Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dizajniram svoj trend

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • LU: arhitektura i dizajn, bioodrživi materijali
  • MAT: zakrivljena arhitektura, oblici gradnje
  • NJEM: masovna proizvodnja, očuvanje okoliša, nadciklirani proizvodi
  • IZVAN: uporabna svrha predmeta, lutkarska predstava
  • IZVAN: psihološki trikovi, zeleni marketing, ekološki predmeti
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Materijali koji rastu

Prikažite učenicima za uvodnu aktivnost Vennov dijagram, ali s četiri kruga koja se međusobno preklapaju. U krugovima je napisano: Računalni dizajn, 3-D printanje, Znanost o materijalima, Biologija. Navedite učenike da razmisle što bi se moglo nalaziti u sjecištu te četiri discipline i kako bi moglo biti povezano s arhitekturom i dizajnom. Učenici upisuju svoja razmišljanja na zajedničku interaktivnu ploču (npr. Lino) i međusobno komentiraju svoje ideje.

Najavite gledanje videozapisa o arhitektici, ali i interdisciplinarnoj znanstvenici, voditeljici Media Laba na sveučilištu MIT, koja spaja te četiri discipline kako bi stvorila nove materijale koji su bioodrživi. Podijelite im pitanja na koja odgovaraju tijekom gledanja videozapisa: Koji materijal predlaže Neri Oxman umjesto plastike? Što je sirovina za taj materijal i kako se njome manipulira? Koje su njegove prednosti? Kakvu sve primjenu može imati? Koju bi još primjenu spomenuti materijal mogao imati u arhitekturi? Kako? Kakav je proizvodni proces za taj materijal? Pogledajte s učenicima videozapis Design at the Intersection of Technology and Biology | Neri Oxman | TED Talks. Film se može i obraditi u digitalnom alatu EDpuzzle tako da se zaustavlja s pitanjima na zadanim dijelovima.

Nakon odgledanog videozapisa podijelite učenike u grupe po četvero u kojima će usporediti svoje odgovore. Navedite ih da rasprave o viđenom, o prednostima i možebitnim nedostacima upotrebe tih novih materijala. Uputite ih da osmisle na koje bi sve načine mogli primijeniti spomenute materijale u arhitekturi. Navedite ih da objasne prednosti tih materijala nad uobičajenim materijalima koji doprinose održivosti te da objasne ulogu znanosti, tehnologije i biologije u proizvodnji. Po jedan učenik iz grupe odlazi u susjednu grupu te međusobno uspoređuju ideje i zaključke grupa. Zajednički raspravite sa svim učenicima o prednostima hitina i svile te na koji su način ekološki i u skladu s prirodom. Pitajte učenike koliko se, i kako, trebaju promijeniti naši pogledi na svijet da bismo od oblikovanja i tehnologije koji se sukobljavaju s prirodom došli do oblikovanja u suglasju s prirodom. Uputite ih na videozapis Začarani krug svjetonazora, dizajna i stvarnosti i interaktivnu infografiku Dizajn slijedi svjetonazor slijedi dizajn o odnosu svjetonazora, dizajna i stvarnosti te potom porazgovarajte o tome gdje u životu i svijetu vide destruktivnu uvjetovanost postojećim obrascima, a gdje vide pozitivne pomake.

Postupci potpore

Slabovidnim učenicima uvećajte Vennov dijagram i naglasite ključne elemente debljim crnim linijama ili drugim grafičkim oznakama. Učenicima s većim oštećenjem vida, ako je moguće, pripremite dijagrame koje će moći opipati. Prikažite krugove na papiru pastom za označavanje ili pištoljem s vrućim ljepilom, a natpise u krugovima ispišite na Brailleovom pismu.

Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama upisivanje u interaktivnu ploču te omogućite zapisivanje na alternativni način ili prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru.

Učenicima s oštećenjem vida tijekom gledanja videozapisa Design at the Intersection of Technology and Biology opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja. Prilikom opisivanja koristite konkretne izraze i informacije jer će neodređeni i apstraktni pojmovi učenika samo zbunjivati. Ono što opisujete, pokušajte povezati s primjerima koje učenici s oštećenjem vida mogu susresti u svom okruženju i s kojima imaju iskustva. Učenicima s oštećenjima sluha osigurajte mjesto s kojeg će dobro vidjeti i moći čitati prijevod. Učenike s teškoćama pažnje i koncentracije, učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenike s poremećajima iz spektra autizma tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih odrednica te im ponudite organizator sadržaja na kojem će tijekom gledanja moći lako bilježiti odgovore na postavljena pitanja. Ovo će im olakšati praćenje sadržaja, olakšati izlaganje o promatranom i osigurati samostalniji rad.

