Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Osvajači našeg planeta

Naziv predmeta
Biologija

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • člankonošci
  • člankovite noge
  • glava
  • hitin
  • preobrazba
  • prsa
  • usni organi
  • uzdušnice
  • vanjski potporni sustav
  • zadak

Najbrojniji stanovnici našega planeta

Predložite da svaki učenik na papir napiše imena što više vrsta životinja koje poznaje. Odredite učenicima vremensko ograničenje i nakon toga neka svaki učenik prebroji životinje koje je napisao i zapiše broj na papir. Pitajte učenike kojoj skupini pripadaju vrste životinja koje su napisali, koja je skupina najbrojnija, koliko sisavaca imaju na popisu, a koliko člankonožaca.

Prikažite učenicima videozapis Člankonošci (Bring it on!) u trajanju od 0:56 min. Razgovarajte s učenicima o tome što je zajedničko, a po čemu se razlikuju životinje u videozapisu.

S učenicima možete pogledati videozapis na engleskom jeziku Kukci i člankonošci (Insects and Arthropods) u trajanju od 3:19 min. Prikažite isječak od 0:00 do 1:46 min.

Tekst uz videozapis: Više od ¾ životinja na svijetu čine člankonošci. Iako su različite veličine i oblika, ipak imaju neka zajednička obilježja: svi su kralješnjaci, imaju vanjski potporni sustav, kolutićavo tijelo, člankovite noge, dvobočnu simetriju. Najveća skupina člankonožaca su kukci. Kukcima je tijelo podijeljeno na glavu, prsa i zadak. Druga najveća skupina člankonožaca su rakovi, primjerice jastog. Paučnjacima pripadaju pauci i škorpioni, koji imaju četiri para nogu. Kukci imaju tri para nogu, a stonoge jedan do dva para na svakom kolutiću. Člankonošci imaju mnogobrojne prilagodbe koje im omogućuju život u raznim staništima.

Pripremite organizatore pažnje kako biste usmjerili učenike na sadržaj. Nakon gledanja videozapisa razgovarajte s učenicima. Koja su zajednička obilježja člankonožaca zapisali? Zašto su člankonošci najbrojniji stanovnici našeg planeta?

Podijelite učenike u parove i uputite ih da razmisle i zapišu zajednička obilježja člankonožaca. Prethodno im možete dati obilježja pojedinih skupina, a neka učenici izvuku samo zajednička obilježja člankonožaca. Neka nekoliko parova pročita svoje odgovore.

Provjerite usvojenost obrađenog gradiva kvizom o člankonošcima izrađenim u alatu PurposeGames.

Napomena: Nekoliko primjera zadataka možete vidjeti na sljedećim mrežnim stranicama na engleskome jeziku: Člankonošci 1. i Člankonošci 2..

Postavite učenicima nekoliko problemskih pitanja: Što krcka kad stanete na kukca, Jeste li jeli škampe – s kojim ste se slatkim mukama susreli?Zašto je važan vanjski potporni sustav za život na kopnu?, Ometa li oklop člankonošce u rastu?. Pitanja možete izraditi u alatu GoSoapBox te pratiti učeničke odgovore.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenicima koji su sporiji, kao i učenicima s intelektualnim teškoćama, umjesto pisanja naziva životinja koje učenik poznaje možete ponuditi slikovni prikaz različitih životinja sa zadatkom da zaokruže one životinje koje poznaju ili povežu slike s nazivima životinja koje poznaju.

Kviz učenici mogu odigrati u paru. Učenicima s intelektualnim teškoćama umjesto pisanja naziva životinja koje učenik poznaje može se ponuditi slikovni prikaz različitih životinja koji treba povezati s njihovim nazivima.

Za rad na zajedničkim obilježjima člankonožaca učenicima možete dati gotovi slikovni, tekstualni ili kombinirani predložak u obliku T-tablice (npr. simetrija tijela, građa tijela i sl.) koju će ispuniti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Najbrojniji stanovnici našega planeta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati kukce kao najbrojniju skupinu člankonožaca
  • usporediti građu tijela člankonožaca
  • otkriti i prikazati prilagodbe kukaca
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Otkrijmo razlike među člankonošcima

Kako biste pobudili zanimanje učenika, podijelite ih u skupine te svakoj dodijelite fotografije člankonožaca koje ste pripremili u Yammeru. Neka učenici životinje s fotografija razvrstavaju u skupine prema zajedničkim obilježjima. Razgovarajte s učenicima na temelju čega su podijelili životinje, u koliko su ih skupina podijelili, u kojoj skupini imaju najviše predstavnika itd.

