Proizvodnja i pijenje alkohola sastavni su dio tradicije – „kulture pijenja alkohola“ hrvatskoga društva koja se teško mijenja. Zato je važno u svakoj prilici potaknuti učenike da kritički razmotre pijenje alkohola i njegov štetni utjecaj na ljudsko zdravlje i društvo.
Prije obrade nastavne teme Alkoholi u dogovoru s razrednikom na satu razrednika organizirajte raspravu za učenike na temu Alkoholizam i uživanje alkohola među mladima. Predavač i moderator popratne rasprave može biti član stručne službe škole, učitelj biologije, školski liječnik, djelatnik policijske uprave ili član lokalne udruge za prevenciju ovisnosti.
Učenicima prije organizirane rasprave podijelite online upitnik koji će sadržavati pitanja o njima poznatim opasnostima za zdravlje od prekomjernoga pijenja alkohola. Online upitnik podijelite na Google obrascima ili web 2.0 alatu KwikSurveys.
Slična pitanja možete pronaći na stranicama MUP-a ili Zavoda za javno zdravstvo . Prethodno navedene suradnike zamolite za pomoć u analizi rezultata online upitnika. Vođena rasprava potaknut će učenike na kritičko promišljanje o uživanju sredstava ovisnosti. Pri prikazu statističkih podataka učenicima dodijelite ulogu čitatelja informacija, a tijekom rasprave aktivno postavljajte pitanja koja će utjecati na njihovo mišljenje i sudjelovanje u raspravi.
Ako ne možete provesti online upitnik, jednak učinak možete postići ostvarujući ciljeve Kurikuluma zdravstvenog odgoja – treći modul – prevencija ovisnosti. Aktivnosti su predložene u priručniku Zdravstvenog odgoja, str. 217.
Napomena: Ova aktivnost poučavanja unaprijed se može provesti neposredno na satu razrednika, kao integracija biologije i kemije ili u obliku domaće zadaće.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenici s teškoćama mogu uz pomoć odraslih osoba izraditi plakat na temu Reci NE alkoholu. Kako bi izradili plakat na zadanu temu, učenici mogu pregledati nekoliko brojeva dnevnih novina i izrezati naslovnice i članke u kojima se govori o posljedicama prekomjernog pijenja alkohola. Zajedno s učiteljem učenici mogu postaviti plakat na vidljivome mjestu u školi.
Zajedničkim gledanjem edukativnoga filma Razmisli – treba znati stati, autora Roberta Knjaza, usmjerite učenike da kritički razmotre uzroke prekomjernog pijenja alkohola i njegov štetni utjecaj na zdravlje. Film traje 17 minuta i zamišljen je kao nastavni materijal za edukaciju u osnovnim i srednjim školama. U njemu mnogobrojni stručnjaci i poznate osobe poput Enisa Bešlagića i Željka Pervana upozoravaju na opasnosti koje donosi prekomjerna konzumacija alkohola u maloljetničkoj dobi. Prije gledanja filma podijelite učenike u četiri skupine i provedite vođeno gledanje filma za usmjeravanje pažnje učenika i razvijanje svijesti o uzrocima pijenja alkohola, mjestima na kojima se pije alkohol, ponašanju osoba pod utjecajem alkohola i posljedicama pijenja alkohola. Za potrebe opažanja učenika pripremite tablicu u koju će upisivati samo ključne riječi. Po završetku filma zatražite od učenika da iznesu svoje mišljenje na temelju tabličnoga zapisa.
Uzroci pijenja alkohola |
Mjesta na kojima se pije alkohol |
Ponašanje osoba pod utjecajem alkohola |
Posljedice pijenja alkohola |
|
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Pokus 1: Alkotest (predviđen za rad u parovima)
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: drveni stalak, epruvete, injekcijske štrcaljke, koncentrirana sumporna kiselina, etanol (w = 70 %), otopina kalijeva dikromata.
Napomena: Neka učenici pokus izvedu u parovima. Broj injekcijskih štrcaljki i epruveta ovisi o broju učenika u razredu.
