Prije nastavnog sata u jednoj od društvenih mreža, primjerice Edmodo, učenicima najavite da će se na sljedećem nastavnom satu odigrati kviz znanja kojim će provjeriti svoje poznavanje činjenica povezanih sa salinitetom mora. Učenicima predložite da se za sudjelovanje u kvizu pripreme pretraživanjem mrežnih stranica (pojmovi za pretraživanje: salinitet, slanost mora, solana i sl.). Poželjno je da učenici pri tome naprave i bilješke koje će im pomoći u uspješnom odgovaranju na pitanja. Kviz pripremite u alatu Socrative.
Nakon što su uspješno riješili kviz, učenike podijelite u skupine. Svakoj skupini zadajte da na primjeru nekoga mora ili slanoga jezera izračuna koliko je grama soli otopljeno u 2 kilograma vode. Skupinama priredite podatke o prosječnom salinitetu za, primjerice, Jadransko more, Crveno more, Sredozemno more, Baltičko more te jezero Mrtvo more. Na mrežnim stranicama Maker National Geographica, u alatu Map Maker učenici mogu na praznim kartama označiti i položaj mora/jezera za koji rade izračun. Nakon što su riješili zadatak, skupine neka svoje rezultate postave na Edmodo i međusobno ih usporede.
U raspravi nakon postavljanja rezultata učenike navedite da zaključe kako je morska sol smjesa različitih soli te i da otprilike 85 % morske soli čini natrijev klorid.
Kako bi zornije usporedili rezultate, predložite učenicima da ih prikažu i modelom. Svaka skupina neka u laboratorijsku čašu usipa masu odvagane soli po rezultatu izračuna pa neka skupine međusobno usporede razine soli u čašama.
Dobivene rezultate skupine neka usporede i stupčastim grafikonima koje će izraditi u alatu Meta-Chart.
Osim u solanama, sol se dobiva i iskapanjem naslaga soli u rudnicima. Učenike informirajte da se jedan od poznatijih rudnika soli, Wieliczka, nalazi u Poljskoj, pokraj grada Krakowa. Na izvoru 1 možete pronaći više informacija o tome rudniku, koji je 2007. godine prestao s radom te je pretvoren u muzej. Učenike možete povesti na virtualnu šetnju kroz prostorije rudnika/muzeja zajedničkim pregledom fotografija dostupnih na izvoru 1.
Napomena: Za izradu modela za uspoređivanje razina soli učenici se mogu koristiti natrijevim kloridom.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe pojedinih IKT alata, rješavanje kviza i smjernice za sudjelovanje u raspravi.
Za učenike oštećena vida (slijepi učenici) potrebno je osigurati opisivanje fotografija rudnika na izvoru 1. Slabovidni se učenici mogu poslužiti personaliziranim povećalima. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete izdvojiti manji broj slika rudnika i kratkim pitanjima dodatno usmjeriti njihovu pažnju tijekom promatranja.
Za većinu učenika s teškoćama unaprijed pripremite pitanja i odgovore, uz pojmovnik novih pojmova, kako bi kod kuće mogli naučiti novo gradivo. Tako će s većom sigurnošću ravnopravno sudjelovali na kvizu. To se posebice odnosi na učenike koji se školuju prema redovnom programu uz prilagodbu sadržaja i individualizaciju postupaka (npr. učenici s intelektualnim teškoćama, učenici na spektru autizma, učenici s kombiniranim teškoćama).
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite kratki sažetak uz vizualnu potporu kao podsjetnik za sudjelovanje u kvizu.
Učenike oštećena sluha, u skladu s njihovim sposobnostima, možete uključiti u raspravu. U tu svrhu učenicima pripremite listić za zapisivanje opažanja, asocijacija, ključnih informacija i zaključaka. Učenici mogu sudjelovati u raspravi uz prethodni dogovor koji će dio sadržaja izlagati usmeno, a koji pokazati na listiću.
Pretraživanje mrežnih stranica, s ciljem označavanja mora i jezera, provjerite radom u malim skupinama.
U svakodnevnom govoru kad se kaže sol, najčešće pomislimo na začin – kuhinjsku sol. Kemičari svrstavaju soli u zasebne kemijske spojeve građene od kationa i aniona Ionsku građu soli te svojstva soli učenicima objasnite na primjerima sljedećih soli:
Skupinama priredite uzorke tih soli. Izvođenjem pokusa u skupinama učenici će ispitati njihova svojstva: agregacijsko stanje, boju, miris, topljivost u vodi i električnu vodljivost otopine. Svoja opažanja neka upišu u pripremljenu tablicu koju, zajedno s uputama za izvođenje pokusa, podijelite uz pomoć online alata Trello. U tablicu učenici neka zapišu i nekoliko primjena tih soli u svakodnevnom životu. Osim toga, na mrežnoj stranici E-škola kemije možete pronaći upute za pokusu kojem učenici mogu upoznati još neka svojstva kalcijeva karbonata.
