Zamolite nekoga od učenika ili čak i nekoliko njih da s povezom na očima pokušaju proći kroz učionicu. Dok učenici stavljaju poveze izvan učionice, razmjestite namještaj u učionici kako ne bi bili „na poznatom terenu“. Razgovarajte s učenicima o tome kako su se osjećali dok su „slijepi“ hodali po učionici, kako im je bilo izbjegavati prepreke i sl. Postavljanjem pitanja poput Zašto su nam osjetila važna?, Kojim sve osjetilima primamo podražaje iz okoline?, Kojim osjetilom primamo najviše informacija iz okoliša? i sl. navedite učenike da dođu do zaključka kolika je važnost osjetila vida.
Učenicima pripremite organizatore pažnje u Wordu koje ćete s njima podijeliti e-poštom, a koji će sadržavati ključna pitanja u vezi s građom i ulogom organa osjetila za vid. Na početku neka učenici pokušaju samostalno odgovoriti na pitanja, a za taj dio zadatka zadajte im vremensko ograničenje. Nakon toga s učenicima pogledajte videozapis Osjetilo vida, u trajanju od 4:48 min. Uz gledanje videozapisa učenici neka nadopunjavaju ili ispravljaju odgovore na svojim organizatorima pažnje. Tijekom gledanja videozapisa možete raditi stanke kako bi svi učenici riješili zadatke na svojim organizatorima i pažnje i kako biste utvrdili jesu li učenici shvatili važno. Nakon rješavanja zadataka s učenicima provjerite ispravnost i raspravite o eventualnim pogreškama. Potaknite učenike da donesu ispravne zaključke o građi i ulogama oka.
Organizatori pažnje kasnije učenicima mogu poslužiti kao materijal za ponavljanje gradiva.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.
Učenicima s teškoćama pripremite organizatore pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed uz slikovni predložak) kako bi lakše pratili videozapis. Uz slikovni predložak uvijek je dobro i postavljati pitanja.
Za slijepe i slabovidne učenike pripremite gotov 3D model oka kojim se mogu koristiti tijekom aktivnosti.
Kako biste potaknuli zanimanje učenika za temu stvaranja slike u oku, demonstrirajte im pokus stvaranja slike u oku. Za pripremu pokusa možete se poslužiti primjerom iz videozapisa Konstrukcija slike, u trajanju od 0:53 min., i Konvergentna leća, u trajanju od 0:49 min., dostupnima na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Fizika nastavnici, Optika, Leće str. 5 i Leće str. 13. Uputite učenike da pažljivo prate pokus kako bi lakše riješili zadatke povezane s njim. Nakon izvođenja pokusa podijelite s učenicima e-poštom zadatke koje ste im pripremili u Wordu, a koji će sadržavati sliku/skicu nastajanja slike u oku i nekoliko zadataka povezanih s tim (primjerice, kroz koje sve dijelove oka prolaze zrake svjetlosti, što se događa sa zrakama svjetlosti kad dođu do leće, u kojem djelu oka nastaje slika, kakva je nastala slika u oku i sl.). Učenicima odredite vrijeme za samostalno rješavanje zadataka. Nakon toga s njima provjerite ispravnost, raspravite o eventualnim pogreškama. Kako biste usmjerili učenike da dođu do ispravnih zaključaka o tome kako i gdje nastaje slika, možete s njima pogledati i kratak videozapis Kako vidimo?, u trajanju od 0:37 min., dostupnom na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Biljna fiziologija i fiziologija čovjeka, Oko i uho, str. 4.
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Za drugi dio aktivnosti učenike podijelite u dvije skupine: jedna skupina radit će na temi prilagodbe oka udaljenosti predmeta, a druga skupina na temi prilagodbe oka količini svjetlosti.
Uputite učenike da istraže sadržaje na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija učenici, Biljna fiziologija i fiziologija čovjeka, Oko i uho (str. 3.b i 4.) te Oko (str. 4.a, 4.b).
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Uputite učenike da uz pomoć animacija na predloženome portalu dođu do zaključka o tome kako oko regulira oštrinu vida ovisno o udaljenosti predmeta koji promatra te kako oči reagiraju na količinu svjetlosti. Svaka skupina neka pripremi kratko izlaganje uz pomoć animacija ili prezentaciju u alatu PowerPoint.
Na kraju porazgovarajte s učenicima o važnosti zaštite očiju od prekomjerne svjetlosti, oštećenjima koja mogu nastati zbog prekomjerne svjetlosti i sl.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnosti gledanja videozapisa i rad u skupini.
