x
Učitavanje

2.2 Sigurnosni i zakonski uvjeti sudjelovanja u prometu kao putnik, kao vozač bicikla i drugih dječjih prometnih sredstava

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Što bi se dogodilo kada bi svatko tko se kreće prometnicom u vozilu, na biciklu ili pješice, radio što hoće? Promet bi se odvijao vrlo kaotično i opasno za sve sudionike. 

Poštivanje zakonom propisanih pravila u prometu važno je radi naše vlastite sigurnosti i radi sigurnosti drugih sudionika u prometu. Praktični svakodnevni primjeri i pravila kojih se kao pješak ili biciklist u prometu trebaš pridržavati, kao i radnje koje bi trebao izbjegavati, omogućit će sigurno sudjelovanje svih sudionika u prometu.

Biciklisti u prometu

Neprihvatljivo ponašanje pojedinih sudionika u prometu dovodi do mogućih opasnosti za sve sudionike u prometu.

Nakon gledanja animacije pokušaj odgovoriti na pitanja, zatim provjeri jesu li tvoji odgovori ispravni. 

Nepravilno ponašanje biciklista u prometu

Kontinuirana pravilna edukacija omogućava pravilnu provedbu prihvatljivog i sigurnog ponašanja svih sudionika u prometu.

Pravilno ponašanje biciklista u prometu

ZAPAMTIMO:

Biciklisti su obvezni poštivati i provoditi Zakon o sigurnosti prometa na cestama koji regulira prometna pravila. 

Djeca do šesnaeste godine moraju nositi zaštitnu kacigu radi vlastite sigurnosti. 

Vožnja bez držanja za upravljač bicikla rizična je za sve sudionike u prometu kao i uporaba mobitela za vrijeme vožnje. 

Uključivanje u promet zahtijeva obveznu provjeru stanja na kolniku i propuštanje ostalih sudionika prije kretanja. 

Prije promjene smjera kretanja potrebno je visoko podignutom rukom pokazati namjeru skretanja. 

Biciklistička staza omogućuje sigurnu i nesmetanu vožnju biciklistima u smjeru koji je označen žutom strelicom. Ako nema biciklističke staze, biciklisti se kreću desnim rubom kolnika. 

Uključivanje rasvjete na biciklima obvezno je u uvjetima smanjene vidljivosti (kiša, snijeg, magla, sumrak) ili po noći, kao i nošenje reflektirajuće odjeće. 

Prilikom prijelaza prometnice na pješačkom prijelazu biciklist mora sići s bicikla i pješice prijeći prometnicu ako ne postoji označena staza kraj pješačkog prijelaza.

Prvi bicikl
Šest različitih modela kroz povijest bicikla, i to u razdoblju od 1818. do 1970. godine.

Zanimljivost

Prvi bicikl

Karl Freiherr von Drais, arhitekt, 12. lipnja 1817. godine prvi put sjeda na svoj izum s dva kotača. Izum postaje preteča svih bicikla. Zapravo, više je izgledao poput današnjih dječjih guralica, no tada je bio velika inovacija.

Iako je von Drais bio vođen idejom o bogatstvu, tih 20 funti koliko je koštao bicikl nije mu donijelo ni bogatstvo ni slavu.

Ubrzo nakon predstavljanja njegova modela bicikla pojavili su se novi izumitelji sa svojom vizijom bicikla, čime započinje njegovo stalno usavršavanje. Danas su bicikli toliko uobičajeni da rijetko tko zna kakav su put zapravo prošli.

Pješaci u prometu

Obilježeni pješački prijelaz omogućuje siguran prijelaz preko prometnice. Prelazak ceste na obilježenom pješačkom prijelazu zahtijeva poštivanje pravila prednosti prolaska pješaka ispred vozila koja se moraju zaustaviti. 

Vizualna provjera prisutnosti vozila na kolniku (lijevo – desno – lijevo) osigurava nesmetan i siguran prijelaz.

Ako ne postoji obilježeni pješački prijelaz, osim provjere kolnika, potrebno je odabrati najkraći put prelaska kolnika.

Pješaci se kreću nogostupom ili označenom pješačkom stazom. Ako nema nogostupa, kreću se jedan iza drugoga lijevom stranom ceste radi vidljivosti i sigurnosti. 

Kretanje noću uz prometnicu zahtijeva nošenje reflektirajuće odjeće i pojačan oprez.

Nadzemni i podzemni prijelazi omogućavaju nesmetan i siguran prijelaz preko prometnice s više kolničkih trakova.

Kretanje pješaka iznad i ispod kolnika
Prelazak kolnika pomoću pješačkog mosta iznad istoga te pješački pothodnik.

Uporaba mobitela i slušalica smanjuje oprez pješaka u prometu i povećava njihovu ugrozu.

Pješaci i vozači (biciklisti) moraju poštivati pravila koje definiraju prometni znakovi, svjetlosna signalizacija (semafori) i ovlaštene osobe.

Svjetleće tenisice
Tenisice sa svjetlećim đonom.

Zanimljivost

Pješaci

Kako su se mijenjali dodatci za vozila tako se mijenjaju i stvari koje nose pješaci.

Ako ste na cesti kao pješak, naravno da morate nositi reflektirajuću odjeću da bi vas vidjeli drugi sudionici u prometu. No, i obuća pješaka se mijenjala. Od drvenih klompi do svjetlećih tenisica.

Svjetleće tenisice osmislio je Robert Greenberg pod nazivom LA Lights. Prvo su bile modni hit za djecu, no kasnije su korištene i kao oprema za preživljavanje djece koja se izgube za vrijeme oluje.

Putnici u prometu


Vozači, suvozači i putnici u osobnim vozilima moraju staviti zaštitni pojas radi povećanja osobne sigurnosti tijekom vožnje. 

Putnici u javnom prijevozu (autobusu ili tramvaju) moraju sjediti ili se čvrsto držati za rukohvat tijekom vožnje. 

Komunikacija s vozačem zabranjena je tijekom vožnje zbog odvlačenja pozornosti i ugroze ostalih putnika. 

U školskom autobusu nije dopušteno ustajanje za vrijeme vožnje radi povećanja sigurnosti svih putnika. Izlaskom iz školskog autobusa zabranjeno je prelaziti kolnik ispred autobusa već je nužno pričekati njegov odlazak sa stajališta.

...i na kraju

Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira osnovne smjernice sigurnog ponašanja svih sudionika u prometu: vozača, putnika i pješaka.

Procijenite svoje znanje

Povratak na vrh