Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sherlock Holmes i molekula vode

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: volumen kocke, mjerne jedinice za volumen i novac
  • PRI: voda, kruženje vode u prirodi, onečišćenje voda
  • IZVAN: voda, izvješće, slikovni prikaz podataka
  • GEO: voda, važnost vode za život, racionalno korištenje vode
  • LK: boja, ritam na plohi, stop animacija
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pustolovine kišnice

Uključite nastavnika Likovne kulture u izvedbu aktivnosti toliko da u aktivnosti Likovne kulture iz ovog scenarija može za učenike osmisliti teme puta vode. Neka nastavnik Likovne kulture najavi učenicima da će ih izvedba ove aktivnosti pripremiti za uzbudljivu izradu stop animacije.

Razgovarajte s učenicima o kišnici, znaju li što je kišnica te kako i zašto se prikuplja. Kišnica je voda koja potječe od kiše ili drugih vrsta oborina. Pitajte učenike kako bi oni prikupljali i koristili kišnicu (za piće, opskrbu u kući, zalijevanje i navodnjavanje, pranje vozila i opreme, kućne ljubimce ili stoku…) te im prikažite videozapise i zadajte da riješe kviz o kišnici, kompostnim zahodima i biljnim pročistačima iz interaktivnog sadržaja O kišnici. Neka učenici razgovaraju o pogledanim idejama te iznesu koje bi od ideja mogli primijeniti u svojoj kući.

Količina kišnice izražava se u milimetrima te se, kada se kaže da je pao 1 mm kiše, misli na sloj vode debljine 1 mm na 1 m2. Postavite učenicima zadatak da izračunaju koliko je to litara vode. Zatim podijelite učenike u grupe te s njima izađite u dvorište kada očekujete da će padati kiša i u dvorištu postavite otvorene modele kocke i kvadra. Stavite toliko modela koliko imate grupa. Modele ostavite 24 sata, a zatim neka učenici izmjere koliko je vode napadalo u njih.

Neka svaka grupa nakon mjerenja izračuna koliko je mm kiše palo u intervalu mjerenja te neka grupe međusobno usporede rezultate. Neka pitaju roditelje kolika je njihova mjesečna kućna potrošnja vode te kolika je cijena 1 m3 . Zadajte učenicima da izračunaju koliko bi dana trebala padati kiša da bude dostatna za njihovu mjesečnu kućnu potrošnju kada bi padala kao taj dan.

Porazgovarajte s učenicima o dobrobiti prikupljanja kišnice. Naglasite da one nisu samo ekonomske, nego su i ekološke jer prikupljanjem kišnice smanjujemo mogućnost erozije i poplave i štedimo vodu iz podzemnih izvora, ali i društvene jer smo otporniji na suše i klimatske promjene.

Zaključke o dobrobitima i načinima skupljanja kišnice proslijedite na nastavu Likovne kulture.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potaknite na sudjelovanje u uvodnoj raspravi i dijeljenje iskustava i ideja o oborinama. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima.

Kod rješavanja kviza, učenicima s intelektualnim teškoćama dajte jasnu uputu i provjerite jesu li razumjeli što trebaju raditi. Ukoliko je moguće, ranije s njima isprobajte igru. Učenicima s motoričkim poremećajima i većim stupnjem oštećenja vida, kojima nije moguće osigurati samostalno igranje ni uz asistivnu tehnologiju koju imaju, omogućite rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi. Učeniku s oštećenjem vida pri tome je potrebno opisati što se događa na ekranu kako bi mogao dati uputu, a zatim mu opisati i dobiveni rezultat.

Provjerite razumiju li učenici s teškoćama, osobito učenici s poremećajem iz spektra autizma i učenici s intelektualnim teškoćama, što su i kako funkcioniraju kompostni zahodi i biljni pročistači te prema potrebi dodatno pojasnite dajući primjere.

