Kao aktivnost predučenja prije obrade nastavne teme učenicima se može zadati da za domaći rad pogledaju videozapis Redukcija bakrova(II) oksida koji je dostupan u online udžbeniku e-Kemija. Na taj će se način učenici prisjetiti prethodno usvojenih pojmova oksidacija i redukcija te obradu novih sadržaja usmjeriti prema smislenom učenju. Metodom rada „obrnute učionice“ učenici na temelju predznanja povezanog s procesima oksidacije i redukcije trebaju za nastavni sat pripremiti prezentaciju o redoks-procesima koji su im poznati iz svakodnevnog života, primjerice gorenje, hrđanje, eksplozije i dr., te podijeliti svoj uradak na Google Disku, a prezentirati ga mogu iz „oblaka“ ili upotrebom alata za online prezentacije, primjerice Prezi ili Emaze.
Napomena: Aktivnost A može se ostvariti i kao domaća zadaća nakon obrađene nastavne teme u svrhu utvrđivanja nastavnoga sadržaja. U tom slučaju predloženi videozapis Redukcija bakrova(II) oksida može poslužiti kao uvod u nastavni sat.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena, koja će olakšati gledanje odabranog filma. Nakon gledanja učenici mogu dati kratke odgovore. Tijekom gledanja filma slijepi učenici mogu slušati; ako postoje promjene (mjesto događanja, pojave, likovi koji govore i sl.), potrebno je usmjeriti pažnju učenika. Poželjno je pripremiti tekst prije gledanja filma, koji treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice).
Za određivanje oksidacijskog broja stanja prikažite animirani film koji slikovito objašnjava pojam prijenosa elektrona, odnosno izmjene elektrona između dvaju redoks-sustava.
Tekst uz videozapis: Reakcija između srebra i sumpora, pri čemu nastaje srebrov sulfid, jest oksidacijsko-redukcijska reakcija. Pri kontaktu atoma srebra s atomima sumpora dolazi do prijenosa elektrona; elektroni iz atoma srebra prelaze u elektronski omotač atoma sumpora. Atom srebra otpuštanjem jednog elektrona postaje kation i pritom se oksidira. Otpuštene elektrone prima atom sumpora te kažemo da se sumpor reducira – postaje anion. Budući da u reakciji između srebra i sumpora dolazi do otpuštanja (oksidacije) odnosno primanja (redukcije) elektrona, taj tip kemijske reakcije nazivamo oksidacijsko-redukcijska reakcija.
Poželjno je izraditi vlastitu tablicu u aplikaciji Table Generator za temeljne smjernice u određivanju oksidacijskih brojeva stanja ili upotrijebiti kalkulator oksidacijskih brojeva. Za uvježbavanje određivanja oksidacijskih brojeva stanja izradite kviz s pitanjima i zadacima služeći se alatom Kahoot.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena, koja će olakšati gledanje odabranog filma. Nakon gledanja učenici mogu dati kratke odgovore. Tijekom gledanja filma slijepi učenici mogu slušati; ako postoje promjene (mjesto događanja, pojave, likovi koji govore i sl.), potrebno je usmjeriti pažnju učenika. Poželjno je pripremiti tekst prije gledanja filma, koji treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice). Provjerite probnom igrom ili zadatkom jesu li učenici razumjeli pravila kviza, u protivnom unesite izmjene.
Za pokus je potrebno pripremiti: laboratorijsku čašu, željeznu vunu, pincetu, 25 mL otopine bakrova(II) sulfata, c(CuSO4 × 5H2O) = 1 mol dm-3.
Na temelju pokusa pobliže objasnite pojmove povezane s procesima oksidacije i redukcije u tom redoks-procesu, kao i prikaz zapisa parcijalnih jednadžbi. Tijekom praćenja demonstracijskog pokusa učenici neka bilježe opažanja te objašnjavaju uočene promjene. Neka zapisuju jednadžbu kemijske reakcije u alatu koji omogućuje provjeru točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu. Na primjeru izvedenog pokusa učenicima možete predstaviti i prikazati rad i u virtualnom laboratoriju.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama potrebno je cijeli proces pokusa pripremiti u jasnom sažetku ili preglednoj shemi u kojoj su vidljive uzročno-posljedične veze. Tijekom praćenja demonstracijskih pokusa učenici s teškoćama bilježe opažanja i uočene promjene. Zaključak opažanja mogu napisati ili izreći u nekoliko rečenica.
Prije demonstracije primjera redoks-reakcije iz organske kemije poželjno je na primjeru molekule etanola zajedno s učenicima na ploči odrediti oksidacijski broj ugljika za svaki ugljikov atom posebno.
Kemijski pribor i kemikaljie: epruveta, razrijeđena otopina sumporne kiseline,H2SO4(aq), kalijev ili natrijev bikromat, K2Cr2O7(s), etanol, C2H5OH(aq), plamenik, tronožac, azbestna mrežica, vodena kupelj (staklena čaša s vodom).