Osim navedenih soli, radom u skupinama, zadajte učenicima da istraže i prikupe podatke o još nekim solima koje se upotrebljavaju u svakodnevnom životu (medicini, poljoprivredi, prehrambenoj industriji, građevini). Organizaciju rada i suradnju unutar skupine učenici mogu ostvariti uz pomoć digitalnog alata za suradnju Trello. Rezultate svojega istraživanja skupine neka prikažu prezentacijom ili digitalnim plakatom izrađenim u alatu Canva te neka ih pokažu ostalima.
Napomena: Primjeri soli za samostalno istraživanje učenika: magnezijev klorid, magnezijev sulfat (gorka sol), natrijev nitrat (čilska salitra), natrijev hidrogenkarbonat (soda bikarbona), kalcijev sulfat dihidrat (gips), kalijev nitrat (kalijska salitra).
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći kako uključiti učenike u uporabu mrežnih stranica, rad u paru i izvođenje pokusa.
Učenike s intelektualnim teškoćama možete potaknuti na navođenje primjera iz vlastitog života: zamolite ih da u školu donesu raspoložive uzorke (kuhinjska kamena sol, soda bikarbona, kuhinjska morska sol). Potaknite učenike na istraživanje i iznošenje zapažanja o korisnosti uzoraka. Tako npr. učenici mogu promatrati uzorke pod povećalom, mikroskopom i kasnije crtati što su uočili, a crteže s nazivom uzorka zalijepite kasnije na staklenke u kojima ih čuvate za potrebe nastave.
Za sve pokuse potrebno je pripremiti nastavne individualizirane listiće s pripremljenim rečenicama ili poticajnim pitanjima koje vode učenike kroz pokus do zaključka.
Učenici s oštećenjem vida (slabovidni učenici) mogu samostalno čitati tekst o solima, uz povećani font i podebljani tekst, a neki uz personalizirano povećalo. Microsoft Windows 10 pruža različite mogućnosti prilagodbe tiska (veličina slova, govorna prilagodba), koje se nalaze u Postavkama – Olakšani pristup. Na poveznici se nalaze detaljne upute za osiguravanje pristupačnosti.
Uobičajeno da učenici upoznaju nekoliko načina laboratorijskog dobivanja soli. U sklopu ove aktivnosti možete izvesti dva pokusa:
Budući da izvođenje pokusa sinteze natrijeva klorida zahtijeva posebne mjere opreza te se mora izvoditi u specijaliziranim učionicama kemije ili kemijskim laboratorijima, učenici mogu pogledati pokus u obliku videozapisa na izvoru 2 (od 0:00 do 2:00 min.). Tijekom gledanja videozapisa učenici neka bilježe svoja opažanja. Pripremite kviz s pitanjima kojima ćete s učenicima provjeriti opažanja i zaključak, prepoznavanje opasnosti i potrebnih mjera sigurnosti tijekom rada s otrovnim i zapaljivim kemikalijama, kao i uočavanje piktograma opasnosti i znakova upozorenja koja je potrebno istaknuti uz taj pokus. Kviz pripremite u alatu Socrative.
Radom u skupinama učenici neka zatim izvedu pokus dobivanja soli reakcijom metala i kiseline (magnezij i klorovodična kiselina). Neka imenuju nastalu sol te zaključe je li ta kemijska reakcija egzotermna ili endotermna. Kemijsku jednadžbu učenici mogu zapisati uz pomoć mrežnog alata za Pisanje kemijskih jednadžbi na webu.
Za domaći uradak učenici neka pogledaju videozapis, napišu pripadajuće kemijske jednadžbe reakcije metala (Mg, Zn, Al, Fe i Cu) s klorovodičnom kiselinom te imenuju nastale soli. Svoje uratke neka podijele preko društvene mreže Edmodo.
Napomena: Ako želite dokazati i vodik kao produkt kemijske reakcije metala i kiseline, pokus izvedite demonstracijski. Aparaturu za pokus reakcije metala i kiseline složite tako da vodik prikupljate u epruvetu pod vodom. Kad se epruveta ispuni vodikom, zatvorite je palcem te upaljenoj svijeći prinesite otvor epruvete.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti uporabe odabranih IKT alata, izvođenje pokusa i gledanje videozapisa.
Za sve učenike s teškoćama u razredu vidljivo istaknite mjere opreza, ponovite važno i osigurajte uporabu zaštitne opreme. Posebnu pažnju posvetite učenicima oštećena vida (verbalno opisujte izvođenje pokusa kako biste dočarali što radite). Učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti pažnju možete usmjeriti verbalnim poticajima, pisanim predloškom i usmjerenim pitanjima. Taj će im predložak poslužiti kao podsjetnik za usustavljivanje naučenoga. U radu s učenicima s motoričkim oštećenjima važno je osigurati pristup radnoj podlozi i sredstvima za izvedbu pokusa. U aktivnostima s pokusima predvidite rad u paru kako bi suučenik mogao usmjeravati učenika s teškoćom ili mu/joj pomagati.
U aktivnostima uporabe mrežnih alata važno je da zajedno s učenicima prođete kroz postupak pisanja kemijske jednadžbe, a kasnije učenici mogu nastaviti radom u paru sa suučenikom i potom samostalno. Pohvalite njihovo aktivno sudjelovanje.