Prije postavljanja modela u koje će se skupljati kišnica, zorno objasnite zadatak učenicima s teškoćama. Možete u razredu napuniti jedan model vodom i objasniti što će se raditi. Učenicima s oštećenjem vida omogućite da opipaju model i vodu u njemu kako bi bolje razumjeli zadatak.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha i učenicima s poremećajem pažnje dajte jednostavne, kratke i jasne upute povezane s računanjem mjesečne kućne potrošnje vode i provjerite njihovo razumijevanje. Pripremite listić koji će ih voditi kroz postupak i na kojem će popunjavati samo neke elemente zadatka. Dajte pisanu uputu za roditelje o podacima koji će učeniku biti potrebni za rješavanje.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže kolika je cijena postavljanja sustava za skladištenje kišnice u kući. Uz to što su od roditelja saznali kolika je mjesečna potrošnja vode njihovog kućanstva te kolika je cijena 1 m3 vode iz vodovoda, neka na mrežnim stranicama istraže kolika je cijena spremnika. Zatim im zadajte da izračunaju isplati li se postavljanje spremnika (u kojem vremenskom razdoblju). Svoje rezultate i zaključke neka prikažu na zajedničkom Padlet zidu te predstave na nekom od sljedećih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pustolovine kišnice

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT D.5.2. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice.
  • OŠ MAT D.5.3. Primjenjuje računanje s novcem.
  • OŠ MAT D.5.5. Računa i primjenjuje volumen kocke i kvadra.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kap koja je obišla svijet

Uključite nastavnika Likovne kulture u izvedbu aktivnosti toliko da u aktivnosti Likovne kulture iz ovog scenarija može za učenike osmisliti teme puta vode. Neka nastavnik Likovne kulture najavi učenicima da će ih izvedba ove aktivnosti pripremiti za uzbudljivu izradu stop animacije.

Zainteresirajte učenike zagonetkom Što sam ja?.

Uputite učenike da prate kruženje vode u prirodi izvođenjem pokusa. Podijelite ih u grupe (3 - 5 učenika). Svaka grupa neka postavi pokus u skladu s ilustracijom Kruženje vode u prirodi - Prikaz postava pokusa. Potrebno je pripremiti (po grupi): petrijevu zdjelicu, stolnu lampu (žarulja sa žarnom niti), vodu, glinamol, kockice leda, veliki akvarij (pokriti plastičnom folijom) ili plastičnu kutiju za cipele s poklopcem. Dajte im upute: U plastičnu kutiju/akvarij stavite planinu (izraditi od glinamola) te je napunite vodom (¼ visine planine) i poklopite. Na vrh iznad planine postavite petrijevu zdjelicu s kockicama leda i svjetiljku iznad oceana.

Recite učenicima da prije pokusa odgovore na pitanja u prva dva stupca u Tablici predviđanja koju ste unaprijed za svaku grupu pripremili u Prostoru za suradnju vaše OneNote razredne bilježnice: (1) Što misliš da će se dogoditi? (2) Zašto to misliš? Kojim dokazima raspolažeš?

Neka učenici tijekom pokusa pažljivo promatraju i bilježe sve promjene koje vide na istom zajedničkom mjestu vaše OneNote razredne bilježnice te odgovore na pitanja koja ste za svaku grupu prethodno pripremili. Što u pokusu predstavlja voda? Koji dio postava simulira isparavanje/kondenzaciju/oblake/izvor energije? Kako bismo mogli uključiti transpiraciju u ovaj pokus? Zašto se voda smatra obnovljivim resursom? Koji dijelovi ciklusa kruženja vode nisu prisutni u pokusu?

Nakon pokusa neka ispune treći stupac Tablice predviđanja: (3) Što se zaista dogodilo? Što smo time dokazali? Koji procesi omogućuju kruženje vode u prirodi? Zatim neka u grupi usporede svoja predviđanja s početka aktivnosti i stvarne rezultate nakon završetka pokusa. Nekoliko učenika neka izloži zaključke cijelom razredu koristeći svoje bilješke, a potom raspravite o njihovoj točnosti. S učenicima pogledajte ilustraciju Kruženje vode u prirodi - 1. slika (prikaz promjene agregacijskih stanja vode, gdje nalazimo vodu u prirodi te njeno kruženje) i pojasnite što se dogodilo u pokusu.

Postavite učenicima pitanje Gdje sve ciklus kruženja vode dotiče ljude? Raspravite s učenicima kako je ciklus vode povezan s globalnim zatopljenjem, dostupnošću i kvalitetom pitke vode i onečišćenjem (siva voda, crna voda, virtualna voda, otpadna voda, balastna voda). Pogledajte s učenicima videozapis Molekula vode koji prikazuje konstruktivni i destruktivni put vode. Videozapis po potrebi zaustavite te porazgovarajte s učenicima kako voda utječe na naš život. Zaključke neka učenici upišu u svoj osobni dio vaše OneNote razredne bilježnice. Zatim ih objedinite i proslijedite na nastavu Likovne kulture.

Postupci potpore

Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma prema potrebi dodatno pojasnite zagonetku. Razumijevanje im možete olakšati vizualnim prikazom.