Sličan predložak sa zadatcima i pitanjima na koja treba pronaći odgovor, možete im pripremiti i za aktivnosti tijekom grupnog rada kako biste osigurali da ne preskoče neki dio zadatka. Učenicima kojima je potrebno više vođenja, pripremite i dodatna potpitanja koja će ih voditi željenim zaključcima.

Rad u grupi i zajedničku raspravu prilagodite na način objašnjen u narednim aktivnostima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu uz pomoć nastavnika Engleskog jezika pogledati dokumentarni film “Abstract: the Art of Design - Neri Oxman” ili neki razgovor s Neri Oxman na Youtube-u i napisati esej u kojem će objasniti postupke dobivanja i primjene pojedinih materijala koja se istražuju na MIT-u. Neka učenici u esej uključe kritičko razmišljanje na temu "Od oblikovanja nadahnutog prirodom trebamo doći do oblikovanjem nadahnute prirode”.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Materijali koji rastu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU B.3.2. Učenik raspravlja o utjecaju kulta, vjere, duhovnosti, filozofije, znanosti i tehnologije na umjetničko stvaralaštvo te argumentira vlastiti kritički stav.
  • SŠ LU C.3.1. Učenik prosuđuje međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Krivo, a ispravno

Porazgovarajte s učenicima o arhitekturi na kakvu smo navikli, a koja je uglavnom oblikovana od ravnih linija i pod pravim kutovima. Treba li to biti tako i zašto uporno stvaramo oblike koje ne viđamo u prirodi koja nas okružuje? Gradnja pod pravim kutovima još uvijek je najjednostavniji način gradnje, ali danas imamo znanje i tehnologiju poput 3D ispisa kojim možemo realizirati složenije, a učinkovitije oblike. U suradnji s nastavnikom Engleskog jezika pokažite učenicima članak koji govori o tome kako ljudski mozak voli zakrivljene građevine više od uglatih jer se u njima osjećamo sigurnijima i povezanijima s prirodom. Neka istraže prednosti zakrivljene arhitekture, poput stabilnosti i čvrstoće strukture, veće energetske učinkovitosti itd.

Kao motivacija za održive zakrivljene građevine mogu vam poslužiti jednostavne hobitske kućice, ali i neki primjeri suvremene biofilične arhitekture. Podijelite učenike u grupe i neka zajedno istraže na koji bi način mogli projektirati neku zakrivljenu građevinu uz pomoć matematike. Uputite ih na program GeoGebra u kojem mogu (u 3D grafičkom prikazu) rotiranjem grafičkih prikaza različitih funkcija i njihovih kompozicija konstruirati složene trodimenzionalne oblike.

Neka osmisle i namjenu svoje građevine, odrede joj dimenzije i izračunaju volumen pomoću integrala. Svoje izračune mogu provjeriti u GeoGebri koristeći naredbu Integral(). Ukoliko žele postići što veću energetsku učinkovitost, mogu se poigrati odnosom volumena i oplošja građevine. Naime, najučinkovitiji oblik gradnje je sfera jer ima najmanje oplošje u odnosu na volumen pa prema tome ima i najmanje toplinske gubitke i najmanje potrebnog materijala za izgradnju. Neka pokušaju postići zadovoljavajući odnos između volumena i oplošja svoje građevine te ponude rješenje koje će analizirati i prezentirati ostatku razreda. Prilikom prezentiranja trebaju opisati koje su sve funkcije upotrijebili, kako su postigli da konačna funkcija koju rotiraju bude glatka, odnosno da njihova građevina nema uglova. Glasajte za najbolje dizajnersko rješenje vodeći računa o samom dizajnu i namjeni građevine te njenoj energetskoj učinkovitosti. Vratite se na početno pitanje o tome kako smo navikli na određeni tip građevina i pogledajte videozapis Začarani krug svjetonazora, dizajna i stvarnosti. Ukažite učenicima na to da su pomoću matematike uspjeli iskoračiti iz ustaljenih obrazaca u potencijalno održivijem smjeru.

