Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Od šišmiša bumbara do plavetnog kita

Naziv predmeta
Biologija

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • dlaka
  • jednootvori
  • maternica
  • mliječne žlijezde
  • posteljica
  • sisavci
  • tobolčari
  • zubalo sisavaca

Upoznajmo neke zanimljive sisavce

Kako biste potaknuli zanimanje učenika da istraže zajednička obilježja sisavaca, ali i razlike među različitim vrstama sisavaca ovisno o njihovu načinu života, prikažite im videozapis Najmanji sisavac na svijetu – šišmiš bumbar (Top 5 Smallest Animals in the World) u trajanju od 5:25 min. Prikažite isječak od 3:14 do 4:10 min.

Tekst uz videozapis: Šišmiš bumbar najmanji je sisavac na svijetu. U prosjeku je dugačak od 29 do 33 milimetara, nema rep, a raspon krila iznosi mu oko 170 milimetara. Najaktivniji je noću, kada traži kukce kojima se hrani. Zbog djelovanja čovjeka ta je vrsta ugrožena i prijeti joj izumiranje. Turisti ometaju šišmiše bumbare u njihovu staništu, a meta su i kolekcionarima.

Možete pogledati i videozapis Najveći sisavac na svijetu – plavetni kit (Blue Whale) u trajanju od 1:01 min.

Tekst uz videozapis: Plavetni kit najveća je životinja na svijetu. Dugačak je oko 30 metara i težak oko 120 tona. Jezik mu je težak poput odraslog slona, srce mu je veličine automobila, a krvne žile toliko široke da bismo u njima mogli plivati.

S učenicima nakon odgledanih videozapisa možete raspraviti o razlikama i sličnostima između različitih vrsta sisavaca te ih potaknuti da donesu zaključke o zajedničkim obilježjima svih sisavaca. U raspravi o sličnostima i razlikama između pojedinih vrsta sisavaca učenike usmjerite da istaknu razlike koje su posljedica prilagodbi na okoliš u kojem ti sisavci žive.

Kako bi istražili posebnosti i eventualne prednosti sisavaca u odnosu na druge skupine kralješnjaka, učenike podijelite u skupine i svakoj skupini zadajte da usporedi sisavce s različitom skupinom kralješnjaka. Usmjerite učenike da istaknu razlike u razmnožavanju, disanju, pokrovu tijela, građi srca, održavanju tjelesne temperature i načinu kretanja. Predstavnici svake skupine mogu ostalim učenicima prezentirati razlike i sličnosti između sisavaca i skupine kralješnjaka s kojom su ih uspoređivali s pomoću alata Canva.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenike savjetujte u vezi s najvažnijim dijelovima videozapisa i pripremite ciljane tekstove / zvučne zapise koji će pratiti videozapis. Učeniku s teškoćama dajte pitanja (kratka i nedvosmislena) na koja nakon gledanja videozapisa treba odgovoriti (kratko i jasno).

Vodite brigu o tome da učenicima omogućite dovoljno vremena za primanje sadržaja i izvedbu zadataka.

Učenicima s teškoćama pripremite poseban organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku, pitanja ili rečenice za dovršavanje) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi. Možete im ponuditi i slike sisavaca o kojima će se gledati videozapis s istaknutim dijelovima na koje će se odnositi usporedbe u videozapisu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Upoznajmo neke zanimljive sisavce

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati obilježja sisavaca s njihovom geografskom rasprostranjenošću
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Što ručaju sisavci?

