Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Veće od sedam!

Naziv predmeta
Kemija

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • baza
  • hidroksid
  • lužina
  • konstanta disocijacije baze
  • neutralizacija
  • pH-vrijednost
  • titracija

„Sve su lužine hidroksidi, ali svi hidroksidi nisu lužine“

Učenici kod kuće proučavaju pojmove baza, hidroksid, lužina uz pomoć uputa koje ste im pripremili kako bi o njima mogli aktivno raspravljati na satu. Pripremite radni listić s uputama kako voditi bilješke o pregledanim videozapisima, pitanjima na koja trebaju odgovoriti u vezi sa zadanom temom i označavanjem pitanja na koje nisu pronašli odgovor ili im odgovor nije bio dovoljno jasan, što će potaknuti raspravu u učionici. Učenike uputite na pretraživanje mrežne tražilice Google znalac po ključnim pojmovima: baza, lužina i hidroksid, uporaba lužina i hidroksida. Prikupljene informacije učenici mogu urediti tako da izrade interaktivni videozapis u alatu Edpuzzle, koji će prikazati u uvodnom dijelu sata.

S ciljem uvježbavanja nastavnog sadržaja učenike uputite na uporabu digitalnih obrazovnih sadržaja na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Kemija učenici, Kiseline, baze i soli, Svojstva baza. (Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.)

Učenicima možete zadati da za domaću zadaću izrade lentu vremena s kronološkim prikazom teorija o kiselinama i bazama u alatu Tiki-Toki. Usmjerite ih da pri tome upotrebljavaju provjerene podatke koje mogu pronaći na mrežnoj tražilici Google znalac ili u stručnoj literaturi. Lentu vremena, nakon uvida učitelja i uz pomoć administratora neka učenici postave na školsku mrežnu stranicu u dijelu koji se odnosi na aktivnosti povezane s nastavom Kemije.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Princip obrnute učionice nudi mogućnost promjene uloga učitelja i učenika, od onog koji se pretežno služi reproduktivnim mišljenjem prema onom koji se služi samostalnim mišljenjem, odnosno važna je promjena uloge učitelja od direktivnog na onog koji potiče sve učenike u razredu. U vezi s obrnutom učionicom, učenici s teškoćama moraju sve nove pojmove prvo svladati u školi, a  kod kuće mogu ponavljati i vježbati. Već pri planiranju nastave primjenom IKT alata vodite računa o učenicima s teškoćama. Uvijek težite da učenici s teškoćama usvajaju znanje u skladu sa svojim sposobnostima, da pokažu znanje koje su stekli, da budu aktivni te da dožive uspjeh.  Za aktivnost gledanja videozapisa učenicima s teškoćama najavite videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima unaprijed ispričajte ili pročitajte tekst povezan sa sadržajem i provjerite razumijevanje.

Prikupljanje podataka o ključnim pojmovima predmetnog scenarija poučavanja primjenom predloženih IKT alata (rječnik, e-Kemija i dr.) pogodna je aktivnost za sve učenike, no vodite računa o semantičkoj prikladnosti definicija i načinu na koje ih učenici spoznaju, npr. kod učenika s oštećenjima vida, oštećenjima sluha i motoričkim oštećenjima. Dogovorite načine analiziranja podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Ponudite jednostavne T-tablice ili druge grafičke organizatore (npr. grozdove) kako bi učenici lakše zapisali ključne riječi uz određenje predloženih pojmova. Uvijek vodite brigu o tome da predloženi alati budu dostupni učenicima s obzirom na primarnu teškoću (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike unaprijed upoznajte sa sadržajem poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagodite teškoći učenika. Demonstrirajte učenicima način uporabe poveznice i provjerite kako se pojedini učenik snalazi. Pripremite kratke upute za izradu prezentacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

„Sve su lužine hidroksidi, ali svi hidroksidi nisu lužine“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti primjere i uporabu baza u svakodnevnom životu
  • definirati baze po Arrheniusovoj, Brønsted-Lowryjevoj i Lewisovoj teoriji
  • prikazati kemijsku jednadžbu disocijacije baza te imenovati nastale katione
  • razlikovati jake i slabe baze
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Bezbojan i oštar!

Zadužite dva učenika da snime pokuse o dobivanju amonijaka, NH3(g), i amonijeve lužine, NH4OH(aq), koje izvodi učitelj upotrebljavajući opis i upute iz važećih udžbenika kemije za srednju školu. 

