Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Karta održivih influencera

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: klimatske promjene, očuvanje okoliša, ljudska prava i prava životinja
  • PRI: tehnologija, znanost, utjecaj na prirodu
  • MAT: postotak, relativna frekvencija, tablični prikaz
  • IZVAN: rješavanje problema, okoliš, udruge civilnog društva
  • LK: kontrasti boja, ritam na plohi, zaštitni znak/logotip
Izvannastavna aktivnost

GLOBE

Uputite učenike na mrežnu stranicu globalne neprofitne organizacije SomeOfUs gdje se nalazi oko tridesetak kampanja vezanih uz klimatske promjene, zaštitu ljudskih i prava životinja u borbi za održivu gospodarsku ekonomiju. Organizaciju je 2011. godine pokrenula australsko-američka aktivistkinja Taren Stinebrickner-Kauffman, a danas je na različite načine podržava preko 15,6 milijuna ljudi.

Neka pregledaju aktivne kampanje i odluče se, svatko za sebe, za jednu u kojoj bi voljeli sudjelovati. Ako je potrebno, pomozite im s aktivacijom prijevoda na hrvatski u mrežnom pregledniku. U digitalnom alatu Wakelet kreirajte kolaborativni digitalni zid i poveznicom ga podijelite učenicima. Svaki od njih neka na zidu objavi koju bi kampanju odabrao i ukratko je opiše. Nakon odabira projicirajte dokument, a učenici trebaju ostalima predstaviti i obrazložiti svoj izbor. Ohrabrite ih da se svojim računom e-pošte pridruže organizaciji i podupru odabranu kampanju potpisom peticije.

Nakon globalnog djelovanja upoznajte ih s dobrovoljnim udruženjem građana za zaštitu okoliša Zelena akcija. U plenumu pregledajte završene i aktualne kampanje i porazgovarajte o važnosti zajedničkog djelovanja i aktivnog sudjelovanja u borbi za zaštitu okoliša i svojih prava.

Nakon što su upoznati s time kako se to radi na globalnoj i državnoj razini, vrijeme je i za njihovo djelovanje. Zadajte cijeloj izvannastavnoj skupini zadatak da osmisli kampanju kojoj će oni biti nositelji, a koja će biti vezana uz neki problem iz njihovog lokalnog područja. Zatim im pomozite da se podijele u radne grupe koje međusobno surađuju. Neka jedna grupa uz pomoć učitelja informatike izradi tematsku mrežnu stranicu za svoju mrežnu kampanju koristeći neki od besplatnih alata (npr. WordPress) i objavi je na stranicama škole. Druga grupa neka prezentira kampanju lokalnim vlastima pa uz njihovu podršku mogu svoju stranicu objaviti i na stranicama lokalne ili regionalne uprave (općina, grad, županija…). Za širenje kampanja važno je i medijsko predstavljanje. Neka treća grupa, uz vašu pomoć, kampanju proširi i putem društvenih mreža, regionalnih novinskih i obrazovnih portala.

Projekt možete prijaviti i za Smotru i natjecanje hrvatskih GLOBE škola.

Izvannastavna aktivnost

GLOBE

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Sudjelovanje u programu GLOBE (Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša).
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Koliko je lako utjecati na druge?

Na početku aktivnosti prikažite učenicima fotografije poput ovih i upitajte ih može li se tehnologija koristiti na konstruktivan i destruktivan način. Neka navedu primjere konstruktivne primjene dronova, a zatim neka razmisle i navedu koji bi mogli biti destruktivni primjeri. Sigurno će se netko od njih sjetiti i upotrebe dronova u ratovanjima.

Uputite učenike da pojam održivog razvoja istovremeno uključuje unaprjeđenje kvalitete našeg života i zaštitu našeg planeta koji nam daje sve što nam treba za život, od kisika i hrane do materijala za svu tehnologiju koju koristimo. Podijelite ih u grupe i svakoj grupi zadajte da istraži konstruktivno i destruktivno korištenje, primjerice, dronova s početka priče, nafte, automobila i interneta. Nakon što su dobili temu, a prije samog istraživanja, potaknite ih da olujom ideja zajedno u grupi na papir napišu nešto konstruktivno i nešto destruktivno vezano uz njihovu temu. Istražujući dostupne informacije na mreži, neka nadopune svoje zapise oluje ideja. Neka svaka grupa predstavi što je zapisala o svojoj temi.

