Učenike potaknite na raspravu pitanjem o tome koje sve objekte opažaju ujutro kad se gledaju u jednom zrcalu u kupaonici, a koje ako imaju kupaonski ormarić s više zrcala.
Potaknite učenike na stvaranje pozitivne slike o sebi, stvarajući na taj način ugodno ozračje u razredu u kojem se svi dobro osjećaju. Napomenite učenicima koja se bolest (anoreksija) javlja zbog iskrivljene slike o vlastitom tijelu te im savjetujte kako je važno čuvati duhovno i tjelesno zdravlje.
Zakon odbijanja svjetlosti možete s učenicima istražiti pokusom.
Potaknite učenike na raspravu o tome kako će se promjenom kuta između zrcala mijenjati broj slika predmeta/tijela koje promatramo u zrcalima. Uputite učenike neka zalijepe zrcala ljepljivom vrpcom tako da se mogu postaviti pod kutom. Na papiru A4 neka označe kutove koji zatvaraju zrcala i koristeći se kutomjerom mijenjaju kutove između zrcala: 20º, 40º, 60º, 90º, 120º, 180º. Zatražite od njih da predvide kakva će biti slika te broj slika u zrcalima u ovisnosti o kutu.
Tijek izvođenja pokusa neka snime, a zapažanja prezentiraju koristeći program PowerPoint Online.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke istraživanja, odnosno višestruke slike sa svojeg uređaja, s ostatkom razreda.
Učenici koji žele mogu donijeti na sat vlastiti kaleidoskop koji su izradili kod kuće.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u praktičan rad.
Sve učenike s teškoćama dobro je uključiti i u aktivnost izrade vlastitog kaleidoskopa jer će to pridonijeti poticanju njihove kreativnosti, što je važan element u procesu usvajanja i primjene stečenih znanja. U tome slučaju učenicima s teškoćama pripremite jasne, postupne upute u kojima su koraci izrade kaleidoskopa vođeni slikama. Za izradu projektnog zadatka učenicima osigurajte dovoljno vremena, u skladu s njihovim mogućnostima i sposobnostima.
Kao uvodnu motivaciju pokažite učenicima fotografije slika kao što su: Pablo Picasso: Žena u ogledalu, Utamaro: Žena pudra svoj vrat, ali i slike hrvatske umjetnice Josipe Čamber: Ogledala i mašte.
Potaknite učenike na raspravu o tome što opažaju, je li umjetnički izričaj na navedenim slikarskim djelima samo autorova mašta, kakvu sliku vidimo u zrcalu i je li slika stvarna (realna).
Obilježja nastale slike tijela u ravnome zrcalu istražite s učenicima s pomoću sljedećeg pokusa: Zrcalo postavite tako da slobodno stoji na tlu, učvršćeno držačem za postolje, ili visi ovješeno debljom špagom/žicom između metalnih stativa. Podijelite učenike u skupine tako da svaka skupina ima dovoljno prostora za izvođenje aktivnosti. Jedan učenik iz skupine neka stane ispred zrcala. Postavite učenicima pitanja gdje bi trebao stajati drugi učenik, približno jednake veličine kao i prvi, ali s druge strane zrcala, da bude na mjestu prividne slike. Kako će odrediti to mjesto? Učenici crtaju i iznose svoja opažanja u programu Word Online .
Potičite učenike na sudjelovanje u aktivnosti izražavanjem vlastitoga dojma i navođenjem primjera iz vlastitoga života. Uključite učenike u izvođenje praktičnog rada i provjeravajte razumijevanje zadataka. Kad je moguće, omogućite učenicima podršku suučenika ili druge osobe. Svim učenicima, a posebno učenicima s teškoćama, navodite što više primjera iz svakodnevnog života, kojima će lakše razumjeti temu zrcaljenja, primjerice kola hitne pomoći, gdje se vidi primjer zrcalnog pisanja.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u praktičan rad.
Demonstrirajte skretanje svjetlosti s pomoću ravnog zrcala (od izvora prema tamnom kutu). Učenike potaknite na raspravu pitanjem: Kako se svjetlost odbija?
Učenicima pokažite animaciju.
Potaknite ih neka pretpostave koliki će biti odbijeni kut ako izvor svjetlosti postavimo okomito na zrcalo. Neka pretpostave i kako će se mijenjati vrijednost odbijenoga kuta s obzirom na promjenu vrijednosti upadnoga kuta.
Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Fizika nastavnici, Optika, Refleksija i lom svjetlosti možete pronaći obrazovne sadržaje povezane s odbijanjem svjetlosti o ravne i neravne plohe te primjenom ravnoga zrcala u svakodnevnom životu. Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Uputite učenike neka pogledaju videozapis Odbijanje svjetlosti o ravne i neravne plohe te primjenu ravnog zrcalu u svakodnevnom životu služeći na str. 1–3.
Kako ljudi vide sliku tijela nastalu u ravnom zrcalu prikazano je na str. 8, a slike tijela nastale u više ravnih zrcala na str. 9.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost gledanja videozapisa i uporabu web-animacija.
Kao uvodnu aktivnost učenici mogu odigrati suradničku aktivnost Kolo naokolo u maloj skupini (3 – 4 člana). Prvi učenik napiše flomasterom u boji na papir svoj primjer ravnoga zrcala iz svakodnevnog života i presavije papir tako da se ne vidi napisano. Papir šalje drugome učeniku, koji drugom bojom flomastera piše svoj primjer i tako u krug dok sve ne napišu. Svaka skupina izlaže pred razredom svoje zapise. Potaknite učenike na uvažavanje tuđih mišljenja.
Izradite kviz s ključnim pojmovima u programu PowerPoint Online. Učenici neka kviz rješavaju pojedinačno ili u skupini (Team Mode). Potaknite ih neka komentiraju točnost svojih odgovora.
Pri izradi pitanja u kvizu potrebno je vodite računa da pitanja budu kratka, jasna i nedvosmislena. Pitanja u kvizu možete obogatiti i slikovnim materijalom. U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći dodatne upute kako pripremiti kviz za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više u aktivnosti B. mogu istraživati u kojem će slučaju učenik u zrcalu vidjeti cijelu svoju sliku (od stopala do tjemena). Koliko mora biti visoko zrcalo? Ovisi li to o udaljenosti učenika od zrcala ili o visini učenika? Rezultate istraživanja neka predstave u programu PowerPoint Online.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.