Predmet
Fizika
Veličina slova
scenarij poučavanja

Potrči polako!

Naziv predmeta
Fizika

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • brzina
  • metar u sekundi (m/s)
  • nejednoliko gibanje
  • put
  • vremenski interval

Trčanje za znanjem

Jednoliko pravocrtno gibanje vrlo je teško postići u svakodnevnom životu ako se ne koristimo alatima za potporu (pokretnom trakom, autopilotom, tempomatom…). Koji je najčešći oblik gibanja tijela u prirodi?

Napomena: Problemsko pitanje možete upotrijebiti kao motivacijsko pitanje za sve aktivnosti.

Raspravite s učenicima o tome na koji se način gibaju školskim hodnikom za vrijeme odmora. Kojim se brzinama gibaju te koliko puta promijene brzinu gibanja za vrijeme odmora? Podsjetite učenike na pridržavanje kućnog reda škole te na korektan odnos prema drugim učenicima, učiteljima i djelatnicima škole tijekom boravka u školi.

 Pokus 1

Organizirajte, kroz igru, natjecanje u dvorani ili na igralištu te označite put kojim se trebaju gibati učenici. Podijelite put na četiri dijela. Učenike podijelite u skupine (3 – 4 učenika) i zadajte im da se na svakome dijelu puta gibaju na različite načine (npr. prvi dio hodanje, drugi skakanje na jednoj nozi, treći trčanje i četvrti dio skakanje u vreći). Mjerite vrijeme na svakom dijelu puta i dobivene podatke zapišite u tablicu u programu Excel Online. Snimku natjecanja učenici mogu izraditi koristeći alat za izradu videomaterijala Animoto.

Videozapise možete iskoristiti u kasnijim analizama s učenicima.

Neka učenici pogledaju snimljeno natjecanje (svatko u svojoj skupini) i rasprave o kakvu se gibanju radi. Podatke zapisane u tablicu neka grafički obrade u programu Excel Online. Iz dobivenih mjerenja neka izrade st i vt dijagram te izračunaju srednju brzinu tijela.

Zadajte svakoj skupini učenika da izradi umnu mapu koristeći se alatom za jednostavnu izradu umnih mapa MindMeister.

Neka učenici unesu u mapu put, brzinu i vrijeme te naprave sve poveznice pojmova (iz st dijagrama u vt dijagram i obrnuto te utjecaj brzine na put i vrijeme).

Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, svaka skupina neka podijeli zaključke istraživanja sa svojeg uređaja s ostatkom razreda te ih usporedi i zajednički analizira.

Postupci potpore

U dijelu aktivnosti u kojem se učenici trebaju gibati na određen način, s učenicima možete napraviti i jedno ili dva probna mjerenja čiji se rezultati ne moraju uzeti u obzir, već služe kao demonstracija kako bi učenici razumjeli što trebaju raditi. Pri izračunavanju brzine učenicima s teškoćama kojima je to potrebno (npr. učenicima sa specifičnim teškoćama poučavanja, intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, Downovim sindromom) pri rješavanju zadataka osigurajte uporabu podsjetnika s matematičkim izrazima (formulama). Podsjetnike prilagodite potrebama učenika.

Učenicima detaljno objasnite način uporabe svih programa i digitalnih alata koje prvi put upotrebljavaju i provjeravajte razumiju li učenici način uporabe.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u praktičan rad, aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata te kako za učenike izraditi podsjetnike.

Nastavna aktivnost za predmet X

Trčanje za znanjem

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati nejednoliko gibanje po pravcu
  • odrediti brzinu tijela
  • grafički i tablično prikazati vremensku ovisnost položaja i brzine
  • istražiti pojave izvodeći učenički pokus
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Kreni – stani!

Raspravite s učenicima o tome koliki put prelaze od kuće do škole, igrališta ili trgovine. Kako su se gibali duž toga puta? S pomoću kojih dijagrama mogu prikazati navedeno gibanje?

 Pokus 2

Napravite jednostavan pokus za nejednoliko gibanje po pravcu u učionici.

Podijelite učenike u skupine od troje učenika, potičući ih na timski rad. Odaberite jednoga učenika iz svake skupine te ih uputite da prijeđu put s jednoga kraja učionice na drugi. Neka se zaustave kod svake klupe i dotaknu njezinu površinu na mjestu označenom markerom. Drugi učenik iz svake skupine mjeri vrijeme potrebno da učenik prijeđe put od jedne do druge klupe s pomoću zaporne ure. Treći učenik iz skupine bilježi ostvareno vrijeme. Zadajte učenicima da izmjere udaljenost između klupa (markera po kojima se dodiruje klupa).

Nakon izvedenog pokusa neka izračunaju brzine gibanja učenika na pojedinim dijelovima puta. Dobivene podatke pojedinih skupina neka unesu u zajedničku tablicu u programu Excel Online te izrade svt dijagrame gibanja za svakog učenika. Rezultate neka izlože u programu PowerPoint Online.

Postupci potpore

Podatke koje su dobili mjerenjem učenici mogu najprije bilježiti na papir, a zatim u tablicu u programu Excel Online. Provjerite razumiju li svi učenici s teškoćama način mjerenja i omogućite im aktivno sudjelovanje u aktivnosti. Pri izračunavanju srednje brzine gibanja, učenicima s teškoćama kojima je to potrebno omogućite uporabu podsjetnika s matematičkim izrazima (formulama), računanje s manjim brojevima, uporabu kalkulatora itd.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kreni – stani!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati nejednoliko gibanje po pravcu
  • odrediti brzinu tijela
  • grafički i tablično prikazati vremensku ovisnost položaja i brzine
  • istražiti pojave izvodeći učenički pokus
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povuci – potegni

Raspravite s učenicima o tome kako se gibaju sanjke dok ih vučemo duž nekog puta.

