Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

I dobre i loše masti

Naziv predmeta
Kemija

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • emulgator
  • emulzija
  • glicerol
  • masne kiseline
  • masti
  • ulja

Teško je nosimo, ali dobro nam dođe!

Aktivnost možete započeti pokusom kojim će učenici zaključiti da su masti toplinski izolatori koji štite organizam od temperaturnih „šokova“ pri naglim promjenama temperature okoliša.

 Pokus 1: Mast – toplinski izolator

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: četiri plastične vrećice, ljepljivu traku, svinjsku mast, termometar, veću posudu s hladnom vodom i led.

Opis postupka:

Prema uputama koje možete pronaći u videozapisu (od 0:20 do 0:50 minuta), napravite „rukavicu“ obloženu svinjskom mašću. U rukavicu postavite termometar, uronite je u zdjelu s hladnom vodom te ostavite jednu minutu. Pri mjerenju vremena možete se poslužiti online zapornim satom, koji možete pronaći na mrežnom središtu Super Teacher Tools. Nakon prvog mjerenja ponovno izvedite pokus, no tako da termometar stavite u dvije plastične vrećice te ih na jednu minutu uronite u zdjelu s hladnom vodom. Usporedite rezultat prvoga i drugoga mjerenja. S učenicima raspravite o tome koje kopnene i vodene životinje imaju posebno debeli sloj masti ispod kože te usporedite količinu masti kod ptica selica i ptica stanarica.

Osim opisane uloge, navedite i ostale uloge masti u živim bićima. Učenici neka naprave umnu mapu uz pomoć alata Coggle, u kojem će središnji pojam biti uloga masti i ulja u živim bićima. Svoje mape neka sačuvaju te ih upotrijebe za ponavljanje sadržaja. Učenicima naglasite da su masti izrazito važne za normalno funkcioniranje našeg tijela, stoga dijeta ili promjena prehrane u kojoj ne unosimo dovoljno masnoća ili ih potpuno izbacujemo iz prehrane mogu ugroziti naše zdravlje. No, s druge strane, povišene razine masnoće u krvi (kolesterol i trigliceridi) mogu dovesti do bolesti srca i krvnih žila. Najčešći su uzroci povišenih masnoća u krvi nepravilna prehrana i nedostatak fizičke aktivnosti. Promjenom životnih navika, pravilnom prehranom i redovitim vježbanjem, te ako je potrebno i lijekovima, masnoće u krvi mogu se kontrolirati.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija poučavanja nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovane specifičnostima oštećenja i razvojnim poremećajima ili utjecajem okoline. U Uputama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata, izvođenje pokusa i gledanje videozapisa.

Predložene aktivnosti u razredu dodatno potaknite suradničkom aktivnošću „Kolo naokolo“, u kojoj se jedan list papira šalje od člana do člana male skupine (od tri do četiri člana). Jedan član napiše neku ideju o ulozi masti kod životinja, šalje papir sljedećem članu i tako ukrug. Može se odigrati nekoliko krugova, a svaki član može pisati drugom bojom. Ideju slijepoga učenika može zapisati videći učenik u slučaju da slijepi učenik ne upotrebljava svoju opremu (elektronička bilježnica, Brailleov redak i dr.). Slabovidnom učeniku ponudite sredstvo za pisanje koje ostavlja vidljiv zapis (debeli flomaster, olovku 3B ili 4B, elektroničko povećalo). Učenicima s ADHD-om, poremećajem čitanja i pisanja i intelektualnim teškoćama ponudite jasna i kratka istraživačka pitanja te provjerite njihovo razumijevanje. Predložena aktivnost može pomoći kod prisjećanja sadržaja koji su potrebni kao predznanje, a učenici su ih usvojili ranije i iz drugih predmeta (npr. Biologije). Aktivnost je pogodna za ponavljanje sadržaja, ali i kao motivacija.

