Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Savršena arhitektura

Naziv predmeta
Biologija

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • hrskavica
  • kost
  • kosti glave
  • kostur
  • kralježnica
  • okoštavanje trupa i udova
  • unutarnji potporanj
  • veza među kostima

Vanjski vs. unutarnji

Zamolite učenike neka sastave egzoskelet jastoga, a potom kostur čovjeka.

Napomena: Materijali su na engleskome jeziku, ali postoji jasan slikovni prikaz. Zadatak je učenika „povući“ dio tijela na odgovarajuće mjesto. Prije slaganja egzoskeleta jastoga potrebno je pritisnuti Start.

Suradničkim učenjem u paru učenici neka u T-tablici usporede prednosti i nedostatke egzoskeleta i unutarnjeg kostura (npr. zaštita tijela u potpunosti ili samo unutarnjih organa, (ne)mogućnost nesmetanog rasta, zaštita od prevelikoga gubitka vode, veličina i masa tijela i sl.). Tablicu možete izraditi, pohraniti i podijeliti s učenicima u Google tablicama iz paketa Google Disk.

Prokomentirajte odgovore s učenicima. Uz pomoć alata Edmodo učenike podijelite u skupine. Neka povedu raspravu o važnosti kostura koristeći se suradničkom tehnikom Olovka u sredini. Izaberite predmet (npr. olovka ili flomaster) koji će predstavljati „mikrofon“. Govoriti je dopušteno samo onome učeniku u skupini koji ima „mikrofon“ u ruci, dok ostali učenici strpljivo slušaju i čekaju svoj red. Kad se „mikrofon„ spusti na stol, može ga uzeti drugi učenik, koji tada može govoriti. Za to vrijeme obilazite učenike i provjeravajte o čemu razgovaraju. Možete uzeti „mikrofon“ i postaviti pitanje učeniku.

Napomena: Budući da učenici ne mogu međusobno izravno komunicirati, „mikrofon“ predstavlja dozvolu da učenici mogu poslati poruku članovima skupine.

Postupci potpore

Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u rad paru uz dodatna objašnjenja i pomoć suučenika. Kod slaganja skeleta za učenike s motoričkim teškoćama potrebno je definirati kako će sudjelovati, npr. davanjem upute drugom učeniku gdje da postavi određeni dio skeleta.

Učenici mogu aktivno sudjelovati komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti zvučnu podršku – opise promatranog, sažetke i zadatke. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koja će učenici razvrstavati u pripremljenu tablicu ili ako učenici trebaju nadopuniti slikovni prikaz, što je posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima ćete značajno pomoći postavljanjem pitanja na takav način da se mogu uspješno uključiti u raspravu. Rasprava treba biti unaprijed pripremljena, s pitanjima o kojima se može raspravljati na temu kostura. Učenicima, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, pripremite pitanja koja mogu u raspravi postaviti drugim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vanjski vs. unutarnji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti egzoskelet jastoga i unutarnji kostur na primjeru čovjeka
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Upoznajmo uloge kostura

Poznati kostim za maškare prikazuje kosturNa sljedeća pitanja učenici neka odgovore suradničkim učenjem Intervju u tri koraka: Može li se zaista kostur pokretati sam? (Kako bi izgledalo ljudsko tijelo bez kostura?, Koji bi bili njegovi nedostaci?) Na koji je način kostur čovjeka povezan s mišićnim sustavom? Najprije neka učenici individualno promisle, a zatim neka se u paru intervjuiraju kako bi razmijenili svoje odgovore. Parovi neka se zatim spoje u četvorke te neka svaki učenik razmijeni misli svojega para s drugim parom. Četvorke neka svoja predviđanja zapišu u alatu MyWeJIT – potaknite diskusiju, a po završetku prokomentirajte odgovore. Razgovarajte s učenicima o tome jesu li ikada imali gips i što se događa s mišićima nakon dugotrajnog ležanja (npr. zbog bolesti).

Zatim pogledajte s učenicima videozapis Ples kostura (Skeleton Dance), u trajanju 1:37 minuta. Postavite učenicima pitanja: Kako se pokreću udovi marionete? Što predstavljaju žice? Zašto su kosti samo pasivni pokretači tijela (poluge)? Zajednički prokomentirajte odgovore.

