Na primjeru pune i prazne putne torbe s kotačima pokažite ovisnost ubrzanja tijela o njegovoj masi i sili koja na njega djeluje. Uputite učenike na važnost točnog dolaska na željezničku ili autobusnu postaju ako koristimo javni prijevoz te nepotrebnog kašnjenja u školu.
Istraživačkim pokusom pokažite kako ubrzanje ovisi o masi tijela i sili koja djeluje na tijelo koje se giba.
Podijelite učenike u skupine. Na laboratorijska kolica s jedne strane pričvrstite dinamometar koji je s utegom spojen koncem. Uteg objesite tako da pada niz rub stola. U prvome dijelu pokusa upotrebljavajte utege jedan, dva, tri ili više puta veće mase ili više utega jednakih masa, a u drugome dijelu pokusa upotrebljavajte isti uteg. S druge strane kolica provucite papirnatu vrpcu kroz elektromagnetno tipkalo.
Zatražite od učenika neka zapišu svoje pretpostavke, donesene zajednički unutar skupine, o tome kako će se kolica gibati i kako će izgledati zapis na papirnatoj vrpci. Neka svoje pretpostavke i obrazlože.
Izvedite više mjerenja, a podatke neka učenici zapišu u tablicu u Excelu Online.
Učenici u svojim skupinama analiziraju zapise na papirnatim vrpcama, raspravljaju o opaženome te o tome slaže li se to s njihovim očekivanjima. Učenici izvode zakonitost kako ubrzanje ovisi o sili i masi.
Jedna od skupina učenika može ovaj pokus izvesti uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku kao detektorom gibanja i digitalnog alata koji omogućuje snimanje i analizu gibanja.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke istraživanja sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Uputite učenike na igranje ove dvije igre: igra 1 i igra 2.
Aktivnost može biti ostvarena suradničkim radom učenika različitih škola u virtualnoj učionici na platformi za suradničko učenje Edmodo.
U ovoj aktivnosti s učenicima možete izvesti kratki pokus u kojem ćete upotrijebiti punu i praznu putnu torbu s kotačima kako bi učenici bolje razumjeli ovisnost sile i mase.
Nekim učenicima s teškoćama (s intelektualnim teškoćama, s poremećajem iz spektra autizma, Downovim sindromom) bit će lakše davati pretpostavke i donositi zaključke o navedenim primjerima iz neposrednog iskustva.
Kad god je to moguće, dobro je s učenicima s teškoćama napraviti pokus nakon kojeg će moći dati svoje pretpostavke i zaključke o obrađivanoj temi.
Pojmove sile i mase učenicima objasnite uz slikovni predložak, a zatim neka ih utvrde pokusom. Nakon pokusa vratite se na isti slikovni predložak, kojim ćete ponoviti i utvrditi naučene pojmove. Kratkim i jasnim pitanjima provjerite razumiju li učenici odnos sile i mase. Pri tome učenike usmjeravajte na važno, povezujući sa svakodnevnicom.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u izvođenje praktičnog rada (pokusa).
Zadajte učenicima da izrade umnu mapu i izlože naučeno o I. i II. Newtonovu zakonu u alatu za izradu umnih mapa Mindomo.
Podijelite učenike u skupine, neka istraže zanimljivosti u vezi sa Isaacom Newtonom, u čemu im može pomoći poveznica, mudre misli I. Newtona na engleskome i hrvatskome jeziku te šale po kojima na zanimljiv način pamtimo Newtonove zakone.
Kako bi aktivno mogli sudjelovati u izradi umne mape, učenicima s teškoćama ponudite izvor/sažetak iz kojega će lakše izdvojiti ključne pojmove. Prije izrade umne mape podsjetite učenike na smjernice za što bolju izradu i pokažite im primjere kako ona može izgledati. Učenicima pružite podršku u pronalaženju slika, fotografija, crteža i/ili videomaterijala kojima će koristiti pri izradi umne mape kako bi objasnili ključne pojmove. Slike, fotografije i crteže možete i unaprijed pripremiti i ponuditi učenicima da se njima posluže pri izradi umne mape. Dobro je da svaki učenik za sebe napravi „svoju“ umnu mapu koja će predstavljati njegov vlastiti tijek misli i na taj mu način biti korisna za učenje i ponavljanje gradiva.
