Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Kiseline – oko nas i u nama

Naziv predmeta
Kemija

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • karboksilna kiselina
  • mliječna kiselina
  • octena kiselina
  • reakcija neutralizacija

I to je karboksilna kiselina!

Karboksilne kiseline vrlo su rasprostranjene u prirodi i često su dobile ime prema onome iz čega su izolirane. Kako bi osvijestili učenike o važnosti nekih karboksilnih kiselina, uputite ih da naprave kratko istraživanje te pronađu zanimljivosti o njima. Koristeći društvene mreže, primjerice Edmodo, s učenicima podijelite tablicu koju ste napravili uz pomoć alata Excel Online ili Google Tablice. U tablicu će zapisivati zanimljivosti o karboksilnim kiselinama koje su pronašli pretraživanjem mrežnih stranica. Radi kontroliranog pretraživanja mrežnih stranica zadajte im ključne pojmove, primjerice, mravlja kiselina, octena kiselina, maslačna kiselina, mliječna kiselina, limunska kiselina, oksalna kiselina, palmitinska kiselina, stearinska kiselina, oleinska kiselina i dr. Rezultate svojeg kratkog istraživanja učenici neka predstave u razredu te razmijene dojmove. Učenike potom podijelite u skupine te svaka skupina neka u web alatu Crossword Labs, napravi križaljku u kojoj će koristiti prikupljene podatke. Skupine neka svoje križaljke izmijene u pisanom ili digitalnom obliku te ih međusobno riješe.

Postupci potpore

Prikupljanje podataka o nama (npr. mravlja, octena, limunska) zanimljiva je aktivnost za sve učenike razreda, pri svemu je uputno voditi brigu o interesima i sposobnostima učenika s teškoćama, ograničiti broj kiselina, npr. dogovoriti s učenikom koje će to biti kiseline. To će biti učenikov doprinos timskom radu, posebno odnosi na učenike s oštećenjem sluha, s glasovno-govorno-jezičnim poremećajima, motoričkim poremećajima. Kod istraživanja uputite učenike na koje informacije moraju obratiti posebnu pozornost. Kod djece s intelektualnim teškoćama potrebno je odabrati one organske kiseline s kojima se najčešće susrećemo u svakodnevnom životu. Kod učenika oštećena vida potrebno je unaprijed pripremiti zvučne zapise o navedenim kiselinama kako bi i oni mogli sudjelovati u prikupljanju podataka.

Poželjno je organizirati rad u paru, suradničko učenje, poticajno djeluje na razvoj vršnjačkih odnosa, omogućena je uzajamna podrška u obavljanju predviđene aktivnosti. Učenike s teškoćama treba unaprijed upoznati sa sadržajem poveznica Edmodo i Crossword Lab, količina i način potrebnih informacija ovisi o teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način korištenja poveznice i provjeriti kako se učenik snalazi.

Nastavna aktivnost za predmet X

I to je karboksilna kiselina!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti izvore karboksilnih kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Saznajmo više o tim kiselinama

Učenici, prije eksperimentalnoga rada, neka navedu neka svojstva anorganskih kiselina te ih u obliku natuknica zapišu u dokumentu podijeljenom na na Google Disku. Nakon što izvedu pokus učenici mogu usporediti svojstva organskih kiselina i anorganskih kiselina. Na primjeru etanske kiseline (octene kiseline) ispitajte najvažnija svojstva karboksilnih kiselina.Učenike organizirajte u skupine. Svakoj skupini u prethodno kreiranom i podijeljenom dokumentu na Google Disku priredite radni listić s uputama i pitanjima za pokuse kojima će učenici ispitati neka fizikalna svojstva karboksilnih kiselina. Predlažemo neke od pokusa za ispitivanje svojstava karboksilnih kiselina:

 Pokus 1: Dokažimo kiselost karboksilnih kiselina
 Pokus 2:  Vodi li otopina etanske kiseline električnu struju?
 Pokus 3 :  Ispitajte svojstva etanske i stearinske kiseline

(nakon što izvedete pokus u u tablicu upišite: ime karboksilne kiseline, broj C-atoma u molekuli karboksilne kiseline, boju, miris, topljivost u vodi, topljivost u medicinskom alkoholu).