Upitajte ih zatim u plenumu kako bismo mogli koristiti tehnologiju da proširimo svijest o održivom razvoju. Među ostalim, porazgovarajte o tome da kampanje za održivi razvoj često koriste društvene mreže i promotivne videomaterijale.

Potaknite ih da se vrate u svoje grupe i na temelju istraživanja snime “influencerski” spot od 30 sekundi na temu “Ne, nego!” koji se obraća ostalim učenicima u školi i njihovim obiteljima i prijateljima, a koji će ohrabriti konstruktivnu uporabu tehnologije i obeshrabriti destruktivnu. Nakon što se dogovore oko scenarija spotova, mogu ih snimiti svojim uređajima i još urediti u alatu Adobe Spark dodajući glazbu i tekst. Pomozite im da objave svoje uratke na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida detaljno opišite fotografije dronova i pri tome odaberite manji broj onih koje najbolje prenose željenu ideju. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji učenika mogu zbuniti. Za slabovidne učenike pokušajte pronaći primjere fotografija koje su dovoljno velike, sa što manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu.

Prilikom grupiranja učenika jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama, u skladu s njegovim mogućnostima, kako bi mogao uspješno izvršiti zadatak i aktivno doprinijeti radu grupe.

Potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u izlaganju grupnih zaključaka i prezentiraju barem jedan dio u kojem su bili najviše uključeni. Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i učenicima s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti pritom je dobro postaviti strukturu i redoslijed izlaganja.

Imate li u razredu učenike s teškoćama glasovno-jezično-govorne komunikacije, ne inzistirajte da govore pred drugima ako to sami ne žele i ne osjećaju se ugodno. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i spriječite oponašanje i ruganje.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više predložite da odaberu jednu od tema iz grupa i, pomoću pretraživanja mreže i razgovora s učiteljima i roditeljima, pobliže istraže njezinu konstruktivnu i destruktivnu upotrebu u svojem kraju. Potaknite ih da snime video od barem 2 minute u kojem će argumentirano objasniti problem i predložiti rješenje. Video objavite na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Koliko je lako utjecati na druge?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI D.6.2. Učenik objašnjava osnovne principe znanosti te odnose znanosti, tehnologije i društvenoga napretka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Zeleni influenceri

Neka učenici u digitalnom alatu Mentimeter (Open Ended) odgovore na pitanje tko su i što su influenceri. Riječ influencer u engleskome jeziku označuje općenito osobu ili skupinu osoba koja ima neki utjecaj u društvu. Nakon toga porazgovarajte s njima o influencerima te ih pitajte što oni rade i na što utječu. Influenceri mogu biti poznate osobe ili društva te stručnjaci u pojedinim područjima.

Tko bi bio influencer u području održivog razvoja? To mogu, recimo, biti udruge koje se bave zaštićenim područjima RH. Kategorije zaštite su strogi rezervat, nacionalni park, posebni rezervat, park prirode, regionalni park, spomenik prirode, značajni krajobraz, park šuma i spomenik parkovne arhitekture. Pitajte učenike što misle kako rade udruge i kako se bave zaštićenim područjima.

Podijelite učenike u grupe i svim grupama zadajte zadatak da na mrežnoj stranici Bioportal pronađu podatke o zaštićenim područjima RH. Učenici unutar grupe zajednički traže podatke i zajednički odgovaraju na sljedeća pitanja (ista za svaku grupu):

Koliko ima zaštićenih područja u vašoj županiji i koje su kategorije zaštite? Podatke kategorije zaštite prikažite stupčastim dijagramom frekvencija. Koliko ima zaštićenih područja u RH? Tablično prikažite frekvenciju i relativnu frekvenciju svake kategorije zaštite. Odredite udio ukupnog zaštićenog područja vaše županije u odnosu na zaštićena područja cijele RH. Prikažite podatke stupčastim dijagramom frekvencija za jednu kategoriju zaštite po županijama tako da pronađete podatke za 3 do 5 županija u kojima je najveća relativna frekvencija prikazivane kategorije zaštite. (Jedna grupa može prikazati frekvencije parkova prirode, druga spomenike prirode itd.)