Zajedno s učenicima možete organizirati posjetu zoološkom vrtu ili akvariju. Unaprijed provjerite prilagodbu pristupačnosti i mjesta za promatranje životinja te postoji li mogućnost uporabe slušalica s unaprijed snimljenim zanimljivostima. Ako se učenici s motoričkim oštećenjem kreću uz pomoć kolica, važno je razmotriti mogućnost kretanja (stube, ograde i sl.). Učenici s oštećenjem sluha mogu pratiti prevoditelja znakovnog jezika, a poželjno je da je prostorija bude primjereno osvijetljena radi lakšeg praćenja prevođenja. Unaprijed pripremite nekoliko istraživačkih pitanja o životnim navikama polarnog medvjeda, morža, dupina i sl. Ako u mjestu u kojem se nalazi škola ne postoje zoološki vrt ni akvarij, istraživačka pitanja pošaljite ustanovama elektronički, a odgovore stručnjaka istaknite na vidljivom mjestu u učionici pod naslovom „Zanimljivosti o mastima kod životinja“.

Nastavna aktivnost za predmet X

Teško je nosimo, ali dobro nam dođe!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti uloge masti u živim bićima
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Masti – ulje

Neka svojstva masti i ulja učenici će upoznati izvodeći jednostavne pokuse u parovima ili skupinama.

 Pokus 2: Svojstva masti i ulja

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: nekoliko epruveta, stalak za epruvete, gumene čepove, svinjsku mast, maslac, suncokretovo ulje, maslinovo ulje, destiliranu vodu, alkohol, benzin.

Opis postupka:

Priredite nekoliko epruveta s uzorcima masti i ulja. Učenici neka ispitaju sljedeća svojstva: agregacijsko stanje, boju, miris, topljivost u vodi, topljivost u organskim otapalima. Pripremite tablicu u alatu Excel Online te je podijelite s učenicima. U tablicu neka učenici upisuju svoja opažanja. Nakon što izvedu pokus te upišu podatke u tablicu, učenici neka međusobno usporede svoja opažanja.

Svojstvo topljivosti masti i ulja u alkoholu možemo primijeniti tijekom čišćenja masnih mrlja. Pripremite učenicima pokus u kojim će to svojstvo povezati na korisnom primjeru iz svakodnevnog života.

Pokus 3: Uklonimo masnu mrlju

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: dvije laboratorijske čaše, dva staklena štapića, dvije pamučne krpice, alkohol, voda, jestivo ulje.

Opis postupka:

Na dvije pamučne krpice stavite jednaku količinu jestivog ulja i napravite dvije jednako velike masne mrlje. Jednu krpicu uronite u čašu s vodom, a drugu u čašu s alkoholom. Pričekajte dvije minute te usporedite veličinu masnih mrlja na krpicama.

Povedite s učenicima raspravu zašto nije poželjno masne mrlje na obojenoj odjeći čistiti alkoholom ili benzinom.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija poučavanja nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovane specifičnostima oštećenja i razvojnim poremećajima ili utjecajem okoline. U Uputama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata, izvođenje pokusa i gledanje videozapisa.

Pri praćenju pokusa većina učenika s teškoćama može bilježiti opažanja, dok učenicima oštećena vida opišite svaki korak izvedbe. Na kraju neka učenici objasne uočene promjene i izvedu zaključak. U nekoliko kratkih rečenica mogu napisati zaključak. Ako se u razredu nalaze učenici s intelektualnim teškoćama, potrebno je podijeliti sažetke – jasan tekst uz slikovnu podršku.

Učenike s teškoćama dobro je pripremiti i voditi kroz raspravu o čišćenju masnih mrlja odabirom poticajnih pitanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Masti – ulje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati i usporediti sastav, svojstva i uporabu masti i ulja
  • navesti izvore masti i ulja
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kilogram masti i litra ulja