Učenicima pokažite model ili fotografiju ljudskoga zubala i zamolite ih da navedu što najčešće ručaju i kako je to povezano s građom našeg zubala. Zatražite od učenika da pretpostave kakve bi zube imali ljudi kad bi jeli samo hranu biljnoga podrijetla, a kakve kad bi jeli samo meso, kako biste ih motivirali da istraže razlike u zubalima različitih vrsta sisavaca. Podijelite učenike u skupine i usmjerite ih na mrežne stranice na engleskome jeziku Dental Anatomy i Our Friends, the Mammals na kojima mogu pronaći zubala različitih vrsta sisavaca. Unutar skupine učenici mogu raspraviti o povezanosti građe zubala s prehranom pojedine vrste sisavaca. Svaka skupina može odabrati nekoliko fotografija i izraditi kviz u kojem fotografije zubala treba povezati s hranom koju jede taj sisavac. Na pitanja iz kviza odgovaraju učenici iz drugih skupina te uz pomoć nastavnika raspravljaju o svojim rješenjima i eventualnim pogreškama. Kviz neka izrade u alatu PowerPoint, tako da učenicima ostalih skupina projiciraju zubala odabranih vrsta sisavaca s nekoliko ponuđenih odgovora čime se taj sisavac hrani. Osim fotografija i crteža s mrežnih stranica možete učenike uputiti da, ako je moguće, posjete prirodoslovni muzej u blizini mjesta stanovanja te tamo fotografiraju zubala.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama u učenju možete na jednome primjeru pomoći usporediti zubala mesojeda, biljojeda i svejeda te im zatim zadati da pronađu još primjera za te tipove zubala u predloženim ili zadanim izvorima, vodeći brigu o postojećim zaprekama zbog njihovih teškoća. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je predvidjeti modele zubala za usporedbu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što ručaju sisavci?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti građu zubala sisavaca ovisno o načinu prehrane
Razina složenosti primjene IKT
  • -
Korelacije i interdisciplinarnost

Tobolčari i jednootvori isto su sisavci

Kako biste pobudili zanimanje učenika, povedite s njima razgovor o razvitku ploda i brizi za potomstvo. Neka učenici navedu razlike i sličnosti u obvezama njihovih roditelja prema njima i roditelja ptica prema njihovu potomstvu. Kako bi proučili različite načine razvitka mladunčadi sisavaca, pogledajte s učenicima videozapis Razvitak mladih jednootvora (Rare Footage of Baby Platypuses Hatching) u trajanju od 3:33 min.

Tekst uz videozapis: Kljunati ježak i čudnovati kljunaš jedini su živući pripadnici skupine sisavaca koju nazivamo jednootvori. Njihova razvojna linija odvojila se od ostalih sisavaca prije oko 200 milijuna godina, zbog čega oni imaju neke značajke sisavaca koji su davno izumrli. Jedna od najzanimljivijih značajki jest činjenica da su to sisavci koji liježu jaja. Tu osobinu naslijedili su od svojih predaka gmazova. Međutim, jaja gmazova veća su i sadržavaju više žumanjka kojima se hrani zametak pa je mladunčad gmazova nakon izlijeganja sposobna za samostalan život. Jednootvori imaju jaja s malo žumanjka pa se mladunčad, nakon izlaska iz jaja, mora hraniti majčinim mlijekom.

Pogledajte i videozapis Razvitak mladih tobolčara(Newborn Baby Grey Kangaroo) u trajanju od 3:16 min.

Tekst uz videozapis: Tobolčari poput klokana u filmu razlikuju se od jednootvora jer ne nesu jaja, već se rađa nepotpuno razvijeno živo mladunče. To mladunče ima samo prednje noge, kojima se instinktivno probija kroz majčino krzno do tobolca koji ga privlači svojim mirisom. Tobolac je jedino mjesto gdje taj mladunac može preživjeti hraneći se majčinim mlijekom. Nakon 9 mjeseci mladi klokan izlazi iz majčina tobolca i upoznaje vanjski svijet.

Zatim na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Razmnožavanje kralježnjaka, str. 23., prikažite učenicima videozapis Razvitak placentalnih životinja od začeća do rođenja u trajanju od 3:13 min.

