Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Redoks-reakcije

Naziv predmeta
Kemija

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • jednadžba polureakcije
  • oksidacija
  • oksidacijski broj stanja
  • oksidans
  • reducens
  • redukcija

Istražili smo redoks-procese

Kao aktivnost predučenja prije obrade nastavne teme učenicima se može zadati da za domaći rad pogledaju videozapis Redukcija bakrova(II) oksida koji je dostupan u online udžbeniku e-KemijaNa taj će se način učenici prisjetiti prethodno usvojenih pojmova oksidacija i redukcija te obradu novih sadržaja usmjeriti prema smislenom učenju. Metodom rada „obrnute učionice“ učenici na temelju predznanja povezanog s procesima oksidacije i redukcije trebaju za nastavni sat pripremiti prezentaciju o redoks-procesima koji su im poznati iz svakodnevnog života, primjerice gorenje, hrđanje, eksplozije i dr., te podijeliti svoj uradak na Google Disku, a prezentirati ga mogu iz „oblaka“ ili upotrebom alata za online prezentacije, primjerice Prezi ili Emaze.

Napomena: Aktivnost A može se ostvariti i kao domaća zadaća nakon obrađene nastavne teme u svrhu utvrđivanja nastavnoga sadržaja. U tom slučaju predloženi videozapis Redukcija bakrova(II) oksida može poslužiti kao uvod u nastavni sat.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena, koja će olakšati gledanje odabranog filma. Nakon gledanja učenici mogu dati kratke odgovore. Tijekom gledanja filma slijepi učenici mogu slušati; ako postoje promjene (mjesto događanja, pojave, likovi koji govore i sl.), potrebno je usmjeriti pažnju učenika. Poželjno je pripremiti tekst prije gledanja filma, koji treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice).

Nastavna aktivnost za predmet X

Istražili smo redoks-procese

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti redoks-proces
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Potraga za elektronima

Za određivanje oksidacijskog broja stanja prikažite animirani film koji slikovito objašnjava pojam prijenosa elektrona, odnosno izmjene elektrona između dvaju redoks-sustava.

Tekst uz videozapis: Reakcija između srebra i sumpora, pri čemu nastaje srebrov sulfid, jest oksidacijsko-redukcijska reakcija. Pri kontaktu atoma srebra s atomima sumpora dolazi do prijenosa elektrona; elektroni iz atoma srebra prelaze u elektronski omotač atoma sumpora. Atom srebra otpuštanjem jednog elektrona postaje kation i pritom se oksidira. Otpuštene elektrone prima atom sumpora te kažemo da se sumpor reducira – postaje anion. Budući da u reakciji između srebra i sumpora dolazi do otpuštanja (oksidacije) odnosno primanja (redukcije) elektrona, taj tip kemijske reakcije nazivamo oksidacijsko-redukcijska reakcija.

Poželjno je izraditi vlastitu tablicu u aplikaciji Table Generator za temeljne smjernice u određivanju oksidacijskih brojeva stanja ili upotrijebiti kalkulator oksidacijskih brojeva. Za uvježbavanje određivanja oksidacijskih brojeva stanja izradite kviz s pitanjima i zadacima služeći se alatom Kahoot.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena, koja će olakšati gledanje odabranog filma. Nakon gledanja učenici mogu dati kratke odgovore. Tijekom gledanja filma slijepi učenici mogu slušati; ako postoje promjene (mjesto događanja, pojave, likovi koji govore i sl.), potrebno je usmjeriti pažnju učenika. Poželjno je pripremiti tekst prije gledanja filma, koji treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice). Provjerite probnom igrom ili zadatkom jesu li učenici razumjeli pravila kviza, u protivnom unesite izmjene.

Nastavna aktivnost za predmet X

Potraga za elektronima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti pojam oksidacijskoga broja
  • odrediti oksidacijski broj stanja
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kamo je „nestalo“ željezo?

Pokus 1: Reakcija između željeza i vodene otopine bakrova(II) sulfata (demonstracijski pokus)

Za pokus je potrebno pripremiti: laboratorijsku čašu, željeznu vunu, pincetu, 25 mL otopine bakrova(II) sulfata, c(CuSO4 × 5H2O) = 1 mol dm-3.