Učenici mogu u parovima izraditi Vennov dijagram (usporedba člankonožaca – primjerice rakovi/kukci, paučnjaci/kukci, stonoge/kukci) te usporediti obilježja, primjerice broj nogu, dijelovi tijela i sl. Pripremite zbirke / modele / preparate / prirodni materijal i sl. koji učenicima mogu pomoći u radu. Raspravite o odgovorima učenika te Vennove dijagrame prilagodite i pohranite na društvenu mrežu Yammeru kako bi im učenici uvijek imali pristup.

Postupci potpore

Ponudite učenicima organizatore pažnje s pitanjima kako bi lakše pratili sadržaj. Fotografije mogu razvrstavati u skupine prema navedenim tipičnim obilježjima pridruženim nazivima skupina.

Učenici mogu izraditi Vennov dijagram radom u paru, uz detaljnije upute. Učenici mogu sudjelovati u radu skupine te razvrstati slike člankonožaca u skupine; ako učenik ima oštećenje vida, opišite mu zadatak i što on sadržava kako bi se mogao uključiti. Za skupni rad možete dati pojedinačne upute.

Nastavna aktivnost za predmet X

Otkrijmo razlike među člankonošcima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati kukce kao najbrojniju skupinu člankonožaca
  • usporediti građu tijela člankonožaca
  • opisati građu tijela kukca
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Tajna uspjeha

Učenicima možete pokazati paličnjaka i postaviti pitanja: Znate li kako se zove ovaj kukac?Na što podsjećaju oblik i boja njegova tijela?Što je prilagodba?. Potaknite ih da se prisjete prethodnih znanja i znanja iz svakodnevnog života. Što je mimikrija?

S učenicima možete pogledati videozapis na engleskome jeziku Prilagodbe člankonožaca (Arthropod Adaptions) u trajanju od 3:37 min. Pripremite organizatore pažnje kako biste učenike usmjerili na prilagodbe kukaca životnim uvjetima.

Tekst uz videozapis: Kukci pripadaju najuspješnijim organizmima na Zemlji. Zahvaljujući prilagodbama žive na različitim staništima. Na primjer, jedna vrsta kukca koji živi u pustinji (Asbolus verrucosus) pravi se mrtvim kako bi se zaštitio od neprijatelja. Tijelo mu je prekriveno voskom, zbog čega je plave boje. Vosak ga štiti od gubitka vode. Gusjenica sfinga moljca malim i tankim nogama pričvrsti se za biljku koju jede, a bojom tijela prilagođena je boji hrane. Kukac putujući list spljoštenim tijelom i krilima oponaša izgled lista. Australski paličnjak pak oponaša koru drveta svojom bojom i izgledom.

Napomena: Nisu važna imena kukaca nego prilagodbe.

Surađujući u skupini neka učenici iznesu što više ideja o prilagodbama (u obliku grozda) koje će međusobno povezati u određenom vremenskom periodu na temelju videozapisa i pojma prilagodba člankonožaca.

Kako biste dodatno pobudili zanimanje učenika, možete pogledati i videozapis na engleskome jeziku Zašto su kukci toliko brojni? (Why are there so many insects?) u trajanju od 4:43 min. Uz pomoć organizatora pažnje usmjerite učenike da obrate pažnju na prilagodbe kukaca i zapišu ih.

Tekst uz videozapis: Kad bi kukci odjednom postali velika bića i odlučili ratovati s ljudima, nema sumnje da bi ljudi izgubili. Procjenjuje se da na Zemlji ima 10 kvintilijuna kukaca. U usporedbi s ljudskom populacijom od oko 7 milijardi, ti nas beskralježnjaci nadmašuju za više od milijardu prema jedan. Ti zapanjujući brojevi postoje i na razini vrste. Na Zemlji postoji više od 60 000 vrsta kralješnjaka, dok vrsta kukaca ima milijun. Kukci čine oko 75 % svih životinja na Zemlji. Što je tajna njihova uspjeha? Razlozi su mnogobrojni. Kukci imaju velik broj potomaka. Iako će većina njihovih potomaka uginuti, ostat će popriličan broj koji će odrasti i razmnožavati se. Ciklus razmnožavanja im je kratak i brzo se ponavlja, a potomci brzo spolno sazrijevaju. Raznolikost kukaca i njihove prilagodbe omogućuju im život na različitim staništima, pak čak i u ekstremnim životnim uvjetima. Vanjski potporni sustav, mala veličina tijela, raznolika prehrana (dijelovi biljaka, nektar, krv, izmet), preobrazba (npr. gusjenica jede lišće, a odrasli leptir pije cvjetni nektar) neke su od prilagodbi.