Učenicima s teškoćama uz zadatke pripremite i kratak sažetak s istaknutim važnim pojmovima kako bi lakše riješili zadatke i pratili animacije.
Zamolite neke od učenika da pokušaju čitati retke u udžbeniku s različitih udaljenosti. Bit će zanimljivo ako u razredu imate učenike koji nose naočale pa da čitaju s naočalama i bez njih. Potaknite raspravu s učenicima o tome možemo li vidjeti predmete koji su nam preblizu ili predaleko i zašto je tomu tako. Zamolite nekog učenika koji ne nosi naočale ili kontaktne leće da pokuša staviti naočale drugog učenika te da objasni kakva je slika predmeta koje promatra.
Učenike podijelite u dvije skupine: jednoj skupini dajte zadatak da istraži o dalekovidnosti, a drugoj o kratkovidnosti. Neka se učenici unutar skupine dodatno podijele na manje timove, primjerice, jedni neka istražuju koji su uzroci pojedinog nedostatka oka, a drugi kako se ispravlja navedeni nedostatak. Uputite učenike da na mrežnim stranicama, upisujući ključne pojmove kratkovidnost i dalekovidnost, pronađu potrebne podatke za svoj zadatak. Učenicima u istraživanju mogu pomoći i neki od sljedećih članaka, primjerice Kratkovidnost i dalekovidnost – razlike, Zašto smo kratkovidni, Dalekovidnost – uzroci, simptomi i liječenje. Nakon istraživanja svaka skupina neka pripremi prezentaciju u alatu PowerPoint kojom će predstaviti svoj rad ostalim učenicima.
Raspravite s učenicima o eventualnim nejasnoćama. Usmjerite ih da rasprave o važnosti i načinima čuvanja zdravlja očiju.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost rada u skupini.
Tekstove za učenike s teškoćama potrebno je sažeti na ključne podatke sadržaja. Učenici mogu pomoći ostalima u skupini predlaganjem ideja, komentiranjem sadržaja, iznošenjem zaključaka i sl. Učenicima pripremite skraćenu verziju teksta.
Raspravite s učenicima o važnosti osjetila u svakodnevnom životu, pitajte ih kojim se osjetilom najviše koriste, odnosno s kojim dobivaju najviše informacija iz okoline. Zamolite nekoga od učenika ili čak i nekoliko njih da s povezom na očima pokušaju proći kroz učionicu. Dok učenici stavljaju poveze izvan učionice, razmjestite namještaj u učionici kako ne bi bili „na poznatom terenu“. Razgovarajte s učenicima o tome kako su se osjećali dok su „slijepi“ hodali po učionici, kako im je bilo izbjegavati prepreke i sl. Pitajte učenike poznaju li neku osobu u svojoj blizini koja je izgubila vid, a ako imate prilike te i sami poznajete takvu osobu, možete je zamoliti da gostuje na satu i učenike upozna sa svojim načinom života i izazovima s kojima se svakodnevno susreće. Raspravite s učenicima o tome kako se slijepe osobe snalaze na ulici (bijeli štap, psi vodiči, zvučni signal na semaforu), kako čitaju i pišu, kako im možemo pomoći kad ih sretnemo na ulici, odnosno na koji način kompenziraju osjetilo vida ostalim osjetilima.
Na kraju pitajte učenike znaju li što se obilježava 15. listopada te ih zamolite da povodom toga napišu prijedloge kako možemo olakšati svakodnevnicu osobama s oštećenjem vida i/ili da izrade plakate povodom Međunarodnog dana bijeloga štapa kojima će ostale pozvati na solidarnost prema slijepim i slabovidnim osobama. Svoje uratke učenici mogu podijeliti e-poštom.
Učenici ravnopravno mogu sudjelovati u raspravi. Možete im dati logične i nelogične prijedloge za snalaženje u svakodnevnom životu, pri čemu će izdvojiti one koji su praktični ili one za koje misle da mogu pomoći slijepim osobama u svakodnevnom životu.
Zainteresirane učenike uputite da istraže o ostalim nedostatcima i bolestima vida. Također mogu istražiti o temama Zašto nam titra oko?, Utječu li online aktivnosti na naše oči?.
Učenici o željenim temama mogu izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint i prezentirati rad ostalim učenicima, a zatim se može objaviti i na mrežnoj stranici škole kako bi bila dostupna ostalim učenicima.
Dodatni izvori koji vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Bolji od fotoaparata, brži od računala i Kako funkcioniraju ljudske oči (How the Human Eye Works).
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 11. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.