Na temelju usvojenih informacija učenici će riješiti kratak kviz na istome portalu, str. 25., o razmnožavanju sisavaca.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Učenicima možete zadati da naprave strip o dvije majke sisavaca (primjerice klokan i žirafa) koje razgovaraju o različitim načinima na koji rađaju mladunčad i brinu o njima. Strip učenici mogu izraditi s pomoću alata Toondoo. svoje uratke neka prezentiraju ostalim učenicima kako bi mogli raspraviti o njima.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenicima s teškoćama pripremite organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku, pitanja ili rečenice za dovršavanje) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u razgovoru i raspravi.

Slijepi učenici mogu umjesto stripa napraviti zvučni razgovor po ulogama između dviju majki sisavaca.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tobolčari i jednootvori isto su sisavci

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti razvitak jednootvora, tobolčara i pravih sisavaca
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Ima nas 5500 različitih vrsta

Ako imate mogućnosti, s učenicima posjetite zoološki vrt i uputite ih da naprave vlastite fotografije različitih vrsta sisavaca. Možete ih podijeliti u nekoliko timova, a svaki tim neka od svojih fotografija napravi plakat u alatu Canva, koji će prikazivati raznolikost sisavaca. Unutar tima, ovisno o vlastitim sklonostima, učenici će imati određene uloge – fotografiranje, obrada fotografija, osmišljavanje koncepta plakata (rasprostranjenost sisavaca po kontinentima / tipu staništa / načinu prehrane), pisanje kratkog teksta o svakoj životinji s posebnim naglaskom na prilagodbe okoliša.

Ako nemate mogućnosti posjetiti zoološki vrt, aktivnost se može izvesti i pretraživanjem interneta te preuzimanjem fotografija različitih vrsta sisavaca. Učenike uputite u pretraživanje interneta tako da im pripremite ključne riječi (hrvatski, engleski ili stručni latinski nazivi pojedinih vrsta sisavaca). Izrađene plakate učenici izlažu pred ostatkom razreda te obrazlažu kako su i zašto na taj način osmislili plakat. Možete odrediti vremensko ograničenje timovima za predstavljanje plakata, pri čemu ostali timovi mogu postavljati pitanja. Učenici mogu izabrati i najbolji plakat (smiju glasovati samo za plakate drugih timova), koji možete izložiti na školskom panou.

Možete napraviti i vlastite fotografije sisavaca u zoološkom vrtu (ili ih preuzeti s interneta) te u alatu PowerPoint napraviti kratku igru prepoznavanja sisavaca. Na svakoj stranici prezentacije nalazi se jedan sisavac prekriven s 56 polja (označenih od A1 do H7). Učenici odabiru po jedno polje, na koje nastavnik klikne te se tako prikaže jedan dio cjelokupne slike životinje koju učenici pokušavaju prepoznati. Učenici odabiru polja sve dok ne uspiju prepoznati životinju na slici. Možete pogledati primjer jedne takve prezentacije naziva Sisavci.

Za svakog sisavca prikazanog na prezentaciji učenicima možete zadati da istraže njegov način prehrane, srodnost s ostalim sisavcima, geografsku rasprostranjenost i drugo.

Postupci potpore

Sve učenike u skladu njihovim sposobnostima možete uključiti u timski rad tako da im se dodijeli točno određena uloga u timu koja odgovara njihovim sposobnostima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima nas 5500 različitih vrsta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati obilježja sisavaca s njihovom geografskom rasprostranjenošću
Razina složenosti primjene IKT
  • -
Korelacije i interdisciplinarnost

Zaštitimo sisavce

S učenicima na Yammeru podijelite fotografije ugroženih sisavaca Hrvatske koje ste prethodno preuzeli s interneta (fotografije preuzmite s provjerenih i relevantnih mrežnih stranica). Učenicima možete zadati da samostalno prepoznaju o kojoj se vrsti radi ili, ako ne prepoznaju vrstu, neka pretraživanjem interneta po slikama s pomoću mrežne tražilice Google (ubacivanjem fotografije u tražilicu) otkriju vrstu sisavca tako što će pronaći mrežnu stranicu s koje ste preuzeli fotografiju.