Učenici neka u skupinama od kolažnog papira izrađuju modele molekula masti i ulja. Za aktivnost su potrebni kolažni papir u različitim bojama, karton, škare i ljepilo. Koristeći se programom ChemSketch napravite 3D model molekule glicerola te modele masnih kiselina koje najčešće ulaze u sastav masti i ulja – palmitinska, stearinska, oleinska i linoleinska. Masne kiseline koje ulaze u sastav masti i ulja imaju paran broj ugljikovih atoma, najčešće 16 ili 18. Nije potrebno da učenici napamet uče formule masnih kiselina. Na temelju modela učenici će uočiti da masne kiseline imaju veći broj ugljikovih atoma u ugljikovodičnom lancu u odnosu na njima poznate prve četiri karboksilne kiseline iz homolognog niza monokarboksilnih kiselina. Upozorite ih i na prisutnost dvostruke veze u molekuli nezasićenih masnih kiselina. Svaka skupina neka iz papira u različitim bojama izreže četiri različite vrpce koje će predstavljati modele molekule glicerola i tri molekula masnih kiselina. Ako se učenici odluče za nezasićenu masnu kiselinu, neka vode računa o položaju dvostruke veze u lancu. Lijepljenjem molekula masnih kiselina na glicerol učenici neka slože model molekule. Objasnite da se na svaku hidroksilnu skupinu glicerola veže jedna molekula masne kiseline te time nastaju triacilglicerol i tri molekule vode. Poželjno je da svoje modele molekula učenici nalijepe na karton. Učenici neka međusobno usporede svoje modele te zamisle kako se izrađeni modeli mogu međusobno slagati. Navedite učenike da usporede položaj čestica u čvrstom i tekućem agregacijskom stanju. Razmišljanja o agregacijskim stanjima mogu primijeniti i na svojim modelima te zaključiti koje su masne kiseline više zastupljene u mastima, a koje u uljima. Izrađene modele molekula učenici mogu izložiti u učionici. Za provjeru izrađenih modela možete se poslužiti i slikama. Slike prikaza strukturnih formula molekule glicerola i masnih kiselina možete pronaći na stranici Yandex image search, izvor 1.

Uputite učenike da prouče primjerice naljepnice na ambalaži krema i losiona za tijelo ili žvakaćih guma. Na deklaracijama tih proizvoda, između ostaloga, naveden je i glicerol (glicerin). U prehrambenim proizvodima glicerol se upotrebljava kao prirodni stabilizator i sredstvo za zadržavanje vlage, a nalazi se pod oznakom E422, izvor 2. Glicerol je sastojak i ticini ili fondant smjese koja se upotrebljava za izradu ukrasa za torte. Iako se smatra bezopasnim za zdravlje, veća količina glicerola unesena u organizam može imati laksativni učinak.

Na televiziji ili u tiskovinama često se spominju omega 3-masne kiseline. Uputite učenike da na mrežnim stranicama pronađu što su to omega 3-masne kiseline, zašto je važno konzumirati hranu bogatu tim kiselinama te koja je hrana bogata omega 3-masnim kiselinama. Više informacija možete pronaći na tražilici Google znalac.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija poučavanja nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovane specifičnostima oštećenja i razvojnim poremećajima ili utjecajem okoline. U Uputama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata, izvođenje pokusa i gledanje videozapisa.

Učenicima s teškoćama (učenicima oštećena sluha, s motoričkim poremećajima, učenicima s ADHD-om i dr.) koji će radom u skupinama izrađivati 3D modele molekula masti i ulja poželjno je donijeti plastelin i glinamol te oblikovne materijale poput kuglica od stiropora.

Učenicima s teškoćama dobro je dati slikovni prikaz za izradu 3D modela molekula, istaknuti ključne pojmove i jednostavno ih objasniti. U aktivnostima izrade potrebno je pružiti potporu učenicima s oštećenjem gornjih ekstremiteta, prvenstveno radom u paru s vršnjakom, poželjno i radom pomoćnika u nastavi koji pomaže u usmjeravanju, rezanju, lijepljenju, bojenju i modeliranju materijala i pribora (škare, ljepilo i dr.). Važno je uvijek planirati vremensku dimenziju zadatka.

Kako bi učenici s poremećajem čitanja i pisanja, ADHD-om, intelektualnim teškoćama, pa i učenici na spektru autizma bili uspješniji u uporabi izvora 2, dovoljno je izdvojiti nekoliko važnih rečenica ili učenicima dati dva ključna pitanja na koja mogu pronaći odgovore. Rješavanja zadatka radom u parovima olakšat će izvedbu.

Kako bi učenici što spremnije proučili naljepnice na odabranim proizvodima (prehrambeni, osobne higijene), na papir unaprijed napišite kratku uputu i zadatak, slijepim učenicima na brajici, a slabovidnim učenicima osigurajte povećala za čitanje. Navedite proizvode koje trebaju istražiti, a učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima na spektru autizma dodajte i slike jer ćete im time olakšati izvedbu zadatka.

Dobro je učenicima s teškoćama dati kratka i jasna pitanja s odgovorima, kojim se mogu služiti kao sažetkom nastavne jedinice o mastima i uljima koju su prethodno obrađivali.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kilogram masti i litra ulja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati i usporediti sastav, svojstva i uporabu masti i ulja
  • razlikovati zasićene i nezasićene masne kiseline
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Izmiješajte ove sastojke (ako možete!)

