Pokažite učenicima primjere odjevnih predmeta i ukrasa za odjeću (gumice za kosu u boji, narukvice, prstenje, naušnice, leptir-mašnu, maramu, šal, kopče za kosu) ili im prikažite slike pojedinih predmeta u alatu za suradnju Padlet. Pitajte učenike, za svaki predmet koji promatraju, koja su njegova poželjna svojstva. Je li predmet jako ili malo elastičan, jako ili malo plastičan? Potaknite učenike na raspravu koja su od navedenih tijela elastična, a koja nisu te neka pokušaju objasniti kako bi to provjerili.
Razvijajte kod učenika urednost i odgovornost spremanja torbe za školu.
Tijela koja nalaze u svojoj školskoj torbi ili na sebi neka učenici stežu ili rastežu radeći u paru.
Koja su svojstva tijela elastična, a koja su plastična? Potaknite učenike na raspravu pitanjima: Koja tijela pri tome međusobno djeluju? Što se događa s tijelima kad na njih prestanemo djelovati mišićnom silom? Učenici neka pišu nazive tijela koje su odabrali, vrstu djelovanja na tijelo i posljedice djelovanja. Svoja opažanja i zaključke iznose izradom umne mape u alatu za izradu umnih mapa Coggle.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Učenici s teškoćama (kojima je to potrebno) neka izrađuju umnu mapu zajedno s vama kako bi bolje razumjeli odnose na njoj. Učenike postupno vodite kroz postupak izrade umne mape. Prije izrade ponudite im savjete za što bolju izradu umne mape i pokažite im primjere kako ona može izgledati. Nakon što su učenici dobro razumjeli proces izrade umne mape, može je izrađivati u paru sa suučenikom uz unaprijed definiranu ulogu u zajedničkom radu.
Razgovarajte s učenicima, kao uvod u problem, kakvi su kreveti na kojima spavaju, jesu li čuli za madrace koji „pamte“ oblik tijela anatomski se prilagođavaju osobi koja na njih legne. Pokažite učenicima sliku presjeka madraca s oprugama. Uputite ih na važnost kvalitetnog madraca za odmaranje njihova tijela koje je u razvoju.
Kako produljenje ili skraćenje elastične opruge ovisi o sili koja na nju djeluje?
Podijelite učenike u skupine. Svaka skupina neka na metalni stalak učvrsti ravnalo i metalnu oprugu. Neka učenici ravnalom izmjere duljinu neopterećene opruge. Dobiveni podatak zapisuju u tablicu. Na oprugu neka dodaju uteg malene mase koji će dati silu koja opterećuje oprugu. Ravnalom neka mjere duljinu rastegnute opruge. Mjerenje neka ponove barem još četiri puta i to tako da svaki put dodaju po još jedan uteg jednake mase, koji daje dva i više puta veću silu. Dobivene podatke neka zapisuju u tablicu, iznose opažanja i zaključke te grafički prikazuju ovisnost duljine opruge o sili te ovisnost produljenja o sili koja oprugu rasteže u programu dinamične matematike Geogebra.
Druga skupina dobiva na postolju, između dviju šperploča, tri opruge. Neka učenici na postolje postavljaju mjernu vrpcu ili ravnalo, a zatim mjere duljinu nerastegnutih opruga ili opruge. Na gornju stranu šperploče koja je postavljena vodoravno na podlogu (donju stranu šperploče) postavljaju jedan uteg poznate mase i mjere koliko se opruga skratila.
Postupak ponavljaju tako da djeluju sve većom silom na gornju stranu šperploče s 4 – 5 različitih masa, pazeći pri tome da ne iziđu iz elastičnog režima opruge. Neka mjere duljinu skraćene opruge i računaju skraćenje. Dobivene podatke neka zapišu u tablicu, iznose opažanja i zaključke te grafički prikazuju ovisnost produljenja opruge o sili te ovisnost skraćenja o sili koja oprugu pritišće u programu dinamične matematike Geogebra.
Za isto mjerenje može se upotrijebiti opruga postavljena donjim dijelom u papirnati tuljac od kuhinjskih ručnika. Uloga je tuljca pridržavati oprugu i omogućuje da je postavimo okomito na podlogu. Na gornji, slobodan kraj opruge postavlja se teret i mjeri skraćenje.
Svaka skupina može izraditi animaciju o tome kako se opruge ponašaju ovisno o sili u alatu za izradu animacija Animatron.
Ovu aktivnost možete odraditi u suradnji s drugim školama uz pomoć društvene mreže Yammer, tako da članovi drugih skupina mogu komentirati i postavljati pitanja, ili na platformi eTwinning, u slučaju da učenici rade projekt na temu elastična sila u drugim školama. Tijekom suradnje podsjetite učenike na uvažavanje mišljenja drugih učenika i pravila ponašanja na internetu (Netiquette).
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u praktičan rad.
Pri mjerenju produljenja opruge učenicima s oštećenjem vida možete omogućiti uporabu taktilne mjerne vrpce ili ravnala s taktilnim oznakama. Njega možete vrlo lako napraviti tako da nekim materijalom (npr. plastelinom ili patafiksom) označite određene mjerne jedinice na ravnalu (centimetre, decimetre). Učenik će prelazeći vršcima prstiju po tim oznakama brojiti koliko ih je i na taj način određivati kolika je duljina opruge. Za rad u skupinama učenicima s teškoćama unaprijed odredite ulogu u skupini. Provjerite razumiju li učenici svoj zadatak i objasnite kako će njihova uloga i njihov odrađeni zadatak pridonijeti radu cijele skupine. To će pridonijeti tome da učenici lakše razumiju cjelinu i razumiju bit mjerenja.