Tijekom izvođenja pokusa osigurajte smještanje učenika s teškoćama u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. U skladu s njihovim mogućnostima jasno im odredite ulogu i zadatke u skupini kako biste im osigurali uspješnost.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, poremećajem pažnje i učenicima s oštećenjem sluha pripremite upute razložene po koracima, ako je moguće uz vizualnu podršku. Uključite i sažetak bitnih pojmova i grafički organizator koji će im pomoći u odgovaranju na pitanja nakon provedbe pokusa.

Učenike s motoričkim teškoćama smjestite na način da mogu dobro vidjeti sve faze pokusa. Kao i učenici s oštećenjem vida, mogu pridržavati ili dodavati materijale, spajati ih uz fizičku podršku i vođenje, mogu davati prijedloge i upute te sudjelovati u izradi planine od glinamola. Učenicima s oštećenjem vida pri tom je važno opisivati što se radi, a kako bi dobili cjelovitu sliku tijeka pokusa, dopustite im da opipaju pripremljenu opremu prije početka izvedbe i prema potrebi dodatno objasnite funkciju svakog elementa. Tijekom pokusa omogućite podršku vršnjaka koji će opisivati što se događa, a učenik s oštećenjem vida može bilježiti.

Aktivnost gledanja videozapisa prilagodite na način opisan u aktivnosti 5.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti zašto je voda tvar neobičnih svojstava. U istraživanju im može pomoći i videozapis Neobična voda u trajanju od 3:16 min. (Neka uključe automatski prijevod na hrvatski jezik). Svoje istraživanje neka prikažu kao interaktivni plakat koristeći alat Visme te ga prezentiraju učenicima nižih razreda kako bi ih zainteresirali za STEAM aktivnosti u sklopu radionice. Na radionici neka upute učenike nižih razreda kako izvesti pokus kruženja vode u prirodi - Životni ciklus u vrećici (kruženje vode). Za pokus su potrebni plastična vrećica sa zatvaračem u koju će staviti pijesak/šljunak (visine otprilike 1 cm), dodati oko ¼ šalice obojane vode te postaviti na osunčani prozor ili pod jaku svjetlost. Vodootpornim flomasterom neka nacrtaju dijelove ciklusa kruženja vode koje prikazuju. Vrećice neka zalijepe na osunčani prozor i promatraju nekoliko dana te izvedu zaključke. U tu svhu neka učenici petog razreda pripreme učenicima nižeg razreda tablicu predviđanja: Što misliš da će se dogoditi? Zašto to misliš? Što se doista dogodilo?

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kap koja je obišla svijet

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.5.1. Učenik objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu.
  • OŠ PRI D.5.1. Učenik tumači uočene pojave, procese i međuodnose na temelju opažanja prirode i jednostavnih istraživanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Ruku pod ruku s vodom

Razgovarajte s učenicima u kojim su se nastavnim predmetima u dosadašnjem školovanju susreli s pojmom vode. Pitajte ih znaju li što znači riječ molekula i kojeg bi učitelja u školi mogli pozvati da im pojasni taj pojam. S učenicima ponovite kako se piše pozivnica tako što će u digitalnom alatu Padlet (Canvas) pisati na što sve valja obratiti pozornost prilikom pisanja pozivnice. Zajednički napišite pozivnicu kojom ćete pozvati učitelja Prirode, Biologije ili Kemije da za njih održi predavanje u kojem će ih upoznati s osnovnim pojmovima povezanima s vodom.

Učenike podijelite u parove. Neka bude onoliko parova koliko ima nastavnih predmeta/učitelja od petog do osmog razreda i po jedan par za učitelja u jednom razredu u razrednoj nastavi. Dakle, imat ćete četiri para za niže razrede i oko 15 parova za više razrede. Ako nemate toliko učenika u izvannastavnoj skupini, neka parovi pokriju više učitelja. Učenicima objasnite da trebaju istražiti što se o vodi uči u svakom predmetu osnovne škole od početka do kraja školovanja. To će učiniti tako da dogovore sastanak s učiteljima razredne i predmetne nastave na kojemu će tražiti podatke o tome što se i kako uči o vodi u različitim predmetima.

