Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko proizvodi moje povrće?

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • KEM: hrana, pesticidi, organski uzgoj
  • INF: dokumentiranje, fotografija, videouradak
  • TZK: prehrana, tjelesna aktivnost
  • MAT: prizma, valjak, mreža prizme
  • IZVAN: permakultura, urbani vrtovi
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Od pesticida do ekocida

Kao motivaciju za temu "Od pesticida do ekocida" učenicima prikažite neki kratki videouradak (na primjer Od vrta do tanjura) ili galeriju fotografija u kojima učenici mogu vidjeti kako se pripremaju različite vrste namirnica te kako od njih nastaje hrana. Potaknite učenike na raspravu o tome što zovemo hranom, zašto nam je hrana važna, odakle nam hrana… Povrće je hrana. Važan izvor vitamina i minerala neophodnih za izgradnju našeg tijela i očuvanje zdravlja. Kako se uzgaja povrće koje vi jedete?

Podijelite učenike u grupe te im podijelite dokument, stručni članak Pesticidi u okolišu (str. 30 – 33) ili neki sličan u kojem mogu pročitati što su to pesticidi, zašto i od kada se primjenjuju, koji se pesticidi primjenjuju u RH, kako se prati stvarna izloženost ljudi, kako utječu na zdravlje ljudi, je li ‘’kemija kriva’’ za probleme ili je nešto drugo u pitanju… Učenici proučavaju tekst i analiziraju podatke iz članka. Pronalaze u tekstu i zapisuju na koji način korištenje pesticida utječe na okoliš i zdravlje ljudi. Poveznicu na dokument možete im podijeliti i putem alata Edmodo. Detaljne upute za rad pripremite u papirnatom ili u digitalnom obliku. Svaka grupa izrađuje interaktivni plakat u alatu Genially i donosi zaključak.

Po završetku izrade interaktivnih plakata povedite razrednu raspravu o tome što su učenici zaključili, kako sada gledaju na proizvodnju hrane, može li se nešto promijeniti. Prikažite im videozapis o nekom ekološkom poljoprivrednom imanju koji prikazuje proizvodnju kultura i proizvodnju prehrambenih proizvoda. Postavite učenicima pitanje može li se hrana proizvoditi bez pesticida te što se njima više sviđa i zašto. Pojasnite im da ekološka kvaliteta hrane ovisi i o pesticidima koji se primjenjuju u okruženju. Predložite učenicima da istraže postoje li OPG-ovi u njihovom mjestu, gradu ili županiji. Što oni kao pojedinci u svojoj lokalnoj zajednici mogu učiniti po pitanju proizvodnje hrane? Istražite postoji li mogućnost da se za potrebe školske kuhinje organizirano kupuje lokalno proizvedena ekološka hrana. Osim kod lokalnih OPG-ova, gdje još možemo kupiti organski uzgojenu hranu?

Interaktivne plakate objavite na mrežnoj stranici škole kako biste osvijestili i ostale učenike, učitelje i roditelje o štetnosti uporabe pesticida za zdravlje ljudi i na prirodu općenito.

Postupci potpore

Članak o pesticidima prilagodite učenicima s teškoćama, osobito onima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i teškoćama pažnje i hiperaktivnosti. Predvidite manju količinu teksta koji trebaju pročitati i analizirati, a u tekstu naznačite dijelove u kojima učenici mogu pronaći tražene informacije. Pripremite i organizator pažnje u koji će ih potom zapisivati.

Učenicima s izraženijim teškoćama, umjesto samostalnog čitanja teksta, pripremite sažetak u kojem ćete izvući ključne podatke. Pri tome učenicima s oštećenjem sluha, intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dozirajte količinu informacija, koristite jednostavniji jezični izraz i, gdje je moguće, grafičke prikaze. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) prilagodite veličinu i oblik slova. Koristite najmanje 14 pt, sanserifni font, povećan razmak i podebljan tisak. Tekst neka bude jednostavnog izgleda, poravnat s lijeve strane i jasno prostorno organiziran.

