organizama
  • objasniti važnost mejoze i spolnoga načina razmnožavanja za varijabilnost i održavanje vrste
  • povezati diferencijaciju stanica s razvojem i funkcioniranjem višestaničnoga organizma
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Briga za potomstvo  i 10 nevjerojatnih roditelja u životinjskom carstvu (10 astonishing animal parents) .

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.05.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.