Zajedno s učenicima u uvodnoj motivaciji razgovarajte o tome što nam je sve potrebno za kuhanje npr. tjestenine ili čaja te kakva je vode potrebna za kuhanje čaja, a kakva za tuširanje. Svakako potaknite učenike na razmišljanje o vremenu potrebnom za zagrijavanje vode za kuhanje čaja odnosno u bojleru do željene temperature za tuširanje.
Postavite učenicima pitanja: Što je temperatura? Kako se tijelu mijenja temperatura dok ga zagrijavamo?
Kako biste došli do odgovora, izvedite pokus. Podijelite učenike u skupine i uputite ih na sigurno rukovanje tijelima koja su jako zagrijana ili ohlađena te upozorite na ozljede koje mogu nastati neprikladnim rukovanjem.
Svaka skupina dobiva termometar, plamenik ili lučicu sa šibicama te staklenu čašu s vodom.
Neka izmjere početnu temperaturu vode. Učenici prve skupine zagrijavaju masu vode nekoliko minuta te termometrom mjere temperaturu vode. Učenici u drugoj skupini zagrijavaju dvaput veću masu vode od prve skupine u jednakom vremenskom razdoblju i termometrom mjere temperaturu vode. Preostale skupine ponove postupak mjerenja temperature vode u jednakom vremenskom razdoblju, ali za tri, četiri i više puta veće mase vode.
Dobivene podatke učenici zapisuju u tablicu u programu Excel Online.
Neka učenici fotografiraju tijek izvođenja pokusa. Grafički neka prikažu ovisnost temperature o zagrijavanju različitih masa vode, a fotografije umetnu u grafički prikaz tako da odgovaraju izmjerenim podatcima (odgovarajućim uređenim parovima točaka).
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina
podijeli zaključke istraživanja sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Učenici mjerenje mogu izvesti uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku. Neka provedu mjerenja vode različitih temperatura. Dobiveni podatci mogu se vidjeti na grafičkome prikazu u realnom vremenu mjerenja temperature na učiteljevu računalu.
Potaknite učenike na raspravu o konceptu ledišta i vrelišta te apsolutne nule.
Učenici koji žele kod kuće neka istražuju o različitim temperaturnim ljestvicama i njihovoj povijesnoj izradi te uradak prikažu alatom za izradu vremenskih rasporeda Tiki-Toki.
Potaknite učenike na raspravu pitanjima znaju li gdje je na Zemlji izmjerena najniža, a gdje najviša temperatura, kolika je danas izmjerena vanjska temperatura zraka te koje temperaturne ljestvice poznaju.
Uputite učenike neka pogledaju animaciju, a nakon toga odrede temperaturu zraka termometrom.
Podijelite učenike u skupine koje će mjeriti temperature zraka u različitim prostorijama (npr. u učionici, fizikalnom kabinetu, školskom hodniku, školskoj kuhinji, podrumu i školskoj dvorani) tijekom nastavnoga sata. Neka izvedu više mjerenja, a dobivene podatke zapišu u tablicu u programu Excel Online.
Zadajte učenicima da izvrše pretvorbe mjernih jedinica. Dobivene vrijednosti temperature neka iskažu u osnovnoj mjernoj jedinici te izlože svoje zaključke u alatu za suradnju Padlet.
Jedna od skupina mjerenje može provesti uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku. Interaktivnim mjernim instrumentom provedite mjerenja temperature u toploj i hladnoj prostoriji. Dobiveni podatci mogu se vidjeti na grafičkome prikazu u realnom vremenu mjerenja temperature.
Učenici koji žele neka istraže kod kuće kako se nekada mjerila temperatura i druge temperaturne ljestvice koje su bile u uporabi, ali se upotrebljavaju i danas.
Ako nemate dovoljno mjernih instrumenata, iskoristite besplatnu aplikaciju.
Učenike s teškoćama uključite da aktivno sudjeluju u aktivnosti. Učenici mogu mjeriti i zapisivati podatke u svojim skupinama te snimati i fotografirati pokus.
Pri grafičkoj obradi podataka važno je da učenicima objasnite značenje podataka unesenih u graf. Učenicima možete unaprijed zadati zadatak da u određenom vremenskom razdoblju mjere temperaturu zraka kod kuće, a kasnije te podatke mogu obraditi ili pretvoriti u druge mjerne jedinice za temperaturu.
