Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Iza ugla

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN: biciklističke staze, dostupnost, sigurna vožnja
  • MAT: podaci, dijagram, srednje vrijednosti
  • LU: Atenska povelja, urbanizam, stanovanje
  • TZK: kilometar, bicikl, pedala
  • FIZ: srednja brzina, greške mjerenja, biciklistička staza
Izvannastavna aktivnost

Do škole na dva kotača bez stresa za oba vozača

Pitajte učenike bi li rado bili na mjestu stanovnika nekih europskih gradova kojima je pristup javnim sadržajima omogućen javnim prijevozom, a posebice biciklom kao dijelom modernog sustava javnog prijevoza. Neka iznesu svoj stav o korištenju i stanju biciklističke infrastrukture u svojem naselju kako bi donijeli zaključke o promoviranju njenog značaja te potaknuli lokalnu samoupravu na unapređenje sigurnosti tog dijela javnog prijevoza. Predložite im organizaciju i provedbu škole sigurne vožnje tijekom godine koja će rezultirati organizacijom promotivne vožnje ulicama vašeg naselja. Zajednički uspostavite suradnju s lokalnim biciklističkim klubom te ih zainteresirajte za sudjelovanje. Potaknite učenike da u alatu Google Obrasci pripreme obrazac za prijavu u školu sigurne vožnje te objavite poziv preko školskih društvenih mreža.

U prvoj fazi u određenim vremenskim razmacima (npr. jednom mjesečno) u suradnji s biciklističkim klubom organizirajte školu sigurne vožnje u školskom dvorištu za učenike koji pohađaju izvannastavnu aktivnost. U drugoj fazi, proširite aktivnost na sve ostale zainteresirane učenike vaše škole tako da u ulogu instruktora uključite učenike iz prve faze. Tijekom godine informirajte učenike i stanovnike kroz objave na društvenim mrežama i izradu plakata o organizaciji promotivne vožnje.

Podijelite učenike u nekoliko grupa koje će biti zadužene za organizaciju i promociju pojedinog dijela promotivne vožnje. Jedna grupa priprema i ispisuje na majicama snažnu poruku vožnje kroz koju se ukazuje na potrebu uređenja biciklističke infrastrukture radi veće sigurnosti biciklista u prometu. Druga grupa priprema sigurnu etapu vožnje kroz naselje uz pomoć alata Google Karte (opcija Moje karte) kroz koju će pokušati povezati neke sadržaje i institucije koje koristimo na dnevnoj bazi, a često su nam teško dostupne automobilom (škola, trgovina, pošta, ljekarna, kazalište itd.). Treća grupa surađuje s policijom, prijavljuje skup i vožnju te osmišljava način na koji će se i policija uključiti u događanje (sudjelovanjem u školi sigurne vožnje ili kroz kratka predavanja učenicima). Četvrta grupa priprema kratko predavanje o važnosti i prednostima korištenja bicikla. Prezentaciju mogu pripremiti koristeći Google Prezentacije. Peta grupa razrađuje plan objava događanja na društvenim mrežama i obavještava lokalne medije o događanju. Zajednički popis za provjeru mogu kreirati i pratiti koristeći Google Keep. Šesta grupa osmišljava i priprema štand na kojemu će dijeliti brošure u čijoj izradi sudjeluju svi članovi izvannastavne skupine. Za bolju komunikaciju, organizaciju grupa te razmjenu ideja i materijala možete korititi Google Hangouts koji omogućava privatnu ili grupnu tekstualnu komunikaciju i videopozive.

Sadržaj brošure vezan je uz potrebu obnove i restrukturiranja biciklističkih staza, a učenici će kroz brošuru također upozoriti na potrebu ravnomjernog ulaganja u sve oblike prometa te pripremiti infografiku na kojoj se vidi razlika između biciklističkih staza u Hrvatskoj i u nekim drugim zemljama (na primjer u Italiji). Povežite događaj s nekim od dana vezanih uz mobilnost (npr. Svjetski dan bicikla). Plakate, infografike i brošure mogu izraditi koristeći online grafički editor Canva.