Opis pokusa:
Kako biste objasnili kemijski alkotest, učenicima na pladnju pripremite određen broj injekcijskih štrcaljki napunjenih destiliranom vodom i određen broj štrcaljki s etanolom. Drveni stalak s epruvetama koje sadržavaju zasićenu otopinu kalijeva dikromata u koju je dodano oko 1 mL koncentrirane sumporne kiseline zadržite na svojem radnom stolu. Potom parovima učenika nasumično podijelite injekcijske štrcaljke i s mjerom konstruktivnoga humora postavite pitanje: Tko skriva alkohol u razredu?.
Zamolite da jedan učenik iz para priđe vašem radnom stolu i neka pažljivo ulije sadržaj štrcaljke u pripremljene epruvete.
Napomena: Učeniku je potrebno osigurati zaštitne naočale i rukavice!
Dokaz prisutnosti alkohola u pojedinim injekcijskim štrcaljkama pojasnite na temelju kemijske reakcije oksidacije etanola kalijevim dikromatom do etanske kiseline (promjena boje iz narančaste u zelenu).
Predloženu aktivnost možete potkrijepiti ili zamijeniti prikazom videozapisa Kako djeluje alkotest?, u trajanju od 1:30 min. Uputa za pokus nalazi se na stranici Eduvizije pod temom Alkoholi. U radu s učenicima potaknite raspravu u razredu o mogućim razlozima uporabe alkotesta kod mladih ili kod sudionika u prometu. Na kraju rasprave učenici mogu predložiti nekoliko mjera za sprječavanje vožnje u alkoholiziranom stanju. Svoje prijedloge mogu objaviti na mrežnoj stranici škole kako bi oni bili dostupni široj javnosti.
Napomena: U pokusu Alkotest možete dodati i aktivnost ispitivanja mirisa 70 %-tnog etanola, u kojem mogu sudjelovati svi učenici. U jednu čašu ulijte vodu, a u drugu alkohol. Ponovite s učenicima kako se ispravno ispituje miris kemikalija. Potom zatražite da svaki učenik ispita miris obiju tekućina i odredi u kojoj se čaši nalazi alkohol.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama u prirodoslovnim predmetima i matematici za učenike s teškoćama. Učenici s teškoćama u učenju neka istraže koja sredstva za osobnu higijenu i čišćenje doma sadržavaju alkohol. To mogu učiniti pretraživanjem interneta na nastavi ili za domaću zadaću uz potporu starijih članova obitelji, tako da fotografiraju etikete sredstava. Fotografije neka podijele u skupini na Edmodu s drugim učenicima.
U objašnjenju građe molekula alkohola mogu vam pomoći 3D prikazi modela molekula metanola i etanola sastavljeni od kuglica i štapića i slike iz udžbenika e-Kemija, autora M. Sikirice, M. Vrbnjak Grđan i K. Holenda. Nakon demonstracije 3D modela učenici neka napišu i kondenzirane strukturne formule metana, metanola, etana i etanola. Nekoliko učenika može istovremeno na interaktivnoj ploči napisati molekulske, strukturne i sažete strukturne formule tih molekula.
Chem4Word olakšat će vama i učenicima pisanje strukturnih kemijskih formula. Nakon što učenici uoče sličnosti i razlike u građi molekula ugljikovodika i alkohola, objasnite im pojam funkcijske skupine alkohola. Učenici u aplikacijama Avogadro i Chemsketch za domaću zadaću ili na nastavi informatike mogu izraditi 3D modele i strukturne formule molekula glicerola (propan-1,2,3-triol) i etilen-glikola (etan-1,2-diol) te istražiti njihovu uporabu u svakodnevnom životu – kao izvor može poslužiti digitalni udžbenik kemije ili mrežne stranice.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Kako su građeni alkoholi učenici mogu uvježbati sastavljanjem puzzli od slika koji prikazuju modele ili kemijske formule metanola i etanola. Slabovidnim ili slijepim učenicima anketu i druge materijale (npr. formule na puzzlama) možete dati napisane na Brailleovu pismu. Ako učenici posjeduju elektroničku bilježnicu ili digitalni Brailleov pisaći stroj, sve materijale možete napisati u Wordu i prenijeti im USB-om.