Pripremite za svaki razred po jednu tablicu u digitalnom alatu Padlet (Shelf) u kojoj će biti popis nastavnih predmeta. Naslov dokumenta može biti “Voda u prvom razredu”. U tu će tablicu parovi koji budu istraživali u nižim razredima, razgovarajući s učiteljem prvog razreda, unijeti što se konkretno o vodi uči u pojedinom predmetu. Npr. na Hrvatskome jeziku čita se ta i ta pjesma/priča tog i tog pjesnika/pisca, na satu Likovne kulture slika se kišna kap i sl. Parovi koji budu razgovarali s učiteljima predmetne nastave u tablicu će zapisati ključne pojmove o vodi koji se uče u pojedinom nastavnom predmetu. Npr. za Likovnu kulturu to može biti pojam “vodene boje” gdje će im učiteljica objasniti zašto se one tako zovu i ponuditi im da fotografiraju neke uratke učenika koji su rađeni vodenim bojama na temu vode. Kada učenici završe s istraživanjem, svoje zaključke će iznijeti ostalim učenicima.

Nakon toga podijelite učenike u šest grupa. Prvu grupu neka čine parovi koji su radili istraživanje u razrednoj nastavi, drugu grupu učenici koji su istraživali pojedina područja: jezično-komunikacijsko područje (Hrvatski jezik, Engleski jezik, Njemački jezik...), matematičko te tehničko i informatičko područje (Matematika, Tehnička kultura, Informatika), prirodoslovno područje (Fizika, Kemija, Biologija, Priroda, Geografija), društveno-humanističko područje (Vjeronauk, Povijest), umjetničko i tjelesno i zdravstveno područje (Tjelesna i zdravstvena kultura, Likovna kultura, Glazbena kultura). Razgovarajte s učenicima o tome kako se kroz školovanje znanja o vodi usložnjavaju i nadopunjuju, a zatim o tome zašto je voda toliko prisutna u školovanju. Ukoliko je potrebno, pojasnite im koliko je voda bitna za našu dobrobit i za dobrobit cijeloga života na Zemlji te koliko je toga povezano s vodom. Neka svaka grupa na temelju tog razgovora i svojeg istraživanja izradi plakat na kojem će prikazati rezultate istraživanja, odnosno put učenja o vodi kroz školovanje i važnost vode u području kojim su se bavili. Plakat mogu izraditi koristeći online grafički editor Canva. Svoje plakate neka poprate pisanjem vezanoga novinskog teksta koji će objaviti u školskom listu ili na školskoj mrežnoj stranici. Na Dan vode (22. ožujka) od prikupljenih materijala i svojih uradaka mogu postaviti izložbu u prostoru škole.

Izvannastavna aktivnost

Ruku pod ruku s vodom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Istražiti važnost vode u prirodi i osvijestiti koliko se o vodi poučava u svim predmetima kroz osnovnoškolsko obrazovanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Biologija
  • Kemija
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Čuvajmo i štitimo vodu

Uključite nastavnika Likovne kulture u izvedbu aktivnosti toliko da u aktivnosti Likovne kulture iz ovog scenarija može za učenike osmisliti teme puta vode. Neka nastavnik Likovne kulture najavi učenicima da će ih izvedba ove aktivnosti pripremiti za uzbudljivu izradu stop animacije.

Učenike pitajte u čemu se očituje važnost pitke vode te koriste li je racionalno. Prikažite im slike koje prikazuju onečišćenu vodu i pitajte ih što bi se dogodilo sa živim svijetom kada voda ne bi bila pitka. Usmjerite razgovor od obolijevanja i umiranja pojedinih životinja i nemogućnosti rasta pojedinih biljaka, preko posljedica koje to ima na ostale biljke i životinje i ravnotežu ekosustava, do posljedica koje to ima na čovjekovo zdravlje i dobrobit u tim područjima, te što bi se zatim dogodilo s mirom, migracijama itd. Besplatne fotografije možete potražiti na Pixabay servisu. Učenike podijelite u četiri tima. Neka se podijele unutar tima te na mreži i u udžbeniku istraže odgovore na pitanja: Kako ja u svakodnevnom životu onečišćujem i neracionalno trošim vodu? Kako izgradnja velikih projekata utječe na vodu? Kako ostale ljudske djelatnosti utječu na vodu? Kako zaštititi vodno bogatstvo? Prilikom proučavanja zaštite vodnog bogatstva pomognite im da pokriju raspon akcija od osobnog do obiteljskog i školskog utjecaja na zaštitu vodnog bogatstva tako da se mogu poistovjetiti s tim akcijama.