Učenici u skupinama neka izvedu pokuse kojima će usvojiti pojmove emulzija, stabilna emulzija i emulgator. Pokus emulzija uobičajen je u nastavnoj praksi te upute za izvođenje pokusa možete pronaći u udžbenicima iz kemije za osmi razred osnovne škole. Kako bi pokus bio atraktivniji, u vodu dodajte malo boje za hranu. Kao emulgator možete upotrijebiti deterdžent za pranje suđa. Pripremite radne listiće s uputama za izvođenje pokusa. Koristeći se alatom Chemix nacrtajte četiri epruvete koje u obliku slike umetnite u radni listić. Učenicima podijelite radne listiće. Opažanja učenici mogu prikazati dopunjavanjem crteža epruveta u radnim listićima (smjesa vode i ulja, emulzija, razdvajanje vode i ulja, stabilna emulzija). Definicije pojmova emulzija, stabilna emulzija i emulgator učenici mogu zapisati na bijelu ploču, White board te se njima služiti tijekom ponavljanja i usustavljivanja nastavnih sadržaja.

Uputite učenike da istraže sastav emulzija iz svakodnevnog života – majoneze, krema i losiona za tijelo, boja za zidove, sladoleda. Kod kuće, uz pomoć starije osobe, učenici mogu pripremiti emulziju, primjerice majonezu. Upute s receptima mogu pronaći na mrežnim stranicama, primjerice, izvor 3. Primjere emulzije mogu fotografirati, fotografije objaviti na online zidu Padleta te ih međusobno podijeliti slanjem poveznice.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija poučavanja nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovane specifičnostima oštećenja i razvojnim poremećajima ili utjecajem okoline. U Uputama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata.

Upute za izvođenje pokusa pripremite na listiću u obliku stripa, a na kraju predvidite prostor za zapisivanje kratkog zaključka. Na listiću istaknite i kratko objasnite nove ključne pojmove. Tijekom demonstracije pokusa usmjerite pažnju učenika (s ADHD-om, učenika s poremećajem čitanja i pisanja, učenika s motoričkim oštećenjima i dr.) postavljanjem kratkih pitanja na iznošenje opažanja; neka u listić bilježe zajednički zaključak. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma umjesto prostora za zapisivanje kratkog zaključka možete pripremiti i rečenice koje je potrebno nadopuniti (neka se crta za dopunu rečenice nalazi na kraju retka).

Nastavna aktivnost za predmet X

Izmiješajte ove sastojke (ako možete!)

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati i objasniti sastav i svojstva emulzija i emulgatora
  • prirediti stabilnu emulziju
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Jedimo ukusno i zdravo

Radom u skupinama učenici neka izvedu pokus kojim će dokazati prisutnost ulja u različitim sjemenkama i hrani.

 Pokus 4: Prirodni izvori ulja

Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: filtrirni papir, drvenu daščicu, vagu, orahe, lješnjake, kikiriki, prženi kikiriki, suncokret, čips, smoki, sušene jabuke, sušene banane.

Opis postupka:

Jednake mase uzorka sjemenki i hrane omotajte filtrirnim papirom, stavite na tvrdu podlogu te stisnite s drvenom daščicom. Očistite filtrirni papir od smrvljenog uzorka te proučite masni otisak koji je ostao na papiru. Usporedite masne otiske koje ostavljaju različiti uzorci. Učenici neka fotografiraju rezultate pokusa te fotografije predstave plakatom koji mogu objaviti, uz pristanak administratora, na mrežnu stranicu škole. Za izradu plakata mogu se služiti mrežnim alatom Canva. Kroz aktivnost mogu utjecati na ostale učenike tako da masne grickalice zamijene nekim zdravijim, primjerice sušenim voćem i sjemenkama.

Uz pomoć BMI (eng. body mass index) kalkulatora, u koji se unosi masa (kg) i visina (cm), učenici mogu izračunati svoj indeks tjelesne mase, izvor 4. Upozorite učenike da procjena uhranjenosti prema BMI indeksu nije potpuno ispravna te ne daje podatke povezane s količinom masnog tkiva u tijelu. Primjerice, sportaši s visokim udjelom mišićnog tkiva mogu imati visoki BMI indeks.