Zabilježite aktivnost te u događaj uključite fotografsku grupu, a u dogovoru s lokalnim medijima objavite snimljene sadržaje na društvenim mrežama ili kao reportažu na lokalnoj televiziji. U provođenje aktivnosti mogu se uključiti i nastavnici predmeta: Geografija, TZK, Likovna umjetnost i Informatika.

Izvannastavna aktivnost

Do škole na dva kotača bez stresa za oba vozača

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi i drugi razred srednje škole
Svrha
  • Osvijestiti učenike i stanovnike o važnosti korištenja zelenih oblika prometa među kojima je i vožnja biciklom te potrebu ravnomjernog ulaganje sve oblike prometa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
  • Likovna umjetnost
  • Informatika
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Živim ondje gdje je sve po mom

Upitajte učenike kakvo je njihovo mišljenje o kvaliteti života u njihovoj lokalnoj zajednici te neka usporede kvalitetu života u nekoj drugoj lokalnoj zajednici njihove županije. Upitajte ih što oni misle koliko je njihova lokalna zajednica razvijena i znaju li što ta razvijenost znači.

Podijelite učenike u 4 grupe te im koristeći Teams podijelite Uredbu o indeksu razvijenosti te ih uputite da prouče što je i kako se računa indeks razvijenosti. Nakon proučavanja predloženog dokumenta proslijedite im i poveznicu na mrežnu stranicu Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije o vrijednostima indeksa razvijenosti te ih uputite da u priloženim dokumentima pronađu podatke o razvijenosti prvo cijele svoje županije, a potom i svoje lokalne zajednice te još dvije lokalne zajednice iste županije. Neka ih usporede i grafički prikažu dane pokazatelje koristeći program za tablične proračune Excel tako da se oni lako mogu analizirati. Porazgovarajte s učenicima o uzrocima manjeg/većeg indeksa razvijenosti odabranih lokalnih zajednica, npr. što misle da je uzrok odlaska/dolaska stanovništva, manjeg/većeg broja visokoobrazovanih, manjih/većih primanja i sl. Potaknite ih da promisle koji su to uvjeti života u lokalnoj zajednici koji ljude privlače ili odbijaju od te zajednice, a posebice ih uputite da promisle o dostupnosti javnih usluga i kako se do njih može doći pješke, biciklom i javnim prijevozom. Pogledajte videozapis Javni i biciklistički prijevoz te ih pitajte Može li društvo ulaganjem u infrastrukturu, i koju, omogućiti nekoj lokalnoj zajednici rast indeksa razvijenosti i samim time stvoriti jednako kvalitetno okruženje za život u svim dijelovima županije?

Učenici svoje grafičke prikaze analiziranih podataka, zaključke i ideje o ulaganju u infrastrukturu prikazuju koristeći Sway koji je također dio Office365 paketa te prezentiraju u razredu. Po završetku izlaganja povedite raspravu s učenicima: Kad bi sva manja mjesta u Hrvatskoj bila dobro prometno povezana s većim i razvijenijim središtima, bi li to imalo utjecaj na kvalitetu življenja svakog pojedinca te kakav bi to utjecaj imalo na rasterećenje velikih središta te održivost i pravednost društva u cijelosti?

Postupci potpore

Učenicima oštećenog vida, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija, diskalkulija), učenicima s oštećenjem sluha i učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti materijale za čitanje dajte barem nekoliko dana prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ih stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u elektronskom obliku, kako bi mogli koristiti čitač ekrana.

Izradite smjernice ili potpitanja koja će učenike voditi kroz tekst i usmjeravati ih na ključne elemente sadržaja te im pripremite grafički okvir koji će im olakšati konceptni prikaz i organizaciju prikupljenih podataka na papiru.