Učenici u timovima raspravljaju o pitanjima i odgovorima koje su pronašli te, radeći plakat koristeći mrežni grafički editor Canva izabiru zapažanja i odgovore koje će upotrijebiti u prezentaciji zajedničkog odgovora na pitanja. Svaki tim potom izlaže svoje odgovore. Uputite ih da se članovi tima mogu međusobno nadopunjavati. Nakon izlaganja svih timova, potaknite učenike da usmeno iznesu sličnosti i razlike zapažanja i odgovora timova te da izdvoje najbolje odgovore na dana pitanja i iznesu zajedničko rješenje. Plakate koje su izradili timovi proslijedite na nastavu Likovne kulture kao ulazni podatak za izvedbu aktivnosti iz ovog scenarija.

Postupci potpore

Obratite pažnju na odabir slika kojima ćete prezentirati onečišćenje vode. Pokušajte pronaći slike koje su dovoljno velike, sa što manje detalja, dobre razlučivosti i kontrasta kako bi bile jasnije vidljive slabovidnim učenicima. Učenicima oštećenog vida fotografije detaljno opišite i pri tome odaberite manji broj onih koje najbolje prenose željenu ideju. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji učenika mogu zbuniti.

Učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s poremećajem pažnje uputite na bitne elemente na fotografiji, navodite ih na zaključke i dodatno pojasnite što iz njih vidimo.

Prilikom grupiranja učenika u timove jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama, u skladu s njihovim mogućnostima, kako bi mogli uspješno izvršiti zadatak i aktivno doprinijeti radu skupine. Možete im pripremiti organizator pažnje s pitanjima na koja moraju pronaći odgovore i dati im detaljne upute koji će im olakšati da pronađu tražene informacije u udžbeniku.

Kod zajedničke izrade plakata u alatu Canva učenike s teškoćama treba pozicionirati na način da mogu dobro vidjeti, čuti i uključiti se u izradu plakata. Učenici s motoričkim teškoćama i učenici s oštećenjem vida mogu komentirati i davati prijedloge. Sve što članovi tima upisuju na plakat, treba se naglas izreći i pročitati učeniku oštećena vida.

Ohrabrite učenike s teškoćama na prezentiranje u ime tima, ali ne inzistirajte da učenici koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije govore pred drugima ako to sami ne žele. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i dopustite uporabu podsjetnika.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da posjete komunalno gradsko/općinsko poduzeće te neka prikupe informacije o potrošnji vode u kućanstvima i industriji u gradu/općini. Neka izračunaju prosječnu potrošnju vode po broju stanovnika u svojem gradu/općini te neka usmeno pred razredom iznesu svoje ideje kako racionalizirati potrošnju vode u svojem okruženju.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Čuvajmo i štitimo vodu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO C.5.1. Učenik objašnjava raspodjelu i kruženje vode na Zemlji te njezinu važnost za život i istražuje mogućnosti vlastitoga doprinosa u racionalnome korištenju voda.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Voda kuda? Voda svuda!

Prikažite učenicima videozapis sa stop animacijom vode iz slavine (0:00-0:43). Pitajte ih kamo voda ide nakon što je popijemo, a kamo nakon što završi u odvodu te prepoznaju li čime je i kako animacija napravljena. Verbalno im objasnite proces izrade stop animacije (prema uputama s poveznice) i recite da će izrađivanjem stop animacije ispričati priču o dobivenoj temi.

Slučajnim odabirom odredite timove od 3 do 4 učenika. Unaprijed pripremite papiriće s temama vezanim uz put vode koje će učenici trebati prikazati. U osmišljavanju tema pomoći će vam praćenje provedbe aktivnosti iz Matematike, Prirode i Geografije iz ovog scenarija koje će iznjedriti istraživanja, pokuse i izračune koji će informirati vaše teme (npr. padanje kiše te prikupljanje, pohrana i korištenje kišnice; promjena agregatnih stanja vode i kruženje vode kroz prirodu; zagađenje vode industrijom, otpadom i u kućanstvima). Svaki tim neka izvuče jedan papirić.