Prije izvođenja pokusa upitajte učenike što očekuju da će se dogoditi za vrijeme i nakon pokusa. Zatražite da bilježe pretpostavke, opažanja, rezultate i zaključke. Ako se odlučite da pokus izvode u skupini, podsjetite ih da podijele uloge. Na radnome listiću uz upute pokusa mogu biti i upute za istraživanje u koracima. Opažanja i zaključke učenici mogu zapisati u obliku eseja i podijeliti ih s drugim skupinama. Skupine mogu ocjenjivati eseje listom vrednovanja koju će napraviti učitelj. Učenici također mogu vrednovati svoj doprinos skupnom radu.
Napomena: Pokus izvedite na početku sata kako bi se na kraju sata vidio rezultat.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: Erlenmeyerova tikvica, žličica, plastična vrećica ili gumeni balon, glukoza.
Napomena: Ako nemate navedeni pribor, učenici mogu umjesto tikvice upotrijebiti praznu plastičnu bočicu od 500 mL, a umjesto glukoze konzumni šećer.
Opis pokusa:
U Erlenmeyerovoj tikvici u 20 mL tople vode otopite žličicu glukoze. Dobivenoj otopini dodajte pola kocke svježega pekarskog kvasca. Na grlo tikvice stavite gumeni balon ili plastičnu vrećicu i učvrstite je gumicom.
Na kraju nastavnoga sata, ako je rezultat pokusa slabo uočljiv, prikažite učenicima videozapis, u trajanju od 5:53 min, ili videozapis, u trajanju 1:01 min, te zapišite jednadžbu reakcije alkoholnoga vrenja.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Obrada aktualne teme Proizvodnja bioetanola može se izvesti kao miniprojekt na razini škole, na kojem možete surađivati s učiteljem geografije. Skupine učenika koje će biti uključene u miniprojekt uputite da na početku sata prouče stručni izvor.
Učenike stavite u ulogu mladih poduzetnika koji se bave proizvodnjom bioetanola. Učenici prema dostupnim biljnim sortama u svojemu kraju odabiru jednu za koju procjenjuju da je pogodna i ekonomski isplativa za proizvodnju bioetanola (uljana repica, kukuruz i dr.). Potaknite učenike da odabir sorte povežu s pojmovima iz geografije: gospodarska razvijenost zavičaja, međuovisnost klime, tla i živoga svijeta.
Zamišljenoj tvrtci mogu osmisliti naziv, slogan i izraditi promotivni letak služeći se alatom Piktochart ili reklamu služeći se alatom Powtoon. Unutar skupine mogu podijeliti uloge: poljoprivredni tehničar, ekološki tehničar, komercijalist, menadžer i informatičar. Učenike uputite da informacije pretražuju na pouzdanim mrežnim stranicama te da obvezno provjeravaju njihovu vjerodostojnost. Kemijske jednadžbe koje opisuju proces proizvodnje bioetanola učenici će jednostavno napisati koristeći aplikaciju za pisanje kemijskih jednadžbi na webu i provjeriti točnost zapisa.
Nakon prikupljanja podataka uputite učenike da sastave ili ispune tablicu za SWOT analizu u Excelu. Tablicu sa smjernicama za razmišljanje mogu oblikovati prema predloženim smjernicama: snage (mala potrošnja energije, proizvodnja ekološkog goriva, očuvanje okoliša, razvoj lokalnog gospodarstva, zapošljavanje), slabosti (brzina procesa, veličina postrojenja, mali udio alkohola u otopini, veličina obradive površine), prilike (državni poticaji, sredstva iz EU fondova, razvoj vlastitog proizvoda) i rizici (klimatski uvjeti, plodnost tla, konkurencija).
