Predmet
Fizika
Veličina slova
scenarij poučavanja

Moj tarifni model

Naziv predmeta
Fizika

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • džul
  • kilovatsat
  • rad električne struje
  • rad električne struje
  • vat

Koliko si snažan

Razgovarajte s učenicima: Što sve piše na električnim uređajima? Koliku snagu imaju žarulje u električnim uređajima, npr. džepnoj svjetiljci, štednjaku, hladnjaku?

Uputite učenike da električna struja prevelikog iznosa može uzrokovati pregaranje trošila i/ili izvora i na ograničavajuće vrijednosti navedene kao maksimalna struja na trošilu.

Kako snaga trošila (žaruljice) ovisi o naponu na žaruljici istražite s učenicima u sljedećem pokusu:

 Pokus 1: Snaga je u nama 

Učenike podijelite u manje skupine. Neka žicama spajaju izvor električnog napona (jednu, dvije i tri baterije od 1,5 V) s trošilom (žarulje na postolju) u strujni krug. Mjernim instrumentima neka mjere električnu struju u strujnom krugu i napon na priključnicama žarulje, a dobivene podatke svakog mjerenja napona i struje unose u tablicu u programu Excel Online.

Neka električni napon i električnu struju mjere i uz pomoć interaktivnog mjernog instrumenta za fiziku. Dobiveni podatci mogu se vidjeti tablično u stvarnome vremenu na učiteljevu računalu.

Neka uz pomoć odgovarajućeg izraza učenici izračunaju snagu električne struje te nacrtaju sheme spojeva zajedno s mjernim instrumentima, dijagram ovisnosti snage žaruljice o električnom naponu i ovisnost snage žaruljice o električnoj struji u alatu za izradu dijagrama Gliffy.

Napomena: Učenicima napomenite da se u navedenim grafičkim prikazima točke ne spajaju.

Postupci potpore

Ako u razredu imate učenika s teškoćama (npr. učenika s intelektualnim teškoćama), raspravu o vrstama žarulja koje se upotrebljavaju u svakodnevnom životu popratite fotografijama ili slikama različitih vrsta žarulja, primjerima žarulja, ambalažama tih žarulja i slično. Vizualizacija sadržaja tijekom rasprave pridonijet će lakšem predočavanju i zapamćivanju onoga o čemu se govori. Na kraju rasprave učenicima je dobro pripremiti sažetak rasprave s ključnim pitanjima i odgovorima, ali i smjernicama za uporabu žarulja koje učenicima mogu biti korisne za svakodnevni život.

Nekim učenicima s teškoćama (npr. specifičnim teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma) potrebno je pružiti podršku u iskazivanju opažanja i davanju zaključaka o promatranome. Kako biste im olakšali navedeno, možete im unaprijed pripremiti pitanja u pisanom obliku, na koja će odgovoriti tijekom praktičnoga rada ili po njegovu završetku.

Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost rasprave, uporabe digitalnih alata, rješavanja zadataka i praktičan rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko si snažan

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti izraz za rad i snagu električne struje
  • mjeriti električni napon na priključnicama trošila i električnu struju kroz trošilo
  • odrediti rad i snagu električne struje
  • pretvarati mjerne jedinice za rad i snagu električne struje
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

3-2-1, spoji

Razgovarajte s učenicima o tome kakve žarulje postavljamo ispred školske ploče, a kakve u učionici, u školskim hodnicima, dvorani ili ispred škole.

Pitajte učenike: Je li važno koje žarulje upotrebljavate u svojoj sobi? Pomažete li roditeljima u odabiru vrste žarulja ili oni vama? Upotrebljavate li još uvijek žarulje sa žarnom niti ili prevladavaju fluorescentne, halogene ili LED žarulje? Koju bi žarulju bilo poželjno postaviti u sobi, u stolnoj svjetiljci na radnom stolu? Čitate li što piše na ambalaži žarulja i što znači kad na ambalaži piše 100W/220V?

Uputite učenike na uporabu ekološki prihvatljivih žarulja i djelovanje pojedinog spektra emitirane svjetlosti na ljudsko oko te uštedu električne energije i novca. Osvrnite se na EE otpad i zbrinuti dotrajale električne uređaje na ekološki prihvatljiv način.