Dajte učenicima neka pripreme marketinške aktivnosti, za npr. posvajanje životinja u zoološkom vrtu (volontiranje u udruzi za zaštitu životinja). Služeći se online grafičkim editorom za izradu prezentacija, infografika i plakata Canva neka učenici izrade brošuru s temperaturnim prilagodbama životinja u prirodi tijekom godišnjih doba. Učenici za odabranu životinjsku vrstu istražuju koja je njezina normalna tjelesna temperatura, imaju li mladunčad i odrasle životinjske jedinke jednaku tjelesnu temperaturu, utječe li temperatura zraka na životno stanište odabrane životinjske vrste, kako promjene temperatura zraka u prirodnom staništu, a kako u umjetnom, utječu na razmnožavanje vrste te veličinu vrste, imaju li životinje svoj antifriz. Svojom aktivnošću učenici mogu doprinijeti primjerice osuvremenjivanju infocentra ili edukacijskoga centra u zoološkom vrtu izradom plakata u alatu Canva.
Aktivnost je moguće izvesti i kao učenički miniprojekt kod kuće ili kao integraciju predmetne (Fizika, Biologija, Likovna kultura i sat razrednika) i međupredmetne teme.
Učenici koji žele neka kod kuće istraže prilagodbu životinja u temperaturno ekstremnim životnim uvjetima i izlože temu koristeći alat Canva.
Učenicima s teškoćama možete dati zadatak da unaprijed pripreme kratak sažetak o omiljenoj životinji/životinjama. Za lakšu izradu sažetka učeniku ponudite nekoliko pitanja o temama koje su važne za obradu teme (npr. temperaturna prilagodba – ima li životinja krzno, zašto da / zašto ne itd.), na koja će učenik odgovoriti. Pri izvođenju aktivnosti učenik može sudjelovati u sastavljanju brošure koristeći alat Canva za životinju koju je sam odabrao.
Otvorite problem pitanjima: Doprinose li biljke ispred stambenoga objekta manjem zagrijavanju njihove unutrašnjosti? Ovisi li njihov doprinos o boji objekta?
Podijelite učenike u skupine. Svakoj skupini podijelite termometar, papirnate bijele i crne kvadre, biljku trajnicu i stolnu svjetiljku. Zatražite od učenika da pretpostave temperature prije i nakon zagrijavanja tijela.
Učenici neka postave stolnu svjetiljku ispred bijelog i crnog kvadra s malim otvorom na jednome od bridova za termometar. Mjerite početnu temperaturu u kvadrima. Potom postavite bijeli i crni kvadar ispred stolne svjetiljke, izložite ih toplini nekoliko minuta i mjerite temperature u svakom kvadru. Dobivene podatke zapišite u tablicu u programu Excel Online. Postavite biljku trajnicu između kvadara i izvora topline te ponovite postupak izlaganja izvoru topline nekoliko minuta. Učenici vrše nekoliko mjerenja tijekom vremena. Dobivene podatke ponovno zapisuju u tablicu. Vrijeme izlaganja izvoru topline mora biti jednako, kao i početna temperatura. Ovisnost temperature o vremenu učenici neka prikažu grafički u programu Excel Online.
Zatražite od učenika da iznesu svoje zaključke i predlože koje biljke još više stvaraju prirodnu sjenu i ljeti hlade dom.
Potaknite učenike na raspravu o štednji energije i optimalnoj temperaturi doma (uporaba termoregulatora).
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u praktičan rad i aktivnost prikupljanja i obrade podataka uz upotrebu digitalnih alata.
U pokusu mogu sudjelovati svi učenici s teškoćama, uz određene prilagodbe u odnosu na njihove potrebe.
Kao jednu od aktivnosti ponudite učenicima da istraže okruženje svojega doma ili škole i zapišu koje se biljke tamo nalaze te koje stvaraju prirodnu sjenu kako bi iz vlastitoga iskustva mogli davati prijedloge o temi.
Predložite učenicima da izrade vlastitu igru Memory: Preračunavanje mjernih jedinica za temperaturu (ºC u K i obratno) u alatu Match The Memory kako bi kroz igru usustavili naučeno.
Pri izradi igre Memory u alatu Match The Memory učenicima s teškoćama (s intelektualnim teškoćama, teškoćama poučavanja, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i specifičnim teškoćama poučavanja) ponudite izvor uz pomoć kojeg mogu pretvarati mjerne jedinice za temperaturu. Omogućite im uporabu udžbenika, kalkulatora, podsjetnika ili nekog alata s kojim ćete im olakšati preračunavanje mjernih jedinica.
Nakon što učenik izradi svoj Memory, može ga ponuditi drugom učeniku da ga riješi i obrnuto. Nekim učenicima s teškoćama dodatna podrška bit će potrebna i u rješavanju igre.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti aktivnost D. kao miniprojekt uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku ili seta Arduino. Postavite uređaj tako da podatke prikuplja tijekom jednog dana, ali i tijekom školske godine (ljeto, proljeće i jesen), kad su dani sunčani, a temperatura visoka. Dobivene podatke obradite i predstavite u programu Excel Online.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.