Pripremite organizatore pažnje u koje će učenici individualno zapisati prilagodbe kukaca i što im one omogućuju, a zatim u paru izmijeniti i usporediti prilagodbe. Nekoliko parova neka pročita odgovore. Prokomentirajte prilagodbe (primjerice disanje, razmnožavanje, različiti životni uvjeti (staništa), veličina, vanjski potporni sustav, člankovite noge, prehrana) s učenicima u alatu GoSoapBox. Neka se učenici prisjete gradiva iz Matematike i tako veliku brojnost kukaca zapišu u obliku broja (deset kvintilijuna).

Razgovarajte s učenicima o tome zašto na Zemlji nema velikih kukaca. Povedite raspravu s učenicima uvažavajući njihove odgovore i razmišljanja. Nakon rasprave i zaključaka uputite učenike neka za domaću zadaću pročitaju tekst Zašto na Zemlji nema velikih kukaca?. Naknadno razgovarajte s učenicima o tekstu te prokomentirajte pitanje s dna stranice – Kome je teže biti velik, kopnenim ili vodenim člankonošcima? Zbog kojih sve razloga?

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rada u skupini.

Možete im ponuditi organizatore pažnje s pitanjima kako bi lakše pratili sadržaj ili navode koje trebaju podcrtati u skladu sa zapaženim prilagodbama. Učenicima s intelektualnim teškoćama ponudite predložak s navedenim prilagodbama koje kukcima omogućuju brojnost i slikama kukaca, koje će učenici povezati. U aktivnosti Razmisli / U paru podijeli učenicima ponudite grafičke organizatore. Povežite znanja učenika sa svakodnevnim životom problemskim pitanjima. Ako učenik ima problema sa sluhom, dajte mu predložak s napisanim pitanjima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tajna uspjeha

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati kukce kao najbrojniju skupinu člankonožaca
  • opisati građu tijela kukca
  • otkriti i prikazati prilagodbe kukaca
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Jesam li kukac?

Raspravite s učenicima o važnosti postojanja kukaca na Zemlji. Primjerice, prokomentirajte s učenicima izjavu Alberta Einsteina: Nestanu li pčele s planeta Zemlje, čovjeku kao vrsti ostaje još oko 4 godine života. Prokomentirajte s učenicima sljedeća pitanja: Koja je uloga kukaca u hranidbenim lancima?Poznajete li neke zadružne kukce?Zašto kukci žive u zadrugama?.

Podijelite učenicima u skupinama zajednički dokument na Google Disku u kojem u sredini piše Kukci. Učenici neka u tišini naizmjence zapisuju sve što im padne napamet na temu Kukci (učenici stvaraju zajednički tekst upotrebljavajući vlastita predznanja bez izgovorenih riječi). Nakon što završe s pisanjem, učenici će pročitati tekst i među skupinama usporediti i uz pomoć učitelja filtrirati korisne izjave.

S učenicima možete pogledati videozapis na engleskome jeziku Kako znamo da je neka životinja kukac? (Inspect an insect) u trajanju od 3:45 min.

Ako imate terarij s paličnjacima, iskoristite paličnjake kao primjer izvorne stvarnosti.

Tekst uz videozapis: Božja ovčica, kućna muha i pčela primjeri su kukaca. Kukci žive posvuda i ima ih više nego bilo kojih drugih životinja. Postoji ih velik broj vrsta, različitih su boja, veličina i oblika. Upoznajte paličnjaka, hodajući štapić. Paličnjak bojom i oblikom tijela oponaša suhu grančicu. Changov megaštapić (Phobaeticus chani) vrsta je paličnjaka i jedan od najdužih kukaca, dok je divovska veta najteži kukac, veličine male ptice. Paličnjak i veta pripadaju skupini kukaca zajedno s vretencima, pčelama, mravima…

Napomena: Prije gledanja videozapisa uputite učenike da zabilježe što više zajedničkih obilježja kukaca u organizatore pažnje.

Razgovarajte s učenicima o tome kako možemo znati da je neka vrsta kukac te jesu li rak ili stonoga kukci. Učenike uputite na mrežnu stranicu na engleskom jeziku, gdje će kroz igru Jesam li kukac? uloviti kukce u mrežu.

Napomena: Uputa koju učenicima možete dati prije igre, koja je na engleskome jeziku – povucite klikom miša sliku životinje koja pripada kukcima u mrežu.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i sudjelovanja u igri.

Učenicima ponudite organizatore pažnje s pitanjima kako bi lakše pratili sadržaj. Organizatori pažnje mogu sadržavati rečenice s ciljem označavanja slijedom gledanja. Učenici s intelektualnim teškoćama mogu izvlačiti kartice s nekim navedenim obilježjima kukaca ili sa slikama koje ukazuju na neka obilježja. Za te učenike tekst povezan s videozapisom sažmite prema slijedu videozapisa i pridružite mu slike. Učenicima s oštećenjem vida omogućite da sadržaj izlože usmeno. Igru Jesam li kukac? učenici mogu odigrati u paru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jesam li kukac?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati građu tijela kukca
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Osobna iskaznica, kukac

S učenicima možete pogledati videozapis na engleskom jeziku Građa kukaca(Insect body plan) u trajanju od 1:21 min.

