2.10. Rimsko pravo u suvremenome dobu

Moći ću:

  • prepoznati ostavštinu rimskoga prava u suvremenome dobu.

Uvod

Okreni karticu. Tko je prikazan? Što drži u ruci? Što to simbolizira?

Božica pravde drži vagu

Pravo i/ili pravda

Jesu li pravo i pravda istoznačne riječi?

Pravo se temelji na zakonu, a pravda na moralnome osjećaju. 

1/4

Justicija (lat. Iustitia), rimska božica, personifikacija pravednosti.

U grčkoj mitologiji odgovara joj božica Dike.

Na novcu se prikazuje s rogom obilja i vagom ili pak zavezanih očiju, s vagom i mačem.

Kako je prikazana na uvodnoj ilustraciji?

2/4

Zadovoljenje pravde tj. osjećaj zajednice da će nekim postupkom riješiti problem kažnjavanja za neki prekršaj mijenjao se tijekom vremena.

Prisjeti se kakve kazne su bile predviđene Hamurabijevim zakonikom?

Kakve su drakonske kazne?

3/4

Osjećaj i poimanje pravde mijenjaju se o našem društvenom kontekstu.

Različite zajednice gledajući njihove političke ili primjerice vjerske stavove mogu na različite načine odgojiti svoju djecu.

Ti se stavovi kasnije mogu izmijeniti iskustvom ili obrazovanjem.

4/4

Baština rimskoga prava

Što je suvremeni svijet baštinio od rimskoga prava?

Pogledaj što nam o toj temi poručuje dr. sc. Jelena Marohnić, profesorica povijesti Grčke i Rima na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.

Video 1.

Dr. sc. Jelena Marohnić o rimskome pravu.

Što je suvremeni svijet baštinio od rimskoga prava?
0

Rimsko pravo vrijedilo je u rimskoj državi sve do njene propasti. U raznim oblicima postojalo je i nakon propasti posebno zahvaljujući kodeksu cara Justinijana.

Primjeri iz rimskoga prava

Rimsko pravo se obavezno uči tijekom studiranja prava. Evo nekolicine prilagođenih primjera.

Primjer 1.

(...) neke stvari su tjelesne, a neke beztjelesne. 13. Tjelesne stvari su one koje se mogu dodirnuti, kao zemlja, rob, odjeća, zlato, srebro, a pored toga bezbrojne druge stvari. 14. Beztjelesne su one koje se ne mogu dodirnuti, kao što su one koje se sastoje u pravu, kao što je ostavština, uživanje plodova, obligacije, ma kojim načinom nastale. I to bez obzira na to što su neke stvari u ostavštini tjelesne i što su plodovi, koji se na zemljištu prikupe, tjelesni, i na to što je ono što se iz raznih obligacija nama duguje, uglavnom telesno, kao na primer zemlja, rob, novac. Naime, samo pravo nasljedstva, samo pravo uživanje plodova, i samo pravo potraživanja je beztjelesno.

Ovo je dio iz djela Institucije, prvog udžbenika rimskoga prava, kojeg je tijekom 2. st. napisao pravnik Gaj. 

Pokušaj odgovoriti na sljedeća pitanja:

  1. Po čemu se razlikuju tjelesne od bestjelesnih stvari?
  2. Koji su primjeri tjelesnih i bestjelesnih stvari navedeni u izvoru?

Koliko ti je razumljiv jezik izvora? 

Primjer 1.

(...) neke stvari su tjelesne, a neke bestjelesne.

13.Tjelesne stvari su one koje se mogu dodirnuti, kao zemlja, rob, odjeća, zlato, srebro, a pored toga bezbrojne druge stvari.

14. Bestjelesne su one koje se ne mogu dodirnuti, kao što su one koje se sastoje u pravu, kao što je ostavština, uživanje plodova, obligacije, ma kojim načinom nastale. I to bez obzira na to što su neke stvari u ostavštini tjelesne i što su plodovi, koji se na zemljištu prikupe, tjelesni, i na to što je ono što se iz raznih obligacija nama duguje, uglavnom telesno, kao na primjer zemlja, rob, novac.

Naime, samo pravo nasljedstva, samo pravo uživanje plodova, i samo pravo potraživanja je bestjelesno.

Ovo je dio iz djela Institucije, prvog udžbenika rimskoga prava, kojeg je tijekom 2. st. napisao pravnik Gaj. 

