Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ruksak za preživljavanje

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: klimatske promjene, prirodna ravnoteža, vještine preživljavanja
  • TZK: motoričke vještine, vještine preživljavanja, orijentacija
  • BIO: prirodne katastrofe, održivi razvoj, ekonomičnost
  • LAT: propast rimske civilizacije, duhovne vrijednosti, konzumerizam
  • IZVAN: regenerativna poljoprivreda, namjerna zajednica, ekoselo
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Voda do grla!!!

Pokažite učenicima video Ruksak za preživljavanje. (U videu je prikazana komična scena u kojoj Sheldon, poznati lik iz serije Teorija velikog praska, objašnjava "karakteristike" sobe u kojoj će prespavati njegova gošća te joj pokazuje zalihe hrane i ruksak za preživljavanje u slučaju velike katastrofe.) Potaknite razgovor vezan uz primjere prirodnih katastrofa kao što su potresi, ekstremne vremenske nepogode ili pad asteroida te društvenih, kao što su nuklearne katastrofe, puknuće brane ili eksplozija u nekoj tvornici. Usmjerite učenike da povežu svoje odgovore s utjecajem katastrofa na prirodnu ravnotežu. Pitajte ih što misle tko će preživjeti.

Neka učenici pogledaju videozapis Utjecaji klimatskih promjena o posljedicama klimatskih promjena te riješe interaktivnu vježbu WMO: Izvješće o stanju klime 2018., a zatim porazgovarajte s njima o tome kako klimatske promjene mogu izazvati i izazivaju katastrofe lokalnih ili globalnih razmjera.

U jednom trenutku napravite “paniku” u razredu i recite da se upravo događa poplava. Zamolite učenike da napuste razred u roku od dvije minute. Povrh stvari koje trenutno imaju na sebi, mogu uzeti najviše pet stvari iz torbe. Dopustite im i da odu u WC ako se netko sjeti napuniti bocu s vodom. Recite da ćete se naći vani u školskom dvorištu.

Nakon što se na školskom dvorištu okupe svi učenici, uputite ih da formiraju grupe od petero učenika. Kad slobodno formiraju grupe, recite im da izvade sve što su uzeli sa sobom i naprave analizu te odgovore na pitanje: Na koji način možete iskoristiti stvari koje ste ponijeli sa sobom? Analizirajte po grupama učeničke ideje. Nakon što sve grupe iznesu svoje prijedloge zamolite učenike da pokupe svoje stvari te promijene grupe tako da formiraju četiri nove grupe. Svaka će grupa će biti specijalizirana za jednu od metoda preživljavanja nakon katastrofe: izrada nekog jednostavnog oružja, izrada jednostavnog šatora ili bivka, prikupljanje vode, izrada udice za ribolov. Dajte učenicima neko vrijeme da osmisle rješenje problema te ih zamolite da iznesu svoje prijedloge ostalim grupama. Povedite s učenicima raspravu o njihovim vještinama. Pitajte ih mogu li napraviti praćku, luk i strijelu, znaju li kako pronaći izvor pitke vode, jesu li spremni i znaju li kako pomoći drugim ljudima prilikom katastrofe. Na kraju odvojite vrijeme za zaključak u kojem ćete navesti učenike da promisle o tome do koje mjere smo već sad narušili prirodnu ravnotežu i možemo li, primjerice, uopće pronaći izvor pitke vode u našem bližem okruženju te kako možemo zaštititi prirodne resurse za buduće generacije.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida tijekom gledanja videa opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja. Nije potrebno opisivati svaki dio videa u detalje, već je bitno da učenik dobije što jasniju predodžbu poruke koju video šalje. Uključite prijevod na hrvatski jezik, a učenici s oštećenjima sluha neka budu pozicionirani dovoljno blizu ekranu kako bi ga mogli čitati. Učenike s teškoćama pažnje i koncentracije, učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s poremećajima iz spektra autizma tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje bitnih detalja i ključnih dijelova.

Prilikom rješavanja kviza/slagalice učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama osigurajte rad u paru, ukoliko asistivna tehnologija koju imaju ne omogućuje samostalan rad.

Imate li u razredu učenika s poremećajem iz spektra autizma ili učenika oštećenog vida, izbjegavajte iznenada i bez najave izazvati "paniku". Ovisno o razini teškoća, sposobnostima i razini samostalnosti učenika s motoričkim poremećajima i učenika oštećenog vida, predvidite dulje vrijeme za napuštanje razreda, a prema potrebi i podršku vršnjaka.