Učenicima s oštećenjem vida osigurajte sudjelovanje u izradi interaktivnog plakata čak i ako njihova asistivna tehnologija ne podržava previđeni digitalni alat. Omogućite rad s vršnjakom koji će opisivati mogućnosti alata i tijek izrade plakata te raditi prema sugestijama učenika oštećenog vida. Unutar grupe potičite suradnički rad, uključivanje i uvažavanje mišljenja i prijedloga svih članova grupe.

Provjerite razumijevanje manje poznatih i složenijih izraza i objasnite ih na primjerima.

U upute za rad uključite i potpitanja koja će učenike voditi do željenih zaključaka.

Omogućite dodatno vrijeme za rad.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da na internetu pronađu recept za pripremu nekog prirodnog insekticida (buhač, limun, kopriva, luk, ljuta paprika…). Neka ga pripreme u školskom laboratoriju, a njegovu učinkovitost neka provjere u svome ili školskom vrtu ako ga imaju.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Od pesticida do ekocida

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM D.8.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom, modelima, tablicama i grafovima.
  • OŠ KEM A.8.3. Kritički razmatra razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Sadim, pratim i znam što jedem

S učenicima povedite razgovor o tome kako poljoprivreda utječe na okoliš. Po potrebi podsjetite učenike na utjecaj umjetnih gnojiva i pesticida na tlo, naše zdravlje, bioraznolikost, kvalitetu voda, klimatsku krizu i mogućnost budućih generacija da se prehrane. Pitajte učenike koje su alternative. Pogledajte video o regenerativnoj poljoprivredi. Prokomentirajte video s učenicima i predložite im da sami uzgoje neki začin u svojem domu bez korištenja umjetnih gnojiva i pesticida. Učenike podijelite u grupe tako da svi koji su u istoj grupi uzgajaju isti začin (ali svatko svoju biljku). Zajednički moraju saznati kakvi uvjeti odgovaraju toj biljci i uspoređivati napredak s kolegama. Suradnja se može odvijati u digitalnom alatu Teams gdje učitelj može odvojiti grupe i nadgledati suradništvo te im pripomoći u slučaju potrebe. Svaki učenik treba zasaditi biljku i brinuti se o njoj. Cijeli proces uzgoja učenik treba dokumentirati i izraditi videouradak u kojem prikazuje rast svoje biljke prema uputama za izradu stop animacije Kako snimiti biljku kako raste?. Na kraju uratka učenici mogu dodati fotografiju konzumacije te pokoji kulinarski recept. Svaka grupa izrađuje prezentaciju u kojoj se opisuje njihova biljka te je zajedno s videouratcima objavljuju na mrežnoj stranici škole.

Nakon zajedničkog pregledavanja i komentiranja uradaka povedite razgovor s učenicima o problemima s kojima su se susretali za vrijeme uzgoja, o trudu koji su morali uložiti te o kvaliteti proizvoda koji su uzgojili bez pesticida i umjetnih gnojiva. Usporedite to s trudom i značajem ekoloških poljoprivrednika. Objavite radove na mrežnoj stranici škole kako biste zainteresirali i podržali sve učenike da se i sami okušaju u uzgoju svoje biljke.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije osigurajte sažetak sa ključnim pojmovima i slikovnim prikazom sadržaja te ih tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih odrednica.

Izradite pisanu uputu sa smjernicama za uzgoj začinske biljke. Ovakav podsjetnik će učenicima s teškoćama osigurati veću samostalnost u radu i dati sve potrebne informacije članovima obitelji koji će im pružati podršku. Posebno se to odnosi na učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s poremećajima iz spektra autizma i učenike s poremećajem pažnje.

Učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama bit će potrebna dodatna pomoć s dokumentiranjem i izradom videouratka o rastu biljke. Zamolite za pomoć roditelje učenika ili učeniku dajte zamjenski zadatak koji će moći izvesti samostalno.

