Predmet
Fizika
Veličina slova
scenarij poučavanja

Gore-dolje, lijevo-desno, nikad kraja

Naziv predmeta
Fizika

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • elastična potencijalna energija
  • energija
  • gravitacijska energija
  • kinetička energija
  • mehanička energija
  • zakon očuvanja energije

Idemo na skateboarding

Pitajte učenike jesu li ikad promatrali vožnju skejtera na rampi. Pokažite im videozapis s Pannonian Challengea, u trajanju od 2:20 min. Koje su pretvorbe mehaničke energije pri vožnji sudionika u vožnji uočili?

Uputite učenike na Phet interaktivnu simulaciju.

Neka prouče sva tri primjera iz simulacije, za zanemarivo trenje i za slučaj kad trenje ne možemo zanemariti uz uključenu opciju koja im grafički prikazuje promjene energije.

Što uočavaju u slučaju u kojem je trenje zanemarivo? Koja je još pretvorba energije prisutna ako uzmemo u obzir utjecaj trenja? Neka učenici mijenjaju masu i trenje između skejtera i podloge te rasprave o promjenama koje uočavaju. Zatim neka iskažu zakon očuvanja mehaničke energije i raspravite o tome navodeći primjere iz svakodnevnog iskustva (uočavamo li u stvarnom životu očuvanje mehaničke energije).

S učenicima porazgovarajte o tome kakvu zaštitu od ozljeda upotrebljavaju skejteri i zbog čega.

Postupci potpore

Nakon gledanja videozapisa učenicima možete dati predložak sa sugestivnim pitanjima na koja odgovaraju s da ili ne. Taj im predložak kasnije može služiti i kao sažetak. Učenicima po potrebi osigurajte slikovni pojmovni rječnik s nepoznatim pojmovima, koji će im služiti kao podsjetnik.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti gledanja videozapisa i uporabu web-simulacija te u aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Idemo na skateboarding

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • tumačiti i matematički opisati kinetičku, gravitacijsku i elastičnu potencijalnu energiju
  • opisati primjere pretvorbi energije i primjene zakona očuvanja energije
  • analizirati primjere koji uključuju primjenu zakona očuvanja energije u situacijama bez trenja i s trenjem
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Virtualna vožnja na skateboardu

Zadajte visinu rampe i masu učenika u Phet interaktivnoj simulaciji. Neka njegova početna brzina bude 0 m/s, a trenje neka bude zanemarivo.

Zadajte učenicima da izračunaju vrijednosti kinetičke i gravitacijske potencijalne energije u krajnjim točkama te pri prolazu kroz najnižu točku rampe. Zadajte im i dvije visine između vrha i dna rampe, na kojima isto tako trebaju izračunati vrijednosti energije. Neka u svim slučajevima primijene zakon očuvanja energije.

Rezultate mogu prikazati tablično s pomoću programa Excel Online.

Postupci potpore

Pri izračunavanju vrijednosti kinetičke i gravitacijske potencijalne energije učenicima s teškoćama (osobito onima sa specifičnim teškoćama poučavanja i/ili poremećajem pažnje i hiperaktivnosti)osigurajte podsjetnik s matematičkim izrazima (formulama) koji će im biti potrebni u rješavanju navedenih zadataka.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti rješavanja zadataka i aktivnosti rješavanja nastavnih listića.

Nastavna aktivnost za predmet X

Virtualna vožnja na skateboardu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • tumačiti i matematički opisati kinetičku, gravitacijsku i elastičnu potencijalnu energiju
  • opisati primjere pretvorbi energije i primjene zakona očuvanja energije
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Na trampolinu

Na trampolinu dolazi do pretvorbe gravitacijske i elastične potencijalne energije te kinetičke energije.

Prethodno zadajte učenicima da snime kratak videozapis u kojem osoba skače na trampolinu. (Možete im zadati i da pronađu neki videozapis na internetu, uz koji nema nikakve fizičke interpretacije). Prikažite videozapis.

Do kojih pretvorbi mehaničke energije dolazi u slučajevima kad zanemarujemo gubitke i kad ih uzimamo u obzir?

Neka učenici odaberu četiri do pet različitih položaja pri skakanju na trampolinu (npr. najviša točka, najniža točka, osoba pada prema trampolinu) i za njih s pomoću programa Excel Online stupčano prikažu odnos između pojedinog oblika energije (pri tome ne trebaju navoditi točan iznos).