Provjerite mogu li učenici oštećenog vida uz pomoć asistivne tehnologije koristiti podatke u tablicama s vrijednostima indeksa razvijenosti i grafički ih prikazati u programu Excel te im, ukoliko ne mogu, osigurajte te podatke u obliku koji će moći samostalno čitati i obrađivati ili omogućite podršku vršnjaka.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice za pretraživanje internetskih stranica i podataka na koje bi se trebali usmjeriti prilikom analiziranja razloga manjeg/većeg indeksa razvijenosti pojedine lokalne zajednice kako biste im dali strukturu i preglednost koja će pomoći da ne preskoče neke bitne informacije.

Učenike s teškoćama potaknite da se uključe u raspravu o dostupnosti javnih usluga i završnu raspravu i pri tome ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije. Pri tome ne inzistirajte da učenici koji imaju poteškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije prezentiraju i govore pred razredom, ako to sami ne žele.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da naprave istraživanje o uvjetima života svojih vršnjaka u školi. Neka osmisle i, koristeći Microsoft Forms, naprave anonimnu online anketu u obliku Likertove ljestvice te saznaju njihov stav o uvjetima života u svojoj lokalnoj zajednici, žele li ostati živjeti u njoj, bi li se njihov stav o promjeni mjesta življenja promijenio kad bi do većeg mjesta/grada mogli doći pješice/biciklom/javnim prijevozom, bi li u takvim uvjetima odabrali za život još manje/mirnije mjesto.

Neka analiziraju rezultate ankete i prikažu podatke tablično i grafički te izračunaju odgovarajuće statističke podatke. Sve neka objedine u prezentaciji izrađenoj koristeći Sway. Izrađenu prezentaciju učenici mogu objaviti na stranici škole te s rezultatima upoznati i vodstvo svoje lokalne zajednice ili županije.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Živim ondje gdje je sve po mom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT E.1.1. Barata podatcima prikazanim na različite načine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Zone mojeg života

Koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter (višestruki izbor), navedite tvrdnju "Najgušće naseljeni prostori u pravilu su najlošije smješteni. Naprotiv, povoljne su zone najčešće zauzete luksuznim stanovanjem." Učenici glasaju je li navedena tvrdnja točna ili netočna za grad/mjesto gdje žive. Raspravite rezultate ankete. U daljnjem razgovoru navedite učenike da izdvoje čimbenike koje smatraju važnim kod odabira mjesta stanovanja. Nakon osvrta na rezultate ankete i diskusije recite učenicima kako je navedena tvrdnja segment Atenske povelje i tiče se problema stanovanja velikih gradova 30-ih godina 20. stoljeća. Objasnite učenicima važnost Le Corbusiera i Atenske povelje za moderni urbanistički razvoj gradova.

Podijelite učenike u grupe u kojima će raspravljati o tome kako su povezane četiri funkcije urbanizma u dijelu grada/mjesta gdje žive: stanovanje, rad, rekreacija (slobodno vrijeme), promet. Naglasite im da kako u te funkcije spadaju različiti sadržaji (stambene kuće i zgrade, dućani, radnje, ugostiteljski prostori, kazališta, sportski centri…) i infrastrukturni objekti (ulice, staze, tramvajske pruge…).

Učenici potom određuju pet prioritetnih sadržaja u svojem životu nakon čega svaki učenik odlazi na aplikaciju Google Earth u kojoj označava mjesto gdje stanuje, mjesto škole i pet prioritetnih sadržaja u svojoj dnevnoj/tjednoj rutini. Učenici utvrđuju udaljenosti između mjesta stanovanja i ostalih sadržaja, načine dostupnosti (javnim prijevozom, pješačenjem, biciklom) te računaju koliko im okvirno vremena treba do ciljanog sadržaja. Svaki učenik izlaže ostatku grupe gdje stanuje, kako i koliko su mu prioritetni sadržaji dostupni te koliko mu je vremena potrebno da stigne do istih. Učenici u grupi diskutiraju čije je mjesto stanovanja najbolje smješteno, s obzirom na dostupnost prioritetnih sadržaja, i o čemu to ovisi. Svaka grupa određuje najbolje smješteno mjesto stanovanja s obzirom na dostupnost prioritetnih sadržaja te predstavlja ostatku razreda navodeći argumente zašto su izdvojili to mjesto stanovanja. Cijelu prezentaciju mogu izraditi kao Google Earth projekt.