Situaciju možete iskoristiti kako biste učenicima osvijestili potrebu da i u situacijama panike i straha za vlastitu sigurnost obraćaju pažnju na druge kojima je potrebna pomoć i podrška. Pri tome govorite općenito i izbjegavajte stavljati fokus na učenika s teškoćama.

Tijekom analize stvari koje su učenici ponijeli sa sobom, opisujte ih učenicima s oštećenjem vida, a učenike s motoričkim teškoćama smjestite tako da mogu vidjeti sve što se događa.

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u grupni rad i u zajedničke rasprave. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ravnopravno sudjelovanje i uključivanje u raspravu. Potaknite sudionike da govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. Dodatno provjerite razumijevanje postavljenih zadataka i pružite podršku postavljanjem potpitanja.

U završnoj raspravi o vještinama važnim za preživljavanje, pokušajte na temelju mogućnosti i sposobnosti učenika s teškoćama pronaći neke u kojima bi mogli biti uspješni, kako bi se i oni osjetili kompetentnima i mogli ravnopravno sudjelovati u raspravi.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da osmisle i kreiraju pomagala koja će im pomoći u slučaju katastrofe. Pomagala (oružje, oruđe, oprema za preživljavanje) kreiraju od odbačenog materijala (plastike, komada drveta i slično) koji bi se mogao naći u okolišu ako dođe do katastrofe. Pripremite izložbu učeničkih radova i nagradite najkreativnija rješenja.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Voda do grla!!!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO C.1.3. Učenik se odgovorno odnosi prema okolišu i istražuje stanje okoliša u svom okružju.
  • SŠ GEO C.1.2. Učenik analizira uzroke i posljedice ugrožavanja i onečišćenja okoliša od lokalne do globalne razine te opisuje oblike zaštite prirode s primjerima u svijetu i Hrvatskoj koristeći se geografskim kartama i IKT-om.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Spas u zadnji čas

Razgovarajte s učenicima o različitim razlozima zbog kojih bi im se moglo dogoditi da moraju preživjeti neko vrijeme u prirodi. Svakako spomenite velike prirodne nepogode i tehnološke katastrofe (npr. dugotrajni ispad elektroenergetske mreže) koje mogu biti posljedica klimatskih promjena. Pitajte učenike: Koje bi nam motoričke vještine trebale u "ruksaku vještina za preživljavanje"? Koji se nagoni za preživljavanjem javljaju kod osoba koje se nađu u takvoj situaciji? Kako možete tjelovježbenim aktivnostima razviti i poboljšati izdržljivost? Koja biste znanja, vještine i navike mogli primijeniti iz nastave TZK? Podijelite ih u grupe koje će istraživati odgovore i bilježiti ih u OneNote bilježnici, a uputite ih na osobe i zajednice koje se bave takvim vještinama profesionalno ili tradicionalno.

Neka svaka grupa zatim istraži motoričke sposobnosti (snaga, brzina, gibljivost, koordinacija, preciznost, ravnoteža, agilnost) i sposobnost orijentacije u prostoru te predloži vježbe za razvoj tih sposobnosti. U OneNote bilježnicu upisuju prijedloge i razloge zbog kojih bi te vježbe pomogle u slučaju preživljavanja. Zajednički odabiru najbolje vježbe te ih uz pomoć nastavnika izvode ostalim učenicima uz objašnjenje i dobivaju povratnu informaciju.

Porazgovarajte s grupama o svemu što su naučili u ovoj aktivnosti. Bez obzira radi li se o planiranom boravku u prirodi ili o stresnoj situaciji u kojoj treba preživjeti oslanjajući se na vlastita znanja, nešto alata i vlastiti tjelesni potencijal u korištenju Zemljinih prirodnih resursa ili možda o preživljavanju koje se odvija u kontroliranim uvjetima i prilagođeno, nekoliko je skupova osnovnih elemenata tehnike života i preživljavanja u prirodi, uglavnom primitivnih motoričkih znanja, ali i socijalnih kinezioloških i profesionalnih motoričkih ljudskih znanja. Socijalne vještine koje su bitne za preživljavanje mogle bi nam biti bitne i da popravimo štetu koju smo nanijeli prirodi kako uopće ne bismo bili u situaciji preživljavanja.