Tekst uz videozapis: Vanjski potporni sustav (egzoskelet) kukaca građen je od hitina i proteina. Takav potporni sustav djeluje i kao kostur i kao koža: poput kostura daje kukcima oblik, a poput kože štiti tijelo od gubitka vode, ozljede ili infekcije. Tijelo kukca podijeljeno je na tri osnovna dijela: glavu, prsa i zadak, a svaki od tih dijelova sastoji se od niza kolutića. Kukci imaju šest nogu – po jedan par nogu pričvršćen je za svaki od triju kolutića prsa. Samo odrasli kukci imaju krila. Muhe imaju jedan par krila, a svi ostali kukci dva para. Osjetilo mirisa nalazi se na ticalima. Složene oči čine osjetilo vida. Sa strane tijela nalaze se otvori (odušci), kroz koje zrak ulazi u dišni sustav.

Zatim učenici mogu Osobnu iskaznicu kukca izraditi skupno (slagalica/pilica).

Napomena: Prethodno učenike podijelite u dvije skupine, matičnu i stručnu. Stručne skupine mogu biti primjerice A. glava (složene oči, glava, ticala), B. prsa (krila, noge), C. zadak (disanje, krvotok, probava) i D. preobrazba (razmnožavanje i razvoj). Svaka stručna skupina (članovi matične skupine raspoređeni su u različite stručne skupine) proučava određeni dio teksta (odlomke) i videozapise koje ste pripremili i pohranili u Yammeru, a koje će članovi stručne stkupine prezentirati u matičnoj skupini.

Kreativnost kod učenika možete poticati pisanjem priče u Yammeru.

U priči učenici mogu upotrijebiti primjerice sljedeće pojmove: kukac, složeno oko, vanjski potporni sustav, uzdušnica, ticala, glava, prsa, otvoreni krvotok, zadak. Učenici neka pročitaju svoje priče. Glasanjem odaberite priču koja je znanstveno utemeljena i koja sadrži najzanimljivije podatke te je podijelite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa. Možete im ponuditi organizatore pažnje s pitanjima kako bi lakše pratili sadržaj.

Učenicima s intelektualnim teškoćama možete predvidjeti sažetak s tipičnim obilježjima kukaca iz kojeg proizlaze daljnji zadatci.

Učenici mogu prema izrađenom planu uz usmjeravanje u skupini prezentirati dogovoreni dio. Provjerite s učenikom je li razumio pravila. Na pitanja (kviz) učenici mogu odgovarati uz dodatne upute i vizualni prikaz sadržaja. Učenici mogu zajedno sastavljati priču prema planu koji traži isticanje opasnosti koje mogu prouzročiti kukci u okruženju, načine izbjegavanja opasnosti i postupke pomoći.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete potaknuti da istraže koji je kukac najveći, najmanji, najbrojniji te da izrade multimedijalni plakat u alatu Canva, koji će prezentirati drugim učenicima.

Potaknite istraživanje i znatiželju učenika pitanjem: Što je entomologija?. Uz pomoć ključne riječi entomologija na mrežnim stranicama učenici mogu istražiti o čemu se radi. Neka izrade bar-kod i umetnu ga na Yammer.

Napomena: Prethodno je potrebno instalirati aplikaciju Čitač koda na mobitel/tablet.

Uz pomoć ključnih riječi, primjerice kako bumbari lete, zašto bumbari zuje, što je pčelinji ples, kako izgleda savršen grad – termitnjak na mrežnim stranicama učenici mogu istražiti navedene sadržaje  te izraditi strip u alatu ToonDoo. U strip mogu umetnuti i zvuk, primjerice zujanje bumbara. Sve navedene radove učenici će naknadno prezentirati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osobna iskaznica, kukac

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati građu tijela kukca
  • opisati građu i ulogu uzdušnica
  • opisati preobrazbu kukca
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Zašto preteški bumbari mogu letjeti?  i Koliko su pčele pametne (Is a bee as smart as a sat nav?) te videozapis Zašto pčele nestaju? (Why bees are disappearing?).

Zanimljivih sadržaja o kukcima ima mnogo. Možete ih istražiti na mrežnim stranicama uz pomoć ključnih riječi zašto nestaju pčelenavigacija pčelazašto pčele vole heksagonekako lete muhemimerkologijakako izraditi hotel za kukce.

Možete organizirati terensku nastavu i posjetiti najveću zbirku kukaca u Hrvatskoj u Gradskom muzeju u Varaždinu – Entomološki odjel.

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 13. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.