Po završetku prezentacija pitajte učenike planiraju li se i zoniraju danas stambena naselja tako da pružaju što veću dostupnost javnih sadržaja i javnog prijevoza što većem broju ljudi, a ne samo jednom dijelu elitnog stanovništva (obično stanovnicima najužeg centra grada i/ili onima koji posjeduju automobil) što je bio slučaj u doba nastanka Atenske povelje.

Zaključite s učenicima kako njihove prezentacije pokazuju, da nažalost, ni danas sva naselja nemaju jednako vrijednu opskrbljenost javnim uslugama. Napomenite učenicima da je urbanistička vizija Atenske povelje, uz svoje prednosti, imala i vrlo problematične posljedice: strogo odvajanje funkcija; veliki gradski građevinski zahvati koji potpuno ruše stare zgrade, javne prostore i uličnu mrežu; repetitivna modularnost industrijski proizvedenih zgrada; prostori koji izlaze iz mjerila bliskog čovjeku; nekritično korištenje betona i čelika. To je u mnogim slučajevima rezultiralo monotonim prostorima, prostorima siromašnima ljudskim interakcijama i osjećajem pripadanja, slabo prilagodljivim prostorima, prevelikim dnevnim migracijama zaposlenika ovisnima o motoriziranom prijevozu, a i građevinskim praksama koje su ekološki neodržive.

Uputite učenike da pogledaju videozapis o važnosti i učincima kvalitetnog javnog prijevoza i postojanju biciklističkih staza u novim naseljima te potom riješe kviz.

Na kraju, nakon što su učenici usporedili prometnu povezanost s potrebnim sadržajima različitih naselja u gradu/mjestu gdje žive, porazgovarajte o tome koliko su velike razlike u dostupnosti javnog prijevoza i sadržaja u njihovom naselju u odnosu na druge dijelove Hrvatske i kako to utječe na prilike i jednakost u društvu.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ravnopravno sudjelovanje i uključivanje u raspravu o rezultatima uvodne ankete, u grupnu diskusiju i završni razgovor. Potaknite sudionike rasprave da govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovoreno treba ponoviti, skratiti i preoblikovati. Dodatno provjerite razumijevanje složenijih pojmova i razumljivost postavljenih zadataka.

Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama sve predviđene digitalne alate te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi, primjerice unositi podatke u aplikaciju Google Earth.

Zadatke koje učenici trebaju istražiti i izračunati u aplikaciji Google Earth strukturirajte za učenike sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija, diskalkulija), učenike s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenike s poremećajem iz spektra autizma. Možete predvidjeti grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci, a koji će služiti kao vodič kroz korake aktivnosti. To će učenicima predstavljati korake u radu te im dati strukturu i preglednost kako ne bi preskočili neki dio zadatka.

U aktivnosti gledanja filma o javnom prijevozu učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenike s poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Za učenike koji žele znati više

Učenici ispituju mijenjaju li se prioritetni sadržaji ovisno o životnoj dobi i kako to utječe na povezanost četiri funkcije urbanizma. Dio učenika ispituje svoje roditelje, a dio djedove i bake, o blizini prioritetnih sadržaja. Na mapi označavaju prioritetne sadržaje za svoje roditelje, odnosno djedove i bake. Uspoređuju razlikuju li se prioritetni sadržaji roditelja od onih djedova i baka. Rezultate svog istraživanja izlažu ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Zone mojeg života

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU A.2.1. Učenik istražuje odabrani problem u sklopu teme »Čovjek i prostor« te prezentira/izlaže rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
  • SŠ LU B.2.2. Učenik raspravlja o sadržajima i problemima suvremenoga stanovanja i urbanističkoga oblikovanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Svi za pedalu, pedala za sve

Potaknite raspravu s učenicima na koji način i kojim sve tjelovježbenim aktivnostima mogu uključiti zdrav oblik kretanja u svoj život - vožnjom biciklom ili drugim načinom kretanja na vlastiti pogon unutar svojeg mjesta stanovanja do škole.