Postupci potpore

Članke predviđene za čitanje i istraživanje o zakrivljenim građevinama prilagodite učenicima s teškoćama, osobito onima s oštećenjem sluha, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i poremećajem pažnje i hiperaktivnosti. Dajte im poveznice barem nekoliko dana prije planirane provedbe aktivnosti kako bi ih stigli pročitati svojim tempom i onoliko puta koliko im je potrebno da kvalitetno savladaju tekst. Izradite smjernice ili potpitanja koja će ih voditi kroz tekst i usmjeravati ih na ključne elemente sadržaja, primjerice, na tražene prednosti zakrivljene arhitekture. Učenicima s izraženijim teškoćama možete smanjiti količinu informacija u tekstu te označiti dijelove u kojima mogu pronaći podatke koje će im biti važni u nastavku aktivnosti.

Učenicima oštećenog vida materijale osigurajte u obliku koji će im omogućiti korištenje čitača ekrana te odaberite i opišite manji broj fotografija zakrivljenih građevina koje najbolje prenose željenu ideju. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji učenika mogu zbuniti. Za slabovidne učenike pokušajte pronaći primjere fotografija koje su dovoljno velike, sa što manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu. Možete izraditi i pojednostavljene, umanjene modele zakrivljenih građevina od plastelina ili drugog materijala kako bi ih učenici mogli opipati i dobiti ideju o obliku zgrade.

Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika te potičite suradnju i uvažavanje unutar skupine.

Kod korištenja alata GeoGebra učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama, omogućite rad s vršnjakom. Učeniku s oštećenjem vida pri tome je potrebno detaljno opisati što je na ekranu kako bi mogao dati uputu koju će vršnjak izvršiti. Učenicima s teškoćama pažnje, poremećajem iz spektra autizma i učenicima s oštećenjem sluha dajte i pisanu uputu koja će ih voditi kroz korake rada u alatu, a gdje je moguće, uputu poduprite i grafičkim prikazima.

Prilikom izračunavanja dimenzija i volumena pomoću integrala, učenicima s teškoćama omogućite uporabu podsjetnika s formulama i, prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu.

U aktivnosti izlaganja rezultata istraživanja, potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju i uime skupine prezentiraju barem jedan dio na kojem su bili najviše uključeni. Ne inzistirajte da učenici koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije govore pred drugima ako to sami ne žele. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i dopustite uporabu podsjetnika.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu dizajnirati namještaj za svoje zakrivljene građevine i osmisliti praktična i inovativna rješenja. Namještaj mogu dizajnirati uz pomoć programa za 3D modeliranje Tinkercad i pritom plohe namještaja trebaju odgovarati plohama njihovih građevina. Za to im može poslužiti tlocrt građevine koju su konstruirali pomoću matematičkih funkcija u GeoGebri, a koji mogu izvesti kao sliku u Tinkercadu kako bi osmislili namještaj koji se može nasloniti na zakrivljene zidove.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Krivo, a ispravno

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.4.4. Analizira svojstva funkcija.
  • SŠ MAT B.4.6. Povezuje definiciju derivacije funkcije u točki s problemom tangente i brzine.
  • SŠ MAT B.4. Primjenjuje računanje površine ispod grafa funkcije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Nadcikliramo

Na početku prikažite učenicima pojmove Fast Fashion i Slow Fashion te ih potaknite da u kratkom razgovoru iznesu svoje pretpostavke o značenju tih pojmova. Odigrajte kviz u kojem učenici na temelju prikazanih pojmova i/ili kratkih opisa (primjerice superbillig, schnelllebig, miserable Qualität, H&M, Massenware, umweltfeindlich, wegwerfen, umgestalten, neu gestalten, flicken, neues Leben einhauchen, nachhaltig, umweltfreundlich i sl.) odabiru između dva ponuđena odgovora Fast Fashion i Slow Fashion. Možete koristiti jedan od digitalnih alata za izradu kviza, primjerice Kahoot.

Pogledajte s učenicima video u kojem se objašnjava pojam Fast Fashion “brza hrana” mode (Fast Fashion - “Junk Food” der Mode) YouTube: Erklär mir Fast Fashion | Kirsten Brodde von Greenpeace. Uputite ih da tijekom gledanja obrate posebnu pažnju na utjecaj masovne proizvodnje i masovnog konzumerizma na okoliš. Provedite kratak razgovor, primjerice, potičući učenike da usporede fast i slow fashion, navedu svoje kupovne navike, koliko dugo nose određenu odjeću ili posjeduju određene predmete, što čine s dotrajalom odjećom ili starim predmetima, jesu li ikada od starih stvari izradili nešto novo i sl.