Provjerite znaju li svi učenici kako se koriste predviđeni digitalni alati i prema potrebi demonstrirajte i dodatno objasnite.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da pronađu nekog ekološkog poljoprivrednika (OPG, poznanici ili rodbina koji imaju dio zemlje koji obrađuju) i pitaju ga kako se on nosi s problemima koji su njih zadesili pri uzgoju biljke. Savjete i upute slažu u zajedničku knjižicu u digitalnom alatu Book Creator. U knjižicu mogu postaviti i slike, video ili snimljeni razgovor uz prethodno dopuštenje osobe koju su snimali.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Sadim, pratim i znam što jedem

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.6.1 Nakon šeste godine učenja predmeta Informatika u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik izrađuje, objavljuje te predstavlja digitalne sadržaje s pomoću nekoga online i/ili offline programa pri čemu poštuje uvjete korištenja programom te postavke privatnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

U zdravoj hrani zdrav duh

Pitajte učenike kakve su im prehrambene navike i porazgovarajte s njima o pravilnoj prehrani te kako pravilna prehrana i odgovarajuće namirnice utječu na kvalitetu zdravlja i rad u sportskoj aktivnosti. U bavljenju sportom posebno je važno da namirnica ne bude opterećena otrovnim tvarima (npr. pesticidima) kako bi se unos hrane i metabolički proces povoljno odrazio na sportske rezultate bez štete po organizam.

Nakon toga zadajte učenicima kružni trening koji ste unaprijed pripremili tako da sadrži vježbe izdržljivosti i dinamičke snage.

Recite učenicima da je za napredovanje u treningu bitno da znaju izabrati odgovarajuću hranu. Pitajte učenike gdje njihovi ukućani kupuju povrće i poznaju li nekoga tko uzgaja povrće na ekološki način. Recite im da je ekološka poljoprivreda, osim za njihovo zdravlje i sportske rezultate, važna i za očuvanje prirodne ravnoteže jer su pesticidi i umjetna gnojiva štetni i za vode, tlo i bioraznolikost. Zadajte učenicima da na internetu istraže koji se ekološki OPG-ovi nalaze u njihovoj okolici i koji su im kontakti za narudžbu namirnica. Neka zatim uz vašu pomoć u alatu ThingLink izrade kartu tih proizvođača s njihovom djelatnošću, kontakt podacima i postave kartu na mrežne stranice škole.

Projekt se može vezati za Svjetski dan hrane (16. 10.).

Postupci potpore

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu i dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja o pravilnoj prehrani. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći nesmetano pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu.

Prilagodite aktivnosti kružnog treninga mogućnostima pojedinog učenika i osigurajte svim učenicima s teškoćama punopravno sudjelovanje. Čak i učenici s većim ograničavajućim motoričkim teškoćama mogu sudjelovati u gotovo svim aktivnostima uz prilagodbe i podršku vršnjaka.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice za pretraživanje ekoloških OPG-ova na internetu. Možete im zadati točno određeni OPG za koji moraju pronaći tražene podatke i dati predložak s predviđenim mjestima za njihovo upisivanje. Na taj će način učenici dobiti korake u radu te strukturu i preglednost koja će pomoći da ne preskoče neki dio zadatka.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima koji žele znati više da kontaktiraju ekološki OPG koji po njihovom mišljenju ima najbolju ponudu namirnica i saznaju od njih koje su namirnice dostupne u kojem dijelu godine te kada se sade/siju i kada se beru. Neka u alatu kao što je Canva naprave plakat s kalendarom koji će im poslužiti za planiranje sezonski prilagođene prehrane.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

U zdravoj hrani zdrav duh

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.8.1. Izvodi i razumije vježbe izdržljivosti i snage te analizira utjecaj prehrambenih navika na zdravlje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Marljiva pčelica

Porazgovarajte s učenicima o izreci "Budimo zahvalni pčeli jer bez nje med nikad ne bismo jeli" te ukažite na marljivost pčela i važnost uzimanja meda i pčelinjih proizvoda.