Podijelite ih u nekoliko grupa i uputite da putem internetskih stranica istraže i prouče koje zemlje imaju najzastupljeniji postotak prijevoza učenika biciklom ili pješice do škole (Nizozemska, Švedska...). Neka odgovore na pitanje Što biste od njihovih praksi i postignuća voljeli vidjeti kod nas i zašto?, a potom neka glasnogovornik grupe izvijesti ostatak razreda o odgovoru, na temelju čega ćete pokrenuti raspravu. Navedite ih do zaključka da bi ulaganja u prikladnu infrastrukturu mogla doprinijeti očuvanju prirode, uštedi, zdravlju pojedinaca, većoj ravnopravnosti u dostupnosti javnih sadržaja i poslovnih prilika, te svijesti o sigurnom prometu.

Neka se zatim vrate u grupe i istraže koji su konkretni putovi optimalni i najsigurniji za tjelovježbeno dolaženje od kuće do škole te koji su sigurni načini baratanja biciklom i romobilom (zakonska pravila vožnje, ispravnost bicikla, što sve uključuje osnovna oprema, održavanje bicikla, ponašanje u prometu, kako koristiti biciklističke staze itd.). Svoja zapažanja i zaključke grupe neka zapisuju na zajednički online Padlet zid koji ste unaprijed kreirali.

Zadajte učenicima da tijekom određenog vremenskog razdoblja (npr. 3 mjeseca) prate prijeđene kilometre (bicikl, romobil, role) na ranije identificiranim sigurnim rutama od kuće do škole (ili, ako je škola nedostupna na taj način, na ostalim rutama unutar svojega mjesta stanovanja). Neka to čine pomoću aplikacije Google Karte te zbroje prijeđene kilometre koje je svaki član grupe evidentirao u Padletu. Svaku grupu uputite da po isteku zadanog vremenskog razdoblja u nekom od digitalnih alata kao što je Prezi napravi prezentaciju svojih zapažanja, zaključaka i rezultata. Posvetite jedan sat prezentacijama grupa, refleksiji i samorefleksiji kako o osobnom i grupnom aspektu aktivnog putovanja tako i o potrebi da svaki dio države i društva ima priliku za takvo putovanje do svih potrebnih sadržaja.

Postupci potpore

Ukoliko u razredu imate učenike s oštećenjem vida ili učenike s motoričkim teškoćama, tijekom rasprave o tjelovježbenim aktivnostima te načinima baratanja biciklom ili njegovom održavanju, imajte na umu da je ovim učenicima nemoguće sudjelovati u velikom broju tih aktivnosti i da s njima možda nemaju mnogo iskustva pa prema potrebi modificirajte pitanja i aktivnosti o kojim se raspravlja kako bi i oni mogli doprinijeti raspravi na temelju svojih iskustava i mogućnosti.

Uključivanje u raspravu, aktivnosti pretraživanja interneta i korištenja digitalnih alata prilagodite učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Provjerite razumiju li svi učenici kako se koristi aplikacija Google Karte i prema potrebi demonstrirajte i dodatno objasnite.