Podijelite učenike u parove i uputite ih da na mrežnim stranicama istraže Slow Fashion trend Upcycling (Enactus.de:NeuerDings, Refinery29.com: Kleidung reparieren: Wie Upcycling der Umwelt und deiner Psyche helfen kann, Cleanenergy-project.de: Upcycling- ein Weg aus der Abfall-Krise?, Alumniportal-Deutschland.org: Aus alt mach schick: Upcycling - ein neuer Trend für grüne Mode, Pinterest: Upcycling Produkte) te da na društvenim mrežama koje koriste, primjerice Tik Toku i Instagramu, pronađu sadržaje koji prikazuju kako od starih stvari i odjevnih predmeta koje imaju u svom domu mogu napraviti nešto novo i korisno.

Neka svaki učenik osmisli i izradi svoj “nadciklirani” proizvod. Naglasite im da dokumentiraju proces izrade, primjerice slikama i kratkim opisima te da opišu čemu taj proizvod služi i obrazlože njegovu vrijednost u pogledu očuvanja okoliša. Predložite im da naprave priručnik za izradu svog proizvoda u nekom od prezentacijskih alata iz Office365 paketa.

Ukoliko je moguće, organizirajte izložbu na koju će učenici donijeti i prezentirati svoje nadciklirane proizvode, kao i predstaviti svoje priručnike za izradu. Prikupite njihove uratke, izradite, primjerice, e-knjigu (prijedlog naziva Nadcikliranje - korak po korak) i objavite na mrežnim stranicama škole. Za izradu e-knjige možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Kotobee.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem sluha, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom) ili s poremećajem pažnje i koncentracije i poremećajem iz spektra autizma pripremite pisani pregled pojmova koji će se analizirati u uvodnoj aktivnosti. Pojmovi neka budu napisani na hrvatskom i na njemačkom jeziku. Veličina slova neka bude najmanje 14 pt, font jednostavan (Arial), podebljanog tiska i povećanog proreda.

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u rasprave o brzoj i sporoj modi te na dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Pitanja neka budu kratka, jasna i zahtijevaju kratke odgovore. Tijekom rasprava učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu kako bi mogao čitati s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovoreno treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Učenicima oštećenog vida pregled pojmova dajte u elektronskom obliku te provjerite unaprijed mogu li samostalno koristiti alat Kahoot, a ako to ne mogu ni uz asistivnu tehnologiju koju imaju, omogućite podršku suučenika koji će izvoditi praktičan rad u alatu prema usmenom naputku učenika.

U aktivnosti istraživanja Upcyclinga na mrežnim stranicama učenicima s oštećenjem sluha, teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma dajte jasne i konkretne smjernice i poveznice pomoću kojih će lakše doći do traženih podataka te podsjetnik s koracima aktivnosti koje trebaju obuhvatiti. Provjerite razumijevanje uputa i prema potrebi dodatno objasnite.

Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s većim motoričkim teškoćama, omogućite podršku vršnjaka i rad u paru tijekom pretraživanja sadržaja na društvenim mrežama i izrade nadcikliranog proizvoda kako bi im vršnjak mogao opisati vizualne sadržaje i pružiti fizičku i drugu podršku tijekom izvedbe praktičnog dijela zadatka te raditi prema njihovim idejama i uputama.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno motiviranim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže o slow fashion startup tvrtkama, primjerice, u Berlinu (Start-green.net: Nachhaltig und Fair: Eco-Fashion in Berlin), neka odaberu dvije do tri koje smatraju posebno interesantnima te predstave njihov koncept u kojem doprinose održivom razvoju i proizvode koje nude. Predložite učenicima da svoju prezentaciju i izlaganje snime pomoću jednog od digitalnih alata za snimanje sadržaja koji se nalazi na zaslonu računala, primjerice Screencast-O-Matic. Gotove uratke možete ugraditi kao dodatak u prethodno izrađenu e-knjigu.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Nadcikliramo