Na temelju pokusa pobliže objasnite pojmove povezane s procesima oksidacije i redukcije u tom redoks-procesu, kao i prikaz zapisa parcijalnih jednadžbi. Tijekom praćenja demonstracijskog pokusa učenici neka bilježe opažanja te objašnjavaju uočene promjene. Neka zapisuju jednadžbu kemijske reakcije u alatu koji omogućuje provjeru točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu. Na primjeru izvedenog pokusa učenicima možete predstaviti i prikazati rad i u virtualnom laboratoriju.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama potrebno je cijeli proces pokusa pripremiti u jasnom sažetku ili preglednoj shemi u kojoj su vidljive uzročno-posljedične veze. Tijekom praćenja demonstracijskih pokusa učenici s teškoćama bilježe opažanja i uočene promjene. Zaključak opažanja mogu napisati ili izreći u nekoliko rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kamo je „nestalo“ željezo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti promjenu oksidacijskoga broja stanja tijekom kemijske promjene
  • povezati pojmove oksidacije i redukcije s promjenom oksidacijskoga broja stanja
  • odrediti oksidacijsko i redukcijsko sredstvo u kemijskoj reakciji
  • napisati jednadžbu polureakcije
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

„Voda života“

Prije demonstracije primjera redoks-reakcije iz organske kemije poželjno je na primjeru molekule etanola zajedno s učenicima na ploči odrediti oksidacijski broj ugljika za svaki ugljikov atom posebno.

Pokus 2: Alkotest (demonstracijski pokus)

Kemijski pribor i kemikaljie: epruveta, razrijeđena otopina sumporne kiseline,H2SO4(aq), kalijev ili natrijev bikromat, K2Cr2O7(s), etanol, C2H5OH(aq), plamenik, tronožac, azbestna mrežica, vodena kupelj (staklena čaša s vodom).

Na temelju promjene boje otopine objasnite oksidaciju etanola praćenu redukcijom dikromata. Učenici zapisuju jednadžbu kemijske reakcije u alatu koji omogućuje provjeravanje točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu. Ako pokus nije moguće izvesti, možete prikazati snimljeni vlastiti demonstracijski pokus ili prikazati gotov videozapis dostupan na portalu Eduvizije.

Napomena: Predloženi pokusi mogu se izvesti kao demonstracijski ili kao samostalni učenički pokusi.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama potrebno je cijeli proces pokusa pripremiti u jasnom sažetku ili preglednoj shemi u kojoj su vidljive uzročno-posljedične veze. Tijekom praćenja demonstracijskih pokusa učenici s teškoćama bilježe opažanja i uočene promjene. Zaključak opažanja mogu napisati ili izreći u nekoliko rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

„Voda života“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti promjenu oksidacijskoga broja stanja tijekom kemijske promjene
  • povezati pojmove oksidacije i redukcije s promjenom oksidacijskoga broja stanja
  • odrediti oksidacijsko i redukcijsko sredstvo u kemijskoj reakciji
  • napisati jednadžbu polureakcije
  • navesti podjelu redoks-reakcija po tipovima
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Redoks-procesi

Radi uvježbavanja točnoga zapisa redoks-procesa pripremite vlastite primjere redoks-procesa u alatu koji omogućuje pisanje i provjeravanje točnosti napisane jednadžbe kemijske reakcije, npr. Pisanje kemijskih jednadžbi na webu ili se možete poslužiti već izrađenim materijalom dostupnim na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu Nikola Tesla”, Kemija za srednju školu, Redoks-reakcije (str. 1–3.). Kao aktivnost ponavljanja izjednačavanja redoks-reakcija u kiselom ili lužnatom mediju uputite učenike na samostalnu uporabu gotovih digitalnih materijala na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla”, Kemija za srednju školu, Redoks-reakcije (str. 4–5.). Učenicima se može za dodatno uvježbavanje za potrebe domaćega rada pripremiti kviz uz pomoć kojega ćete provjeriti usvojenost sadržaja. Predloženi je alat za izradu kviza Proprofs, a za uvježbavanje redoks-reakcija Flash animacija.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenicima s teškoćama treba unaprijed dati pitanja, kratka i nedvosmislena. Tekst treba biti jezično prilagođen (kratke i jasne rečenice, bez umetnutih dijelova i inverzija, subjekt na početku rečenice). Provjerite probnom igrom ili zadatkom jesu li učenici razumjeli pravila kviza, u protivnom unijeti izmjene.