Postupci potpore

Pitanja na koja je potrebno pronaći odgovore tijekom rada u grupi učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem pažnje, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte napismeno, a učenicima oštećenog vida u elektronskom obliku koji mogu čitati uz pomoć asistivne tehnologije. Za zadatak u kojem se istražuju pojedine motoričke sposobnosti i sposobnosti orijentacije te predlažu vježbe za njihov razvoj možete za ove učenike pripremiti grafički organizator koji će učenici nadopunjavati informacijama koje pronađu, a koji će im dati strukturu u radu i osigurati da pronađu odgovore na sva tražena pitanja. Provjerite razumijevanje zadatka, a prema potrebi ponudite i točne smjernice gdje učenici mogu pronaći tražene informacije.

Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim teškoćama, koji ne mogu raditi samostalno ni uz asistivnu tehnologiju, prilikom rada u OneNote razrednoj bilježnici osigurajte rad u paru i podršku vršnjaka koji će im pomoći s korištenjem aplikacije te raditi prema njihovoj uputi.

Prilikom pokazivanja vježbi učenici s teškoćama, koji ih zbog teškoća ne mogu izvoditi, mogu preuzeti ulogu onoga koji opisuje i objašnjava vježbe drugima.

Potaknite učenike da osmisle i prilagode pojedine vježbe kako bi bile izvedive i učenicima s većim teškoćama.

Uključite učenike s teškoćama u završnu raspravu na način opisan u prethodnoj aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, videozapisom bilježe izvedbu odabranih vježbi i povratnu informaciju nastavnika, intervjuiraju grupe koje su izvodile vježbe o tome zašto su bitne kao dio "ruksaka vještina za preživljavanje", izrađuju videozapis u digitalnom alatu Animoto te ga prikazuju cijelom razredu i objavljuju na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Spas u zadnji čas

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
  • SŠ TZK G.D.A.2.1. Učenik analizira utjecaj prehrambenih navika i kinezioloških aktivnosti za očuvanje zdravlja
  • SŠ TZK G.D.2.2. Učenik provodi motoričke aktivnosti i aktivno boravi u prirodi.
  • SŠ TZK G.D.2.3. Učenik podupire i kreira cjeloživotne navike tjelesnog vježbanja i gibanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Može li planina preživjeti nas?

Na početku pokažite učenicima crtež planinara poput Hrvatski planinarski savez i zamolite ih da razmisle i pojedinačno napišu na Lino oglasnoj ploči zbog čega ljudi idu u planine. Zajednički grupirajte njihove odgovore u tri skupine: U planinama radim; Planine me održavaju zdravim, mladim i u formi; U planinama se najbolje opustim i zabavim. Nakon toga raspravite koja su zanimanja vezana uz boravak u planinama, kojim su sve sportovima i rekreativnim aktivnostima planine “dom” te zbog čega planine pružaju zadovoljstvo ljudima različite životne dobi i različitih interesa.

Podijelite zatim učenike u šest grupa i pitajte ih što misle da planinari nose u ruksacima kad idu na jednodnevni izlet u planine. Svaka grupa neka na poseban komad papira navede deset stvari za koje smatraju da svaki planinar treba imati u ruksaku. Uz svaku navedenu stvar trebaju napisati i razlog zbog kojeg je ta stvar nužna. Kad dovrše zadatak, neka usporede i vrednuju popise drugih grupa. Pomoć mogu potražiti u interaktivnoj checklisti Popis za planinarenje pomoću koje mogu sastaviti i preuzeti ili ispisati popis stvari, kao i u videozapisu Čemu služe sve te stvari u ruksaku? koji objašnjava preživljavanje. Nakon što dobiju povratnu informaciju o svojem popisu nužne planinarske opreme, neka međusobno rasprave i dopune popis stvarima koje su izostavili.

Nakon toga zamolite učenike da u istim grupama u zadnjoj inačici svojeg grupnog popisa označe sve stvari koje bi dobro došle bilo kome od njih u slučaju neke velike prirodne katastrofe (poplave, požara, potresa…) koja bi ih na neko vrijeme odvojila od obitelji i doma. Možete svakoj grupi dati točno određenu prirodnu katastrofu, a možete im prepustiti i da samostalno odaberu. Nakon što naprave odabir, neka ukratko opišu ulogu svake odabrane stvari, tj. kako bi se poslužili njome u takvoj prilici. Neka grupe prezentiraju i, po potrebi, međusobno dopune popise.

