Uz suradnju s učiteljem Likovnog odgoja organizirajte radionicu na kojoj će se učenici upoznati s tehnikom kaširanja te primjenjujući tu tehniku izrađivati različite oblike i predmete. Za lijepljenje se koristite ljepilom od brašna. Recept za izradu ljepila možete pronaći pretraživanjem mrežnih stranica. Učenici neka snime etape izrade predmeta te u digitalnom alatu Animoto izrade i urede videosadržaje. U dogovoru s administratorom pripremljeni videouradak mogu objaviti na mrežnoj stranici škole. Videouradak može vam poslužiti za uvodnu aktivnost kojom ćete potaknuti učenike na raspravu o tvarima upotrijebljenim u tehnici kaširanja – škrobu i celulozi. Učenici su se već susreli s tim pojmovima. U mrežnom alatu Socrative izradite kviz s tvrdnjama i mogućim odgovorima – točno/netočno. Ako je tvrdnja netočna, učenici je moraju ispraviti. U kvizu povežite sadržaje o škrobu i celulozi koje su učenici usvojili tijekom 5. razreda u predmetu Priroda (stanica, prehrambene navike čovjeka, biljka cvjetnjača) te tijekom 7. razreda u predmetu Biologija (stanica s jezgrom, razvoj biljaka).
Na mrežnoj stranici, izvor 1, možete pronaći upute kako napraviti škrobno ljepilo. Predložite učenicima da kod kuće samostalno prirede škrobno ljepilo od krumpira. Učenicima zadajte da pažljivo prouče opisane upute te izdvoje fizikalne promjene, imenuju upotrijebljene metode razdvajanja sastojaka iz heterogene smjese i imenuju specifično fizikalno svojstvo koje omogućava izdvajanje sastojaka iz te smjese.
Upute za rad s učenicima s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Pri uporabi alata Animoto i Socrative važno je uzeti u obzir da budu dostupni s obzirom na obilježja pojedine teškoće učenika. Poželjno je unaprijed upoznati učenike sa sadržajem odabrane poveznice. Izvor 1 i 2 možete prikazati uz pomoć slikovnog postupka. Vidljivo ga istaknite na klupi učenika ili na panou u razredu. Slike složite slijedom odozgo prema dolje, tako ćete olakšati uvođenje teme većini učenika, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima na spektru autizma.
Pri uporabi sadržaja na predloženim poveznicama dobro je s učenicima raditi individualno, a zatim organizirati rad u paru, radi potpore i usmjeravanja.
Svakako učenicima demonstrirajte način uporabe poveznice te provjerite kako se pojedini učenik snalazi.
Opisane upute prikažite kao slikovni podsjetnik te se koristite jednostavnim grafičkim organizatorom.
Prateći učenike za vrijeme nastave, pripremite dodatna kratka objašnjenja. Rad u paru zahtijeva dobro razrađene uloge i zadatke za pojedinog učenika. Na takav način sprečavate da učenici s teškoćama zauzmu ulogu pasivnog promatrača.
Da bi učenicima objasnili pojmove monomer, polimer i polimerizacija poslužite se lego kockicama ili spajalicama. Prilikom izrade modela lančastih molekula polimera bitno je da sve lego-kockice ili spajalice budu identične. Učenicima najavite da će pokusom otkriti što je monomer u molekuli škroba. Podijelite učenike u skupine te uz pomoć Google dokumenta u alatu Google Disk podijelite upute za izvođenje pokusa.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: epruveta, vodena kupelj, menzura, škrob, destilirana voda, razrijeđena sumporna kiselina, otopina natrijeva hidroksida, otopina bakrova(II) sulfata.
Epruvetu s otopinom škroba, u koju su dodali razrijeđenu sumpornu kiselinu, učenici neka zagrijavaju u vodenoj kupelji. Nakon nekoliko minuta zagrijavanja Trommerovim reagensom mogu dokazati glukozu u otopini. Trommerov reagens, lužnata otopina bakrova(II) sulfata, na početku je plave boje, no nakon zagrijavanja ioni bakra reagiraju s glukozom te dolazi do nastanka crvenosmeđeg taloga bakrova(I) oksida.