Zadatak možete objaviti na zidu u Padletu (obrazac Shelf) s onoliko stupaca koliko je pitanja. Nakon rješavanja svaka grupa objavljuje svoja rješenja u odgovarajuće stupce. Prokomentirajte s učenicima dobivene rezultate te postavite pitanje Bismo li za udruge koje se bave zaštićenim područjima prije saznali da ih promiču oni influenceri s početka?

Neka učenici prokomentiraju sljedeću situaciju: Da, primjerice, spomenik prirode Hrast u Sv. Petru na otoku Cresu promiče influencer s početka priče, bi li više građana RH znalo za hrast i više se brinulo o tom hrastu?

Neka učenici (primjerice, tijekom projektnog dana) posjete udrugu koja se bavi zaštitom zaštićenih područja u svojoj županiji te neka posjete zaštićena područja svoje županije. Mogu ih fotografirati, pronaći zanimljivosti o njima te, zajedno s podatcima koje su prethodno izračunali i pronašli na mrežnoj stranici Bioportala, objaviti i prikazati na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koristi alat Mentimeter i provjerite jesu li razumjeli. Za slijepe učenike, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač digitalni alat. Ako ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda.

Vršnjačku podršku osigurajte i prilikom rada na mrežnoj stranici Bioportal ako asistivna tehnologija, koju imaju učenici s oštećenjem vida i učenici s motoričkim teškoćama, ne omogućuje samostalan rad. Učeniku s oštećenjem vida pritom je potrebno opisivati čitav proces kako bi mogao dati uputu, a zatim mu prenijeti dobivene informacije.

Pripremite učenicima podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno pitanjima na koje trebaju pronaći odgovore i smjernicama koje će ih upućivati na kojem ih dijelu mrežne stranice mogu pronaći. Možete predvidjeti i manji broj pitanja i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci.

Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma možete izvući podatke koje treba prikazati u tablici i stupčastim dijagramom frekvencija. Dijagrami i tablice mogu biti unaprijed pripremljeni i djelomično riješeni na način da ih učenici s teškoćama mogu samostalno dovršiti slijedeći dobivene smjernice.

Prije posjete udrugama i zaštićenim područjima županije obavezno provjerite pristupačnost terena učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida te unaprijed i neposredno prije polaska najavite i detaljno objasnite plan posjeta učenicima s poremećajem iz spektra autizma kako bi im pružili osjećaj predvidljivosti i sigurnosti.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenik zamisli influencera koji bi mogao promovirati neko zaštićeno područje te mu napiše pismo u kojem mu predstavlja zaštićeno područje i moli da bude sponzor ili promotor tog područja. U pismu neka navede koliki je udio kategorije zaštite u ukupnom udjelu za cijelu RH.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Zeleni influenceri

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.7.1. Računa postotak i primjenjuje postotni račun.
  • OŠ MAT E.7.1. i OŠ MAT D.7.6. Organizira i analizira podatke prikazane dijagramom relativnih frekvencija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Prirodoslovci influenceri

Uputite učenike da individualno promatraju svoje neposredno okruženje, primijete neki ekološki problem, opišu ga i promisle na koji se način može riješiti. Neka promatraju npr. zagađenost potoka, rijeke, divlja odlagališta, prekomjernu sječu šuma, zagađenost zraka i sl.

Učenici u krugu ukratko predstavljaju problem i ideje za rješenje. Vi zapišite te teme na ploči. Kad su svi završili, učenici pomoću točkica na ploči glasuju za najhitniji problem. Zatim na hamer papir u sredinu zapisuju odabrani problem i oko njega moguća rješenja. Potaknite ih na promišljanje o uzrocima i posljedicama te o nužnosti dubljeg razumijevanja (imajte na umu da su ekološki problemi i društveni i ekonomski i kulturalni). Upitajte ih imaju li sve potrebne znanstvene informacije o tom problemu i gdje bi ih mogli pronaći.