Razgovarajte s učenicima zbog čega se ne dopušta da dvoje ili više djece bude na trampolinu istovremeno.

Postupci potpore

U aktivnosti samostalne izrade videozapisa provjerite je li učenik razumio sve upute i pripremite mu hodogram aktivnosti kako bi mogao samostalno nadgledati sve korake u radu, čime se postiže viša razina samostalnosti.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti mikroskopiranja, fotografiranja i snimanja, aktivnosti gledanja videozapisa i uporabe web-simulacija te aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na trampolinu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • tumačiti i matematički opisati kinetičku, gravitacijsku i elastičnu potencijalnu energiju
  • analizirati primjere koji uključuju primjenu zakona očuvanja energije u situacijama bez trenja i s trenjem
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Vlak smrti (Zavrtimo se virtualno)

Je li se tko od učenika vozio vlakom smrti? Neka opiše svoje iskustvo.

S pomoću simulacije aktivnosti učenika organizirajte na sličan način kao u aktivnosti A.

Pitajte učenike do kojih pretvorbi energije dolazi na vlaku smrti.

S modelom vlaka smrti učenici uče o očuvanju energije, pretvorbama energije, uz mogućnost prikaza smjera brzine i sile.

Opišite pretvorbe energije. U kojim je točkama putanje vlaka smrti najprisutniji pojedini oblik energije? Što se pri tome događa s brzinom vlaka smrti? Koja međudjelovanja uočavate?

Učenicima se nudi da istraže tri unaprijed osmišljena dizajna staze (rampa, petlja, niz brežuljaka), a ponuđena im je i mogućnost osmisliti vlastite (prilagoditi zadane) povlačenjem malih sivih krugova do željene lokacije. Vektori brzine i sile mogu se uključiti ili isključiti po potrebi. Stupčasti dijagram prikazuje iznose pojedinog tipa energije u stvarnome vremenu. Vektori brzine i sile pomažu učenicima vizualizirati Newtonove zakone i principe kružnog gibanja pa možete primjer povezati i s prethodnim gradivom pitanjima poput: Što primjećujete da se događa sa smjerom i iznosom brzine? Koje sile djeluju na automobil? Koja sila igra ulogu centripetalne sile pri kružnom gibanju?

Postupci potpore

Zaključak, do kojeg se dolazi nakon uporabe simulacije, učenicima prikažite u obliku kratkog sažetka s kratkim i jasnim rečenicama uz sličicu (koja je podsjetnik na simulaciju). Taj je sažetak ujedno i predložak za učenje i ponavljanje.

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u aktivnosti uporabe web-simulacija te aktivnosti usmenog izlaganja i sudjelovanja u raspravi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vlak smrti (Zavrtimo se virtualno)

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • tumačiti i matematički opisati kinetičku, gravitacijsku i elastičnu potencijalnu energiju
  • opisati primjere pretvorbi energije i primjene zakona očuvanja energije
  • analizirati primjere koji uključuju primjenu zakona očuvanja energije u situacijama bez trenja i s trenjem
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Pretvorbe energije u svakodnevnom životu

Zadajte učenicima da kao samostalan rad ili rad u paru kod kuće prouče pretvorbe energije u nekom postrojenju ili mehanizmu (npr. hidroelektrana, vodenica, satni mehanizam) te neka o tome izrade prezentaciju u programu Sway.

Postupci potpore

U svrhu lakšeg pretraživanja interneta u potrazi za potrebnim podatcima učenicima s teškoćama (s teškoćama poučavanja i/ili poremećajem pažnje i hiperaktivnosti) pripremite sažetak s popisom mrežnih stranica na kojima mogu pronaći potrebne informacije. Navedenim učenicima dobro je dati i kratke upute za izradu prezentacije te provjeriti razumijevanje zadanog zadatka.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da s pomoću programa Excel Online skiciraju ovisnost gravitacijske potencijalne i kinetičke energije o vremenu, služeći se simulacijom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pretvorbe energije u svakodnevnom životu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati primjere pretvorbi energije i primjene zakona očuvanja energije
  • analizirati primjere koji uključuju primjenu zakona očuvanja energije u situacijama bez trenja i s trenjem
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.