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) NJ A.4.1. Učenik razumije duge i srednje složene tekstove pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (2) NJ A.4.3. Učenik sudjeluje u dugoj i srednje složenoj govornoj interakciji.
  • SŠ (2) NJ A.4.4. Učenik piše duge i srednje složene tekstove.
  • SŠ (2) NJ B.4.2. Učenik primjenjuje primjerene obrasce ponašanja u poznatim situacijama te prilagođava obrasce osobnoga ponašanja u nepoznatim situacijama.
  • SŠ (2) NJ C.4.2. Učenik pronalazi, uspoređuje te kritički procjenjuje informacije iz različitih izvora znanja na njemačkome jeziku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Dama s psićem i električni punker

Zamolite učenike lutkarske grupe da iz svojega doma donesu pet kućanskih predmeta različitih namjena. Napomenite da to mogu biti odbačeni predmeti koji se više ne upotrebljavaju zbog toga što su se pokvarili ili zato što su ih zamijenili ljepši i suvremeniji. Isto tako i sami pripremite predmete koje ćete upotrijebiti u vježbi te ih donesite na radionicu u vrećici iznenađenja. To mogu biti predmeti kao što su stolna zglobna lampa, električni mikser, mlatilica za jaja, kuhače, pribor za jelo, pribadače, češljevi, odnosno predmeti koji svojim oblicima mogu asocirati na različite dramske likove.

Posjednite učenike u krug. Omogućite im što opuštenije ozračje. Započnite razgovor pitanjem: Trebaju li predmeti imati jednu specifičnu uporabnu svrhu? Ako je predmet pokvaren i ne može više služiti svojoj prvoj svrsi, može li promijeniti svoju uporabnu svrhu? Čemu nam sve mogu poslužiti ovi predmeti? Kako ovi predmeti mogu postati lutke u našoj predstavi? Učenici iznose i razmjenjuju ideje. Zapisujte ih na zajedničku bijelu digitalnu ploču, npr. MS Whiteboard. Grupirajte ideje prema likovima kakve su učenici ponudili: ljudski likovi, izmišljeni likovi, životinjski likovi i sl.

Zatim učenici započinju proces oblikovanja lika. Svaki samostalno bira predmet. U zajedničku OneNote bilježnicu upisuju svaki na svoju stranicu osobnu iskaznicu lika, elemente njegova portreta: tjelesni izgled, psihičke osobine, društveni položaj i odnose, način govorenja, eventualne govorne mane, ideje koje ga pokreću, odnos prema moralu, trenutačnu životnu situaciju te povijest koja je do nje dovela, perspektivu budućnosti. OneNote bilježnica pogodna je za samostalan rad, ali i suradnju među učenicima te uvid u rad na liku, radnji i scenoslijedu.

Kad je lik početno oblikovan, učenici uzimaju svoj predmet i oživljavaju ga pred drugim učenicima u kratkoj improvizaciji na vrućem stolcu. Razmatraju mogućnosti - koji bi se likovi mogli povezati i kakvom radnjom. Smišljaju jednu ili više scena koje povezuju u scenoslijed. Odigravaju zamišljene scene i modificiraju ih prema povratnim informacijama. Ova aktivnost zahtijeva duže vremensko razdoblje i intenzivan rad učenika na povezivanju s lutkom i njezinom animacijom.

Na kraju procesa učenici će prikazati svoju lutkarsku predstavu na školskoj priredbi ili na gradskoj ili županijskoj smotri LiDraNo. Predstavu mogu i snimiti ili se pak tehnikom stop animacije posvetiti i stvaranju animiranoga filma. To mogu učiniti aplikacijom Stop Motion Studio.

Izvannastavna aktivnost

Dama s psićem i električni punker

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred i četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Učenici prenamjenom svakodnevnih kućanskih predmeta u objekte lutkarske animacije kritički sagledavaju konzumeristički pristup predmetnoj stvarnosti, a dajući pragmatičnim predmetima umjetničku svrhu.
  • Sagledavaju fluidnu narav dizajna te prihvaćaju ideju da se predmetima može promijeniti prvobitna svrha i namjena u duhu stvaranja novih trendova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Budi i ti zeleni trendeseter

Ovu aktivnost izvedite u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika koji će pomoći učenicima u razumijevanju videozapisa tijekom aktivnosti i dokumenata koji se koriste u istraživanju, kao i videozapisa pri kraju aktivnosti.

