Kako bi učenici lakše istražili što su koloidni sustavi i koje vrste sustava postoje, pripremite im PowerPoint prezentaciju u kojoj na temelju fotografije trebaju zaključiti od koje se disperzne faze i disperznog sredstava sastoje koloidni sustavi u svakodnevnom životu. Svoje odgovore neka upišu u tablicu, koju možete napraviti unutar iste prezentacije. Naziv koloidnog sustava može se istražiti s pomoću Google preglednika umetanjem fotografije u pretraživač. Usvojenost sadržaja provjerite kvizom koji možete načiniti u alatu Kahoot, ili primjerice, odigrati već pripremljen kviz u tom alatu.
Napomena: Kako biste mogli upravljati kvizom, prethodno se registrirajte na Kahoot.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Tyndallov učinak karakterističan je za koloidne sustave. U većini udžbenika za srednju školu nalazi se uputa kako napraviti želatinu. Uputite učenike da naprave želatinu, a uporabom lasera na pripremljenoj želatini moći će opaziti i Tyndallov učinak. Ako učenici ne mogu izvesti pokus u učionici, snimite za njih videozapis pokusa i dodijelite mu komentare ili oznake na mjestima gdje želite nešto posebno istaknuti. Pri tome se služite alatom VideoAnt. Tako napravljen videozapis po potrebi možete izmjenom komentara prenamijeniti u najavni poziv za kemijsku grupu ili otvoreni dan u vašoj školi. Osim izrade želatine, učenici mogu napraviti koloidnu otopinu srebrova klorida ili koloidnu otopinu sumpora. U navedenim pokusima, osim Tyndallova učinka, mogu proučavati i rast čestica faze u koloidnom sustavu. Učenike koji pokazuju veći interes za temu uputite da upotrebom prehrambenih boja pri izradi želatine i lasera različitih boja istraže mogućnosti primjene Tyndallova učinka u fizici, matematici i likovnoj umjetnosti.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Zadajte učenicima da na mrežnim stranicama istraže koji je način vožnje u magli najsigurniji. Preporučite im koje pojmove da upišu u pretraživač (magla, Kako voziti u magli?, Vožnja po magli, Sigurna vožnja u magli…). Učenicima je potrebno dati konkretnu uputu s razrađenim hodogramom koji omogućuje samostalno pretraživanje. Informacije mogu saznati i ako se obrate Hrvatskom autoklubu ili pretraživanjem njihovih stranica. Prikupljene podatke mogu prezentirati ostatku razreda s pomoću alata PowerPoint ili Prezi. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoće (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru.
Učenici mogu potražiti recepte za namirnice koje su po svom sastavu koloidni sustavi ili sadržavaju koloidne sustave (kolači sa želatinom, majoneza, čokolada…). U njima mogu izdvojiti metode priprave tih koloidnih sustava i njihova svojstva. Učenicima pripremite tablicu ključnih pojmova koje trebaju istražiti u receptima (emulgator, sol, gel…). Ideju za traženje recepata mogu pronaći na mrežnim stranicama, primjerice izvor 1. Na temelju prikupljenih recepata možete napraviti Koloidnu kuharicu u obliku PDF dokumenta. Učenici mogu recepte napisati u Word dokumentu, pa takav dokument sačuvati u PDF obliku. Ako želite spojiti više PDF dokumenata, možete to učiniti u online programu PDFMerge. Ako posjedujete Mac računalo, možete napraviti digitalnu kuharicu u programu iBooksAuthor. Učenike dodatno motivirajte za izradu kuharice tako da im omogućite da svoje recepte i jela predstavite na školskim okupljanjima kao što su Dan kruha ili božićni sajam.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Važno je svim učenicima dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Primjerice, za izradu prezentacije o koloidnim kolačima i bombonima učenicima predložite strukturu: naslov, cilj ispitivanja, pribor i materijal, opis postupka, zaključak. Možete osmisliti i nastavni listić / istraživački zadatak. Prikupljanje podataka s pomoću IKT alata pogodna je aktivnost za učenike, a pri svemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i prikupljanju podataka (dostupnost, pristupačnost, vidljivost i dr.). Dobro je organizirati rad u paru ili malim skupinama. Demonstrirajte način uporabe pojedine poveznice i IKT-a, pripremite uputu u koracima te provjerite kako se učenik snalazi.
Snimite ili pronađite videozapis koji prikazuje rad uređaja za dijalizu i s pomoću njega napravite videolekciju u alatu Edpuzzle. Pitanja prema potrebi prilagodite različitim skupinama učenika. Načelo dijalize učenici mogu predočiti i pokusima u kojima će propuštati otopine različitih tvari kroz cijev za dijalizu (dodatne upute nalaze se u metodičkom priručniku). Ako su učenici na dovoljno visokoj razini digitalne zrelosti, možete im prema načelu obrnute učionice dati da sami na mrežnim stranicama istraže koji je princip rada bubrega te da naprave plan izrade njegova modela. Zatim ga na satu mogu napraviti i usporediti s modelima ostalih učenika.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabranih IKT poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Svakako demonstrirajte i način uporabe pojedine poveznice i provjerite kako se učenik snalazi. U nastavi se preporučuje rad u paru ili malim skupinama, pri čemu učenici zajedno pripremaju prezentaciju na zadanu temu. Za aktivnost gledanja videozapisa učenicima s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Tijekom gledanja videozapisa učenicima se mogu podijeliti sažeti predlošci koji ih upućuju na ciljano gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja.
Elektroforeza je metoda koja se upotrebljava u forenzici, a temelji se na putovanju čestica kroz podlogu, koja je najčešće gel. Učenici mogu na mrežnim stranicama istražiti koja se svojstva koloidnih sustava primjenjuju u elektroforezi i koja je njezina primjena u forenzici. Za to im mogu poslužiti mrežne stranice koje se bave forenzikom, primjerice izvor 2. ili istraživanje u virtualnom laboratoriju. Informacije mogu pronaći i na mrežnim stranicama Centra za forenzična ispitivanja,istraživanja i vještačenja „Ivan Vučetić“ ili u izravnom kontaktu s njima. S obzirom na trud koji djelatnici Centra ulažu u edukaciju učenika u osnovnim i srednjim školama, možete pokušati i dogovoriti gostovanje forenzičara koji će učenicima predstaviti upotrebu metode ili napraviti malu radionicu.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabranih IKT poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Svakako demonstrirajte način uporabe pojedine poveznice i provjerite kako se učenik snalazi. U nastavi se preporučuje rad u paru i malim skupinama.
Učenike koji žele više uputite da istraže zašto su koloidne micele važne za mehanizam pranja sapuna i deterdženata. Usmjerite ih na digitalne obrazovne sadržaje povezane s načelom rada sapuna i deterdženata dostupne na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija nastavnici (str. 7–8). U istraživanju se učenici mogu služiti i izvorom 3. Na primjeru smjese vode i ulja uz dodatak deterdženta učenici mogu izvesti pokus u kojem će dodatno proučiti mehanizam pranja sapunom i deterdžentom te kako emolgator utječe na međufaznu napetost.
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.