Raspravite s učenicima s teškoćama u kojim bi tjelovježbenim aktivnostima mogli sudjelovati i na koji će način pratiti prijeđene kilometre. Ovisno o mogućnostima, učenici s oštećenjem vida ili učenici s motoričkim poremećajima mogli bi mjeriti udaljenost prijeđenu hodanjem, samostalnim guranjem kolica i slično.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više nakon završenog procesa uspoređuju rezultat različitih razreda koji su sudjelovali u aktivnosti. Svoje zaključke predstavljaju svim učenicima uz prezenaciju izrađenu koristeći Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Svi za pedalu, pedala za sve

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.2.1. Učenik usvaja i primjenjuje teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.C.2.1. Učenik prati osobna motorička postignuća.
  • SŠ TZK G.D.2.2. Učenik provodi motoričke aktivnosti i aktivno boravi u prirodi.
  • SŠ TZK G.D.2.3. Učenik podupire i kreira cjeloživotne navike tjelesnog vježbanja i gibanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zašto Google ne zna preporučiti biciklističku rutu?

Pogledajte s učenicima galeriju bicikala iz različitih dijelova svijeta. Porazgovarajte o važnosti bicikla kao prijevoznoga sredstva u raznim dijelovima svijeta i njegove dostupnosti ljudima. Za idući sat zamolite svakog učenika da kod kuće provjeri koje opcije Google Karte nude kao preporuku za rutu od njihove kućne adrese do škole. Trebaju pogledati sve opcije putovanja (automobil, pješice, bicikl…) te iz informacija koje se nude za preporučenu rutu (put, vrijeme trajanja) trebaju izračunati srednju brzinu za svaku od opcija. Podatke unose u Excel Online tablicu koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima.

Na idućem satu s cijelim razredom raspravite o rezultatima računa i komentirajte bilo kakve pravilnosti koje se vide za srednje brzine. Povedite raspravu s cijelim razredom o tome zašto ne postoje preporuke za biciklističke rute. Usmjerite im pozornost na to da preporuke iziskuju kvalitetno projektiranu i izvedenu biciklističku infrastrukturu, za što je potrebna svijest i suradnja lokalne vlasti i angažiranih građana jer se ne radi “samo” o pitanju ekološke održivosti, nego i o ulaganju u zdravlje i dostupnost sadržaja za svakog člana društva, neovisno o lokaciji i materijalnom statusu.

Pitajte ih kako bi praktično mogli sami napraviti preporuku za rutu i koje im sve informacije trebaju za to. Ukažite im na činjenicu da nije fokus samo na vrijeme trajanja putovanja ako se voze biciklom, već i sigurnost pri vožnji uz poštivanje prometnih pravila. U raspravi bi trebalo naglasiti da ti faktori (brzina, sigurnost i prometna pravila) ponekad isključuju jedan drugoga s obzirom na realno stanje na prometnicama i da je to glavni razlog zašto je teško odabrati najbolju rutu.

Nakon rasprave objasnite učenicima da će samostalno osmisliti i istražiti jednu konkretnu biciklističku rutu od svoje kuće do škole. Ako je iz nekog razloga ruta nepogodna (npr. učenik je vrlo daleko od škole), tada u suradnji s vama predlaže alternativni cilj. Sigurnost i prohodnost osmišljene rute učenici mogu provjeriti pješice ili vožnjom na rolama/romobilu. Potom učenici, sigurni u vožnji biciklom, neka isprobaju predloženu rutu, a mjerenja vremena putovanja zabilježe služeći se štopericom na mobitelu ili sl. Raspravite s učenicima kako obaviti mjerenja što preciznije, dogovorite s njima postupke kojima će osigurati točnija mjerenja (npr. koliko puta ponoviti mjerenja). Zatim svaki učenik pomoću alata Google Earth izrađuje opis svoje rute i mjeri duljinu same rute. Otvori se novi projekt u kojem se dodavanjem oznaka i linija grafički opiše ruta na karti, a pomoću slajdova se dodaje tekst (npr. postoji li biciklistička staza kroz neke od ulica kuda se prolazi). Učenik će potom na Padlet zidu koji ste ranije pripremili podijeliti opis s ostalim učenicima te diskutirati o trajanju vožnje i ostalim informacijama o ruti. Objasnite im da je bitno vlastitim mjerenjem provjeriti mjerenja drugih učenika (npr. odstupanja u mjerenju rezultat su razlika u brzini vožnje). Nakon toga učenici u grupi dorađuju Google Earth opise. Rezultat je prezentacija čiju poveznicu učenici dijele na zajednički Padlet zid.