Učenicima prikažite model kostura čovjeka ili projicirajte sliku kostura čovjeka uz pomoć koje učenici mogu individualno u u alatu MyWeJIT – potaknite diskusiju izložiti svoje mišljenje (Koje su još uloge kostura?) i obrazložiti ga, nakon čega možete prokomentirati njihove odgovore. Zatim neka učenici u alatu Mindomo izrade konceptualnu mapu u kojoj će prikazati što su naučili o kosturu.

Napomena: Konceptualnu mapu učenici mogu nadopuniti tijekom slijedećih aktivnosti.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rješavanje njima primjerenih nastavnih listića. Prije rada u Intervjuu u tri koraka pripremite učenicima sve potrebne informacije i provjerite jesu li ih razumjeli. Učenicima, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, poželjno je pripremiti jednostavne vizualne predloške koji će im pomoći u pronalaženju odgovora na pitanja o ulozi i važnosti kostura u organizmu.

Učenicima s oštećenjima vida potrebno je predvidjeti zvučnu podršku – opise promatranoga, sažetke i zadatke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Upoznajmo uloge kostura

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati dijelove kostura
  • povezati kostur i mišiće
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Okvir tijela

Učenicima možete unaprijed za domaću zadaću dati zadatak da samostalno prouče i istraže nazive nekih od najvažnijih kostiju u našem tijelu (pri tome pazeći da nazivi kostiju budu na hrvatskome jeziku) i podjelu kostiju s obzirom na oblik i položaj u tijelu. Pri tome im može pomoći sadržaj na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, ICT Curricula, Biologija 8, Kostur čovjeka, slajdovi: kosti čovjeka, podjela kostiju 1 i 2.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Na satu raspravite s učenicima o razlikama između kostiju (npr. oblik, veličina, raspored kostiju u udovima). Za provjeru naučenog u alatu Whiteboard postavite sliku kostura čovjeka. Zamolite učenike da zaokruže različitim bojama kosti glave, trupa i udova, a zatim neka oboje različitim bojama duge, kratke i plosnate kosti.

Napomena: Podjelu kostiju s obzirom na položaj i oblik te nazive nekih kostiju učenici mogu pokazati i na modelu kostura čovjeka. Zatim neka učenici u alatu Mindomo izrade konceptualnu mapu u kojoj će prikazati što su naučili o kosturu.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama možete pripremiti listić sa sažetkom i zadatcima koje mogu sami riješiti ili im dati pitanja na koje mogu odgovoriti čitajući Biologiju 8.

Aktivno sudjelovanje učenika komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. možete potaknuti vođenim pitanjima. Slijepim i slabovidnim učenicima potrebno je dati usmene upute, objašnjenja i opise onoga što se promatra te im omogućiti da uz govorno objašnjenje sadržaj učenja predoče uz pomoć drugih osjetila, primarno dodira.

Nastavna aktivnost za predmet X

Okvir tijela

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati dijelove kostura
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Sve na okupu

Potaknite raspravu s učenicima postavljajući im pitanja: Što je razlog da čovjek u svemiru postaje viši nekoliko centimetara nego na Zemlji? Svaki je čovjek ujutro viši nekoliko milimetara nego navečer. Što je tomu razlog? Neka iznesu svoje mišljenje i o tome koja je najduža kost u našemu tijelu, gdje se nalazi najmanja kost u ljudskome tijelu i kako se zove.

Napomena: Zanimljive činjenice o ljudskome kosturu (11 vrlo zanimljivih činjenica o ljudskome kosturu) možete pronaći na poveznici.