Povezivanjem informacija iz SWOT analize i pokusa učenici mogu napraviti prezentaciju u alatu Preziju, plakat ili infografiku u Piktochatu, te ih predstaviti na satu ponavljanja i usustavljivanja gradiva. Do tada učenici mogu razmjenjivati podatke i dogovarati se u Edmodu, a učitelj kao moderator prati raspravu učenika te im dodjeljuje dogovorene afirmativne oznake koje služe za motivaciju i imaju ključnu ulogu i pri vrednovanju angažiranosti pojedinoga člana skupine u ostvarivanju miniprojekta.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Uključivanje učenika u SWOT analizu potaknite igrom asocijacija, odabirom fotografija ili novinskih, učeničkih članaka. Učenici mogu unaprijed pitati odrasle članove obitelji, zapisati odgovore i donijeti ih u školu.
Neka od svojstava alkohola poželjno je ispitati pokusom. U nastavku su predloženi primjeri pokusa.
Pokus možete prikazati na mikroskali s pomoću videozapisa , u trajanju od 2:09 min. Uvid u potreban kemijski pribor, kemikalije i uputu za rad možete pronaći na izvoru.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: stalak s epruvetama, čepovi za epruvete, 96 %-tni etanol, jestivo ulje (ili svinjska mast, parafinsko ulje ili motorno ulje), jod, kuhinjska sol (ili bakrov(II) sulfat), borova smola (ili kolofonij).
Opis pokusa:
U pet epruveta stavite redom malo joda, kuhinjske soli, zrnce borove smole ili kolofonija, 1 mL jestivog ulja, 1 mL vode. U svaku epruvetu dolijte 5 mL 96 %-tnog etanola. Epruvete začepite gumenim čepovima. Promućkajte sadržaj svake epruvete i uputite učenike da zabilježite opažanja. Sadržaj epruvete s otopinom borove smole ili kolofonija izlijte u epruvetu napunjenu do polovice vodom. Začepite je i promućkajte sadržaj. Učenici neka zabilježite opažanja.
Zadužite dva učenika da snime pokus kako bi snimku mogli naknadno objaviti na mrežnim stranicama škole. Pitanja za promišljanje objavite na zidu Tricidera, na kojem će učenici pisati svoja mišljenja, a ostali ih komentirati argumentima „za“ i „protiv“.
Pitanja za promišljanje: Koje su tvari topljive u etanolu? Čime možete očistiti odjeću zaprljanu uljem? Čime ćete ukloniti borovu smolu s odjeće? Slažeš li se s tvrdnjom „Slično se otapa u sličnom“?
Na temelju poznavanja građe molekula etanola i vode te opažanja tijekom pokusa, učenici će moći zaključiti da se voda i etanol miješaju u svim omjerima, da soli, kao primjeri anorganskih tvari, nisu topljive u etanolu, ali jod jest. Primjer povezivanja sa svakodnevnim životnim iskustvom jest i spoznaja da odjeću zaprljanu uljem ne možemo očistiti kupovnim etanolom, za razliku od mrlje od borove smole ili kolofonija, koju možemo očistiti jer su ti spojevi topljivi u etanolu. Učenici će zaključiti da ne postoji univerzalno otapalo, ali da za otopine vrijedi pravilo „Slično se otapa u sličnom“.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: vata, tri termometra, etanol (w = 70 %), voda.
Potaknite učenike da postave hipotezu Etanol hlapi brže od vode, koju će ispitati pokusom.
Opis pokusa:
Pripremite tri termometra i omotajte ih oko spremnika komadima vate. Zabilježite temperaturu. Vatu na jednom termometru natopite alkoholom, a drugu vodom. Treću vatu ostavite suhom (kontrolni termometar). Pazite da vata ne dodiruje podlogu. Očitavajte temperaturu na skalama termometra svakih pola minute.
Rezultate mjerenja učenici mogu prikazati tablično ili grafički u Excelu ili PowerPointu, Wordu ili nekom drugom programu koji poznaju. Rezultati se mogu bilježiti i na interaktivnoj ploči te se potom grafički prikazati.