Upoznajte učenike s važnošću pčelarstva i proizvodnje meda. Pčele oprašuju biljke što je bitno za opstojnost ekosustava i cijeli hranidbeni lanac uključujući iznimnu važnost za ljudsku prehranu. Pčele izumiru zbog čovjekovog prekomjernog korištenja pesticida jer se time ugrožavaju pčelinje zajednice, a situacija je još gora zbog antropogenih klimatskih promjena.

Podijelite učenike u grupe po četvero. Na početku rada neka pročitaju tekst na mrežnoj stranici Ekološko pčelarstvo u Hrvatskoj - Pčelarstvo i pogledaju video.

Zadajte im zadatak da planiraju izradu košnica zadanog volumena od istih dasaka zadanih dimenzija. Izračunavaju površinu dasaka koja je potrebna za izradu i broj dasaka. Možete im zadati da prema jediničnoj cijeni jedne daske izračunaju cijenu košnice.

Svaki učenik u grupi od papira izrađuje "staklenku“ za med tako da prvo crta proizvoljne mreže valjka različitih zadanih dimenzija, a nakon toga izrađuje model valjka. Zatim zajedno moraju sve četiri “staklenke” upakirati u ukrasnu kutiju. Također, možete im zadati dimenzije nekih kutija i postaviti pred njih problem izračunavanja broja staklenki i odgovarajućih dimenzija staklenki tako da ih možemo staviti u kutiju.

Porazgovarajte s učenicima kako oni mogu pomoći pčelama. Potaknite ih da u svom vrtu ili na balkonu posade cvijeće koje će koristiti pčelama. To može biti lavanda, bršljan ili neko proljetno cvijeće i voda koju pčele koriste za rashlađivanje košnica.

Postupci potpore

Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici – neka u skladu sa svojim sposobnostima surađuju, mjere, zapisuju i obrađuju podatke. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke i dajte im konkretne upute, a izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka i doprinijeti zajedničkom radu grupe.

Potičite suradnju unutar grupe i pružanje podrške od strane vršnjaka.

Tekst o ekološkom pčelarstvu i aktivnost gledanja videozapisa prilagodite na način opisan u prethodnim aktivnostima, a tijekom projekcije videa obratite pažnju na moguću senzornu preosjetljivost učenika s poremećajem iz spektra autizma, količinu buke i glasnoću izvedbe.

Učenicima dajte jednostavne, kratke i jasne upute povezane s računskim zadacima i provjerite njihovo razumijevanje. Složene zadatke razdijelite po koracima i omogućite učenicima s teškoćama (intelektualne teškoće, specifične teškoće učenja, teškoće pažnje i hiperaktivnosti, poremećaj iz spektra autizma) uporabu podsjetnika s formulama, korištenje kalkulatora i, prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu.

Kod izrade papirnatih "staklenki“ za med učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida pružite potrebnu fizičku podršku kod crtanja i izrade modela. Ako učenik ne može samostalno izvesti zadatak ni uz sve prilagodbe, potaknite učenike na rad u paru u kojem će učenik s teškoćama davati prijedloge i upute za izradu.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Porazgovarajte s učenicima o prepoznatljivom obliku pčelinjih saća. Zadajte učenicima da izrađuju "papirnate staklenke” za med u obliku pravilne šesterostrane prizme. Mogu spremiti staklenke u ukrasne kutije te izračunati oplošje i dimenzije kutije.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Marljiva pčelica

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.8.1. Skicira prikaz uspravnog geometrijskog tijela u ravnini.
  • OŠ MAT C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
  • OŠ MAT D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Dizajn prirode

Za pripremu aktivnosti možete koristiti pdf knjižicu Permakulturni dizajn (Ideje za uzgoj hrane, str. 201 - 203)

S učenicima poslušajte video Permakultura je harmonična integracija ljudi i krajolika kao audiozapis od 0:13 do 1:35 min. Na pitanje Što je permakultura? učenici mogu odgovoriti na zidu u alatu Padlet. Nastavite razgovor pomoću sljedećih pitanja: Zašto permakulturni pristup hrani nastoji uspostaviti trajne ekosustave? Zašto je važna briga o zemlji? Koje su prednosti dizajna koji oponaša prirodne procese? Znanja iz kojih područja objedinjuje permakultura?