Na nastavi napravite usporedbu – nekoliko učenika treba ukratko ispričati svoja iskustva vožnje bicikla te navesti s kojim su se izazovima susretali. Porazgovarajte s učenicima o razlikama u kvaliteti biciklističke infrastrukture u njihovom mjestu, ali i u usporedbi s drugim mjestima i dijelovima države. Povežite to s lakom/teškom dostupnošću poslovnih, društvenih, sportskih, kulturnih, i ostalih sadržaja i time kako su raspoređeni ti resursi u našem društvu.

Postupci potpore

Učenicima s učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem vida, učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem pažnje i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja dajte jasne pisane smjernice za zadatak koji moraju napraviti kod kuće i provjerite jesu li sve razumjeli. Možete im pripremiti organizator pažnje s jasno strukturiranim pitanjima i zadatcima na koje moraju pronaći odgovore i s prostorom za upisivanje podataka kako biste im dali strukturu i preglednost koja će pomoći da nešto ne preskoče.

Provjerite znaju li svi učenici kako se koriste predviđeni digitalni alati i prema potrebi demonstrirajte i dodatno objasnite.

Učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim poremećajima možda će biti potrebna dodatna pomoć i podrška druge osobe prilikom pregledavanja Google Karte i unošenja podataka u Excel Online tablicu. Učenicima možete omogućiti rad u paru s vršnjakom koji živi blizu ili dati zamjenski zadatak koji će moći izvesti samostalno uz korištenje asistivne tehnologije.

Potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje u raspravi na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Istraživanje i samostalna izrada biciklističke rute može predstavljati izazov za učenike s oštećenjem vida i učenike s motoričkim poremećajima pa im omogućite radu u paru, definirajte koje elemente zadatka mogu odraditi samostalno ili osmislite alternativne načine na koje bi mogli izvršiti zadatak.

Završni razgovor o izazovima s kojima su se učenici susretali i dostupnosti svih potrebnih sadržaja možete iskoristiti za osvješćivanje poteškoća s kojima se susreću osobe s invaliditetom i neprilagođenosti infrastrukture koja im često otežava i onemogućuje aktivno i samostalno kretanje.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Za učenike koji su matematički spretniji, aktivnost se može proširiti na način da ekstrapoliraju svoje zaključke. Pitajte ih, za nekoliko ruta različitih duljina i osobina koje im nisu poznate, da procijene koliko bi im vremena trebalo da je prođu biciklom, a zatim im obratite pažnju na to koliko se razlikuju njihovi odgovori te porazgovarajte otkud im baš te pretpostavke. Zatim im zadajte zadatak: Na temelju mjerenja iz glavnog dijela aktivnosti znaju svoju srednju brzinu i brzine ostalih učenika. Trebaju konstruirati predviđanje – uzimaju novu nepoznatu rutu za koju pomoću Google Karata trebaju izmjeriti put i onda izračunati svoje predviđanje za trajanje putovanja. Tek onda se radi mjerenje na toj ruti kako bi vidjeli je li predviđanje iz računa točno.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zašto Google ne zna preporučiti biciklističku rutu?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ C.1.1. Analizira pravocrtna gibanja.
  • SŠ FIZ C.1.8. Rješava fizičke probleme.
  • SŠ FIZ C.1.9. Istražuje fizičke pojave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Pedersen Zari, M. (2019). Regenerative Urban Design and Ecosystem Biomimicry. Abingdon, UK: Routledge.

Cidell, J. (2017). Imagining Sustainability: Creative Urban Environmental Governance in Chicago and Melbourne. Abingdon, UK: Routledge.

The Getty Conservation Institute. Charter of Athens (1933). (17.1.2021.)

Marinović-Uzelac, A. (1985). Atenska povelja: Što je bila - Što jest - Što će biti. Arhitektura.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.