Zatim im pustite video o akciji Team Trees popularnih youtubera MrBeasta i Mark Robera. Cilj je bio u roku od 68 dana prikupiti 2 milijuna dolara, odnosno za svaki taj dolar posaditi jedno drvo. Video kratko opisuje tijek projekta, najveće donatore te kako je akcija zaista i uspjela, i to u 55 dana. Potaknite raspravu o tome zašto je akcija bila tako uspješna i bi li bila jednako uspješna da su je pokrenuli ljudi koji nisu influenceri poznati diljem svijeta i zašto.

Podijelite učenike u grupe. Neka jedna grupa istraži stručnjake s fakulteta i instituta koji bi im mogli pomoći sa znanstvenim informacijama. Druga grupa neka potraži stručnjake koji djeluju kroz udruge civilnog društva. Treća grupa neka odabere nekog od domaćih influencera kojeg prati većina razreda. Neka svaka grupa uz vašu pomoć sastavi e-poruku u kojoj će opisati problem i zamoliti za pomoć, odnosno zamoliti odabranog influencera da kroz svoj kanal na društvenim mrežama podigne svijest o njihovu problemu.

Nakon što uspostave kontakt sa stručnjacima i influencerom, organizirajte mrežni susret (npr. na Skypeu) svih sudionika kako bi stručnjak (ili stručnjaci) mogao i učenicima i influenceru pomoći da prodube razumijevanje uočenog problema i zagovaraju primjerena rješenja.

Na temelju toga neka učenici u Canvi naprave plakat s prikazom problema i prijedlozima rješenja koji će influenceru pomoći u objavama na društvenim mrežama. Pritom će jedna grupa trebati pretočiti prikupljene informacije u opis problema, druga u opis rješenja, a treća napraviti upečatljiv dizajn plakata.

Izvannastavna aktivnost

Prirodoslovci influenceri

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Podizanje ekološke svijesti kod učenika.
  • Razvijanje prirodoslovne pismenosti te rješavanje problema kroz podržavanje djelovanja koje doprinosi održivom razvoju.
  • Analiziranje modela promicanja održivog razvoja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Širi li se poruka?

Podijelite učenike u grupe i dajte svakoj grupi po jednu sliku različitih prostora (parka, plaže, izletišta) koji su onečišćeni i djelomično zapušteni. Učenici u grupama igraju igru uloga: raspravljaju kako bi se taj prostor mogao urediti, ali svatko predlaže rješenja iz različite pozicije (učenik obližnje škole, ravnatelj obližnje škole ili vrtića, gradski vijećnik, roditelj). Po završetku grupe prezentiraju svoja rješenja drugima. Ukažite im da postoje udruge koje se bave srodnim ili sličnim problemima: nastoje ih riješiti te nastoje podići svijest svih nas o problemima i utjecati na nas da se uključimo u sprječavanje i rješavanje problema. Pomozite im da iz toga izvedu zaključak da je bitna sinergija ekološkog i društvenog aspekta održivosti i da udruge zato trebaju učinkovito komunicirati, uključujući vizualnu komunikaciju.