Pitanja za promišljanje: Koja tvar brže hlapi? Koja tvar ima više vrelište? Jesmo li pokusom dokazali endotermnu ili egzotermnu promjenu? Koja će tvar brže sniziti povišenu tjelesnu temperaturu, alkohol ili voda? Je li postupak snižavanja tjelesne temperature alkoholom bezopasan? Na temelju znanja iz biologije obrazložite svoj odgovor.
Ako nemate mogućnost izvesti pokuse, učenicima prikažite videozapis, u trajanju od 3:38 min. ili im zadajte da naprave aparaturu pokusa u alatu Chemix.
Napomena: Kemijska svojstva alkohola opisana su u scenariju poučavanja Kemijske reakcije –gorenje.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Za učenike dodatno pripremite kratak rječnik ključnih pojmova: hlapljenje, endotermna promjena, egzotermna promjena.
Prvi prijedlog
Ponavljanje pojmova ili provjeru znanja povezanu s temom Alkoholi možete učiniti tako da učenicima zadate da izrade umnu mapu u alatu Bubbl.us i sl. Ako upotrebljavate sustav Edmodo, umne mape učenici mogu izrađivati u alatu Coggle.
Drugi prijedlog
Ako se odlučite za online provjeru znanja, možete se poslužiti alatom Testmoz, u kojem se mogu pisati kemijske formule uz pomoć editora.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Oblici i načini provjere znanja samovrednovanjem naučenoga učenicima trebaju olakšati ispitnu situaciju. Prilagođeni ispiti znanja (zadatci s kratkim odgovorima, višestrukim izborom s tri odgovora i dr.), produženo vrijeme rada, češća provjera znanja (prvenstveno u manjim cjelinama), usmena provjera znanja učenika koji imaju teškoće u čitanju i pisanju i pisana provjera učenika koji imaju izražene teškoće u glasovno-govornoj komunikaciji samo su neke od mogućnosti. Pri vrednovanju postignuća učenika, osobito u skupnim provjerama poput kviza, rasprava ili istraživačkog zadatka, ne zaboravite posebno pratiti i nagraditi učenikovu aktivnost na satu, odnos prema radu te pohvaliti svaki, pa i najmanji pomak prema dostižnom cilju. Modele molekula učenici mogu sastavljati komercijalnim modelima. Učenicima s teškoćama i kroničnim bolestima potrebno je prilagoditi prostor i omogućiti prisutnost pomagača (pomoćnik u nastavi, suučenik, druga odrasla osoba i dr.). Ako učenici imaju prilagođenu tipkovnicu, npr. s „ljepljivim tipkama“ ili virtualnu tipkovnicu, mogu se aktivno uključiti u neke od aktivnosti rada na računalu.
Učenicima zadajte da osmisle pokuse kojima će dokazati hipotezu Ima li alkohola u bezalkoholnom pivu. Neka učenici osmisle pokus kojim će dokazati prisutnost alkoholnih para u dahu vozača ili istraže kako se dobije bezvodni ili „apsolutni“ alkohol. Simulaciju pokusa mogu izraditi u alatu Yenka (http://goo.gl/ZMmQ2E), koji možete besplatno preuzeti za kućnu upotrebu. Služeći se alatom Chemix (http://chemix.org/) učenici mogu nacrtati aparaturu predloženoga pokusa. Učenici koji pokazuju zanimanje za povijest mogu napraviti vremensku crtu u alatu Tiki-toki (http://www.tiki-toki.com/), s povijesnim crticama o proizvodnji alkohola.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Izvor za SWOT analizu: Energija za poduzetništvo, skupina autora, zbirka prijedloga za razradu međupredmetne teme poduzetništvo i usvajanje poduzetničkih kompetencija u osnovnoj školi, Profil, Zagreb, 2011. ili Obrazovanje za održivi razvoj, priručnik za osnovne i srednje škole, Agencija za odgoj i obrazovanje, Zagreb, 2011.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.