Zadužite nekog od učenika da se u dizalu vozi stojeći na vagi i cijelo vrijeme dok dizalo ubrzava, usporava ili se giba jednoliko snima što vaga pokazuje, istovremeno usmeno opisujući stanje gibanja dizala u tome trenutku. Neka zapis obuhvati podizanje i spuštanje dizala. Učenici se mogu koristiti alatom za izradu videomaterijala/animacija WeVideo.
Snimljeni materijal iskoristite na početku obrade teme kako biste stvorili problemsku situaciju, tražeći od učenika da pokušaju objasniti promjenu sile kojom djelujemo na vagu.
Potaknite učenike da o tome rasprave u manjim skupinama. Neka svaka skupina podijeli svoje pretpostavke i zaključke s ostalima s pomoću alata za suradnju Linoit.
Druga je mogućnost da učenicima pokažete simulaciju te raspravite o tome koje sile djeluju na dizalo, a koje na čovjeka u dizalu.
Ako će ovaj zadatak pripremati učenik s teškoćama (npr. učenik s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti), pripremite mu upute za izradu videozapisa (što se treba vidjeti, na koji način, koliko videozapis treba trajati i sl.).
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost uporabe web-simulacija.
Kad je uvedena obaveza vezivanja pojasa u automobilu, posvuda su bili natpisi „Pametni znaju čemu služi pojas“. Čemu služi pojas? Zašto se obavezno vežemo u automobilu i zrakoplovu?
Kako izračunati inercijalnu silu koja djeluje na tijelo?
Do općenitog izraza za inercijalnu silu (umnožak mase tijela u sustavu i akceleracije sustava) dođite s pomoću demonstracijskog istraživačkog pokusa.
Koristite kolica na koja je pričvršćena traka iz elektromagnetskog tipkala, a na kolica stavite stalak na kojem visi kuglica poznate mase ili manji uteg. Neka se kolica gibaju ubrzano, pa jednoliko, pa usporeno.
Najprije samo demonstrirajte što se događa. Neka učenici promatraju otklon kolica pri gibanju kad djelujete jačom ili slabijom silom na kolica, čime im dajete veću ili manju akceleraciju, te neka iznesu svoje pretpostavke u vezi s akceleracijom kolica i inercijalnom silom.
Potom pristupite mjerenju. Gibanje kolica zabilježite na traci, a kuglicu fotografirajte u trenutcima koje također označite na traci (fotografiranje mora biti vremenski usklađeno sa zapisima na traci).
S trake odredite akceleraciju kolica, a s fotografija, iz kuta otklona kuglice možete nacrtati dijagram sila koje na nju djeluju te prema njemu odrediti iznos inercijalne sile. Fotografije uredite s pomoću alata Lunapic.
Zadatak može biti zahtjevan za rad u manjim skupinama pa analizu i raspravu provedite frontalno s cijelim razredom ili koristeći se alatom za suradnju Dotstorming.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u izvođenje pokusa i kako prilagoditi prostor za rad.
Ovisi li inercijalna sila koju osjeća tijelo u sustavu o vanjskoj rezultantnoj sili koja djeluje na sustav?
Zatražite od učenika da na početku navedu što više primjera iz svakodnevnog života u kojima primjećuju djelovanje inercijalnih sila. Razgovarajte s učenicima o tome zašto se vežemo u prijevoznim sredstvima. Raspravite pritom o odnosu rezultantne sile koja djeluje na sustav i inercijalne sile koja djeluje na tijelo u sustavu. Neka učenici iznesu svoje pretpostavke.
Taj odnos istražite s pomoću Phet interaktivne simulacije.
Uputite učenike da mijenjajući iznose vučne sile i sile trenja te mase tijela promatraju djelovanje inercijalne sile na vodu u posudi.
Neka mijenjaju vanjske sile te promatraju akceleraciju sustava i nagib površine vode. Postavite učenicima pitanje: Zašto razina vode u kolicima koja ubrzavaju nije vodoravna?
Učenike podijelite u manje skupine u kojima će donijeti zaključke za konačnu raspravu.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Tijekom rasprave, nakon koje učenici trebaju prezentirati svoje zaključke, pripremite učenicima na pisanome predlošku nekoliko pitanja koja će ih usmjeravati i pomoći im u organiziranju zaključaka u prezentaciji preko zaslona (Screen Mirroring). Ta prilagodba može biti posebno korisna ako u razredu imate učenike s teškoćama poučavanja i/ili učenike s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost uporabe web-simulacija.
Miruje li naš razred zaista? U odnosu na što miruje, u odnosu na što se giba? Kako se giba? Je li on zaista inercijalan sustav? Kakvim ga mi u svojim pokusima smatramo? Zašto?
Potaknite učenike da rasprave o navedenim pitanjima u manjim skupinama. Neka svaka skupina podijeli s ostalima svoje zaključke s pomoću alata za suradnju Linoit.
Pripremite učenicima pitanja za raspravu na pisanome predlošku. Odgovaranje na pitanja na pisanome predlošku tijekom rasprave u skupinama može olakšati organiziranje i planiranje prezentacije zaključaka svim učenicima, a posebno učenicima s teškoćama poučavanja i poremećajem pažnje i hiperaktivnosti.
Kolika će biti sila kojom tijelo u dizalu pritišće pod ako se dizalo otkine od objesišta i počne slobodno padati?
Učenici će, primjenjujući formulu, lako zaključiti da će tada težina tijela iznositi 0 N, tj. tijelo će biti u bestežinskom stanju.
Bilo bi zanimljivo pokazati to pokusom. Potaknite učenike koji žele znati više da pokušaju osmisliti pokus (u kojem nitko neće biti ozlijeđen) kojim će to demonstrirati.
Neka ga izvedu kao samostalan učenički projekt, snime i prezentiraju s pomoću alata za izradu videomaterijala/animacija WeVideo.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.