Zatim porazgovarajte s učenicima o uzrocima katastrofa koje su posljedice čovjekova djelovanja (prvenstveno klimatskih promjena, ali i ekstrakcije sirovina, industrijskog uzgoja hrane, proizvodnje energije, divlje urbanizacije...). Zadajte učenicima da prošire svoje popise opisom toga kako bi odabrana prirodna katastrofa utjecala na ostale organizme u okolišu te neka daju nekoliko prijedloga kako se katastrofa može spriječiti ili se barem mogu smanjiti njezini štetni utjecaji. Porazgovarajte o tome i pomognite im da osvijeste da bi naš štetni utjecaj na druge organizme i prirodna područja otežao opstanak i nama samima, a da bismo ugrozili i sve lijepo što nam pružaju planine.

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida opišite crtež planinara. Nije potrebno opisivati svaki dio u detalje, već je bitno da učenik dobije što jasniju predodžbu prikazanog. Crtež opisujte s lijeva na desno. Prilikom opisivanja koristite konkretne izraze i informacije jer će neodređeni i apstraktni pojmovi učenika samo zbunjivati. Ono što opisujete pokušajte povezati s primjerima koje učenici s oštećenjem vidom mogu susresti u svom okruženju i s kojima imaju iskustva. Za slabovidne učenike crtež možete uvećati te naglasiti kontrast i linije crteža.

Umjesto samostalnog rada, učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim poremećajima, čija asistivna tehnologija na omogućuje rad na Lino oglasnoj ploči i korištenje drugih predviđenih digitalnih sadržaja, omogućite rad u suradnji s vršnjakom.

Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika te potičite suradnju i uvažavanje unutar skupine. Učenicima s većim teškoćama, primjerice slijepim učenicima ili učenicima s većim motoričkim poremećajima koji možda nemaju iskustva s planinarenjem i dobru predodžbu koja bi oprema pri tom bila korisna, pružite podršku potpitanjima koja će ih navoditi na željene zaključke.

Tijekom individualnog i grupnog rada učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti te učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima oštećenog sluha dajte jasne pisane i grafički podržane upute razložene na korake koje će im osigurati lakše praćenje i veću samostalnost u izvršavanju zadatka. Provjerite jesu li razumjeli zadatak, omogućite im produljeno vrijeme za rad i češće provjeravajte točnost unesenih podataka.

Za učenike koji žele znati više

Neka zainteresirani učenici prikupe liste svih grupa s popisom stvari za preživljavanje neke elementarne nepogode, analiziraju ih i naprave objedinjenu listu koja će sadržavati sve navedeno u barem jednom primjerku. Zatim neka prikupe sve stvari s popisa, stave u ruksak i neka pokušaju staviti taj ruksak na leđa. Svaki od njih neka zapiše koliko bi dugo mogao nositi takav ruksak i koliko dugo bi mogao živjeti bez pomoći drugih i obnavljanja sastojaka iz ruksaka. Mogu i izvagati takav ruksak. Rezultate neka grafički obrade, a mogu ih i prikazati koristeći neki od digitalnih alata kao npr. Canva i neka na satu izvijeste o rezultatima analize te predlože “optimalan paket za preživljavanje”.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Može li planina preživjeti nas?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednja škola
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.1.2. Analizira održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Latinski jezik

Moj duhovni ruksak

Podsjetite učenike da su mnoge velike civilizacije u prošlosti nestale. Kao primjer navedite poznatu povijesnu tezu da je s padom tradicionalnih društvenih vrijednosti u starom Rimu započela i propast cijele rimske civilizacije. Upitajte ih pitanja poput: Što su duhovne vrijednosti? Što one znače za jednu zajednicu/za jedno društvo? Koja je važnost tradicije, a kada je važno promijeniti društvene obrasce? Što znači biti usmjeren na materijalne vrijednosti? Kolika je njihova trajnost?

Učenicima skrenite pozornost na činjenicu da je sve lagodniji život Rimljane udaljio od vrijednosti kao što su čast, dostojanstvo, jednostavnost, skromnost i sve više se okrenuo k slobodi, uživanju i raskoši. Upitajte ih što misle: Kako današnja usmjerenost na materijalno (konzumerizam) utječe na naš svijet (na klimu, bioraznolikost, prirodnu ravnotežu, dobrobit svih ljudi i opstanak civilizacije)? Možemo li rimsku usmjerenost na materijalno usporediti s našim konzumerizmom?

