Učenicima je zrak relativno poznata tema te stoga aktivnost započnite pokusom kojim ćete povezati sadržaje Fizike i Kemije. Sljedećim pokusom učenicima možete omogućiti dokazivanje hipoteze: Zrak zauzima prostor i zrak ima masu. Videozapis pokusa koji možete pronaći na izvoru 1 i podijeliti ga s učenicima na društvenoj mreži Edmodo. Učenicima prije gledanja videozapisa pokusa nemojte davati nikakva dodatna objašnjenja, već ih uputite da razmisle i samostalno izvedu nekoliko zaključaka povezanih s viđenim pokusom. Nakon što pogledaju videozapis, učenici mogu i sami izvesti pokus. Upotrebljavajući digitalni alat za diskusiju TodaysMeet, potaknite učenike na raspravu o njihovim razmišljanjima vezanim uz viđeni pokus. Na nastavnom satu nastavite raspravu o zraku i sastavu zraka. Volumne udjele sastojaka zraka prikažite grafički alatima koji dolaze uz MS Office paket aplikacija (Microsoft Excel, tortni grafikoni, engl. piechart). Poželjno je da usporedite sastav atmosfere i praatmosfere te tako ponovite sadržaje koje su učenici usvojili u biologiji na početku sedmog razreda vezane uz pojavu i razvoj života na Zemlji. Život na nekom drugom planetu danas možemo vidjeti samo u znanstveno fantastičnim filmovima. No, u budućnosti znanstvenici planiraju i pripremaju uvjete za stvaranje ljudske kolonije na Marsu. Razgovarajte s učenicima koji uvjeti se moraju osigurati za život. Za ovu avanturu prijavili su se dobrovoljci. Raspravite s učenicima o ispravnosti odluke da se u znanstvenim istraživanjima koriste ljudi, budući da se ne zna kakav će biti ishod ovog projekta.
Tekst uz videozapis koji je dostupan na izvoru 1.:
Pokus možete izvesti kod kuće ili u učionici. Za pokus vam je potrebna široka posuda s vodom, suha papirnata maramica, suha čaša, loptica za stolni tenis. U široku posudu na površinu vode postavite lopticu. Iznad loptice stavite suhu čašu s otvorom prema dolje. Čašu pritisnite prema dnu posude. Objasnite svoja opažanja. Kako bi dokazali da voda nije ušla u čašu ponovite pokus, ali tako da u čašu stavite suhu papirnatu maramicu. Čašu pritisnite prema dnu posude, izvadite iz posude s vodom te pažljivo iz čaše izvadite papirnatu maramicu. Maramica je ostala suha što dokazuje da voda nije mogla ući u čašu jer je u čaši bio zrak.
U radu sa svim učenicima razreda pedagoškom metodom oluja ideja učitelj može potaknuti učenike da ispitaju svoje predznanje o temi koja se obrađuje, učenike s teškoćama potaknite postavljanjem pomoćnih pitanja za usmjeravanje odgovora, učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma potaknite slikovnim predloškom . Povezivanje kemije i biologije na primjeru činjenica o zraku dobro je za sve učenike. Nakon gledanja videozapisa o svojstvima zraka učenicima s teškoćama treba dati sažetak, uz sliku, osobito radi demonstratora koji govori na engleskome jeziku. U aktivnosti uporabe poveznice za diskusiju sve aktivnosti koje se provode po prvi puta moraju se provoditi na način da učenici s teškoćama (oštećenjem vida, oštećenjem sluha, intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, disleksijom i dr.) zajedno s učiteljem kemije prođu sve korake aktivnosti.
Potrebno je pripremiti hodogram aktivnosti, poželjno sa slikovnim predloškom. Kod uporabe predloženih poveznica dobro je da pojedine zadatke učenici rade i u paru s učenikom koji je samostalan u uporabi.
Učenike podijelite u skupine sa zadatkom da osmisle putovanje s balonom na vrući zrak. “Zamišljena putovanja” skupine će predstaviti suučenicima u prezentaciji koju trebaju načiniti u web alatu Prezi. Naravno, prije nego li započnu let u balonu na vrući zrak, učenici trebaju povezujući znanja iz fizike, samostalno istražiti i objasniti princip na kojem se temelji letenje balona na vrući zrak, kao i način na koji se dobiva topli zrak. Upozorite ih da navedu mjere opreza kojih se putnici u balonu moraju pridržavati. Pri objašnjavanju mogu se poslužiti pokusom kojim će usporediti gustoću toplog i hladnog zraka.
Za izvođenje pokusa pripremite sljedeći kemijski pribor i kemikalije: Erlenmeyerova tikvica, balon, čaša s vrućom vodom, čaša s hladnom vodom.
Opis postupka: Na grlo Erlenmeyerove tikvice stavite dječji gumeni balon. U jednu veću čašu ulijte vruću vodu, a u drugu veću čašu hladnu vodu. Tikvicu s balonom uronite u vruću vodu te opišite promjene. Nakon toga tikvicu s balonom uronite u hladnu vodu te opišite promjene. Usporedite volumen i gustoću toplog zraka i hladnog zraka.