Nakon izvedenih pokusa predstavnik skupine iznijeti će zajednički zaključak skupine te ga zapisati u dokument na Google Disku. Tako načinjeni dokument učenici će koristiti tijekom ponavljanja i usustavljivanja sadržaja.

Postupci potpore

Ukoliko učenici s intelektualnim teškoćama nisu u mogućnosti odgovoriti na pitanja, pripremite im dati sažetak sa sličicama koji su vizualni organizator sadržaja. Radom u skupini učenik može pročitati sažetak, sažetak može koristiti u svrhu ponavljanja i usustavljivanja sadržaja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Saznajmo više o tim kiselinama

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati neka svojstva karboksilnih kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Poznato o nepoznatom – 1. dio

Pitanjem Zašto nije dobro za pripremu i serviranje salata koristiti metalne posude? potaknite učenike da osmisle pokus koji će im pomoći da odgovore na postavljeno pitanje. Za taj pokus (reakcija etanske kiseline i metala) učenici neka uz vašu pomoć napišu radni listić s potrebnim uputama za izvođenje pokusa i podjele ga uz pomoć aplikacije Google Dokument iz paketa Google Disk. Upozorite ih na važnost isticanja mjera opreza kojih se trebaju pridržavati u radu. Učenici neka snime pokus, a fotografije i prateći tekst stave u prezentaciju koju mogu izraditi u alatu Canva.

Pokus možete i proširiti uspoređivanjem brzine kemijske reakcije etanske kiseline i metala na sobnoj temperaturi i pri 50 °C. Ovaj pokus učenicima će zorno objasniti zašto nije dobro, primjerice, prilikom pripreme zimnice, smjesu octa, vode i začina zagrijavati u metalnim loncima.

Uputite učenike da pretraživanjem sadržaja na mrežnim stranicama pronađu više informacija o materijalima od kojih se danas izrađuje posuđe za pripremu hrane, primjerice, emajl, bakar, aluminij, teflon, keramika, nehrđajući čelik i sl. Povezujući znanja iz biologije, učenici koji pokazuju nešto veći interes za temu, mogu istražiti i koji metali / njihovi ioni, ako se nakupe u ljudskom tijelu, mogu izazvati i ozbiljne zdravstvene probleme. Više informacija o temi neka istraže na Google znalcu.

Pokrenite raspravu i o drugim primjerima na kojima se može ukazati na svojstva etanske (octene) kiseline, primjerice: zašto ljubičasto zelje kada ga začinimo pocrveni ili zašto prirodno sredstvo protiv kamenca miriše na ocat? Za raspravu možete koristiti alat TodaysMeet.

Postupci potpore

Radom u paru osigurajte učenicima s teškoćama usmjeravanje prilikom izvedbe pokusa. Pripremite slikovni predložak pokusa, na kraju ostavite prostor za zapisivanje zaključka.

Nakon izvođenja praktičnog rada ili gledanja snimljenog pokusa učenicima možete ponuditi kratka pitanja, i s planiranim pokusima s kiselinama na koja će oni odgovoriti, a sami odgovori na pitanja predstavljat će sažetak izvedenog praktičnog rada, kako bi ga kasnije mogli sažetak mogu koristiti i za ponavljanje gradiva. Pri tom je jako važno provjeriti točnost odgovora na pitanja kako bi učenik imao adekvatan materijal za učenje radom kod kuće. Učenici razreda mogu za domaću zadaću istražiti kojom se vrstom posuđa koriste njihovi roditelji/skrbnici, koje vrste kiselina koriste u domaćinstvu (a) za pripremu jela, b) za čišćenje). Mobitelima mogu slikati posuđe, izdvojene proizvode, a snimke poslati elektroničkom poštom na dogovorenu adresu. Analize snimki radom u skupinama mogu ukazati na neke metale (aluminij) koji su posebno opasni za ljudsko zdravlje ako se nakupljaju u tijelu.