Podijelite učenike u timove. Svaki tim treba pretraživanjem na internetu pronaći hrvatske udruge koje se bave održivim razvojem - onoliko udruga koliko je članova tima. Neka svaki učenik istražuje prema vlastitim interesima koji će vjerojatno biti vezani za lokalno područje, neko drugo njemu drago područje ili neku temu koja mu je važna ili prisutna u svakodnevnom životu. Tim zatim treba izraditi rad o odabranim udrugama u alatu ThingLink tako da rad sadrži kartu Hrvatske s lokacijom udruga, kontakt podatke udruga, djelatnost kojom se udruge bave, način na koji su (ili nisu) djeca i mladi uključeni u rad, zaštitne znakove udruga i mišljenje učenika je li iz znaka i iz naslovnice mrežnog mjesta jasno vidljivo čime se koja udruga bavi. Neka članovi tima podijele zadatke po vrsti podataka tako da pojedini član obrađuje tu vrstu za sve udruge (ne samo za svoju), a mišljenje učenika o znaku i naslovnici treba biti rezultat rasprave i zajedničkog vrednovanja cijelog tima, uz vašu pomoć i upute tipa Analizirajte izgled zaštitnih znakova udruga: boje, oblike, odnos slike i teksta te komuniciraju li oni jasno sadržaj rada udruge. Poseban naglasak trebate staviti na preglednost i vizualnu jasnoću prikazanog sadržaja pa dajte učenicima upute kao što su: Odaberite ili izradite temu rada kako biste jasno istaknuli logotipe udruga te sadržaj koji rad predstavlja; Svaki dio rada koji se pokazuje klikom izradite tako da svojim vizualnim oblikovanjem naglašava sadržaj te da bude čitak.

Zajedno s učenicima pogledajte sve radove te im pomozite da ih vršnjački vrednuju po kriterijima vizualne čitljivosti, jasnoće i cjelovitosti prijenosa poruke.

Postupci potpore

U aktivnosti igre uloga uvažite teškoće u komunikacijskim vještinama i zauzimanju tuđe perspektive kod učenika s poremećajem iz spektra autizma. Prije provođenja aktivnosti razgovarajte individualno s ovim učenicima. Dodatno im objasnite aktivnost, dajte konkretne i jasne upute koristeći jednostavniji jezični izraz te provjerite jesu li razumjeli što se od njih očekuje.

Učenicima s oštećenjem vida slike u uvodnoj aktivnosti te izgled mrežnih stranica i zaštitnih znakova udruga u narednim aktivnostima opišite na način opisan u Aktivnosti 2.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice za pretraživanje udruga koje se bave održivim razvojem. Možete im zadati točno određenu udrugu za koju moraju pronaći tražene podatke i dati im grafički predložak s predviđenim mjestima za njihovo upisivanje. Na taj ćete način učenike voditi kroz korake u radu i osigurati da ne preskoče neki dio zadatka te će dobiti strukturiran i pregledan sažetak koji će moći koristiti u zadatcima koji slijede.

Prilikom grupiranja učenika predvidite smještanje učenika s teškoćama sa suučenicima koji im, prema potrebi, mogu pružati podršku tijekom izvođenja aktivnosti. Jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama, u skladu s njihovim mogućnostima, kako bi mogli uspješno izvršiti zadatak i aktivno doprinijeti radu grupe. Učenici s teškoćama koji ne mogu sudjelovati u tehničkom dijelu izrade završnog rada, mogu komentirati, zaključivati i davati prijedloge koje će njihovi vršnjaci provoditi.

Učenike s motoričkim teškoćama treba pozicionirati na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se u izradu rada, a sve što članovi grupe upisuju i unose u digitalni alat, treba se naglas izreći i pročitati učeniku oštećena vida.

Za učenike koji žele znati više

Za udruge obrađene u glavnom dijelu aktivnosti koje ne navode da uključuju djecu i mlade u svoj rad i akcije, učenici trebaju zajednički osmisliti način na koji bi se djeca i mladi mogli uključiti i argumentirati zašto bi to bio bitan doprinos cilju udruge. Svoje ideje i argumente zatim trebaju u obliku teksta ili crteža dodati na radove izrađene u ThingLinku.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Širi li se poruka?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ LK A.7.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom.
  • OŠ LK A.7.3. Učenik u vlastitome izražavanju koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija.
  • OŠ LK B.7.2. Učenik opisuje i uspoređuje svoj likovni ili vizualni rad i radove drugih učenika, promišlja stvaralački proces te ukazuje na moguće promjene prvobitnih rješenja.
  • OŠ LK C.7.1. Učenik analizira i u likovnom i vizualnom uratku ispituje utjecaj vizualnih komunikacija i prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Fridays for Future (13.8.2020.).

Extinction Rebellion (13.8.2020.).

Ecolise (2020). Europski dan održivih zajednica (13.8.2020.).

The Design Museum (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.