Povežite rezultate pokusa s razgradnjom škroba tijekom probave. Na prethodnom nastavnom satu učenike uputite da kod kuće nekoliko minuta u ustima žvaču komad kruha. Digitalnim alatom Todays Meet potaknite raspravu u kojoj će učenici iznositi svoja opažanja. Postavite učenicima i dodatna pitanja za raspravu: primjerice, zašto je važno hranu dobro prožvakati i zašto slina ne smije biti jako kisela (pH-vrijednost sline je od 5,6 do 7,6).
U mrežnom alatu Canva napravite prezentaciju u koju ćete umetnuti slike modela molekule škroba i molekule celuloze te tako objasniti razliku u građi između tih dvaju prirodnih polimera. Učenike potaknite da povežu unutarnju građu molekula sa svojstvima celuloze i škroba.
Nakon što su saznali nove informacije o građi škroba i celuloze, učenici mogu usporediti ta dva prirodna polimera. Za uspoređivanje razlika i sličnosti škroba i celuloze neka učenici naprave Vennov dijagram u digitalnom alatu Wolfram Alfa Widgets.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute za korištenje IKT alata i izvođenje pokusa u radu s učenicima s teškoćama.
Demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice. Potičite rad u paru, pratite uspješnost učenika i prema potrebi ih dodatno usmjeravajte.
U aktivnostima s pokusom Hidroliza škroba planirajte rad u paru. Pri tome je važno da svaki član para bude aktivan sudionik aktivnosti. Radi učenika oštećena vida (slijepi učenici) opisujte postupak izvedbe. Na kraju ponudite sažeti opis, uz slikovni prikaz i prostor za upisivanje zaključka. Aktivnost povezana s kušanjem komadića kruha bit će zanimljiva većini učenika, a svakako se unaprijed informirajte imate li u razredu učenika preosjetljivog na gluten. Takav učenik može donijeti i pojesti svoj komadić kruha bez glutena.
Učenicima s motoričkim oštećenjima osigurajte mjesto u učionici gdje će dobro pratiti izvedbu pokusa, a poželjno i sudjelovati u fazama izvedbe.
Učenike s ADHD-om, poremećajem čitanja i pisanja te intelektualnim teškoćama možete dodatno poticati i usmjeravati tijekom izvedbe pokusa. Pri svemu se koristite kratkim i jasnim uputama. U radu s učenicima s poremećajem iz spektra autizma dobro je osigurati potporu pomoćnika u nastavi te svakako unaprijed dogovoriti na koje će ih načine pomoćnik poticati.
Radom u skupinama učenici će Lugolovom otopinom dokazati prisutnost škroba u različitim namirnicama. Lugolova otopina jest otopina joda u kalijevom jodidu, a ako namirnica sadrži škrob, pojavit će se tamnoplavo obojenje. Učenici neka sami odaberu i pripreme uzorke različitih namirnica. Pripremite im tablicu u koju će stavljanjem oznake + ili – označavati koje namirnice sadržavaju škrob. Za unošenje opažanja koristite se Google tablicama iz paketa Google Disk. Učenici mogu i fotografirati namirnice na koje su nakapali Lugolovu otopinu te digitalnim alatom Kizoa napraviti kolaž koji će podijeliti s ostalim učenicima.
Potaknite raspravu o tome što se događa s celulozom u našem probavnom sustavu, zašto se celuloza ne može razgraditi u našem probavilu, zašto je važno jesti hranu bogatu celulozom te koja je razlika u građi probavila svejeda, mesojeda i biljojeda.
Kako bi ponovili usvojeno znanje, učenici neka odigraju igru u kojoj će razvrstavati različite namirnice bogate škrobom i bogate celulozom. Na mrežnom središtu Learning Apps možete pronaći predložak za izradu igre Group assignment.
Pri obradi podataka primjenom IKT alata važno je uzeti u obzir da odabrani alat bude dostupan učenicima s teškoćama. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabrane poveznice. Naučite ih koristiti se alatom uz dodatnu provjeru hodograma i razumijevanja služenja alatom.