Uputite učenike da je za let balonom potrebna dozvola čije dobivanje je propisano posebnim Pravilnikom. Učenike koje zanima više o ovoj temi Informacije o uvjetima potrebnim za dobivanje dozvole mogu pronaći na izvoru 2. Za planiranje rute putovanja učenici se mogu služiti aplikacijom Google Karte. Početak putovanja neka bude adresa škole, a cilj mjesto u kojem se nalazi neka zavičajna povijesno-kulturna znamenitost. Upotrebljavajući mogućnosti aplikacije Google Karte učenici mogu odrediti udaljenost od polazišta do odredišta. U svoju prezentaciju mogu staviti i fotografije povijesno-kulturnih znamenitosti koje mogu vidjeti na putovanju, kao i poneku zanimljivost, primjerice istražiti tko su bili pioniri leta balonom u našim krajevima, koju visinu i udaljenost balon danas može dostići te kakvi su hrvatski balonaši u jakoj svjetskoj konkurenciji. Više informacija o besplatnim fotografijama koje učenici mogu iskoristiti u pripremi prezentacije, objavljenim pod licencom Creative Commons, mogu pronaći na izvoru 3.
Zadatak usmjeren na pokus usporedbe gustoće toplog i hladnog zraka, izradu prezentacije u Preziju ili pak uporabu novih poveznica za dobivanje dozvole za virtualno letenje balonom potrebno je planirati i izvoditi s predviđenim vremenom trajanja uz uvođenje potrebnih stanki ako je to pojedinom učeniku s teškoćom potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem i poremećajem iz spektra autizma). Najbolje je da učenici rade u paru, imaju sažetak uz sliku sa zaključkom. Pohvale u nastavi vrlo su važno sredstvo poticanja za učenike s teškoćama, ali će biti korisne i drugim učenicima, primjerice onima koji su izrazito povučeni i nesigurni, onima koji su vještiji te pružaju potporu radom u paru, malim skupinama.
U vrhunskom sportu, nažalost, ponekad čujemo i vijesti koje nisu odlika sportskog ponašanja. Jedna od takvih loših strana sporta je doping – primjena tvari koje pripadaju različitim skupinama farmakološki aktivnih tvari čija primjena nije dozvoljena ili primjena različitih nedozvoljenih postupaka. Protivi se etici u sportu i medicini. Na mrežnim stranicama Hrvatskog zavoda za toksikologiju i antidoping (HZTA) možete pronaći više informacija o ovoj temi.
Jedan od primjera nedozvoljenih postupaka, kojom se žele poboljšati sportski rezultati, je i krvni doping. Učenicima pojasnite što je to krvi doping i zadajte im istraživačka pitanja: Može li sportaš koji, neko vrijeme, neposredno prije natjecanja, trenira na visokim nadmorskim visinama biti pozitivan na test za krvni doping? Protumačite zašto je on u prednosti u odnosu na sportaša koji trenira na nižim nadmorskim visinama? Za rješavanje istraživačkih pitanja, uputite učenike na izvor 4, a prije rješavanja zadatka s učenicima se preporučuje ponoviti sadržaje koji su vezani uz građu i ulogu eritrocita – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Krv. (Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu Nikola Tesla potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr).
Nakon što su učenici prikupili korisne i zanimljive informacije, predložite im da naprave strip kojim će na informirati i ostale učenike o temi. Strip mogu napraviti u alatu Pixton. Učenicima predložite da između svojih radova izaberu najbolji, najuspješniji i najzabavniji strip.
U suradnji sa športskim klubovima koji djeluju u školi organizirajte predavanje za učenike o lošim posljedicama dopinga u sportu.
Učenicima preporučite da za domaću zadaću sa svrhom ponavljanja i utvrđivanja sadržaja vezanih za temu Zrak i sastav zraka, pogledaju videozapis koji je dostupan na obrazovnom portalu HRT-a. Na sljedećem satu s učenicima, prethodno razdijeljenim u skupine, odigrajte na interaktivnoj ploči kviz u Kahootu koji ćete samostalno pripremiti ili se poslužite već pripremljenim kvizom Zemljina atmosfera i sastav zraka. Kako biste mogli upravljati kvizom, potrebno se prethodno registrirati na Kahoot.
Napomena: Kako bi učenike uputili u daljnje istraživanje teme preuzmite na izvoru 5. više informacija o dopingu, kao i popise zabranjenih sredstava.
Učenici s teškoćama kao i učenici tipičnoga razvoja, uključeni su u skladu s njihovim interesima, u individualne ili grupne sportove. Neki pak zahvaljujući obiteljskom okruženju prate sportska događanja. Članak o krvnom dopingu potrebno je podijeliti po cjelinama teksta, a učenike razreda podijeliti u 4-6 skupina. Primjenom pedagoške metode INSERT učenici mogu označiti ulomke koji potvrđuju ono što su već znali (√) ili koji pobijaju ono što su mislili da znaju (-), te ulomke o kojima imaju pitanja (?) koja će nakon kritičkog čitanja postaviti učitelju. Većina učenika s teškoćama može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje (npr. pitanja ili grafički podsjetnik) uime skupine prezentirati što su naučili čitanjem. Slike stripa potrebno je obilježiti rednim brojevima, a za učenike s poremećajem čitanja te učenika s poremećajem iz spektra autizma složiti slijedom odozgo prema dolje.