Kako snaga trošila (žaruljice) ovisi o naponu na žaruljici istražite s učenicima u sljedećem pokusu:

 Pokus 2: Snaga spoja

Kolikom snagom svijetle žaruljice u serijskom i paralelnom spoju?

Podijelite učenike u manje skupine. Neka serijski spoje žarulju s baterijom u strujni krug s još jednom ili više žarulja. Mjernim instrumentima neka mjere električnu struju u strujnom krugu i električni napon na priključnicama svake pojedine žarulje, a dobivene podatke unose u tablicu u programu Excel Online. Zatim neka izračunaju snagu žarulje u serijskom spoju.

Druga skupina učenika neka spaja žarulju s baterijom u strujni krug paralelno s još jednom žaruljom ili više žarulja. Mjernim instrumentima neka mjere električnu struju kroz svaku pojedinu žarulju i napone na priključnicama žarulja, a dobivene podatke unose u tablicu u programu Excel Online. Zatim neka izračunaju snagu svake pojedine žarulje u paralelnom spoju, a mogu računati i snagu cijeloga spoja.

Neka učenici svoja opažanja usporedbe snage žarulje kad je spojena u strujni krug serijski s još jednom ili više žarulja i kad je spojena u strujni krug paralelno s još jednom ili više žarulja, kao i zaključke, iznesu uz pomoć alata za suradnju Padlet.

Napomena: U aktivnosti upotrijebite sve žarulje istih karakteristika.

Kako bi žarulje različitih nominalnih snaga svijetlile istražite s učenicima sljedećim pokusom:

 Pokus 3: Najsnažniji od nas

Podijelite učenike u manje skupine. Neka sada spoje žarulje različitih nominalnih snaga s baterijom u strujni krug serijski. Mjernim instrumentom neka mjere električnu struju u strujnome krugu.

Svoja opažanja o tome kako su se mijenjali struja i sjaj žarulja ovisno o nominalnoj snazi žarulja neka zabilježe u alatu za suradnju Padlet.

Postupci potpore

Prije uporabe alata Padlet i Excel Online s učenicima s teškoćama (s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama učenja, s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti, s poremećajem iz spektra autizma i ostalim učenicima s teškoćama kojima je to potrebno) dobro je proći upute, koje možete izraditi u obliku sažetka koji će sadržavati slike sučelja navedenih alata s objašnjenjima najvažnijih uputa za uporabu. Te upute kasnije učenik može zalijepiti u bilježnicu, a one će mu služiti kao podsjetnik pri ponovnoj upotrebi toga alata.

Većinu učenika s teškoćama dobro je prvi put (a po potrebi i kasnije) postupno voditi kroz alat usmenim uputama i podrškom u uporabi alata.

Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnost uporabe digitalnih alata i praktičan rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

3-2-1, spoji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti izraz za rad i snagu električne struje
  • mjeriti električni napon na priključnicama trošila i električnu struju kroz trošilo
  • odrediti rad i snagu električne struje
  • pretvarati mjerne jedinice za rad i snagu električne struje
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Kad se pakiraš, misli i na struju

Donesite na sat manju putnu torbu s električnim uređajima (putno glačalo, sušilo za kosu, električnu četkicu za zube, električni pokrivač). Putujući po svijetu, učenici znaju da svi hoteli ne pružaju jednake hotelske usluge te stoga navedene električne uređaje nosimo sa sobom.

Pitajte učenike: Razlikuju li se električne instalacije u pojedinim zemljama u svijetu? U čemu je razlika?

Napomenite učenicima koje su vrijednosti napona i frekvencije kod nas i u zemljama u koje putuju. Hoće li se električni uređaj oštetiti u našoj zemlji ako je ostavljen na postavkama za Sjedinjene Američke Države? Možete li objasniti zašto?

Potaknite učenike na raspravu pitanjima: Jeste li primijetili kako neka električna kuhala za vodu sporo griju vodu? Pogotovo kad se žurite i želite brzo zakuhati vodu za čaj ili neki drugi topli napitak.

Uputite učenike na čitanje uputa i rukovanje električnim uređajem prema uputama proizvođača.

Podijelite učenike u manje skupine. Svakoj skupini dajte električno kuhalo različite snage.

U kojem će kuhalu voda prije zakuhati? O čemu će to ovisiti i zašto?

Svoja zapažanja i zaključke neka iznesu u alatu za suradnju Padlet.

Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Fizika nastavnici, Elektricitet, možete pronaći obrazovne sadržaje povezane s temom Rad i snaga električne struje. Zajedno s učenicima pogledajte na str. 4., 6. i 7. videozapis o pretvorbi energije u druge oblike i radu električne struje.

Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Upozorite učenike da na svakom trošilu piše kolika je najveća dopuštena vrijednost električne struje koja može prolaziti trošilom, a da se ono ne ošteti.

Izradite obrazovne kartice u alatu Quizlet i ponovite s učenicima iznimno dopuštene mjerne jedinice Wh te kWh i njezinu primjenu u svakodnevnom životu.

Postupci potpore

Raspravu na početku ove aktivnosti popratite fotografijama, slikama, crtežima ili videozapisima o navedenim temama, koje možete pripremiti u obliku prezentacije u nekom od alata za pripremu prezentacija. Po završetku rasprave učenicima dajte sažetak s najvažnijim zaključcima koji su doneseni tijekom rasprave. Pitanja u raspravi koja počinju sa zašto mogu se zamijeniti ponuđenim sugestivnim pitanjima.

Pri preračunavanju mjernih jedinica učenicima s teškoćama (učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja) uvijek dajte podsjetnik s jednostavno objašnjenim primjerima preračunavanja veće u manju ili manje u veću mjernu jedinicu. Podsjetnik možete izraditi i uz pomoć alata Quizlet .

Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama možete pronaći kako učenike s teškoćama uključiti u aktivnost rasprave te kako za navedene učenike pripremiti sažetke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad se pakiraš, misli i na struju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti izraz za rad i snagu električne struje
  • odrediti rad i snagu električne struje
  • pretvarati mjerne jedinice za rad i snagu električne struje
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Račun za električnu energiju, molim

Potaknite učenike na raspravu o tome kako su opremljena njihova kućanstva. Danas domaćinstva imaju nekoliko televizora, računala, monitora, igraćih konzola, sušila za kosu, zamrzivača. Neki su nam električni uređaji čak i međusobno povezani.

Pitajte učenike: Isključujete li vi ili vaši roditelji električne uređaje koje ne koristite? Ostavljate li električne uređaje koje ne koristite neko vrijeme u opciji „spavanje“ („stand by“)? Zaspite li nekad uz televizor i on ostane raditi cijelu noć? Koristite li opciju „vremensko isključivanje uređaja“ na daljinskom upravljaču televizora?

Učenici mogu istražiti koliko električne energije pretvaraju električna trošila u školi u druge oblike energije.

Podijelite učenike u skupine tako da svaka skupina tijekom mjesec dana zajedno sa školskim domarom prati pretvorbu energije električnih trošila u školskim prostorijama.

Snagu izabranih električnih uređaja neka unose u tablicu u programu Excel Online. Neka računaju koliko je električne energije pretvoreno u druge oblike tijekom unaprijed određenog vremena rada i koliki novčani iznos za to treba platiti.

Sustavno gospodarenje energijom moguće je vidjeti uz suglasnost odgovorne osobe u školi uz pomoć aplikacije na poveznici.

Na službenim stranicama opskrbljivača električnom energijom učenici mogu vidjeti cjenike električne energije ovisno o kategoriji potrošnje, tarifnom modelu i cjenovnoj naknadi za proizvedenu električnu energiju iz obnovljivih izvora za krajnje kupce.

Svoje komentare (prijedloge kako smanjiti stavku trošak električne energije u školi) i analizu tablica učenici neka prezentiraju u online alatu za izradu infografika, izvješća, plakata i prezentacija Piktochart.

Razgovarajte s učenicima o ugovaranju usluge i otkazivanju ugovora s dobavljačem, o tome kako dobavljač informira kupca o promjeni cijene usluge, koji su sve posebni dodatci na pružene usluge, što se događa ako se dogodi da se usluga ne podmiri na vrijeme te koji su sve mogući načini plaćanja usluge.

Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Fizika nastavnici, Elektricitet, možete pronaći obrazovne sadržaje povezane s temom Rad i snaga električne struje. Zajedno s učenicima proučite od 10. do 14. str. koliko plaćamo električnu energiju te trebamo li zamijeniti obične žarulje štednim žaruljama i kolike snage u kojoj prostoriji.

Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama koji će u svojoj skupini pratiti pretvorbe električne energije u suradnji sa školskim domarom unaprijed pripremite tablicu u koju će upisivati dobivene podatke. S obzirom na to da aktivnost ima duži vremenski tijek, kod nekih učenika s teškoćama bit će važno u određenim vremenskim razmacima (npr. jednom tjedno) provjeriti jesu li prikupili podatke i podsjetiti ih na pravovremeno prikupljanje podataka. Nekim učenicima s teškoćama (npr. učenicima s intelektualnim teškoćama) bit će korisno dati točan i jednostavan hodogram aktivnosti kada i što mjere s domarom.

Uz suglasnost roditelja neka učenici sami donesu primjere računa za plaćanje električne energije u vlastitom kućanstvu ili im ih unaprijed pripremite. Upoznajte učenike sa sastavnicama računa za plaćanje te na koji se način obračunava iznos za plaćanje. Ta aktivnost može biti korisna za sve učenike s teškoćama jer će pridonijeti i razvoju njihove financijske pismenosti. Za potrebe ove aktivnosti može se izraditi i fiktivni račun s malim brojevima kako bi učenici na primjeru mogli razumjeti kako se radi izračun. Raspravite s učenicima o mogućnostima smanjenja troška električne energije u kući i/ili školi.

Prije uporabe alata Piktochart i Excel Online s učenicima je dobro proći upute, koje možete izraditi u obliku sažetka koji će sadržavati slike sučelja navedenih alata s objašnjenjima najvažnijih uputa za uporabu. Većinu učenika s teškoćama dobro je prvi put (a po potrebi i kasnije) postupno voditi kroz alat usmenim uputama i podrškom u uporabi alata.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele u aktivnosti A mogu istražiti kako izgleda spektar pojedine žarulje i njezin utjecaj na oči. Svoje uratke mogu iznijeti uz pomoć interaktivog prikaza Team Up za poticanje suradnje u razredu uz pomoć alata Spiral.

Učenici koji žele znati više mogu istražiti kako uštedjeti električnu energiju i obiteljske financije. Neka mjere pretvorbu električne energije uređaja u svojem domu i kontroliraju „potrošnju“ električne energije na daljinu služeći se, npr. jednom od besplatnih aplikacija na pametnom telefonu.

Usporedbu ponuda za pojedine opskrbljivače i odabir najpovoljnije tarife mogu istražiti na poveznici.

Svoje uratke na temu Savjeti za uštedu u domaćinstvu neka prezentiraju u online alatu za izradu infografika, izvješća, plakata i prezentacija Piktochart.

Učenici koji žele mogu istražiti kako se u svijetu tehnologija upotrebljava za pronalaženje načina za snižavanje troškova električne energije u javnoj rasvjeti i osiguravanju kvalitete rasvjete na prometnicama imajući u vidu i svjetlosno onečišćenje. Svoje uratke neka prezentiraju u online alatu za izradu infografika, izvješća, plakata i prezentacija Piktochart.

Nastavna aktivnost za predmet X

Račun za električnu energiju, molim

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti izraz za rad i snagu električne struje
  • odrediti rad i snagu električne struje
  • pretvarati mjerne jedinice za rad i snagu električne struje
  • analizirati potrošnju električne energije kućanskih uređaja
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Na mrežnim stranicama HEP grupe možete pronaći članak Limitator.

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – HEPRWEGoogle znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl. Opširnije upute za uporabu interaktivnog mjernog uređaja možete pronaći u priručniku Interaktivni mjerni uređaji.

  1. Bennett, N. (2001): Učenje kroz grupni rad. U: Uspješno učenje i poučavanje (Ur. C. Desforges). Zagreb: Educa
  2. Haliday, D.; Resnick, R.; Walker, J. (2001.): Fundamentals of Physics, J. Wiley & Sons, New York
  3. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): „Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi“. U: Igrić, Lj. i sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203.). Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga
  4. Kadum-Bošnjak, S. (2012): Suradničko učenje. Metodički ogledi, 19(1) , 181.-199.
  5. M. Cindrić. (2006.): Projektna nastava i njezine primjene u nastavi fizike u osnovnoj školi, Magistra Iadertina, Sveučilište u Zadru, vol. 1, br. 1, str. 33.-47.
  6. R. Krsnik. (2008.): Suvremene ideje u metodici nastave fizike, Zagreb, Školska knjiga
  7. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): „Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici učenja“. U: Igrić, Lj. i sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249). Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga

 

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 15.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.