Na temelju promjene boje otopine objasnite oksidaciju etanola praćenu redukcijom dikromata. Učenici zapisuju jednadžbu kemijske reakcije u alatu koji omogućuje provjeravanje točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu. Ako pokus nije moguće izvesti, možete prikazati snimljeni vlastiti demonstracijski pokus ili prikazati gotov videozapis dostupan na portalu Eduvizije.
Napomena: Predloženi pokusi mogu se izvesti kao demonstracijski ili kao samostalni učenički pokusi.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama potrebno je cijeli proces pokusa pripremiti u jasnom sažetku ili preglednoj shemi u kojoj su vidljive uzročno-posljedične veze. Tijekom praćenja demonstracijskih pokusa učenici s teškoćama bilježe opažanja i uočene promjene. Zaključak opažanja mogu napisati ili izreći u nekoliko rečenica.
Radi uvježbavanja točnoga zapisa redoks-procesa pripremite vlastite primjere redoks-procesa u alatu koji omogućuje pisanje i provjeravanje točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu ili se možete poslužiti već izrađenim materijalom dostupnim na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla”, Kemija za srednju školu, Redoks-reakcije (str. 1–3.). Kao aktivnost ponavljanja izjednačavanja redoks-reakcija u kiselom ili lužnatom mediju uputite učenike na samostalnu uporabu gotovih digitalnih materijala na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla”, Kemija za srednju školu, Redoks-reakcije (str. 4–5.). Učenicima se može za dodatno uvježbavanje za potrebe domaćega rada pripremiti kviz uz pomoć kojega ćete provjeriti usvojenost sadržaja. Predloženi je alat za izradu kviza Proprofs, a za uvježbavanje redoks-reakcija Flash animacija.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena. Tekst treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice). Provjerite probnom igrom ili zadatkom jesu li učenici razumjeli pravila kviza, u protivnom unijeti izmjene.
Za dodatnu nastavu iz Kemije upotrijebite već pripremljene materijale dostupne na poveznici te prikažite videozapis za dodatno pojašnjenje jodometrije ili upotrijebiti već pripremljene materijale koji pojašnjavaju titraciju s KMnO4(aq). Kroz dodatnu nastavu učenici mogu izvesti i još poneki primjer redoks-reakcija iz organske kemije, primjerice pokus dokazivanja glukoze s pomoću Fehlingove otopine u različitim prehrambenim proizvodima. Tijek pokusa učenici mogu snimiti tabletom ili mobitelom, oblikovati ga u prezentaciju služeći se alatima za online prezentacije te je iskoristiti na nastavi Biologije ili biokemije.
Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenike s teškoćama u učenju možete integrirati u skupinu s ostalim učenicima u razredu i zadati im zadatak da pretraže mrežne stranice, npr. na poveznici te da istraže neke od načina ispravnoga zbrinjavanja uređaja koji rade na baterije (mobiteli, igračke, prijenosnici zvuka i videozapisa), akumulatora kao i drugoga EE-otpada. Nakon te aktivnosti učenici mogu izraditi digitalnu inačicu plakata služeći se alatom Piktochart kojim mogu objasniti i usmjeriti ljude na pravilno odlaganje takva otpada te istaknuti neke štetne posljedice po čovjekovo zdravlje ako se takvi predmeti koji u sebi sadržavaju opasne tvari ne zbrinjavaju na ispravan način. Dio učenika za potrebe izrade plakata može mobitelom/fotoaparatom fotografirati u okolišu moguće primjere divljih odlagališta EE-otpada koje je svojim nepromišljenim djelovanjem uzrokovao čovjek..
Napomena: Predložena aktivnost, u koju je moguće integrirati učenike s teškoćama u učenju, samostalna je aktivnost učenika koja izlazi iz okvira nastavnog sata, odnosno obrađene nastavne teme. Cilj je aktivnosti pobuditi želju učenika za samostalnim istraživanjem teme i stvoriti okuženje za samostalno učenje istraživanjem i otkrivanjem (donošenje zaključaka i njihovo preispitivanje te smještanje zaključaka u kontekst stvarnoga svijeta).
Učenicima koji žele znati više može se zadati da na mrežnim stranicama istraže niz redoks-procesa koji se zbivaju u ljudskom organizmu i omogućuju neke vrlo značajne reakcije, primjerice Krebsov ciklus, antioksidativno djelovanje nekih vitamina (npr. vitamina C i E), bioiskoristivost željeza, koja se poboljšava djelovanjem vitamina C koji potiče redukciju trovalentnog u dvovalentno željezo ili redoks-reakcija u svakodnevnom životu, primjerice reakcije gorenja, dobivanje željeza iz oksidnih ruda u prošlosti i suvremeni uvjeti proizvodnje željeza u visokoj peći, hrđanje i sl. Rezultate istraživanja učenici mogu oblikovati u prezentaciju koju će podijeliti na nastavi Biologije i biokemije služeći se alatima za online prezentacije.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.