 Pokus 3

Neka učenici istraže nejednoliko gibanje sanjki po pravcu s pomoću laboratorijskih kolica i prikažu gibanje u svdijagramu.

Neka uzmu laboratorijska kolica bez kotača (može poslužiti i drveni kvadar), vežu ih koncem te postave na kraj školske klupe. Klupu trebaju prekriti papirom (papirnati stolnjak, papirnati ubrus u roli i sl.). Neka učenici izmjere duljinu klupe i označe na papiru početni položaj kolica. Kolica neka povlače nejednoliko s jednoga kraja klupe na drugi i svake sekunde na papiru zabilježe dio puta koji su kolica prešla. Neka izmjere dijelove puta kojima su kolica prošla u svakoj sekundi.

Pokus neka ponove nekoliko puta, a dobivene podatke unesu u zajedničku tablicu u programu Excel Online.

Svako „putovanje“ kolica neka prikažu st i vt dijagramom. Usporedne dijagrame u zajedničkom prikazu (u istom koordinatnom sustavu) mogu označiti različitim bojama. Neka izračunaju srednju brzinu gibanja laboratorijskih kolica.

Postupci potpore

Provjerite razumiju li učenici s teškoćama sve odnose u st i vt grafu te im pružite podršku u lakšem razumijevanju pojmova i odnosa navodeći primjere iz njihova svakodnevnog života.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata te praktičan rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Povuci – potegni

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati nejednoliko gibanje po pravcu
  • odrediti brzinu tijela
  • grafički i tablično prikazati vremensku ovisnost položaja i brzine
  • istražiti pojave izvodeći učenički pokus
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tko će prije oprati prozor?

Raspravite s učenicima o tome na koji način ribar izvlači mrežu iz vode te kako perači prozora obavljaju svoj posao. Postavite učenicima pitanja: Na koji se način gibaju ruke i kojom prosječnom brzinom pri obavljanju tih radnji? Čije se ruke gibaju većom brzinom?

 Pokus 4

Podijelite učenicima papirnate vrpce duljine 30 cm. Pripremite elektromagnetsko tipkalo te zatražite od učenika da svoje papirnate vrpce provuku kroz tipkalo. Zadajte učenicima da izračunaju brzinu gibanja ruke. U tablicu unose iznos puta i vremena koje im je bilo potrebno da provuku papirnatu vrpcu kroz tipkalo. Koristeći se podatcima iz tablice izrađuju pojedinačne vdijagrame za svaku ruku u programu Excel Online. Dobivene dijagrame mogu prikazati u zajedničkom grafičkom prikazu te analizirati i usporediti gibanja svojih ruku.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata te praktični rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko će prije oprati prozor?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati nejednoliko gibanje po pravcu
  • odrediti brzinu tijela
  • grafički i tablično prikazati vremensku ovisnost položaja i brzine
  • istražiti pojave izvodeći učenički pokus
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Zlatni Duje

Na Svjetskome prvenstvu u plivanju 2008. godine hrvatski je plivač Duje Draganja osvojio zlatnu medalju na 50 metara slobodno u 25-metarskom bazenu s rezultatom 20,81 sekundi, čime je postigao svjetski rekord. Pogledajte s učenicima snimku te utrke, u trajanju od 0:44 min. Iz snimke utrke poznati su vam vrijeme (20,81 s) i put (2 x 25 m). Odredite brzinu njegova gibanja. Potaknite učenike da analiziraju gibanje na tom putu. Je li se on na tom putu gibao stalnom brzinom? Na kojem je dijelu puta bio najbrži odnosno najsporiji?

Postavite učenicima problemski zadatak za rad kod kuće: Kako se giba gepard od trenutka kad ugleda svoj plijen do trenutka kad ga je ulovio ili mu je pobjegao? Pronađite i druge primjere nejednolikog gibanja u prirodi.

Uputite učenike da izrade prezentaciju u online alatu za izradu infografike, izvješća, plakata i prezentacija Piktochart, u kojoj će navesti i važnost plivanja za zdravlje, te da je međusobno podijele na društvenoj mreži Yammer ili Edmodo.

Postupci potpore

Pitanja za raspravu pripremite na pisanom predlošku na kojem će učenici moći zaokružiti točan odgovor, a koji će ujedno predstavljati sažetak aktivnosti. Za zadatak za rad kod kuće učeniku s teškoćama dajte točne upute što treba istražiti i navedite izvore u kojima će pronaći podatke. Ovisno o sposobnostima učenika možete im zadati izradu prezentacije u nekome drugom alatu za izradu plakata i prezentacija, poput PowerPointa. Za izradu navedenog samostalnog zadatka kod kuće osigurajte učeniku dovoljno vremena. Ovisno o mogućnostima, ali i teškoćama učenika, nekim učenicima bit će potrebno više vremena za izradu zadatka. Zadatak možete podijeliti i u više etapa te na taj način učenicima olakšati njegovu izvedbu. Svaku etapu (dio zadatka) važno je pregledati i dati upute učeniku za nastavak rada.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više podijelite tahografe iz različitih vozila (kamioni, autobusi), njihove preslike ili ih preuzmite s poveznice. Zadajte učenicima da iz priloženoga analiziraju brzinu gibanja vozila u određenom vremenu i na određenom putu. Iz tih podataka neka naprave dijagrame (s–tv–t) i izračunaju srednju brzinu gibanja vozila u programu Excel Online.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zlatni Duje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • analizirati nejednoliko gibanje po pravcu
  • odrediti brzinu tijela
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.