Učenici neka potom usporede značenje i upotrebu dviju poznatih latinskih poslovica: Omnia mea mecum porto i Panem et circenses. Povedite s njima raspravu o kakvim navikama ili stilovima života ove poslovice govore. Kad bi se interpretirale iz pozicije naše suvremene stvarnosti, koja od ovih izreka predstavlja ideju održivosti?

Podijelite učenike u grupe od otprilike pet učenika i zadajte im da svaka grupa izradi plakat s ilustracijom svojeg duhovnog ruksaka za preživljavanje u nekom od alata za izradu oblaka riječi. Primjerice, alat WordClouds koji nudi opciju odabira oblika među ponuđenim ili učitavanje oblika s uređaja, pa učenici mogu učitati željeni oblik koji prethodno mogu odabrati i snimiti koristeći Office biblioteku isječaka crteža (npr. u Online Wordu). Pripremite im popis pojmova na latinskom s kojeg svaka grupa za sebe treba odabrati one koji po njihovom sudu odgovaraju kategoriji vrline (virtus), a odbaciti one koji ne odgovaraju toj kategoriji. Svaka grupa može dobiti svoje pojmove, ali može se zadati i svakoj grupi istih desetak pojmova, ili se pak mogu samo neki pojmovi poklapati kako bi se prilikom završne prezentacije razvila zanimljivija rasprava među grupama o tome je li nešto vrlina ili nije. Pritom ih uputite da unutar grupe za svaki od ponuđenih pojmova povedu kratku raspravu s pitanjima poput: Je li to vrijednost koju ja imam? Je li to vrijednost koju bih htio/htjela imati? Ako je nemam ja, tko je ima od meni bliskih ljudi? Koje još vrijednosti imaju meni najbliži ljudi? Kako bi nam te odabrane osobine ili stavovi pomogli da se suočimo s izazovima modernog života? Bi li nam pomogli u slučaju propadanja naše civilizacije? Koje od ponuđenih vrlina izravno utječu na smanjenje konzumerizma, a time vode do ponovne uspostave prirodne ravnoteže?

Svaki od odabranih pojmova neka skupine unesu u WordClouds dva puta – jednom na latinskom i jednom na hrvatskom. Među ponuđenim oblicima neka odaberu ruksak, torbu ili kovčeg ili učitaju željeni oblik. Svojem ruksaku punom duhovnih vrijednosti neka dodijele naslov u obliku parafraze ili dopune izreke Omnia mea mecum porto. Dobivene ilustracije duhovnog ruksaka neka skupine međusobno predstave jedna drugoj, a mogu ih i ispisati i fizički izložiti u učionici ili podijeliti na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem sluha, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom), učenicima s poremećajem pažnje i koncentracije i učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite pisani pregled pitanja o kojima će promišljati tijekom aktivnosti te poslovica čije će značenje i upotrebu uspoređivati. Omogućite više vremena za rad i pripremanje odgovora.

Tijekom grupnog rada i izrade plakata osigurajte da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima i ne dopustite da budu pasivni promatrači. Pozicionirajte ih na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida pružite potrebnu fizičku podršku kod crtanja. Ako učenici ne mogu samostalno raditi u alatu WordClouds, neka daju prijedloge i upute drugim članovima skupine koji će im opisivati što rade u alatu.

Učenicima oštećenog vida popis pitanja i pojmova na latinskom jeziku dajte na Brailleovom pismu ili u obliku koji, tijekom aktivnosti, mogu koristiti pomoću čitača ekrana te im opišite završne ilustracije svake od skupina.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Nakon što se prisjete legendarnih rimskih junaka - nositelja tradicionalnih vrlina, neka se učenici dosjete koji bi bili suvremeni junaci u Hrvatskoj i šire koji svojim stilom života predstavljaju uzor u borbi protiv duhovnog propadanja naše civilizacije, konzumerizma i negativnih ekoloških promjena. Potaknite ih da se u razgovoru sa svojim ukućanima prisjete takvih primjera i u našoj bližoj i daljoj prošlosti kako bi osvijestili da je uvijek moguće pronaći ljude vrijedne divljenja. Za važne datume (npr. Dan planeta Zemlje) neka učenici prezentiraju svoje rezultate (život i djelovanje odabranog suvremenog junaka) pred razredom ili školom u obliku male izložbe plakata. Plakate mogu izraditi i u digitalnom obliku koristeći neki od alata za grafički dizajn kao npr. Piktochart i objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Latinski jezik