Uputite učenike da pripreme pribor za rad akvarelom i škare. Neka svaki tim horizontalno položi akvarel papir koji će im služiti kao pozadina pri snimanju stop animacije. Razgovorom potaknite učenike da osvijeste i razviju svoju temu i smisle kako će je likovno prikazati miješajući boje i varirajući zasićenost (neka povežu čistu plavu boju s čistom vodom koja prolazi kroz čist okoliš i obrnuto). Moderirajte timove da razmisle o statičnim elementima (npr. pozadina) i dinamičnim elementima neovisnima o pozadini koje mogu izrezati i pomicati te tako stvarati kretanje u stop animaciji (kapljice, linije koje se miču i sugeriraju kretanje vode…). Kada su učenici definirali sve segmente koje žele prikazati kroz svoju priču te odredili statične i dinamične dijelove te paletu boja, neka ih izrade, a zatim krenu animirati. Mobitelom ili tabletom neka učenici postepeno fotografiraju putovanje vode kroz pozadinu, a zatim povezuju fotografije u animaciju koristeći digitalni alat Spot Motion Studio prema uputama u videozapisu.

Uputite timove da vam predaju svoje kratke animacije koje ćete u alatu Animoto povezati u jednu cjelinu i tako stvoriti složeniji scenarij koji kronološki prikazuje putovanje vode i povezanost izgleda i boje vode ovisno o okolini kroz koju prolazi. Upitajte ih mogu li svoje animacije povezati u slijed na neki drugi način, a da zadrže smislenu priču (ako im je prvi scenarij prikazivao putovanje vode od čiste prema onečišćenoj, sada mogu obrnuti tijek događaja pomoću pročišćivača). Motivirajte ih da tako pokušaju napraviti što više scenarija.

Pogledajte s učenicima video o ljudskom utjecaju na kruženje i kvalitetu vode i porazgovarajte s njima o tome što su još otkrili o putevima vode i koliko je važno štedjeti vodu i da ne zagađivati je. Naposlijetku, neka učenici objave svoj rad na mrežnoj stranici škole povodom Svjetskog dana voda.

Postupci potpore

U aktivnosti gledanja stop animacije učenicima s oštećenjem vida opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja. Nije potrebno opisivati svaki dio videa u detalje, već je bitno da učenik dobije što jasniju predodžbu prikazanog. Učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Imate li u razredu učenika s teškoćama, umjesto slučajnog odabira formirajte timove na način da učenika smjestite s vršnjacima koji će mu moći pružiti podršku. Prema potrebi, uz dodijeljene teme dajte i kratak podsjetnik na put kruženja vode ili zajednički kratko ponovite i prokomentirajte na početku sata.

Aktivno uključite učenike s motoričkim poremećajima i učenike s oštećenjem vida u izradu animacije te osigurajte adekvatan pribor kako bi mogli što samostalnije sudjelovati u aktivnosti.

Pružite potrebnu fizičku podršku kod rezanja i osigurajte prilagođene škare. Ako učenik ne može samostalno rezati ni uz sve prilagodbe, potaknite učenike na rad u paru u kojem će učenik s teškoćama davati prijedloge i upute kako rasporediti izrezane oblike ili ih, ako je moguće, sam pomicati i smještati na papiru. Učenicima s motoričkim teškoćama često je nemoguća fina kontrola pokreta pa, prema potrebi, papir na kojem se radi fiksirajte za podlogu kako se ne bi pomicao tijekom slikanja i pomicanja dinamičnih elemenata. Učenik može sudjelovati i u aktivnostima fotografiranja na način da fotografu daje uputu kada i što fotografirati.

Učenicima s oštećenjem vida aktivnost možete prilagoditi na način da za izradu pojedinih elemenata koriste papire različite debljine i strukture, namreškani papir ili tkaninu poput filca koje će učenik moći taktilno osjetiti. Slabovidni učenici mogu izrađivati elemente većeg formata i izraženijih kontrasta boja.

Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako povezivati fotografije u animaciju u alatu Stop Motion Studio. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenike voditi kroz korake rada u alatu. Učenicima koji ne mogu samostalno koristiti predviđeni alat, omogućite podršku vršnjaka.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da snimačem zvuka ili mobitelom snime različite zvukove vode i u postojeće napravljene stop animacije umetnu zvuk koristeći Stop Motion Studio. Ako netko od učenika pokaže interes, može snimiti i naraciju koja će se reproducirati u pozadini stop animacije.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna kultura

Voda kuda? Voda svuda!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ LK A.5.1. Učenik istražuje i interpretira različite sadržaje oblikujući ideje koje izražava služeći se likovnim i vizualnim jezikom.
  • OŠ LK A.5.3. Učenik u vlastitome radu koristi tehničke i izražajne mogućnosti novomedijskih tehnologija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
  • Geografija
  • Matematika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Organizacija za prehranu i poljoprivredu - FAO (2011). The state of the world’s land and water resources for food and agriculture (SOLAW) – Managing systems at risk. (24.11.2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.