Pokus 1. Dobivanje amonijaka (demonstracijski pokus)
Pokus 2. Dobivanje vodene otopine amonijaka (demonstracijski pokus)

Učenici koji su snimili pokus s učiteljem uređuju snimljeni videouradak u alatu Animoto: dodaju tekstualne dodatke i pojašnjenja pojmova ionizacija, ionizacija jake i slabe baze, konstanta ionizacije. Učenici se pri tome mogu poslužiti online Kemijskim rječnikom te sadržajima dostupne na izvoru 1. Uređenu snimku učenici mogu naknadno objaviti uz pomoć administratora na mrežnoj stranici škole za. Pitanja za promišljanje koja prate tijek pokusa objavite na zidu Tricider, na kojem će svi učenici iznositi svoje mišljenje i pisati o svojim stavovima. Pozovite ih da komentiraju odgovore svojih suučenika argumentima za i protiv. Podsjetite ih da tijekom uređivanja videozapisa uvrste zanimljive komentare suučenika iz rasprave vođene na zidu Tricidera.

Tekst uz animaciju: Otapanjem amonijaka u vodi nastaje nešto amonijevih, NH4+(aq), i hidroksidnih, OH–(aq), iona, no većina molekula ostaje nepromijenjena pa je otopina amonijaka, NH3(aq), slaba lužina. Suprotan je primjer otapanje natrijeva hidroksida, NaOH(s), u vodi, pri čemu nastaje natrijeva lužina, NaOH(aq), koja je potpuno disocirana i stoga jaka lužina.

Učenici na temelju animacije trebaju pri uređivanju videozapisa u predloženom alatu napisati reakcije ionizacije amonijaka (slaba baza) i natrijeva hidroksida, NaOH(aq).

2D i 3D strukturu amonijeva iona, NH4+(aq), te fizikalna i kemijska svojstva, učenici mogu istražiti na temelju podataka dostupnih u otvorenim kemijskim bazama podataka, primjerice, PubChem

Skupinu učenika koja pokazuje nešto veće zanimanje za baze uputite da samostalnim proučavanjem stručne literature istraže neke primjere organskih spojeva koji imaju bazična svojstva. O alkaloidima kao što su kafein, nikotin, heroin i dr. učenici mogu raspraviti na platformi Collaborize Classroom prema uputama, zadatcima i aktivnostima koje učitelj postavi.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Svaki novi pojam istražen predloženim alatima ili videozapisom treba biti popraćen i slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Alati na engleskome jeziku trebaju biti prevedeni, prikazani u obliku jasnog sažetka. Sadržaje prezentirajte na učenicima dostupan način, a za većinu ih vizualno podržite (slika, shema, umna mapa i sl.). Za učenike s intelektualnim teškoćama pri obradi novih sadržaja upotrebljavajte različite vrste dodatnih podražaja (vidne, slušne, taktilne poticaje). Sustavno provjeravajte jesu li učenici razumjeli nastavni sadržaj, pojmove i definicije i prema potrebi ponudite dodatna objašnjenja. Za učenike s teškoćama predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a naročito apstrakcija. Postupno ih uvodite u samostalan rad na poznatim primjerima. Neka aktivnosti s pokusima budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini. Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s disleksijom i disgrafijom, učenike s teškoćama iz spektra autizma, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost uz stalnu provjeru razumijevanja. U zadacima računanja potrebno je osigurati podsjetnike s formulama i koracima rješavanja zadataka i prema potrebi računanje olakšati uporabom kalkulatora ili drugih pomoćnih alata za računanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Bezbojan i oštar!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prikazati kemijsku jednadžbu disocijacije baza te imenovati nastale katione
  • razlikovati jake i slabe baze
  • objasniti pojam pH-vrijednosti
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Jak, jači, najjači!

Zadužite dva učenika da fotografiraju sve korake u izvedbi pokusa ispitivanja svojstava amonijeve lužine, koji demonstrirajte uz pomoć opisa i uputa iz važećih udžbenika kemije za srednju školu. Fotografije učenici mogu iskoristiti tijekom izrade online prezentacije.

Pokus 3. Ispitivanje svojstava vodene otopine amonijaka (učenički pokus)

Napomena: Opis pokusa možete pronaći i na izvoru 2. e-Škole. Za upoznavanje pH-vrijednosti lužnatih otopina koje upotrebljavamo u svakodnevnom životu učenike uputite da se služe simulacijom  na mrežnoj stranici Chemistry – PhET Simulations. Svojstva baza, ali i kiselina, učenici mogu upoznati i usporediti služeći se simulacijom na mrežnoj stranici Chemistry – PhET Simulations. 

Svim navedenim alatima i poveznicama učenici se mogu služiti tijekom izrade online prezentacije u alatu Emaze, kojom će prikazati rezultate pokusa. Predložene alate učenici mogu upotrijebiti i za prikaz rezultata pokusa reakcije neutralizacije.