Neki učenici s teškoćama neće biti u mogućnosti samostalno izraditi umnu mapu, čak i uz dane smjernice. Ti učenici neka izrađuju umnu mapu zajedno s učiteljem kako bi bolje razumjeli odnose u njoj. Nakon što učenik dobro razumije proces izrade umne mape, može je izrađivati u paru sa suučenikom uz unaprijed definiranu ulogu u zajedničkom radu. Ako učenik ne bude imao jasnu ulogu u zajedničkom radu, postoji mogućnost da će tijekom rada u paru samo promatrati i neće biti aktivno uključen.
Pri pretraživanju sadržaja o Newtonovu životu, učenicima s teškoćama (s intelektualnim teškoćama, s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, učenicima s poremećajem iz spektra autizma) dobro je dati smjernice na koje stranice trebaju obratiti pozornost. Ponudite učenicima nekoliko mrežnih stranica na kojima će istražiti zanimljivosti o Newtonovu životu. Poželjno je da učenicima, osim mrežnih stranica na engleskome jeziku, ponudite i stranice na hrvatskome jeziku radi lakšeg razumijevanja sadržaja, posebno kod učenika koji slabije razumiju engleski jezik.
Potaknite učenike neka opišu što se događa s loptom (npr. nogometnom) prije i tijekom izvođenja početnog udarca igrača. Potaknite raspravu pitanjem: Što je potrebno da bi lopta promijenila smjer i brzinu?
Razgovarajte o važnosti poštovanja suigrača i pravila igre te tuđega uspjeha u igri, kako na sportskom terenu, tako i u drugim natjecateljskim pothvatima.
Podijelite učenike u skupine koje će istražiti I. Newtonov zakon na sljedeći način – puhanjem. Učenici na bijeli papir A4 formata crtaju u umanjenom mjerilu sportsko igralište (nogometno, rukometno ili neko drugo, po želji). Dva igrača/učenika drže ruke na leđima i pušu u lopticu za stolni tenis prema svojem golu tako da loptica ostane na mjestu. Igra se igra nekoliko minuta, a zatim učenici zapisuju svoja opažanja u bilježnicu.
Fotografiraju tijek igre, a u alatu Kizoa izrađuju videozapis. Izlažu svoja zapažanja i zaključke.
Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Fizika nastavnici, Mehanika, možete pronaći obrazovne sadržaje povezane s I. i II. Newtonovim zakonom. Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Uputite učenike neka pogledaju ovaj videozapis.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u izvođenje praktičnog rada i aktivnost gledanja videozapisa.
Pri izradi videozapisa uz pomoć alata Kizoa, učenicima s teškoćama (intelektualnim teškoćama) po potrebi zadajte da izrade videozapis s manje detalja i kraćeg trajanja (nekoliko fotografija).
Potaknite učenike (pojedinačno ili u paru) na pisanje činkvine kao uvodne motivacije. Sadržaj talijanskih narodnih pjesmama od pet stihova povežite s ključnim pojmovima. Učenici neka pročitaju zapisane pjesme, a najuspješnije radove objavite na školskim mrežnim stranicama.
Napravite kviz u alatu za izradu kvizova Kahoot.
Kviz neka sadržava ključne pojmove u vezi s I. i II. Newtonovim zakonom. Ostavite učenicima/sudionicima kviza dovoljno vremena za njegovo uspješno rješavanje. Učenici rješavaju kviz pojedinačno ili kao skupina (Team mode) te komentiraju točnost svojih odgovora.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći smjernice kako sastaviti pitanja za kviz za učenike s teškoćama. Neka pitanja budu jasno i precizno formulirana te ih obogatite i slikovnim materijalom kad je to moguće.
Učenici koji žele istražuju o biomehanici u alatu Appinventor i izrađuju igru Sport, u kojoj primjenjuju II. Newtonov zakon.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.