Kako biste potaknuli suradnju među učenicima (suradničko učenje Jedan ostaje, troje šetaju), možete ih podijeliti u skupine koje će obići pet zadanih postaja (kosti glave, kralježnica, prsni koš, kosti udova, veze među kostima). Na svakoj postaji pripremite nastavne materijale i različite zadatke (npr. slike i dio teksta) i postavite ih na posebnu stranicu u digitalnoj bilježnici OneNote. Skupinama možete odrediti vrijeme u kojem moraju obići postaje. Nakon isteka vremena na svakoj postaji nakon dogovorenog znaka događa se izmjena: jedan učenik ostaje kao „domaćin“ koji dočekuje nove „goste“, ukratko im ispriča što je prethodna skupina (ili više njih) zabilježila i nastavlja raspravu s pridošlicama. Nakon što svaka skupina obiđe svih pet postaja, učenici koji su šetali ostaju u završnoj skupini s „domaćinom“ i u digitalnoj bilježnici OneNote pripremaju i kratko izvješće. „Domaćin“ treba provjeriti i ispraviti njihove odgovore te ih prikazati ostalima (refleksija). Na svakoj postaji učenici neka zabilježe građu te rasprave, primjerice, o sljedećim pitanjima: Što se događa kad pucketate zglobovima? Koje su razlike u građi muške i ženske zdjelice? Po čemu su slične kosti ruku i nogu? Zašto glavu možemo pomicati u različitim smjerovima? Zašto je važno da su kosti koje čine prsni koš povezane elastičnom vezom? Koja je uloga hrskavice u zglobu, a koja u kralježnici? Ulje podmazuje motor stroja. Koji dio u zglobu ima sličnu ulogu? itd.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama pripremite hodogram aktivnosti s kratkom i jasnom uputom što trebaju činiti i na koji način. Učenici mogu sudjelovati u skupnom radu i raspravi uz prethodni dogovor o tome koji će dio izlagati. Tekst planiran za čitanje neka bude jednostavan ili prerađen u sažetak s doziranim brojem zahtjeva po čitanju (jedan do dva), pri čemu se preporučuje krenuti od onoga što je učeniku poznato. Za učenike s intelektualnim teškoćama pri svemu planirajte pojednostavnjen pristup: jednostavna pitanja povezana sa svakodnevnim životom, jednostavne prikaze i tablice te zahtjeve prilagođene donošenju zaključaka. Za učenike s intelektualnim teškoćama pripremite i slikovni predložak za samostalno vođenje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sve na okupu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati dijelove kostura
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Rastu i mijenjaju se

Razgovarajte s učenicima o razlikama o kostima lubanje novorođenčeta i odraslog čovjeka. Možete im postaviti pitanja kao primjerice Zašto je potrebno pažljivo držati novorođenče? Jesu li kosti lubanje u djeteta odmah čvrsto povezane? Zašto? Uputite učenike da na mrežnim stranicama pronađu što su fontanele i koja je njihova uloga. Učenici neka individualno u alatu MyWeJIT – potaknite diskusiju izlože svoje mišljenje i obrazlože ga, nakon čega možete prokomentirati njihove odgovore. Zatim neka isto učine s pojmom okoštavanje. Razgovarajte s učenicima: Tko ima više kostiju, dijete ili odrasla osoba? Zašto je tako? Koja je razlika u sastavu kostiju kod djece i starijih osoba? Kakav je odnos padova i lomova kod djece, a kakav kod starijih osoba? Zašto se zimi kad je poledica često upozoravaju starije osobe?

Učenici mogu individualno pročitati tekst Sustav organa za kretanje – Kako kosti rastu?, a zatim na pitanje Kako kosti rastu? odgovoriti u alatu MyWeJIT. Svaki učenik može upisivati svoje odgovore, a vi možete pratiti aktivnost i pročitati odgovore pojedinih učenika i potaknuti raspravu o njima.

Razgovarajte s učenicima o tome na koji način bavljenje sportom, umjereno izlaganje suncu i pravilna prehrana utječu na zdravlje kostiju.

Postupci potpore

U svim aktivnostima koje se provode po prvi put zajedno s učenicima prođite sve korake aktivnosti i pripremite im hodogram aktivnosti, a za učenike s intelektualnim teškoćama i slikovni predložak za samostalno vođenje. Tekst planiran za čitanje treba biti jednostavan ili prerađen u sažetak s doziranim brojem zahtjeva po čitanju (jedan do dva), pri čemu se preporučuje krenuti od onoga što je učeniku poznato.