Uključite učenike u raspravu, pri svemu oblikujte kratka pitanja, učenicima s poremećajem iz spektra autizma ponudite odgovore dvostrukog izbora.

Nastavna aktivnost za predmet X

Poznato o nepoznatom – 1. dio

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati neka svojstva karboksilnih kiselina
  • navesti i opisati kemijska svojstva karboksilnih kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Poznato o nepoznatom – 2. dio

Kao i za anorganske kiseline, i za karboksilne kiseline karakteristična je reakcija neutralizacije. Reakciju neutralizacije karboksilnih kiselina približite učenicima na njima poznatim, neugodnim iskustvima koja su zasigurno doživjeli – ugrizu mrava, ubodu pčele ili dodiru s dlačicama koprive. Raspravite koje mjere prve pomoći treba poduzeti u takvim situacijama – navedite i neke tvari koje nalazimo u kućanstvu, a mogu nam poslužiti da ublaže neugodne posljedice. Preporuka je da se zaključci rasprave zabilježe na online zidu u alatu Padlet.

Potom izvedite jednostavni demonstracijski pokus neutralizacije octene kiseline, u koju ste dodali otopinu metiloranža, s natrijevom lužinom. U reakciji nastaje sol karboksilne kiseline i voda. Jednadžbe kemijske reakcije neutralizacije možete pisati uz pomoć alata za Pisanje kemijske jednadžbe na webu. Ispravno napisane jednadžbe kemijske reakcije možete kopirati u Word dokumente, prezentacije i dr. Pri tome objasnite način imenovanja soli karboksilnih kiselina.

Kako bi ponovili endotermne reakcije, demonstrirajte pokus Reakcija natrijeva dihidrogenkarbonata (soda bikarbona) i octene kiseline u vodi. U reakciji nastaje vodena otopina natrijeva acetata i ugljikov(IV) oksid. Reakcija je endotermna. Učenike uputite da pažljivo promatraju postupak i bilježe promjene do kojih dolazi tijekom izvođenja pokusa, primjerice, temperaturu reakcijske smjese tijekom dodavanja reagensa.

Učenici mogu samostalno prikazati energijski profil kemijske reakcije u nekom od alata za crtanje grafičkih prikaza. Jednadžbu kemijske reakcije neka pokušaju samostalno zapisati uz pomoć alata za Pisanje kemijske jednadžbe na webu.

Postupci potpore

Potaknite učenike da se prisjete nekih neugodnih iskustava u prirodi: dodir lista koprive, ugriz mrava, sigurno će se prisjetiti pojava na koži. Mjere prve pomoći ispišite na listiću, neka ih zalijepe u svoje bilježnice, bilješku mogu zapisati i u svoj mobitel.

Nastavna aktivnost za predmet X

Poznato o nepoznatom – 2. dio

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati neka svojstva karboksilnih kiselina
  • navesti i opisati kemijska svojstva karboksilnih kiselina
  • uočiti da kemijsku promjenu prati i promjena energije
  • prikazivati modelima strukturu molekula karboksilnih kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Modeli kiselina

Koristeći program Chem Sketch napravite 3D model molekule etanske kiseline. Model neka bude sastavljen od kuglica i štapića. Uz pomoć prikaza modela molekule objasnite građu funkcijske skupine karboksilnih kiselina. Poželjno je načiniti i 3D modele molekula ostalih karboksilnih kiselina, primjerice, mravlje kiseline, propionske, maslačne, mliječne, oksalne te neke više zasićene i nezasićene masne kiseline. Uz pomoć 3D modela, u kojima mogu uočiti položaj atoma, učenici neka od različitih materijala (stiropora, plastelina) naprave modele molekula karboksilnih kiselina. Izrada modela molekula je korisna jer olakšava razumijevanje strukture karboksilnih kiselina, a ujedno razvija i vježba ručnu spretnost, urednost i kreativnost učenika. Napravljene modele učenici neka izlože u učionici ili nekom drugom prostoru u školi, a najuspješnije radove fotografiraju. Fotografije mogu međusobno podijeliti putem društvene mreže Edmodo te ih poslije koristiti tijekom ponavljanja gradiva.