Pisanje je kemijskih jednadžbi na webu zahtjevno, stoga odradite nekoliko zadataka zajedno s učenikom, a kasnije pogledajte i videozapis, pri čemu sažeto objašnjavajte što se događa.
Započnite s učenicima raspravu pitanjem: Što očekujete da će se dogoditi ako pomiješamo klorovodičnu kiselinu i natrijevu lužinu? Raspravu možete voditi online, uz pomoć alata za suradnju i raspravu Tricider. Nakon što učenici izvedu zaključke, zadajte im da osmisle pokus kojim će to provjeriti. Svaka skupina neka izradi svoj radni listić s uputama i pitanjima koja će im pomoći u praćenju pokusa. Radne listiće neka podijele na Google dokumentima, alatu iz paketa Google Disk. Obavezno provjerite i ispravite radne listiće svake skupine te s učenicima raspravite o pogreškama ili propustima. Skupine neka međusobno razmijene radne listiće te radom u skupinama prema opisanim uputama izvedu pokuse. Ako imate interaktivni mjerni uređaj za kemiju, savjetujte učenicima da ga upotrijebe za mjerenja pH-vrijednosti kiseline i lužine prije reakcije, reakcijske smjese tijekom izvođenja pokusa i na završetku reakcije neutralizacije. Nakon što su učenici prema opisanim uputama izveli pokuse, raspravite o uočenim promjenama te definirajte reakciju neutralizacije.
Osim primjera neutralizacije koju su upoznali tijekom pokusa, učenicima navedite još nekoliko soli koje mogu nastati reakcijom odgovarajućih kiselina i lužina. U alatu Match the memory izradite igru memorije u kojoj će učenici povezivati soli s kiselinama i lužinama od kojih su nastali. Primjeri soli mogu biti: kalijev jodid, kalijev klorid, kalcijev klorid, natrijev nitrat, kalcijev karbonat.
Povežite reakciju neutralizacije s primjerima iz svakodnevnog života. Primjerice, s učenicima povedite raspravu o tome kako se mogu ublažiti simptomi žgaravice koja može biti uzrokovana prekomjernim lučenjem želučane kiseline. Napomenite učenicima da uzimanje sode bikarbone samo kratkotrajno ublažava simptome žgaravice. Ako su problemi s žgaravicom jači i česti, potrebno je potražiti liječnički savjet.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti rasprave, uporabe mrežnih alata te izvođenje pokusa i igara.
Tijekom rada u skupinama učenicima s teškoćama ponudite ulogu u skupini i podijelite im zadatke koje mogu uspješno riješiti. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, kao i učenicima s intelektualnim teškoćama, tijekom provedbe pokusa kratko protumačite što se događa u pojedinom trenutku. Nakon pokusa neka u bilježnicu zalijepe slikovni sažetak. Tijekom izvođenja pokusa obratite pažnju na mirise i druge efekte koji mogu uznemiriti pojedine učenike (npr. učenike na spektru autizma i dr.). Potaknite učenike da pokus, kemikalije i pribor snime ili fotografiraju mobitelom.
Ova tema obuhvaća velik broj zanimljivih sadržaja kroz koja učenici mogu proširiti svoja znanja. Primjerice, učenicima predložite da prema uputama, videozapis, izvedu pokus te provjere mogu li se istovremeno u istoj posudi nalaziti kiselina i lužina.
Kuhinjska sol u prošlosti je bila izrazito cijenjena. U nekim zemljama postojao je i porez na upotrebu soli, a primjerice rimski vojnici dio plaće dobivali su u soli. Konzerviranje hrane solju najstariji je način sprječavanja kvarenja hrane. Učenicima predložite da istraže neke poznate načine konzerviranja hrane solju koje nalazimo u nekim područjima u Hrvatskoj. Rezultate istraživanja učenici mogu predstaviti zabavnim stripom izrađenim u digitalnom alatu Pixton.
Kuhinjska sol, koju svakodnevno unosimo u organizam, potrebna nam je za pravilan rast i razvoj. Primjerice, ioni natrija važni su za prijenos živčanih impulsa. No prekomjerno konzumiranje soli može dovesti do zdravstvenih problema te ozbiljno ugroziti naše zdravlje. Mnoge namirnice, primjerice juhe iz vrećice, grickalice, suhomesnati proizvodi i sl. sadržavaju tzv. skrivenu sol. Pretraživanjem mrežnih stranice učenici neka pronađu koliko je grama kuhinjske soli preporučljivo dnevno unositi u organizam. Na naljepnicama različitih prehrambenih proizvoda učenici neka pronađu podatke o količini soli u tim proizvodima. Prikupljene podatke zatim neka usporede te izrade plakat koji će objaviti, uz dozvolu administratora, na mrežnoj stranici škole. Tako će djelovati na ostale učenike, roditelje, ali i širu zajednicu te ih upozoriti na važnost kontroliranja dnevnog unosa soli u organizam. Plakat mogu izraditi uz pomoć digitalnog alata Piktochart.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 22. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.