Neka učenici istraže brzine vozila nekad i danas ili odigraju igru.
Uputite učenike na prava djece na sigurnost u prometu, ali i njihove obveze u provođenju sigurnosnih pravila u prometu.
Podijelite učenike u skupine. Posložite 5 – 6 knjiga i na njih naslonite ravnalo. Do njega postavite još jedno ravnalo. Zamolite učenike da pretpostave brzinu autića igračke kad se giba po ravnome dijelu puta. Neka zapišu pretpostavke. Pustite autić niz kosinu. Zapornim satom započnite mjerenje kad je stražnji dio autića došao do kraja kosine. To mjesto uzmite kao početnu točku mjerenja, dok krajnju točku uzmite kad stražnja strana autića dođe do po volji izabrane točke na ravnome dijelu puta. Izmjerite duljinu prijeđenoga puta ravnalom i vrijeme gibanja zapornim satom. Uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku snimajte gibanje autića u realnom vremenu. Izvršite barem 5 mjerenja gibanja autića. Uputite učenike da dobivene podatke zapisuju u tablicu u programu Excel Online. Učenici neka određuju srednju brzinu autića i uspoređuju dobivene srednje brzine autića s trenutačnim brzinama izračunatim iz snimaka dobivenih interaktivnim mjernim uređajem za fiziku.
Svaka skupina iznosi svoje početne pretpostavke i zaključke istraživanja s ostatkom razreda.
Učenici koji žele, kod kuće mogu istražiti o najvećim i najmanjim brzinama prometnih sredstava, a rezultate istraživanja predstaviti u alatu za izradu videomaterijala/animacija Moovly.
Objasnite učenicima pojmove gibanja i brzine na jednostavnim svakodnevnim primjerima te navodite primjere iz njihova života.
Tijekom izvođenja pokusa učenicima s teškoćama postavljajte dodatna pitanja kojima ćete provjeravati razumijevanje izvođenja pokusa. Uključite ih u aktivnost tako da budu aktivni sudionici – neka i sami surađuju, mjere, zapisuju i obrađuju podatke.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u praktičan rad.
Nove pojmove poput prijeđenog puta, prijeđenog vremena, trenutne brzine i srednje brzine objasnite učenicima na zoran način uz sliku i/ili crtež te metodom demonstracije u kojoj će i oni sudjelovati. Dodatnim pitanjima provjerite jesu li učenici usvojili pojmove.
Pri određivanju srednje brzine, učenicima omogućite uporabu podsjetnika s potrebnim formulama na kojima su objašnjeni pojmovi (put, vrijeme, brzina) i navedenim njihovim oznakama u fizici (s, t, v). Odnose u formuli učenicima objasnite s manjim brojevima. Mjerne jedinice u formuli usustavite i stavite u odnos s pojmovima iz formule.
Učenicima s teškoćama isto tako možete ponuditi aktivnost da istraže najmanje i najveće brzine prometnih sredstava. U tom slučaju možete im ponuditi prometna sredstva za koja trebaju istražiti brzine ili ponuditi učeniku da sam odabere prometna sredstva čije će brzine istražiti. Radi lakšeg pretraživanja interneta učeniku navedite nekoliko mrežnih stranica na kojima može pronaći potrebne podatke.
U alatu za suradnju Tricider potaknite učenike da navedu zašto je važno hodati. Raspravu nastavite pitanjima: Kojom brzinom hodate? Hodate li sami ili s prijateljem/icom?
Potaknite učenike na druženje i zajedničku rekreaciju (hodanje) te razvoj prijateljskih odnosa.
Raspravu nastavite primjerom hodanja planinara koji do svojega cilja stižu različitim putovima i u različitom vremenu.
Zadajte učenicima da odrede brzinu hodanja (npr. koračanjem u učionici). Neka procijene brzinu kojom će hodajući prijeći od jednoga do drugog kraja učionice. Prijeđenu duljinu puta i vrijeme mogu odrediti s pomoću besplatne aplikacije Apps Pedometer za Android tablete ili mobitele. Neka učenici snime tijek gibanja. Uputite ih da izmjerene podatke zapišu u tablicu, obrade ih i protumače, koristeći se programom Excel Online. Odredite prosječnu (srednju) brzinu hodanja.
Ako imate pametnu ploču na kojoj se može podijeliti zaslon (Screen Mirroring) mobilnih uređaja (tableta ili mobitela) učenika, neka svaka skupina podijeli zaključke istraživanja sa svojeg uređaja s ostatkom razreda.
Učenicima možete unaprijed zadati zadatak da uz pomoć aplikacije Apps Pedometer izmjere brzinu hodanja od kuće do škole te da na nastavi izračunaju svoju brzinu gibanja.
U aktivnosti određivanja brzine hodanja brojenjem koraka uz pomoć aplikacije Apps Pedometer moći će sudjelovati svi učenici, osim učenika s motoričkim teškoćama koji su vezani uz invalidska kolica. Učenik koji se u kretanju koristi kolicima može za izračun brzine hodanja mjeriti vrijeme tijekom kojeg neki drugi učenik prijeđe određenu udaljenost u razredu.
Svi učenici s teškoćama trebaju, između ostalog, uočiti i da se koraci različitih učenika razlikuju po duljini, odnosno da jednak broj koraka ne znači i jednaku duljinu prijeđenoga puta.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u praktičan rad.
Učenicima zadajte da izrade umnu mapu Određivanje brzine tijela koristeći se alatom Mindmeister.
Neka pretvaraju mjerne jedinice za brzinu i istraže iznimno dopuštene mjerne jedinice za brzinu tijela.
Učenici s teškoćama (kojima je to potrebno) neka izrađuju umnu mapu zajedno s učiteljem kako bi bolje razumjeli odnose na njoj. Učenike postupno vodite kroz postupak izrade umne mape. Prije izrade ponudite im savjete za što bolju izradu umne mape i pokažite im primjere kako ona može izgledati. Nakon što je učenik dobro razumio proces izrade umne mape, može je izrađivati u paru sa suučenikom uz unaprijed definiranu ulogu u zajedničkom radu.
Ako učenik nema jasnu ulogu u zajedničkom radu, postoji mogućnost da će tijekom rada u paru samo promatrati i neće biti aktivno uključen.
Potaknite učenike na raspravu pitanjima sjećaju li se basne Kornjača i zec, gibaju li se na putu od kuće do škole ili obratno kao kornjača ili kao zec, kako su se osjećali kad ih je netko ismijavao ili osramotio jer su bili spori u radu te rade li zadane zadatke na brzinu.
Razgovarajte s učenicima o važnosti redovitosti u izvršavanju radnih obveza te da uspjeh ne dolazi na brzinu.
Izradite kviz s pitanjima prema ishodima poučavanja u alatu za izradu kviza Socrative.
Učenici neka kviz rješavaju pojedinačno. Potaknite ih neka komentiraju točnost svojih odgovora.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći smjernice kako sastaviti pitanja za kviz za učenike s teškoćama.
Neka pitanja budu jasno i precizno formulirana te ih obogatite i slikovnim materijalom kad je to moguće.
Učenici koji žele znati više neka analiziraju videozapis gibanja autića elektromagnetskim tipkalom kadar po kadar. Neka određuju vrijednosti prijeđenog puta, vrijeme i računaju brzinu. Rezultate neka prezentiraju u alatu PowerPoint Online.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 17.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.