Postupci potpore

Potaknite učenike da uz vašu potporu ili drugih učenika izrade različite modele kiselina (štapići, kuglice u bojama molekula).

U radu s učenicima s većim motoričkim oštećenjima, osobito gornjih ekstremiteta osigurajte potporu vođenjem ruke Vašeg učenika, iznimno ponudite fotografije modela kiselina, ekrani osjetljivi na dodir, pokrete očima olakšat će pregledavanje i sortiranje fotografija.

Nastavna aktivnost za predmet X

Modeli kiselina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti i opisati kemijska svojstva karboksilnih kiselina
  • prikazivati modelima strukturu molekula karboksilnih kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Imaš li kondicije?

U programu Chem Sketch napravite 3D model molekule mliječne kiseline (model sastavljen od kuglica i štapića). Prema 3D modelu, služeći se alatom Web Whiteboard, učenici neka naprave strukturnu formulu mliječne kiseline. Poučavajući strukturnu formulu mliječne kiseline trebaju uočiti da uz karboksilnu funkcijsku skupinu, molekula mliječne kiseline sadrži i hidroksilnu skupinu. Ponovite s učenicima sadržaje povezane s nastankom mliječne kiseline u mišićima koje su usvojili na nastavi biologije. Uz pomoć mrežnog alata Make Beliefs Comix učenici neka naprave strip u kojem će prikazati zašto se mliječna kiselina nakuplja u mišićima te što treba poduzeti kada nastupi zamor i bol u mišićima.

Postupci potpore

Upoznajte učenike s izradom 3D modela, postupno fizičko vođenje zamijenite verbalnim., količina i način davanja potrebnih informacija ovisi o teškoći učenika, , provjerite kako se učenici snalaze. Odlična je ideja o izradi stripa u kojoj mogu sudjelovati učenici, samostalno ili radom u paru.

Za učenike koji žele znati više

Na satovima dodatne nastave kemije učenici mogu proizvesti domaći jabučni ocat. Proizvedeni jabučni ocat učenici upotrijebiti u pokusima ili za proizvodnju sredstava za čišćenje. Zanimljive i primjenjive ideje možete pronaći na izvoru 2. (Gornjogradska gimnazija u Zagrebu, Priručnik za učenike u PDF-u, strana 15). Na mrežnim stranicama učenici mogu pronaći upute za izradu sredstava za čišćenje (pojam za pretraživanje: sredstva za čišćenje na bazi octa). Da bi predstavili svoje proizvode učenici neka naprave plakat. Za izradu plakata mogu koristiti grafički web alat Canva. Plakate s informacijama vezanim uz svoje proizvode učenici mogu, u dogovoru s administratorom, postaviti na mrežnu stranicu škole.

Neke organske kiseline koriste se u prehrambenim proizvodima kao konzervansi i regulatori kiselosti, primjerice, E260, E270, E330. Na izvoru 3. možete pronaći više informacija o tome. Uputite učenike da na naljepnicama različitih prehrambenih proizvoda pronađu podatke o prisutnosti ovih E-brojeva. Djelujte na učenike da prilikom kupnje prehrambenih proizvoda više pozornosti posvete proučavanju sastava proizvoda te kupuju proizvode koji sadrže manji broj tvari opasnih za zdravlje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Imaš li kondicije?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati uvjete pri kojima u mišićima nastaje mliječna kiselina
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  3. Stanley H., Pine: Organska kemija, Školska knjiga, Zagreb.
  4. Atkins, P. (2009): Atkinsonove molekule, Zagreb, Profil, 2009.
  5. Izvor: izvor: Karboksilne kiseline – online vježbaonica
  6. Atkins, P (2009): Atkinsonove molekule. Zagreb: Profil.
  7. Sikirica, M (2011): Zbirka kemijskih pokusa za osnovnu i srednju školu, Zagreb, Školska knjiga.
  8. Sikirica, M (2003): Metodika nastave kemije, Zagreb, Školska knjiga.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 22. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.