Dobro je korake uporabe prikazati na podsjetniku; učenici ga mogu postaviti na njima pristupačnom mjestu. Novom tehnikom učenici mogu oblikovati različite ukrasne predmete ili velike molekule, a na oblikovanim predmetima mogu istaknuti sastojke.
Dodatne upute za uporabu mrežnih alata i stranica možete pronaći u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na nastavi Biologije, u sklopu nastavne teme Hormoni, učenici su se upoznali s ulogom hormona glukagona, koji izlučuje žlijezda štitnjača. Podsjetite učenike na ulogu toga hormona u održavanju razine šećera u krvi. Radom u parovima učenici neka naprave strip u kojem će na nekoj situaciji iz svakodnevnog života prikazati ulogu pričuvnog polisaharida glikogena u našem tijelu. Za izradu stripa mogu se koristiti digitalnim alatom Pixton. Svoje uratke neka učenici međusobno razmijene te usporede dojmove. Stripove mogu prikupiti te zajedno osmisliti letak ili plakat kojim će obilježiti Međunarodni dan sporta, koji se obilježava 25. svibnja, te osvijestiti važnost fizičke aktivnosti radi sprječavanja nekih bolesti, primjerice šećerne bolesti. Plakate/letke učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Plakate možete iskoristiti i za organizaciju i najavu Dana sporta u školi.
U uputama za rad s učenicima s teškoćama koje se nalaze u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći na koji način poticati učenike tijekom uporabe IKT alata i izrade plakata.
Učenike podijelite u skupine. Potaknite ih da olujom ideja osmisle sadržaj plakata. Kratkim pitanjima i ključnim riječima potaknite ih na pretraživanje podataka za potrebe izrade plakata. Učenicima koji su sporiji (npr. učenici s intelektualnim teškoćama, učenici na spektru autizma) umjesto pretraživanja podataka možete ponuditi da među pripremljenim podatcima (slike, kratki tekstovi ili zanimljivosti) odaberu onaj koji najbolje odgovara glavnoj temi. Dovršene plakate mogu predstaviti svi članovi skupine.
Molekule glukoze koje nastaju procesom fotosinteze polimeriziraju te formiraju zrnca škroba u sjemenkama, plodovima, podzemnim stabljikama i korijenu. Zanimljivo je da svaka vrsta biljaka ima škrobna zrnca karakterističnog oblika. Priredite učenicima zadatak u kojem će preuzeti ulogu forenzičara te na temelju „prikupljenih dokaza“ doći do rješenja slučaja. Pripremite mikroskopske preparate škrobnih zrnaca različitih biljaka, primjerice krumpira, kukuruza i graha. Mikroskopske preparate označite oznakama: dokaz 1., dokaz 2. i dokaz 3. Zadatak je da mikroskopiranjem preparata te proučavanjem škrobnih zrnaca učenici otkriju kojim biljkama škrobna zrnca pripadaju. Ako imate mikroskop s flexx kamerom, učenici mogu mikroskopske preparate i fotografirati. Na mrežnim stranicama potražite mikroskopske slike škrobnih zrnaca različitih biljka te ih priredite učenicima za uspoređivanje, primjerice izvor 2.
Uputite učenike da pretraživanjem mrežnih stranica pronađu više podataka o biljci pamuk (lat. Gossypium spp.), od koje se proizvode pamučna vlakna. Učenici neka istraže za što se još upotrebljava celuloza, a rezultate istraživanja neka predstave plakatom koji će izraditi u digitalnom alatu Piktochart.
Na izvoru 3 možete pronaći pokus kojim će učenici povezati sadržaje povezane sa škrobom i procesima koji se događaju u našem tijelu tijekom probave. Predložite zainteresiranim učenicima da samostalno izvedu pokus te izvijeste ostale učenike o rezultatima pokusa. Za izradu izvještaja učenici se mogu koristiti online alatom Piktochart.
Postupak pripreme mikroskopskih preparata škrobnih zrnca:
Oštrim nožićem potrebno je sastrugati malo škrobnih zrnca iz sjemenke kukuruza, sjemenke graha i gomolja krumpira, staviti ih na predmetna stakalca u kapljicu destilirane vode te ih prekriti pokrovnim stakalcima.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 22. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.