Učenici s oštećenjem vida mogu samostalno čitati tekst (povećan font i podebljan tisak), a slijepim učenicima možete ponuditi tekst na Brailleovu pismu da ga pročitaju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Rastu i mijenjaju se

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati proces okoštavanja i rasta kostiju
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Moderan način života

Zamolite učenike da fotografiraju jedni druge kako stoje, sjede i podižu „teret“ (nešto lagano). Neka učenici usporede fotografije te uoče pravilne i nepravilne načine držanja. Potaknite raspravu i omogućite učenicima iznošenje vlastitih stajališta u alatu MyWeJIT, odgovaranjem na pitanja kao što su primjerice: Kad vam starije osobe kažu da lijepo sjednete, na što zapravo misle? Zašto se treba pravilno držati pri sjedenju i stajanju? Znate li nekog tko se „pokočio“? Kako se i zašto to dogodilo? Ljudima, a posebno fizičkim radnicima, za prenošenje tereta pomažu strojevi, ali često je potrebno ručno prenijeti teret. Kako se pravilno podiže i prenosi teret? S učenicima možete zatim pogledati videozapis Prednosti dobroga držanja (The benefits of good posture), u trajanju od 4:26 min.

Napomena: U postavkama videozapisa mogu se odabrati hrvatski podnapisi. Videozapis možete umetnuti u alat Spiral (aktivnost Clip) te postaviti pitanja ili povesti raspravu.

Usmjerite učenike da obrate pažnju na loše držanje, njegove posljedice i načine na koje ga možemo ispraviti. U alatu Spiral zajedno s učenicima upišite na koje sve načine možemo ispraviti nepravilno držanje.

Učenicima možete postaviti pitanje: Je li sustav organa za kretanje „žrtva“ modernog načina života? Učenici neka individualno promisle o pitanju, a zatim kroz razgovor s ostalim učenicima izraze svoje mišljenje. Neka uoče gdje je njihovo mišljenje (položaj) u odnosu na druge, pa neka se poredaju duž vrijednosne osi. Zatim neka učenici međusobno rasprave o tome gdje se tko sa svojim mišljenjem nalazi i argumentiraju svoje stavove.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rješavanje njima primjerenih nastavnih listića.

Za učenike s intelektualnim teškoćama pri svemu planirajte pojednostavnjen pristup – jednostavna pitanja povezana sa svakodnevnim životom, jednostavne prikaze i tablice i zahtjeve prilagođene donošenju zaključaka.

Za učenike koji žele znati više

Na poveznici Muški ili ženski kostur? (Activity: Is the Skeleton Male or Female?) mogu pomoći pri identifikaciji nepoznate osobe forenzičkim antropolozima. O „zapisu u kostima“ učenici mogu napraviti interaktivnu prezentaciju u alatu Emaze, koju će prezentirati ostalim učenicima.

Kao posljedica suvremenog načina života sve su češća iskrivljenja kralježnice i spuštena (ravna) stopala. Pretraživanjem mrežnih stranica, časopisa i druge literature učenici mogu istražiti o navedenom (npr. o deformacijama kralježnice (skolioza, kifoza, lordoza), što im je uzrok, kako se mogu ispraviti iskrivljenja kralježnice ili ravnih stopala). Isto tako, mogu provesti istraživanje među učenicima koje će uključivati različite podatke (npr. imaju li učenici neku od navedenih deformacija, imali li ih tko u njihovoj obitelji, nalaze li češće kod dječaka ili djevojčica, nose li učenici ortopedska pomagala (ortopedski ulošci ili steznici za kralježnicu), jesu li ikada nosili tijesnu/neudobnu obuću i sl).

Učenicima uključenim u istraživanje mogu se uzeti otisci stopala (npr. higijenski pijesak za mačke ili obris stopala na papiru) i fotografirati. Rezultate istraživanja mogu prikazati u grafički u alatu Metachart i izraditi digitalni plakat u alatu Canva. Istraživanje mogu prezentirati s ciljem obilježavanja Međunarodnog dana pješačenja (15. listopada), Svjetskoga dana zdravlja (7. travnja) i sl.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moderan način života

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti važnost pravilnog držanja tijela
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekst Koštani sustav: Činjenice, uloge i bolesti (Skeletal System: Facts, Function & Diseases) i virtualni laboratorij Koje su najveće kosti u ljudskom tijelu ? (What are the major bones in the human body?).

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.