Pokus 4. Neutralizacija natrijeve lužine sumpornom kiselinom (demonstracijski pokus)

Titracija je postupak određivanja koncentracije uzorka određenog volumena dodavanjem otopine poznate koncentracije kojoj se mjeri volumen. Kao pomoć pri izračunu i opisivanju volumetrijskih metoda učenicima mogu poslužiti digitalni obrazovni sadržaji;  izvor 3. i izvor 4.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Svaki novi pojam istražen predloženim alatima, videozapisom ili pokusima treba biti popraćen i slikovnim materijalom i jasnom definicijom, a alati na engleskome jeziku trebaju biti prevedeni i prikazani u obliku jasnog sažetka. Sadržaje prezentirajte na učenicima dostupan način, a za većinu ih i vizualno podržite (slika, shema, umna mapa i sl.). Za učenike s intelektualnim teškoćama pri obradi novih sadržaja upotrebljavajte različite vrste dodatnih podražaja (vidne, slušne, taktilne poticaje). Sustavno provjeravajte jesu li učenici razumjeli nastavni sadržaj, pojmove i definicije te prema potrebi ponudite dodatna objašnjenja. Za učenike s teškoćama predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a posebice apstrakcija. Postupno ih uvodite u samostalan rad na poznatim primjerima. Prilagodite zahtjeve za prepisivanje ili zapisivanje i osigurajte kratke provjere naučenog gradiva. S učenicima s poremećajem iz spektra autizma naučeno provježbajte u različitim situacijama (prikažite slikovno, s kratkim rečenicama o gradivu). Vodite računa o kontekstima s različitim osobama kao što su pomoćnici u razredu, učitelji ili nastavnici na zamjeni i suučenici u razredu zbog otežane generalizacije.

Aktivnosti s pokusima trebaju biti smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini, uvijek uz dodatne mjere sigurnosti i pristupačnosti radnoj podlozi. Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s disleksijom i disgrafijom, učenike s teškoćama iz spektra autizma, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost. Računanje olakšajte uporabom kalkulatora, podsjetnika i drugih prikladnih alata za jednostavnu izvedbu zadataka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jak, jači, najjači!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati jake i slabe baze
  • objasniti pojam pH-vrijednosti
  • povezati pH-vrijednosti tvari s njezinom uporabom u svakodnevnom životu
  • objasniti pojam reakcije neutralizacije
  • opisati titraciju kao metodu kvantitativne kemijske analize
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Nužni smo!

Neka predznanja o lužinama učenici imaju iz osnovne škole. Dinamičan i zanimljiv prikaz uporabe različitih lužina, od procesa saponifikacije, izvor 5., u građevinarstvu, izvor 6., u zaštiti biljaka i dezinfekciji otpadnih voda učenici mogu izraditi kao domaću zadaću u alatu za izradu umnih mapa Mindomo te ga prikazati u razredu tijekom obrade teme.

Učenike usmjerite da obvezno pri uređivanju prikaza o uporabi baza istaknu i mjere opreza kojih se potrebno pridržavati u radu s kiselinama i lužinama. U tome im može pomoći i sadržaj stručnoga članka Rad s kiselinama i lužinama (Sigurnost: časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 2016., 58 (3), str. 271–272.), dostupan na izvoru 7. Učenici neka pročitaju članak na poveznici i potom naprave strip u alatu ToonDoo. Kadrovi stripa na edukativan način trebaju upozoriti učenike na mjere opreza kojih se valja pridržavati u radu s kiselinama i bazama. Učitelj u ulozi moderatora treba prije izrade stripa u predloženom alatu stručno pregledati scenarij stripa – procijeniti kvalitetu pripremljenog materijala te upozoriti na uočene propuste. Tako jednom pripremljeni digitalni obrazovni sadržaj može se po potrebi ponoviti i više puta prikazati u razredu, pogotovo prije učenikova izvođenja pokusa, kako bi se izbjegle pogreške koje ponekad mogu biti i kobne. S ciljem ponavljanja sadržaja pripremite kviz za učenike u alatu Socrative.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

S ciljem ostvarivanja suradničkoga poučavanja, rasporedite učenike u parove ili manje skupine (tri do četiri učenika) te ih prema vašim uputama usmjerite na istraživanje tema, npr. Organske baze Superbaze. Poslužite se poveznicama koje nude informacije o važnosti otkrića superbaza, a povezane su s istraživanje hrvatskih znanstvenika s Instituta Ruđer Bošković, izvor 8. i izvor 9.  Zajedničku suradnju tijekom istraživanja zadane teme učenici mogu ostvariti uporabom online alata Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nužni smo!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti primjere i uporabu baza u svakodnevnom životu
  • povezati pH-vrijednosti tvari s njezinom uporabom u svakodnevnom životu
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  3. V. Tomišić, T. Preoĉanin, N. Kallay (2011.): Osnove fizikalne kemije
  4. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga
  5. Sikirca, M(2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.