Zatražite od učenika da zamisle i opišu što bi se dogodilo kad bi nestale sve biljke, alge i cijanobakterije. Raspravite s učenicima o razlozima uništavanja prašuma, zašto su one važne i što se može poduzeti kako bi se zaštitile. Nakon razgovora o važnosti fotosinteze s učenicima na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Fotosinteza, str. 12. možete pogledati videozapis o kritosjemenjačama Fotosinteza – put ka neovisnosti, u trajanju od 1:18 min., s uz pomoć kojeg će učenici detaljnije upoznati proces fotosinteze. Videozapis možete po potrebi zaustaviti i provjeriti razumiju li učenici opisane procese.
Na temelju videozapisa učenici će riješiti kratak kviz na istome portalu, str. 13., o odvijanju procesa fotosinteze.
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Učenici neka zatim samostalno naprave umnu mapu uz pomoć alata Bubbl.us koja će prikazivati procese fotosinteze. Nakon toga učenike možete podijeliti u skupine tako da izvlače kartice na kojima se nalaze pojmovi povezani sa svjetlosnim reakcijama ili s reakcijama u tami. Učenici koji izvuku pojmove povezane sa svjetlosnim reakcijama čine skupinu koja ima zadatak osmisliti pokus kojim će dokazati da biljke fotosintezom stvaraju kisik, a učenici koji izvuku pojmove povezane s reakcijama u tami skupinu koja treba osmisliti pokus kojim će dokazati da biljke fotosintezom stvaraju glukozu. Ovisno o broju učenika, možete imati više skupina za kisik i više skupna za glukozu. Uputite učenike da pri osmišljavanju pokusa odrede zavisne, nezavisne i kontrolne parametre. Učenicima možete izraditi predložak kako biste ih usmjerili na ono što je važno za razumijevanje i provedbu pokusa. Svaka skupina može svoj pokus predstaviti ostalim učenicima uz pomoć alata PowerPoint. Tijekom predstavljanja pokusa učenici neka iznesu i eventualne poteškoće koje su imali tijekom izvedbe pokusa, o kojima ćete zatim raspraviti. Upozorite ih i na eventualne pogreške u organizaciji pokusa te navedite sve ono iz njihovih predloženih pokusa što nije moguće provesti u uvjetima koje imate u školi.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa. Učenicima s teškoćama možete dati predložak sa shematskim prikazom reakcija fotosinteze i omogućite im da nekoliko puta pogledaju videozapis. Nakon gledanja videozapisa provjerite jesu li učenici razumjeli što su gledali tako da pregledate kako su riješili kviz povezan s videozapisom. Isto tako, možete im dati predložak s pitanjima čiji odgovori čine sažetak teksta za učenje, pod uvjetom da provjerite ispravnost odgovora. Učenicima s oštećenjima vida osigurajte primjereno mjesto kako bi čuli tekst videozapisa. U skupni rad osmišljavanja pokusa mogu se uključiti svi učenici, a unutar skupine imat će zadatke za koje im njihova teškoća nije prepreka. Pripremite učenicima predložak s hodogramom izvođenja pokusa na hrvatskome jeziku koji će im biti putokaz u osmišljavanju pokusa.
S učenicima započnite razgovor o uzgoju biljaka u staklenicima. Zamolite ih da navedu koje su prednosti takva uzgoja biljaka i koje sve uvjete čovjek može kontrolirati u staklenicima kako bi povećao urod. Zamolite učenike da pretpostave kakav učinak na intenzitet fotosinteze imaju promjene temperature, količine ugljikova(IV) oksida i jačine svjetlosti te na koji način čovjek mijenja vrijednosti tih parametara u staklenicima.
Učenicima zatim zadajte da samostalno provedu virtualni eksperiment, kojim će provjeriti utjecaj jačine svjetlosti na fotosintezu. Uputite učenike da odrede zavisnu, nezavisnu i kontrolne varijable, a nakon provedenog eksperimenta neka napišu kratko izvješće u progamu Word koje će sadržavati poglavlja kao u znanstvenim radovima. Rezultate mjerenja učenici mogu prikazati grafički uz pomoć programa Excel. S učenicima možete dogovoriti rok do kojeg vam trebaju poslati svoja izvješća e-poštom. Izvješća možete pregledati i upisati svoje komentare uz pomoć opcije insert comment kako biste ih upozorili na eventualne pogreške i pohvalili ono što su izvrsno napisali.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti sudjelovanja u raspravi i uporabe web-simulacija. Aktivnost provođenja virtualnog eksperimenta fotosinteze i pisanja izvješća o rezultatima eksperimenta možete organizirati kao rad u paru. Učenik s određenom teškoćom neka bude u paru sa suučenikom koji će mu pomoći na odgovarajući način. Pri podjeli zadataka u paru pripazite da i učenik s teškoćama sudjeluje, u skladu sa svojim sposobnostima.