Mediteranska prehrana, u kojoj je najpoznatija namirnica maslinovo ulje, danas se navodi kao najzdravija. No liječnici i nutricionisti sve više ističu važnost životinjskih masnoća u prehrani. Učenicima zadajte da na mrežnim stranicama prikupe podatke o namirnicama i masnoćama koje se upotrebljavaju u mediteranskoj kuhinji i tradicionalnoj kontinentalnoj kuhinji. Učenike podijelite u male skupine (3 do 4 člana) te provedite suradničku aktivnost „Kolo naokolo“, u kojoj se jedan papir šalje od člana do člana i tako ukrug. Prvi član neka napiše jedan podatak iz istraživanja, pošalje papir sljedećem članu koji zapisuje svoj podatak te dalje prosljeđuje papir. Aktivnost provedite u nekoliko krugova, a svaki član može pisati drugom bojom. Svoja istraživanja učenici mogu predstaviti i prezentacijom koju mogu izraditi digitalnim alatom Haiku Deck.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija poučavanja nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovane specifičnostima oštećenja i razvojnim poremećajima ili utjecajem okoline. U Uputama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe IKT alata, i rješavanje problema uporabom mrežnih izvora.

Radom u paru ili malim skupinama do četiri člana učenici s teškoćama mogu mjeriti BMI indeks. Za domaću zadaću mogu mjeriti indeks članova obitelji ili drugih vršnjaka. Prethodno protumačite pojam pothranjen te primjerima iz života (pokažite slike, nikako nemojte uspoređivati učenike međusobno) provjerite razumijevanje.

Kada se u nastavi upotrebljava nova aktivnost ili IKT alat, proradite aktivnost s pojedinim učenikom, a nakon toga učenici s teškoćama mogu raditi u paru prezentaciju o prednostima pojedine kuhinje, mediteranske i kontinentalne. Pri svemu je potrebno dati jasne smjernice za prikupljanje podataka (regija RH, vrsta namirnice, dodaci, načini pripreme i sl.). Na taj način učenici s teškoćama postaju aktivni članovi para ili manje skupine.

Za učenike koji žele znati više

Učenici vjerojatno znaju da je višekratna uporaba ulja ili masti tijekom prženja hrane štetno za zdravlje. Uputite učenike da istraže zašto je to štetno, koje ulje je bolje za prženje hrane i zašto. Također mogu usporediti boju, miris i viskoznost svježeg ulja i upotrijebljenog ulja. Učenici neka istraže i što su to užegle masti, koje tvari su prisutne u užeglim mastima i kojim se načinima mogu ukloniti neugodni mirisi užegle masti.

Danas se na tržištu nalaze različita ulja, primjerice kokosovo ulje, sojino ulje, bučino ulje, sezamovo ulje, bademovo ulje, laneno ulje, ulje konoplje itd. Uputite učenike da usporede nutritivne vrijednosti različiti ulja, izvor 5. Učenici neka pronađu i jednostavne recepte za pripremu jela u kojima se upotrebljavaju različite vrste ulja.

Rezultate svojih istraživanja učenici mogu predstaviti plakatom koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva.

Učenicima zadajte da pretraživanjem mrežnih stranica istraže što je jodni broj na izvoru 6. Neka ponove reakciju adicije i primijene je na molekuli nezasićene masne kiseline (oleinska kiselina). Na bijelu ploču, Whiteboard, neka napišu jednadžbu reakcije adicije molekule joda na oleinsku kiselinu, a svoje uratke sačuvaju te provjere na sljedećem satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jedimo ukusno i zdravo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati i usporediti sastav, svojstva i uporabu masti i ulja
  • navesti izvore masti i ulja
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac,Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. i sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. i sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  3. Prezentacija Masti / lipidi, priredila: doc. dr. sc. Marijana Matek Sarić.
  4. Medicinski leksikon.
  5. Što je za ručak? (Biologija, Priručnik za nastavnike, Što je za ručak?).
  6. Izvor: Masti i ulja – online vježbaonica
  7. Izvor: Derivati karboksilnih kiselina – triacilgliceroli
  8. Atkins, P (2009): Atkinsonove molekule. Zagreb: Profil.
  9. Sikirica, M (2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga
  10. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 22. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.