Uputite učenike na istraživanje kako psihologija može pomoći u marketingu nekog proizvoda poput psiholoških trikova za bolju prodaju s objašnjenom znanosti iza toga: neka pogledaju videozapis 10 Psychological Triggers to MAKE PEOPLE BUY From YOU! (How to Increase Conversions) Sales Tricks. Proučavanjem sljedećih videozapisa učenici mogu razumjeti centralni i periferni put kod persuazije How Ads (and People) Persuade You, te neke osnovne principe djelovanja reklama: How Marketers Manipulate Us: Psychological Manipulation in Advertising. Svaki učenik neka pronađe 5 zakonitosti koje pomažu u prodaji nekog proizvoda općenito uz navedene psihološke principe koji stoje iza toga. Svoja saznanja mogu objaviti na Padletu (u slučaju većeg broja objava, predlažemo obrazac Timeline).

Učenike također uputite i na proučavanje zelenog marketinga Four Effective Green Marketing Strategies, te što je to što pokreće zelene potrošače na kupnju nekog proizvoda Green consumers? Here are the buttons to push. Upoznajte učenike s različitim vrstama kupaca poput pravih zelenih, zelenkastih, mladica, gunđala i smeđih potrošača kao i što konkretno znače njihovi opisi: Study Identifies 4 Types of Green Consumers. Učenici naravno mogu koristiti i neke druge izvore koje ćete vi odobriti.

Ukoliko ocijenite da su učenici izrazito motivirani za temu, možete im dati i na proučavanje neke od sljedećih dokumenata: Psihologija potrosnje u marketingu - poglavlje.pdf (nakladaslap.com), zeleni marketing i ekološka pismenost.

Provjerite informacije koje su učenici do sada saznali te raspravite s njima koliko psihologija može utjecati na potrošnju i kupovinu ekološki prihvatljivih predmeta od prezentacije u dućanima, na internetu, poklanjanja darova kako bi se lakše prodao proizvod i, najvažnije, do mijenjanja svijesti u obitelji, razredu, kvartu ili gradu o proizvodima koje kupujemo. S učenicima komentirajte psihološke procese koji stoje iza toga te motive koji pokreću zelene potrošače i ostale vrste potrošača na kupnju nekog od zelenih proizvoda.

Podijelite učenike u 4 do 5 grupa i svakoj grupi dodijelite po jedan ekološki proizvod iz različitih područja ljudskog djelovanja. Proizvode im možete vi predložiti. Primjerice, hibridni automobil, organska hrana, solarni paneli, ambalaža koja se može reciklirati, odjeća s ekološkim certifikatom... Neka učenici za početak u skladu sa svojim razvojnim mogućnostima i godinama istraže kako se pojedina marka iz te kategorije, primjerice Toyota Prius, plasirala na tržištu. Zatim, koristeći se znanjem koje su do sada stekli, neka osmisle plan na koji bi način oni plasirali svoj ekološki proizvod na tržištu. Plan može uključivati elemente: ciljana skupina potrošača, broj fokus grupa, način plasiranja, koja pitanja bi postavljali, kako bi mijenjali svijest ljudi o tome zašto je poželjno i dobro imati ekološki i održiv proizvod. Neka učenici i svoje planove objave na Padletu. Provjerite kakve su planove istraživanja tržišta za svoj proizvod učenici osmislili. Iskoristite međuvršnjačko vrednovanje kao povratnu informaciju za njihov plan. U tu svrhu kod otvaranja zida u Padletu omogućite reakcije i komentiranje.

Na kraju aktivnosti pokažite učenicima inspiracijski video o tome kako nikada ne treba odustajati Failure is a Wonderful Teacher | Motivation For Times of Uncertainty - YouTube. Sigurno će nailaziti na prepreke, možda im plan neće uspjeti, no bitno je u životu nastaviti dalje i dizajnirati svoj trend po svojim pravilima.

Izvannastavna aktivnost

Budi i ti zeleni trendeseter

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Učenici se koriste znanjem iz psihologije kako bi plasirali ekološki proizvod na tržištu.
  • Kritički razmišljaju o marketinškim trikovima i ustraju u svojim nastojanjima da promoviraju svoj proizvod.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Wahl, D. C. (2016). Designing Regenerative Cultures. Axminster, UK: Triarchy Press.

Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva Republike Hrvatske (2004). Održiva potrošnja i proizvodnja. (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.