Tema se može aktualizirati informiranjem učenika o nedavno objavljenoj vijesti dostupnoj na poveznici net.hr pod naslovom “Šok za atletskog velikana s Jamajke”. U vijesti se otkriva kako je reprezentacija Jamajke ostala bez zlatne medalje u trčanju 4×100 metara na Olimpijskim igrama u Pekingu, 2008, nakon što je potvrđeno da je jedan od trkača, Nesta Carter, bio pozitivan na krvnom testu.
Kad u nastavi planirate kviz, važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom i načinom sudjelovanja u kvizu te unaprijed provjeriti jesu li ih učenici razumjeli. Ako se radi o složenom zadatku u kvizu znanja (npr. izvedba nekoliko pojedinačnih aktivnosti, a zatim konačno rješavanje), aktivnosti razdijelite po koracima. Potičite aktivnosti kviza radom u paru ili malim skupinama.
Onečišćenje zraka danas moramo proučavati kao globalni, ali i kao lokalni problem. Predložite učenicima da osmisle miniprojekt u kojem će istražiti i procijeniti koji su najveći zagađivači zraka u njihovoj okolini. Učenike usmjerite da osmisle i predstave postupke i mjere za smanjenje utjecaja nekih od onečišćivača. Također ih uputite da u svojoj okolini istraže uočavaju li se posljedice kiselih kiša i smoga na biljkama, zgradama i spomenicima. Ako pronađu promjene, neka istraže koje tvari su najčešći uzročnici tih ekoloških problema današnjice te ih povežu sa situacijom u svojoj okolini. Isto tako, uputite učenike da istraže koje posljedice zagađenje zraka može imati za naše zdravlje. Možete se povezati s drugim školama, podijeliti rezultate istraživanja i razmijeniti ideje. Suradnju s drugim školama možete pokrenuti putem portala za međuškolske projekte eTwinning. Možete se pridružiti nekom već postojećem projektu ili predložiti novi projekt te ostvariti suradnju sa zainteresiranim suradnicima.
Učenici mogu i redovito bilježiti meteorološke podatke (temperatura zraka, smjer i brzina vjetra, vlažnost zraka, tlak zraka) te ih u dogovoru s administratorom unositi na mrežnu stranicu škole. Ako u blizini škole nema meteorološke postaje ili škola nije uključena u projekt GLOBE, učenici mogu na svoje pametne telefone instalirati neku od aplikacija za vremensku prognozu, primjerice aplikaciju. Aktualne meteorološke podatke učenici mogu pronaći i na mrežnim stranicama Državnog hidrometeorološkog zavoda. Redovito praćenje meteoroloških podataka može biti korisno tijekom planiranja različitih školskih aktivnosti – terenske nastave, sportskog dana, planirane aktivnosti u školskom vrtu i sl.
Napomena: Na izvoru 6 možete pronaći informacije o znanstveno-obrazovnom programu GLOBE te uvjetima koje je potrebno ispuniti ako se škola želi priključiti tom projektu.
Većina učenika s teškoćama (učenici oštećena vida, oštećena sluha, s motoričkim poremećajima, s ADHD-om) prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje (učenici s intelektualnim teškoćama, učenici s poremećajem spektra autizma) mogu sudjelovati u vođenim raspravama o onečišćenju zraka. Za potrebe bilježenja i unošenje podataka na temelju opažanja potrebno je pripremiti jednostavne tablice ili grafičke organizatore. Kad se na pojedinim poveznicama pojavljuje tekst ili upute za uporabu na engleskome jeziku, neizostavna je priprema sažetaka zajedno s koracima aktivnosti na hrvatskome jeziku. Pri radu u paru ili skupini važno je voditi računa da učenici s teškoćama budu aktivni sudionici u svim aktivnostima (rasprava, bilježenje i unošenje podataka, uporaba mrežnih stranica i dr.), a nikako da kao dio skupine budu pasivni promatrači. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini, a pri svemu pohvala skupinama ne smije izostati.
Poznati američki filmski režiser Alfred Hitchcock, sjedeći na rivi jednog grada na Jadranskoj obali, zapisao je da gleda najljepši zalazak sunca na svijetu. Uputite učenike da istraže o kojem se gradu radi te na mrežnim stranicama pronađu fotografije opisanog zalaska sunca, Creative Commons, izvor 7. Učenicima predložite i teme za istraživanje, primjerice: Zašto je nebo plave boje? Zašto pri izlasku i zalasku sunca vidimo crvenu boju? Zašto su zalasci sunca posebno izražajni iznad mora ili većih gradova? Rezultate svojeg istraživanja učenici mogu predstaviti u obliku plakata uz pomoć web alata Canva, na Otvorenom danu škole. Dodatne sadržaje možete pronaći na mrežnim stranicama izvor 8ili izvor 9.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 29. 6. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.