Nastavna aktivnost za predmet X

Redoks-procesi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • objasniti promjenu oksidacijskoga broja stanja tijekom kemijske promjene
  • povezati pojmove oksidacije i redukcije s promjenom oksidacijskoga broja stanja
  • odrediti oksidacijsko i redukcijsko sredstvo u kemijskoj reakciji
  • napisati jednadžbu polureakcije
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna nastava kemije

Za dodatnu nastavu iz Kemije upotrijebite već pripremljene materijale dostupne na poveznici te prikažite videozapis za dodatno pojašnjenje jodometrije ili upotrijebiti već pripremljene materijale koji pojašnjavaju titraciju s KMnO4(aq). Kroz dodatnu nastavu učenici mogu izvesti i još poneki primjer redoks-reakcija iz organske kemije, primjerice pokus dokazivanja glukoze s pomoću Fehlingove otopine u različitim prehrambenim proizvodima. Tijek pokusa učenici mogu snimiti tabletom ili mobitelom, oblikovati ga u prezentaciju služeći se alatima za online prezentacije te je iskoristiti na nastavi Biologije ili biokemije.

Postupci potpore

Upute za rad s alatima za učenike s teškoćama nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Učenike s teškoćama u učenju možete integrirati u skupinu s ostalim učenicima u razredu i zadati im zadatak da pretraže mrežne stranice, npr. na poveznici te da istraže neke od načina ispravnoga zbrinjavanja uređaja koji rade na baterije (mobiteli, igračke, prijenosnici zvuka i videozapisa), akumulatora kao i drugoga EE-otpada. Nakon te aktivnosti učenici mogu izraditi digitalnu inačicu plakata služeći se alatom Piktochart kojim mogu objasniti i usmjeriti ljude na pravilno odlaganje takva otpada te istaknuti neke štetne posljedice po čovjekovo zdravlje ako se takvi predmeti koji u sebi sadržavaju opasne tvari ne zbrinjavaju na ispravan način. Dio učenika za potrebe izrade plakata može mobitelom/fotoaparatom fotografirati u okolišu moguće primjere divljih odlagališta EE-otpada koje je svojim nepromišljenim djelovanjem uzrokovao čovjek..

Napomena: Predložena aktivnost, u koju je moguće integrirati učenike s teškoćama u učenju, samostalna je aktivnost učenika koja izlazi iz okvira nastavnog sata, odnosno obrađene nastavne teme. Cilj je aktivnosti pobuditi želju učenika za samostalnim istraživanjem teme i stvoriti okuženje za samostalno učenje istraživanjem i otkrivanjem (donošenje zaključaka i njihovo preispitivanje te smještanje zaključaka u kontekst stvarnoga svijeta).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više može se zadati da na mrežnim stranicama istraže niz redoks-procesa koji se zbivaju u ljudskom organizmu i omogućuju neke vrlo značajne reakcije, primjerice Krebsov ciklus, antioksidativno djelovanje nekih vitamina (npr. vitamina C i E), bioiskoristivost željeza, koja se poboljšava djelovanjem vitamina C koji potiče redukciju trovalentnog u dvovalentno željezo ili redoks-reakcija u svakodnevnom životu, primjerice reakcije gorenja, dobivanje željeza iz oksidnih ruda u prošlosti i suvremeni uvjeti proizvodnje željeza u visokoj peći, hrđanje i sl. Rezultate istraživanja učenici mogu oblikovati u prezentaciju koju će podijeliti na nastavi Biologije i biokemije služeći se alatima za online prezentacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dodatna nastava kemije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati značenje redoks-procesa u svakodnevnom životu
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. V. Tomišić, T. Preoĉanin, N. Kallay (2011.): Osnove fizikalne kemije, Predavanja
  3. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga
  4. Sikirca, M(2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga
  5. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249.). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 25. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.