U hladnim zimskim danima, osim toplih rukavica, spas za promrzle prste donose jastučići za grijanje. Na kojem principu djeluju, kako se mogu izraditi, te kako se mogu obnoviti može biti dobra tema na kojoj se može istražiti termodinamički aspekt otapanja soli i njegova primjena u svakodnevnom životu. Materijal za navedeno istraživanje (tj. učenje istraživanjem) možete pripremiti i podijeliti pomoću stranice Go Lab . Npr. možete im zadati da na temelju nekoliko predloženih soli, istraže koja bi sol bila najpogodnija za izradu jastučića za grijanje. U materijal koji ćete im pripremiti možete staviti poveznicu na simulaciju otapanja soli u vodi (Heat of solution experiments Dissolving ionic salts in water in a calorimeter). Iako je stranica Go Lab na engleskom jeziku, omogućuje vam da materijal koji izrađujete bude na hrvatskom jeziku. Sličnu mogućnost, tj. pripremu materijala za nastavu temeljenu na istraživanju imali ste i ako ste bili uključeni u projekt Inspiring Science Education. Primjer materijala koji je napravljen unutar projektne stranice možete vidjeti na izvoru 1. Vrlo je važno da pažljivo osmislite materijal kako bi učenici zaista učili istražujući navedeni koncept, umjesto da im ponudite gotova rješenja.
Nakon provedenog istraživanja bilo bi dobro da učenici naprave svoj primjerak jastučića za grijanje i kroz izradu ponove istraživane koncepte, a upute za takav pokus dostupne su vam na izvoru 2. Svaki učenik neka dokumentira fotografijom jastučić za grijanje koji je načinio i fotografiju podijeli s drugim učenicima koristeći online alat Padlet. Tako ćete dobiti izložbu učeničkih radova koju jednostavno možete predstaviti stručnom aktivu škole.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da pojedini alati budu dostupni učeniku s obzirom na teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Zbog svega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Svakako demonstrirajte način uporabe poveznice i provjerite kako se učenik snalazi.
Jastučići za grijanje dostupni na našem tržištu uglavnom sadrže prezasićenu otopinu natrijeva acetata. Ako otopina nije prezasićena, jastučić neće funkcionirati. Što znače pojmovi zasićena, nezasićena i prezasićena otopina, te kako se takve otopine mogu pripremiti, učenici mogu istražiti prema principu obrnute učionice. Takav princip rada je koristan, jer učenici mogu raditi svatko u svom vremenskom okviru, ovisno o individualnim sposobnostima i predznanju. Digitalni obrazovni sadržaj za proučavanje navedenih pojmova možete pronaći na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu “Nikola Tesla” – Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija nastavnici, Jednadžba kemijske reakcije i računanje u kemiji, Izražavanje sastava otopine, str. 4. (Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu Nikola Tesla potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.)
Ovisno o tome na kojim primjerima i problemima će se primjenjivati znanje usvojeno kroz učenje putem obrnute učionice, materijal možete proširiti s još povezanih pojmova koje će učenici trebati za svladavanje nekog problema. Npr. kao priprema za aktivnost Identificiraj me, možete zadati učenicima da za domaću zadaću (prema principu obrnute učionice) istraže pojmove: teško topljiva sol, talog i konstanta produkta topljivosti. Važno je birati primjere u kojima će se naglasiti kako nam poznavanje navedenih pojmova pomaže u svakodnevnom životu.
U alatu EDpuzzle ) možete izraditi i vlastite videolekcije s pomoću postojećih videozapisa. Alat omogućuje dodavanje vlastitih komentara i zvučnoga zapisa postojećem videozapisu. Time ćete učenicima olakšati usvajanje novih pojmova i smanjiti mogućnost stvaranja pogrešnih predodžbi.
Ako nemate odgovarajući videozapis, možete učenicima pripremiti videoprezentaciju pomoću alata Moovly.
Pripremljene materijale možete podijeliti učenicima putem Google Diska. Vrlo je važno da pažljivo osmislite materijal koji ćete upotrebljavati u obrnutoj učionici kako bi ishodi predviđeni u aktivnosti zaista bili ostvareni. Primjenom obrnute učionice možete se na nastavi više posvetiti primjeni znanja i rješavanju problema.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima unaprijed možete ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Kad u nastavi planirate stvaranje mrežnih stranica, obavezno uputite učenike s teškoćama kako da na jednostavan način to učine. Pri svemu je važno izraditi predložak s preglednim i jasnim uputama, razrađen u koracima. Učenici mogu samostalno raditi ovisno o sposobnostima: jedni mogu izrađivati stranicu, drugi davati prijedloge i sl.
Popularnost forenzičkih serija možete iskoristiti za proučavanje analitičke kemije, u kojoj nastajanje teško topljive soli često ukazuje na prisutnost određenih iona u otopini. Uvođenjem elemenata igrifikacije učenike stavljate u ulogu inspektora i potičete ih da upotrebljavaju kemijsko znanje (ili ga stječu) za potrebe rješavanja policijskog slučaja. Kao svim pravim istražiteljima, učenicima će biti potrebni tableti za vođenje forenzičkih zabilježbi i dodatni materijal u kojem će naći upute o načinu obrade mjesta zločina i uzoraka. Takav materijal možete izraditi pomoću alata Kotobe. U njihov “forenzički priručnik” možete staviti izdvojene analitičke metode za dokazivanje aniona i kationa, te mali rječnik pojmova koji su im potrebni za rješavanje slučaja (teško topljive soli, konstanta produkta topljivosti…). Isto tako, možete snimiti i pomoću Kotobe alata staviti u materijal videozapise s izgledom nekih analitičkih proba (gorenje plamena, stvaranje obojenih taloga…). Sadržaj iz analitičke kemije potreban za ovu aktivnost, učenici mogu potražiti i na mrežnim stranicama, no nužno je upozoriti ih da koriste upute za analizu samo s pouzdanih mrežnih stranica, kao što je izvor 3. ili izvor 4.