Zatražite od učenika da na početku navedu što više primjera iz svakodnevnog života u kojima primjećuju primjenu opruge (spajalice za papir, „klamerica“, trampolin, sjedalo bicikla, konjić u parku). Učenici mogu navoditi primjere iz života u alatu za suradnju Padlet.
Tijekom rada s elastičnim predmetima uputite učenike na pažljivo rukovanje te eventualne ozljede uzrokovane prejakim rastezanjem i pucanjem elastičnog tijela.
Ako nemate mogućnosti izvesti pokus predložen u aktivnosti A, mjerenje elastične sile možete provesti uz pomoć Phet interaktivne simulacije.
Neka učenici iznesu svoje pretpostavke što će se dogoditi s oprugom kad na nju djelujemo silom. Neka očitaju duljinu nerastegnute opruge te na nju dodaju uteg poznate mase. Nakon očitavanja duljine opterećene opruge neka dodaju dvaput veću masu utega od početne ili zamijene uteg novim utegom koji ima dvaput veću masu. Učenici neka očitavaju duljinu rastegnute opruge. Dobivene podatke neka zapisuju tablično i crtaju grafičke prikaze ovisnosti duljine opruge o sili te ovisnosti produljenja o sili koja oprugu rasteže u programu dinamične matematike Geogebra.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost uporabe mrežnih simulacija.
Phet interaktivna simulacija jednostavna je za uporabu. S učenicima je tijekom prve uporabe potrebno odraditi dio aktivnosti uz pomoć simulacije te im objasniti značenje parametara koji se nalaze u simulaciji te njihov utjecaj na produljenje opruge.
Pokažite učenicima primjere odjevnih predmeta i ukrasa za odjeću (gumice za kosu u boji, narukvice, prstenje, naušnice, leptir-mašnu, maramu, šal, kopče za kosu) ili im prikažite slike pojedinih predmeta u alatu za suradnju Padlet. Pitajte učenike, za svaki predmet koji promatraju, koja su njegova poželjna svojstva. Je li predmet jako ili malo elastičan, jako ili malo plastičan? Potaknite učenike na raspravu koja su od navedenih tijela elastična, a koja nisu te neka pokušaju objasniti kako bi to provjerili.
Razvijajte kod učenika urednost i odgovornost spremanja torbe za školu.
Tijela koja nalaze u svojoj školskoj torbi ili na sebi neka učenici stežu ili rastežu radeći u paru.
Koja su svojstva tijela elastična, a koja su plastična? Potaknite učenike na raspravu pitanjima: Koja tijela pri tome međusobno djeluju? Što se događa s tijelima kad na njih prestanemo djelovati mišićnom silom? Učenici neka pišu nazive tijela koje su odabrali, vrstu djelovanja na tijelo i posljedice djelovanja. Svoja opažanja i zaključke iznose izradom umne mape u alatu za izradu umnih mapa Coggle.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Učenici s teškoćama (kojima je to potrebno) neka izrađuju umnu mapu zajedno s vama kako bi bolje razumjeli odnose na njoj. Učenike postupno vodite kroz postupak izrade umne mape. Prije izrade ponudite im savjete za što bolju izradu umne mape i pokažite im primjere kako ona može izgledati. Nakon što su učenici dobro razumjeli proces izrade umne mape, može je izrađivati u paru sa suučenikom uz unaprijed definiranu ulogu u zajedničkom radu.
Plastičnoj boci od 2,5 l odrežite vrh. Sa svake strane boce, 5 cm ispod odrezanog dijela, napravite male otvore kroz koje ćete postaviti metalno ravnalo i provući plastični štapić na koji ste prethodno postavili gumicu za boce s utegom male mase. Izmjerite duljinu nerastegnute gumice. U bocu oprezno ulijte vruću vodu iz električnog kuhala.
U interaktivnom mjernom instrumentu za fiziku učenici neka mjere najmanje pet različitih temperatura vode tijekom vremena. Duljine rastegnute gumice neka mjere ravnalom. Dobiveni podatci mogu se vidjeti na grafičkome prikazu u stvarnome vremenu na vašem računalu.
Mjerenja mogu izvesti i na žici za lemljenje (tinol). Od tinola neka naprave malu oprugu. Neka učenici istraže što se događa s tinolom kad ga stavimo u bocu s toplom vodom, a što kad ga stavimo na nekoliko minuta hladiti u hladnjak pa ga ponovno rastežemo. Neka učenici usporede koliko je teško rastegnuti oprugu kad je hladna u odnosu na to kad je topla.
Neka predstave svoj rad uz pomoć alata za izradu interaktivnih prezentacija Prezi.
Napomena: Tinol možete kupiti u bilo kojoj trgovini elektronike, odnosno posuditi komad tinola od školskog domara ili u kabinetu tehničke kulture.
Učenici koji žele znati više mogu izraditi vlastiti dinamometar. Mjerni instrument neka izrade po volji, izabranom debljinom žice koju motaju i uz pomoć vrste materijala te kućišta s brojevnom ljestvicom. Tijek izrade neka snimaju i izrađuju videolekciju o izradi dinamometra uz pomoć alata za izradu videomaterijala Animoto te ga predstave ostalim učenicima u razredu.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.