Kako bi učenici mnoštvo informacija povezali i umrežili, zadajte im da za domaću zadaću prije ispita znanja ponove gradivo izradom umne mape. Pri izradi umne mape učenici će povezivanjem slika, pojmova, svojstava i formula uključiti sve kognitivne funkcije i djelotvorno usustaviti gradivo.
Jedan je od alata za izradu umnih mapa Coggle (https://coggle.it/), u koji se tekst i slike jednostavno dodaju, a formule se pišu LaTex notacijom, stavljanjem matematičkog bloka između oznaka \\( i \\). (Primjer 1).
Svoje umne mape učenici neka podijele na Edmodu . Organizirajte učenike da međusobno vrednuju radove, tako da svakom učeniku dodijelite minimalno dvije do tri umne mape koje će argumentirano komentirati. Prema rezultatu vršnjačke procjene odredite mapu koju ćete s učenicima prokomentirati i po potrebi na.
Upute za izradu sažetaka, umnih mapa, memorijskih kartica i sl., kao i upute za uporabu digitalnih alata, nalaze se u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Organizirajte „trening“ usredotočavanja na čitanje i rješavanje zadatka u ograničenom vremenu kroz aktivnost Kratki spoj sa zadatcima. Između dva „spoja“ učenici će se „resetirati“ kratkom fizičkom aktivnošću.
Odaberite onoliko zadataka višestrukog izbora koliko ima učenika u razredu (možete iskoristiti zadatke višestrukog izbora s Državne mature). Klupe rasporedite u krug. Svaki zadatak ispišite na zaseban list papira i zalijepite na zasebnu klupu. Neka svaki učenik sjedne uz jedan zadatak. Učenik ima ograničeno vrijeme, primjerice 2 minute da se „upozna“ sa zadatkom i zabilježi svoje rješenje. Nakon toga zvukom im dajte do znanja da se svi učenici pomiču za jedno mjesto udesno i imaju priliku „upoznati se“ s novim zadatkom. Nakon isteka 2 minute i vašeg zvučnog znaka učenici se ponovno pomiču za jedno mjesto udesno. Postupak nastavljate dok svi učenici ne „upoznaju“ sve zadatke.
Brojem zadataka i vremenom koje ćete odvojiti za pojedini zadatak utječete na trajanje aktivnosti i prilagođavate tempo aktivnosti svojim učenicima. Ako, primjerice, želite da aktivnost traje 20 minuta, izaberite 10 zadataka i umnožite ih dva ili tri puta (ovisno o broju učenika) i zalijepite ih u nizu (1. – 10., 1. – 10., 1. – 10.) tako da svaki učenik provede po 2 minute uz svaki od deset različitih zadataka.
Svoje odgovore učenici neka daju u alatu Socrative. Nije potrebno prepisivati pitanja, samo ih označite brojevima i označite koji je odgovor točan (pogledajte primjer uvozom kviza SOC-25437515). Pri pokretanju kviza potrebno je odabrati opciju Open Navigation (učenik rješava zadatke svojim tempom i sam bira koji zadatak rješava).
Po završetku Kratkog spoja pogledajte rezultate po pitanjima kako biste saznali na koje se zadatke potrebno dodatno osvrnuti. Učenicima podijelite zadatke koje su rješavali, s točnim odgovorima, na online mrežnoj mapi u OneDriveu ili Google Disku.
Prije izvođenja aktivnosti učenicima s teškoćama podrobno objasnite način rada i provjerite jesu li razumjeli. Zadatke zadajte i napišite na primjeren način (prema Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama), a učenicima osigurajte dovoljno vremena za rješavanje, pri čemu rad učenika s teškoćama ne ograničavajte na 2 minute. Ako učenici s teškoćama, u skladu sa svojim prilagođenim programom, ne rješavaju iste zadatke koje učenici uvježbavaju za kontrolni zadatak, njihovi zadatci neka budu napisani na listiću druge boje kako bi pri pomaku za jedno mjesto znali koji zadatak trebaju rješavati. Učenici s teškoćama svoje odgovore mogu ponuditi na Socrativeu, no uz prethodno objašnjenje o uporabi alata.
Prije pisanja ispita znanja na Edmodu izradite kviz koji će simulirati nadolazeći ispit. Ograničite vrijeme na 45 minuta i izaberite zadatke u kojima će učenici upoznati raznovrsnost i težinu zadataka. Potaknite učenike da aktivnost odrade odgovorno kako bi prije pisanja ispita napravili što bolju samoprocjenu.
Formule se mogu pisati LaTex notacijom, stavljanjem matematičkog bloka između oznaka ([math] i [/math]).
Učenici dobivaju povratnu informaciju o svojem radu pa unutar razredne skupine nakon rješavanja ispita mogu postavljati pitanja na koja će odgovoriti ili suučenici iz razreda ili učitelj. Ako iz rezultata uočite potrebu, dodatne upute i napomene možete dati u razrednoj skupini.
Učenici s teškoćama mogu sudjelovati u aktivnosti uz zadatke prilagođene težinom te uz jasne upute za uporabu alata, kao što je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Sastavite ispit znanja i riješite ga rukom s namjernim standardnim učeničkim greškama. Umnožite ispit i podijelite ga učenicima da ga isprave, boduju i ocijene. Učenik mora dobro vladati gradivom kako bi uočio pogrešku u rješenju.
Zatim zajedno prođite kroz ispit i prokomentirajte svaki zadatak – pripremite prezentaciju u alatu PowerPoint Online ili Google prezentacije, u kojoj ćete istaknuti pogreške i broj bodova. Svaki zadatak (skeniran) neka bude na zasebnom slajdu. Porazgovarajte s učenicima o tome što sve treba uzeti u obzir pri procjenjivanju nečijega ispita. Pitajte učenike: Je li lako ocjenjivati? Je li lako biti pravedan u ocjenjivanju? Je li ocjenjivanje objektivno ili subjektivno?
Aktivnost možete izvesti i tako da učenike podijelite u skupine te da svaka skupina radi na jednome zadatku. Riješene zadatke im možete podijeliti online, u OneNoteu, u kojem učenici mogu jednostavno upisivati komentare i broj bodova. Skupina zadužena za zadatak taj zadatak prezentira ga uz vaše nadopune.
Način izrade nastavnoga listića, kao i način zadavanja zadataka, opisani su u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici u skupinama sastave vlastiti ispit znanja upotrebljavajući Word Online ili Google dokumente i podijele ga s ostalim učenicima upotrebljavajući Edmodo. Pri sastavljanju treba voditi računa da budu zastupljeni različiti dijelovi sadržaja. Skupina uz ispit treba priložiti i rješenja.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11. 07. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.