Povedite raspravu s učenicima o problemima koje uzrokuju invazivne vrste na primjeru alge Caulerpa taxifolia. Zatim ih zamolite da na mrežnim stranicama pronađu na koji se način borilo protiv širenja te invazivne vrste u Jadranu. Raspravite s učenicima o tome zašto su se podvodne livade te alge prekrivale crnim folijama. Nakon što učenici zaključe kako bez svjetlosti autotrofi ne mogu stvarati glukozu, koja im služi kao hrana, upitajte ih što biljke rade s viškom glukoze koju stvore fotosintezom. Učenike možete podijeliti u skupine i svakoj skupini podijeliti nekoliko prehrambenih namirnica (primjerice tjesteninu, sir, kruh, sjemenke graha, maslac, krumpir). Zadajte im da pretpostave koje od namirnica sadržavaju škrob. Uputite ih da razmisle i o različitom udjelu škroba u pojedinim namirnicama i o čimbenicima koji na to utječu. Svoje pretpostavke neka unesu u tablicu koju su izradili u programu Word. Uz svaku pretpostavku neka napišu i kratko obrazloženje. Nakon toga učenici mogu provjeriti točnost svojih pretpostavki testirajući namirnice na škrob Lugolovom otopinom. U istu tablicu zatim mogu unijeti rezultate svojega istraživanja i usporediti ih sa svojim pretpostavkama.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost praktičnog rada. Unutar skupine učenici s teškoćama imat će pomoć svojih vršnjaka. Izvođenje pokusa s Lugolovom otopinom jednostavna je aktivnost i u nju mogu biti uključeni svi učenici. Učenicima s intelektualnim teškoćama potrebno je dati jednostavnu i jasnu uputu u vezi s provođenjem pokusa, provjeriti razumijevanje upute, kao i razumijevanje rezultata pokusa. Učenicima s oštećenjem vida opišite promjenu boje do koje je došlo kapanjem Lugolove otopine na određene namirnice.
Učenike podijelite u skupine i uputite ih da pomoću mrežnih tražilica pronađu podatke o „gledanju u sunce“ (engl. sungazing), primjerice Osječani gledaju u Sunce i vjeruju u poboljšanje zdravlja, Gledanje u Sunce- solarna joga i Iskoristite nevjerojatne dobrobiti gledanja u Sunce.
Svakoj skupini zadajte da odabere jedan tekst i kritički promisli o njemu. Učenike uputite da iz teksta izdvoje sve ono što nema nikakvo znanstveno uporište, s naglaskom na fotosintezu i razlike između autotrofa i heterotrofa. Učenici neka obrazlože zašto za pojedine tvrdnje iz teksta smatraju da nisu točne. U programu Word mogu citirati rečenice iz teksta i uz svaku dodati svoje mišljenje uz pomoć opcije dodaj komentar (engl. insert comment). Svoje Word dokumente mogu podijeliti s vama i ostalim skupinama e-poštom te zatim svi zajedno možete raspraviti o tekstovima koje su pojedine skupne odabrale. Tijekom rasprave navedite učenike da razmisle kako na internetu razlikovati stranice s neprovjerenim i znanstveno neutemeljenim informacijama od onih čiji je sadržaj vjerodostojan. Upitajte učenike na koji način čovjek ipak može iskoristiti Sunčevu energiju i zašto je Sunčeva svjetlost važna za zdravlje čovjeka. Zamolite ih da istaknu prednosti obnovljivih izvora energije.
Zatim učenike zamolite da zamisle da se nalaze na čelu Ministarstva zaštite okoliša i prirode i da u skupinama osmisle načine na koje bi ojačali svijest o prednostima uporabe svjetlosne energije i koje bi mjere, da su na čelu Ministarstva, mogli donijeti kako bi potaknuli građane na ugradnju solarnih ćelija. Svaka skupina neka prezentira svoje prijedloge ostalim skupinama uz pomoć alata PowerPoint. Možete izdvojiti skupinu koja je imala najoriginalnije i najbolje prijedloge te o njima raspraviti sa svim učenicima.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenicima u skladu s njihovim potrebama pripremite sadržajno i grafički prilagođene tekstove. Za vrijeme rada u skupini predvidite na koji će točno način učenici s teškoćama imati pomoć svojih suučenika. Učenicima s oštećenjima vida suučenici iz skupine neka pročitaju tekstove koje trebaju protumačiti.
Isplanirajte i organizirajte natjecanje među učenicima tako da ih podijelite u skupine i s njima odigrate kviz o fotosintezi koji ste prethodno pripremili u programu Word, kao što je primjerice Ne spominji fotosintezu!.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u igre u nastavi. Aktivnost je organizirana kao natjecanje skupina pa će učenici s teškoćama imati pomoć suučenika. Upute prethodno objasnite usmeno, uz provjeru razumijevanja. Prije drugoga dijela kviza isto tako provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute tako da na jednom primjeru odigrate s njima igru pogađanja pojmova.
Učenici koji žele znati više mogu izvesti praktični rad kojim će istražiti djelovanje ugljikova(IV) oksida na intenzitet fotosinteze. Praktični rad mogu snimiti mobitelom i prezentirati ga ostalim učenicima na satu.
Učenicima koji žele možete predložiti da istraže neobičnog morskog puža vrste Elysia timidai što on točno radi s kloroplastima algi koje pojede. O toj temi mogu napisati članak i objaviti ga u školskom časopisu ili na mrežnim stranicama škole. U radu im mogu pomoći članci poput Puž na solarno napajanje, Puž Elysia timida je ukrao gene od biljaka (Solar-powered sea slug harnesses stolen plant genes) i Puževi na solarno napajanje mogu preživjeti u mraku (Solar- powered sea slugs can survive in the dark).
Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekst Fotosintezai seminarski rad Fotosinteza.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna(Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.