Moj duhovni ruksak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) LJ C.1.2. Učenik komentira, diskutira i zaključuje o vrijednostima građanskih i ljudskih vrlina i mana na temelju života ključnih osoba i događaja iz javnoga života rimske države.
  • SŠ (2) LJ C.1.1. Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Družba Pere Kvržice 2

Učenicima ekoskupine prikažite dvije ilustracije/fotografije: Europa/svijet kakav je bio u predindustrijsko vrijeme te danas. Drugim riječima, zelena prostranstva i krda životinja nasuprot betonu, čeliku i plastici (možete uvrstiti i podatke o broju stanovnika). Zatim pokažite veliki, crveni upitnik te povedite razgovor o tome što nas čeka ako nastavimo istim putem (povećanje broja stanovnika, veće potrebe za hranom, povećana industrija i proizvodnja…) i koji je od dvaju prikazanih svjetova bolji, ali i udobniji za čovjeka: Možemo li pronaći zlatnu sredinu te ujedno izbjeći katastrofalnu budućnost? Što svatko od nas može učiniti za rasterećenje planeta?

Neka učenici istraže lokalnu sredinu i pronađu zapušteni objekt koji će postati središte njihovog plana za ulaganje u budućnost (napušteno tvorničko postrojenje, zanemareni dio kulturne baštine, nekadašnja farma, započet i nedovršen projekt…).

U alatu Mentimeter provedite oluju ideja: Koja znanja i vještine, koje prakse, alati i sredstva su nam potrebni kako bi spomenuti posjed postao samodostatno imanje na kojem će neki članovi zajednice pronaći dom? Što nam je potrebno kako bismo stvorili samoodrživi posjed koji ne zagađuje svoj okoliš, već ga liječi? Učenici će vjerojatno navesti ideje iz sljedećih kategorija: proizvodnja hrane, dostupnost pitke vode, proizvodnja energije, izgradnja eko nastambi, pohrana proizvedenog, prenamjena postojećih predmeta… Neka učenici kategoriziraju odgovore u nekoliko takvih kategorija te prema tome stvorite prikladni broj timova za istraživanje i izradu plana. Učenici će unutar timova dodijeliti uloge članovima (Udžbenik poduzetništva za učenike osnovne škole, cjelina 5.2. - Uloge u timu).

Timovima u OneNote bilježnici otvorite mape za suradnju i pohranu ideja i materijala. Učenici će prvo istražiti već postojeće slične zajednice (primjer: putopisni izvještaji, svjetska mreža ekosela, mrežne stranice inkubatora za namjerne zajednice - po potrebi u pregledniku aktivirati prijevod na hrvatski jezik) te rezultate istraživanja prilagoditi uvjetima i potrebama svojeg podneblja. Nužno je da timovi međusobno surađuju kako bi postigli koherentni rezultat. Ovo se može postići redovnim zajedničkim sastancima s prikazom napretka po timovima i vršnjačkim vrednovanjem koje će rezultirati izmjenama i dopunama plana.

Kad osmisle organizaciju života na imanju, projekt će predstaviti lokalnim vlastima kao priliku za povlačenje sredstava iz EU fondova i uspostavljanje/čuvanje prirodne ravnoteže. Prezentacija može sadržavati i projekcije kako će imanje utjecati na povećanje kvalitete života zajednice, npr. prodaja viškova ekološki uzgojene hrane i sjemenja; nemjerljiva dobit koja se dobiva širenjem potrebnih znanja i vještina ako posjed funkcionira i kao edukacijski centar. Učenici mogu istražiti postoje li u zajednici osjetljive skupine i kako bi se one mogle uključiti u projekt.

Projekt se ostatku zajednice može predstaviti na danima otvorenih vrata, ali i npr. izložbom u gradskoj knjižnici. Tako će se zajednica senzibilizirati, pronaći novi partneri u projektu koji žele i mogu doprinijeti konkretno ili idejama, a svakako će se proširiti svijest o neiskorištenim resursima u okolici koji na ovaj način doprinose boljitku.

Izvannastavna aktivnost

Družba Pere Kvržice 2

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici kroz istraživanje i osmišljavanje ekoseoskog projekta osvještavaju potrebu za paralelnim uspostavljanjem prirodne i društvene ravnoteže i otpornosti na krize izazvane neravnotežom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Extinction Rebellion (2020) (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.