Pokušaj odgovoriti na sljedeća pitanja:

  1. Po čemu se razlikuju tjelesne od bestjelesnih stvari?
  2. Koji su primjeri tjelesnih i bestjelesnih stvari navedeni u izvoru?

Koliko ti je razumljiv jezik izvora? 

Primjer 2.

Rimljani su svoje pravo temeljili na praktičnim primjerima. Pročitaj izvor i pokušaj oblikovati primjer koji se dogodio u stvarnosti pa je radi toga postalo potrebnim pravno definirati takav slučaj.

(...) Ukoliko se tuđa biljka zasadi u moje zemljište, postaje moja. Također, ako moja biljka bude zasađena u tuđe zemljište, biti će onog čije je zemljište. Pod uvjetom da u oba slučaja pusti korijen. Prije nego što pusti korijen, ostaje u svojini onoga čije je bila. Posljedično, ukoliko tuđe drvo posadim i ono u mom zemljištu pusti korijen, drveće će biti moje. Zato nije dozvoljeno smatrati drvo svojinom drugog, osim ukoliko ne pusti korijen u njegovu zemlju. Tako isto, ukoliko je drvo posađeno blizu međe, pa pušta korijen i u susjedno zemljište, biti će zajedničko.(...)

Primjer 2.

Rimljani su svoje pravo temeljili na praktičnim primjerima.

Pročitaj izvor i pokušaj oblikovati primjer koji se dogodio u stvarnosti.

Iz tog primjera postalo je potrebno pravno definirati takav slučaj.

 

b) (...) Ukoliko se tuđa biljka zasadi u moje zemljište, postaje moja.

Također, ako moja biljka bude zasađena u tuđe zemljište, biti će onog čije je zemljište. Pod uvjetom da u oba slučaja pusti korijen.

Prije nego što pusti korijen, ostaje u svojini onoga čije je bila. Posljedično, ukoliko tuđe drvo posadim i ono u mom zemljištu pusti korijen, drveće će biti moje. Zato nije dozvoljeno smatrati drvo svojinom drugog, osim ukoliko ne pusti korijen u njegovu zemlju. Tako isto, ukoliko je drvo posađeno blizu međe, pa pušta korijen i u susjedno zemljište, biti će zajedničko.(...)

Primjer 3.

Blago je neko staro skrovište novca kojeg se više nitko ne sjeća, tako da nema više vlasnika; ono pripada osobi koja ga nađe, jer je ničije. Ali ako neko nešto sakrije u zemlju da bi zaradio, ili zbog straha ili da bi to sačuvao, to nije blago; to može biti i ukradeno.

Slika 1.

Škrinja prepuna zlatnika.

Škrinja prepuna zlatnika.

Primjer 3.

Blago je neko staro skrovište novca kojeg se više nitko ne sjeća, tako da nema više vlasnika;

ono pripada osobi koja ga nađe, jer je ničije.

Ali ako neko nešto sakrije u zemlju da bi zaradio, ili zbog straha ili da bi to sačuvao, to nije blago; to može biti i ukradeno.

Škrinja prepuna zlatnika.

Škrinja prepuna zlatnika.

U hrvatskome Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima stoji:

Članak 140.

(1) Blagom se u smislu ovoga Zakona smatraju novac, dragocjenosti i druge stvari od vrijednosti koje su bile skrivene tako dugo da se više ne može utvrditi tko im je vlasnik.

(2) Nalaznik je dužan uzeti nađeno blago u posjed za Republiku Hrvatsku, čime ono, ako zaista nema vlasnika, postaje vlasništvo Republike Hrvatske.

(3) Nalaznik je dužan bez odgode obavijestiti o nađenom blagu najbliži dostupni nalazni ured te po njegovoj naredbi predati posjed toga blaga, a do predaje poduzeti mjere koje su nužne da blago ne bi propalo, bilo oštećeno ili otuđeno.

Kako ti se čini članak zakona o pronalasku blaga? Čini li ti se to pravednim?

Što je s pronalaskom izgubljene stvari? Treba li je vratiti ili je možeš zadržati? Istraži kako je to definirano u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima. Posluži se poveznicom na internetsku objavu u Narodnim novinama, počevši od članka 134.

Kako ti se čini članak zakona o pronalasku blaga? Čini li ti se to pravednim?

Što je s pronalaskom izgubljene stvari?

Treba li je vratiti ili je možeš zadržati?

Istraži kako je to definirano u Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.

Posluži se poveznicom na internetsku objavu u Narodnim novinama, počevši od članka 134.