Zatim pitajte učenike znaju li što su urbani vrtovi. Pokažite im slike (koje možete pronaći na Google slikama) svjetskih metropola koje uvode prirodu u urbane prostore čineći tako gradove zelenijima i ugodnijima za život. Razgovarajte s učenicima o prednostima koje donosi urbano vrtlarenje našem planetu Zemlji (uzgoj hrane u gradovima i okolnim područjima smanjuje emisije stakleničkih plinova povezanih s transportom hrane na velike udaljenosti i klimatske promjene, potiče bioraznolikost, rashlađuje gradove, stvara zdraviju okolinu za život - pročišćava zrak te poboljšava toplinsku i akustičnu udobnost). Na pitanje Gdje možemo proizvoditi vlastitu hranu (povrće, voće, začine) u gradovima i zgradama? učenici neka odgovore koristeći suradničku metodu Think-Pair-Share. Nakon individualne analize neka učenici podijele i prokomentiraju svoja razmišljanja u paru te ih zabilježe u Padletu. Razgovarajte s učenicima o njihovim rješenjima (na krovovima zgrada, balkonima, prozorima, zidovima i neiskorištenim parcelama). Postavite im sljedeća pitanja: Na koji način zelenilo na krovovima gradova potiče bioraznolikost? (Privlači lokalne ptice i kukce.) Na koji način gradovi omogućuju primjenu permakulturnog dizajna? (Može se provoditi na malim prostorima - bez monokulturnog uzgoja, bez potrebe za kemijskim sredstvima. Hrana je lokalno proizvedena - smanjuje se potrošnja goriva (neobnovljivi izvori energije). Uvode se živi elementi u arhitekturu - biotektura.) Zašto nam zelenilo u zgradama čini dobro?

Kao odgovor na posljednje pitanje s učenicima izradite vertikalni vrt kojim ćete ozeleniti interijer škole te ga učiniti privlačnijim. Tako ćete zrak dodatno obogatiti kisikom, a ovisno o izboru biljaka možete smanjiti efekt bolesnih zgrada, smanjiti stres, povećati koncentraciju, zamirisati zrak začinima, imati izvor listića za čaj. Za Izradu vertikalnog vrta od drvenih paleta trebaju vam: paleta (koja nije tretirana kemikalijama), geotekstil, čavli, klamarica za drvo, zemlja (supstrat) i biljke koje ćete posaditi. Vertikalni vrt možete postaviti i na terasu ili vanjski zid škole. Ovisno o namjeni, pripazite pri izboru biljaka za sadnju kako ne biste uzgajali i jestive i nejestive biljke.

Izvannastavna aktivnost

Dizajn prirode

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Upoznati permakulturu kao metodu kojom možemo istovremeno smanjiti ugroženost prirode i povećati ljudsku dobrobit, među ostalim kroz uzgoj korisnih biljaka u gradu i/ili zgradama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Orlić, O. (2019). Antropologija solidarnosti u Hrvatskoj: poljoprivreda potpomognuta zajednicom. Zagreb: Hrvatsko etnološko društvo.

Mendaš Starčević, G. (2017). Pesticidi u okolišu. Priroda, 107(5-6), 30-33.

Motik, B., Rodik, D., Šimleša, D., Dragičević, G., Kardum, I., Šišak, M., … Pešak, S. (2014). Permakulturni dizajn - priručnik uz tečaj. Vukomerić: Zelena mreža aktivističkih grupa (ZMAG).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.