Za inspiraciju, na izvoru 5. možete vidjeti primjer forenzičke priče u kojoj učenik treba znanje o teško topljivim solima. No s obzirom na to da imate mogućnost stvaranja vlastite priče, slobodno je možete proširiti i na druge aspekte svojstava soli i njihovih otopina, kao što su koligativna svojstva. Posebno se preporučuje da se u priči upotrebljavaju soli s kojima se učenici susreću i koje upotrebljavaju u svakodnevnom životu.
Na temelju igre učenike podijeliti u skupine i uputiti ih da prema pripremljenim materijalima naprave kviz iz analitičke kemije i forenzike s naglaskom na teško topljivim solima. Kvizove provodite kao igru Svemirska utrka u alatu Socrative.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Svaku igru u nastavi (npr. kviz) treba osmisliti i probno odigrati s učenikom s teškoćama kako bi učitelj bio siguran je li učenik razumio igru, odnosno je li razumio upute i pravila. Posebice se to donosi na igre koje se baziraju na asocijacijama, a one su često prisutne u kvizovima.
Barijeva kaša – otrov ili lijek? Koju sol uzeti kada vas muči žgaravica? Sve su to pitanja o kojima većina ljudi ne razmišlja dok ih na to ne primora nevolja. Soli se od davnina upotrebljavaju u medicinske svrhe. Neke kao dio kućne ljekarne, a druge u specijaliziranim laboratorijima. Kako nam poznavanje biogenog utjecaja soli može pomoći u poboljšanju života i zdravlja učenici mogu istražiti u manjim skupinama (npr. tri učenika). Zadajte im da organiziraju zbirku soli koje se upotrebljavaju u medicini. Svaka skupina treba istražiti djelovanje i upotrebu jedne soli u medicinske svrhe. Upotrebom alata za komunikaciju, primjerice Trello, učenici neka se međusobno dogovore tko će istraživati koju sol kako ne bi došlo do preklapanja sadržaja. Nekoliko učenika može se baviti poslovima suradnje i koordinacije među skupinama. Kako se vaša zbirka ne bi pretvorila u puko nabrajanje soli, važno je među navedenim solima pronaći što više poveznica koje će biti integrirane u njezin sadržaj. Zbirka se može izraditi u alatu Kotobee ili u obliku stripa u alatu Pixton. Kako te soli izgledaju u stvarnosti sa svojim učenicima možete pogledati posjetom nekoj obrazovnoj ustanovi s bogatom mineraloškom zbirkom, kao što je Hrvatski prirodoslovni muzej .
Barijeva kaša – otrov ili lijek? Koju sol uzeti kada vas muči žgaravica? Sve su to pitanja o kojima većina ljudi ne razmišlja dok ih na to ne primora nevolja. Soli se od davnina upotrebljavaju u medicinske svrhe. Neke kao dio kućne ljekarne, a druge u specijaliziranim laboratorijima. Kako nam poznavanje biogenog utjecaja soli može pomoći u poboljšanju života i zdravlja učenici mogu istražiti u manjim skupinama (npr. tri učenika). Zadajte im da organiziraju zbirku soli koje se upotrebljavaju u medicini. Svaka skupina treba istražiti djelovanje i upotrebu jedne soli u medicinske svrhe. Upotrebom alata za komunikaciju, primjerice Trello, učenici neka se međusobno dogovore tko će istraživati koju sol kako ne bi došlo do preklapanja sadržaja. Nekoliko učenika može se baviti poslovima suradnje i koordinacije među skupinama. Kako se vaša zbirka ne bi pretvorila u puko nabrajanje soli, važno je među navedenim solima pronaći što više poveznica koje će biti integrirane u njezin sadržaj. Zbirka se može izraditi u alatu Kotobee ili u obliku stripa u alatu Pixton. Kako te soli izgledaju u stvarnosti sa svojim učenicima možete pogledati posjetom nekoj obrazovnoj ustanovi s bogatom mineraloškom zbirkom, kao što je Hrvatski prirodoslovni muzej .
Učenici koji žele znati više mogu pomoću aplikacije Go Lab osmisliti pokus kojim će odrediti koliko iznose molarne entalpije otapanja pojedinih soli, provesti eksperimentalno osmišljeni pokus te na temelju rezultata napraviti tablicu molarnih entalpija otapanja soli.
Razdvajanje dviju soli u smjesi dobra je ilustracija primjene poznavanja topljivosti soli u svrhu odjeljivanja sastojaka smjese. Štoviše, pri tome se ističe da otopina može biti zasićena s obzirom na jedan otopljeni sastojak, ali nezasićena s obzirom na druge. Učenicima koji žele znati više možete zadati da osmisle pokus kojim bi će razdvojiti smjesu kalijeva nitrata i natrijeva klorida.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.