Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Život zapisan u molekuli

Naziv predmeta
Biologija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • DNA
  • dušične baze
  • nukleinske kiseline
  • nukleotid
  • replikacija DNA
  • RNA

DNA vremeplov

Potaknite učenike da navedu primjere kako danas upotrebljavamo znanja o molekuli DNA u medicini, kriminalistici, poljoprivredi i drugim područjima ljudske djelatnosti. Zatim učenike podijelite u skupine i svakoj skupini zadajte nekoliko značajnih znanstvenika i njihovih otkrića o građi i ulozi molekule DNA (primjerice izolacija DNA iz leukocita, fotografija DNA metodom rendgenske kristalografije, otkriće građe DNA, projekt Ljudski genom, genska terapija). Svaka skupina neka zatim u alatu Tiki-Toki izradi vremensku crtu koja će prikazivati pravilan vremenski redoslijed tih otkrića. Pregledajte vremenske crte svake skupine, upozorite ih na eventualne pogreške i povedite raspravu o važnosti suradnje u znanosti te kako određeno otkriće omogućuje daljnji napredak i nadogradnju postojećih znanja.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenicima je poželjno navesti neke primjere kako danas upotrebljavamo znanja o molekuli DNA u nekim granama ljudske djelatnosti, a zatim ih zamoliti da i oni navedu svoje primjere i sl. Učenicima možete prikazati prezentacija o nekoliko značajnih znanstvenika i njihovih otkrića o građi i ulozi molekule na DNA te s njima raspraviti o važnosti navedenih otkrića za život čovjeka. Pri izradi vremenske crte po uputi ili demonstraciji izrade učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim oštećenjima osigurajte pomoć vršnjaka iz skupine.

Nastavna aktivnost za predmet X

DNA vremeplov

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti najznačajnije znanstvenike zaslužne za otkriće građe molekule DNA
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Četiri slova za bezbroj osobina

Podijelite učenike u parove i zadajte im da usporede neke svoje osobine, primjerice boju i kovrčavost kose, boju očiju, visinu i drugo. Povedite raspravu i o ostalim razlikama između ljudi te istaknite važnost tolerancije prema drukčijima od sebe te prihvaćanje različitosti u društvu. Zatim neka svaki učenik u alatu Web Whiteboard nacrta odsječak jednog lanca molekule DNA koji se sastoji od 15 dušičnih baza i podijeli ga s učenikom s kojim je u paru, koji će nacrtati komplementarni lanac kako bi dobili odsječak dvolančane molekule DNA. Zatim neka svaki učenik u istom programu označi i imenuje monomere i dijelove monomera koji izgrađuju molekule DNA. Nakon što svoje uratke podijele s vama i s ostalim učenicima u alatu Padlet, neka usporede nacrtane odsječke molekula DNA i provjere postoje li među njima dva odsječka s identičnim redoslijedom dušičnih baza. Nakon toga povedite raspravu o tome zašto svaka osoba ima jedinstvenu molekulu DNA i potaknite učenike da povežu razlike u redoslijedu dušičnih baza molekule DNA s razlikama u osobinama koje su uspoređivali na početku aktivnosti. Osim o razlikama, raspravite i o sličnostima u osobinama i u redoslijedu dušičnih baza DNA molekula kod pripadnika iste vrste.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Učenici s oštećenjima vida te po potrebi i motoričkim oštećenjima mogu se, umjesto crtanjem u alatu Web Whiteboard, upoznati s građom molekule DNA uz pomoć 3D modela.

Nastavna aktivnost za predmet X

Četiri slova za bezbroj osobina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati građu molekule DNA
  • raspraviti o utjecaju gena na obilježja organizma
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

2 x DNA

Potaknite učenike da objasne na primjeru svojeg organizma zašto je važno da molekula DNA ima sposobnost replikacije. Zatim ih podijelite u skupine i svaka skupina neka replikaciju molekule DNA prikaže stripom izrađenim alatom ToonDoo tako da u dijaloške okvire stripa uz crteže koraka pri replikaciji molekula DNA upišu njihove opise. Svaka skupina neka omogući pristup izrađenim stripovima vama i ostalim skupinama kako biste ih pregledali i zajedno prokomentirali. Upitajte učenike jesu li pri crtanju novih lanaca molekule DNA u stripu koji put pogriješili i što se događa kad se tijekom replikacije molekule DNA u stanici dogodi pogreška. Mutacije na razini molekule DNA učenici neka povežu s promjenama do kojih one mogu dovesti na razini organizma. Povedite raspravu o mutacijama čiji nastanak ne možemo spriječiti i o mutacijama koje mogu nastati pod utjecajem vanjskih čimbenika, poput pušenja i UV zračenja, te na koji način se zaštititi od tih štetnih vanjskih utjecaja.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. U izradi stripa učenici s oštećenjem vida, po potrebi i s motoričkim oštećenjima, mogu sudjelovati tako da učenicima u skupini kažu tekst koji će upisati kao opise pojedinih koraka u replikaciji molekule DNA. Pri pregledu učeničkih stripova učenike je poželjno navoditi na uočavanje mogućih pogrešaka tijekom crtanja novih lanaca DNA.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu proučiti i predstaviti ostalim učenicima alatom Canva budućnost pohrane podataka u sintetskim molekulama DNA. O napretku na tom polju mogu saznati više na mrežnim stranicama na engleskom jeziku DNA used to store digital images and retrieve them perfectly i How DNA could store all the world’s data.

Nastavna aktivnost za predmet X

2 x DNA

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti replikaciju molekule DNA i njezino značenje za staničnu diobu
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi DNK , Što je DNA ?  te interaktivni sadržaji Izgradi DNA molekulu (Build a DNA Molecule) DNA interaktivno (DNA interactive).

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.