Od zadanih fotografija učenici mogu izraditi Crvenu e-knjižicu alatom Kotobee author. Uz naziv svake ugrožene životinje u Crvenoj e-knjižici neka stoji fotografija, opis vrste, rasprostranjenost vrste, navedeni razlozi ugroženosti koje su učenici sami otkrili pretražujući provjerene internetske izvore te mjere zaštite koje učenici sami predlažu. U svakoj Crvenoj e-knjižici učenici mogu ukratko objasniti važnost očuvanja pojedinih vrsta za čovjeka i cjelokupnu prirodu. Zajedno s učenicima pregledajte i prokomentirajte e-knjižice koje su izradili, a možete ih i objaviti na mrežnim stranicama škole.

Učenicima možete zadati da izrade letke s pomoću alata Canva kojima će osvijestiti javnost o potrebi očuvanja nekih ugroženih vrsta u Hrvatskoj. Izaberite najbolji letak, umnožite ga i podijelite primjerice roditeljima na roditeljskome sastanku.

Postupci potpore

Umjesto kao samostalni rad ovu aktivnost možete organizirati i kao rad u parovima. Učeniku s teškoćama učenik s kojim radi u paru može pomoći u pretraživanju internetskih stranica i izradi Crvene e-knjižice. Oba učenika trebaju podjednako doprinijeti izradi Crvene e-knjižice u skladu sa svojim mogućnostima.

Učenicima s teškoćama, posebno onima s teškoćama čitanja i pisanja, možete ponuditi izrađenu crvenu knjižicu s predviđenim mjestom za sliku ili fotografiju s pitanjima na koja treba odgovoriti u vezi s opisom, ili vrstu ili rasprostranjenost, razloge ugroženosti, ovisno o sposobnostima učenika, vodeći brigu o vremenskoj dimenziji rada. Za učenike oštećena vida umjesto rada u paru možete predvidjeti samostalan rad temeljen na zvučnom zapisu kako bi prema opisu mogli odrediti o kojim se ugroženim vrstama sisavaca radi (možete pripomoći zvučnom nadopunjaljkom naziva, asocijacijom i sl.).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima možete zadati da nekoliko dana snimaju svoje kućne ljubimce sisavce (pas, mačka, hrčak, kunić…) ili domaće životinje (konj, krava, svinja, koza…) u različitim situacijama kako bi primijetili određene oblike ponašanja sisavaca. Snimljeni materijal neka obrade s pomoću alata Windows Movie Maker, a snimljene i obrađene videozapise mogu prezentirati na satu. Aktivnost možete zadati mjesec dana prije održavanja nastavne jedinice, učenicima koji izraze želju.

Možete potaknuti učenike da posjete špilju Veternicu ili neku drugu spilju u vašem kraju u kojoj obitavaju šišmiši te naprave kratak videointervju s edukatorima ili reportažu za školski časopis o šišmišima (vrste šišmiša u RH, eholokacija, prehrana šišmiša, ugroženost šišmiša). Posjet Veternici potrebno je unaprijed dogovoriti, a više informacija nalazi se na mrežnoj stranici o špilji Veternici.

Možete s učenicima organizirati i radionicu izrade drvenih kućica za šišmiše (str. 23. i 37.).

Učenici koji pokažu zanimanje neka istraže posebne načine prehrane u sisavaca, primjerice probavilo preživača, prehrana kitova usana, prehrana mravojeda, i naprave prezentaciju u alatu Prezi na odabranu temu koju će zatim predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zaštitimo sisavce

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati razloge ugroženosti sisavaca
  • predložiti odgovarajuće mjere zaštite ugroženih sisavaca
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

U obradi gradiva možete se služiti dodatnom literaturom s mrežnih stranica: Zoološki vrt Zagreb, Zoološki vrt Osijek, Prirodoslovni muzej i zoološki vrt, Split, Hrvatski prirodoslovni muzej, Zagreb, Prirodoslovni muzej Rijeka, Prirodoslovni muzej Dubrovnik.

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.05.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.